Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varhaisraskauden uä vk 13

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko nyt ihan normaalia, että on vasta sillon? Mitä googlesta nopeasti löysin, pitäisi olla joskus viikolla 8-10 vai mitä siinä mahtoi lukea, mutta ei kuitenkaan noin myöhään? Mitä tämä sisältää, mitä tutkitaan ja tehdään?

Joku ultra, tms. on kuulemma, joka tehdään n. vk. 12, ja saattaa aiheuttaa keskenmenon, mikäs se sitten on?

Kommentit (3)

Vierailija

Tarkoitat varmaan tuota lapsivesipunktiota tai istukkabiopsiaa joka tehdään yleensä vkolla 11 - 12 (voidaan tehdä myös myöhemmin) ultran avulla. Tehdään vain riskiraskaudessa (itse kuulun tähän ryhmään ja menen toimenpiteeseen). Toimenpide on aina vapaaehtoinen ja nostaa keskenmenonriskiä noin 0,5 - 1 %.

Vierailija

Alku/varhaisraskauden ultra tehdään noin viikoilla 7-8. Kunta ei tätä taida tarjota missään jollei ole jotakin ongelmaa raskaudessa, yleensä siis ihmiset käyvät yksityisellä sen teettämässä.

Niskapoimu-ultra tosiaan on joskus 11-14 viikoilla, se tehdään monesti kunnallisella vähän myöhemmin kuin yksityisellä, ainakin esikoista odottaessani lääkäri totesi sen johtuvan laitteiden tarkkuudesta, yksityisillä kun on tietysti enemmän varaa investoida.

Ja olen samaa mieltä kuin yllä olevat, ei ultra voi aiheuttaa keskenmenoa, mutta tosiaan muissa tutkimussa on pieni riski.

Vierailija

Ootko varma ettei kyseessä ole niskapoimu-ultra?

Itse nimittäin kävin juuri perjantaina np-ultrassa ja viikkoja oli 13+3. Esikosta se tehtiin 12+2.

En ole ikinä kuulutkaan että ultra voisi voisi aiheuttaa keskenmenon, enkä kyllä itse ainakaan keksi että miten olisi edes mahdollista. Kuulen mielelläni jos joku viisaampi tietää asiasta..

Bejpi 13+6

Uusimmat

Suosituimmat