Mihin kaikkeen voi ETIKKAA ja SOODAA käyttää?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Miten niitä käytetään ja missä kaikessa niitä voi käyttää?

Nyt kaikki listaamaan kuinka moneen noista on!

Itse olen käyttänyt ETIKKAA

-WC-pöntön puhdistukseen

-huuhteluaineena pyykinpesussa sekä hajunpoistossa

-lasien ja peilien puhdistukseen

SOODAA

-kalkkeentuneiden suihkuseinien puhdistukseen

-pyykinpesussa valkaisuaineena

Ja jos jaksaa, voisit myös kertoa tarkemmin miten (annetaanko vaikuttaa, hierotaanko tahnaksi vai kuinka.) Sellainen tuli vielä mieleen, että olenpa joskus keksinyt yhdistaa soodaa ja etikkaa sekaisin veteen, ja silloin syntyy joku ihmeellinen reaktio, etta vesi alkaa kuplia hienosti. Onko tällä jotain nerokasta vaikutusta lian räjäyttämiseen??

Kommentit (4)

Vierailija

Kun joskus kipeänä lapset satuuvat oksentamaan matolle, sohvalle, patjalle tms. tekstiilipinnalle, niin sooda auttaa. Siivoa ensin "kiinteät" jämät pois ja ripottele soodaa reilu kerros kostealle ja likaiselle alueelle. Anna vaikuttaa mieluiten yli yön.Imuroi ja tuuleta tekstiili aamulla. Sooda imee itseensä hajut ja kosteuden eikä mitään jää jäljelle. Samaa konstia on meillä käytetty kun lapsi on kuivaksiopetteluvaiheessa pissannut matolle tai sohvalle: Soodaa päälle, imurointi, ja hajut ja kosteus poistuvat.

Vierailija

Etikkaa käytän eniten säilönnässä, etenkin kurkkujen, punajuurien ja sienien, Etikalla saa myös miedonnettua riistanmakua ja mureutettua lihaa ja kalaa. Loraus etikkaa keittoon, antaa kasviksista ja juureksista aivan uusia makuja. Desilitra etikkaa kahvikupissa kaapin päällä pitää huoneilman raikkaana.

Ruokasoodaa käytän pääasiassa hapanmaitotuotteita sisältävien kakkujen ja leivonnaisten kohottamiseen. Lisäksi laitan jääkaappiin pieneen kuppiin pari teelusikallista soodaa, jotta hajut eivät tartu tuotteista toisiin. Eli siis jääkaapissa on raikas tuoksu.

Vierailija

Pisti ihan naurattamaan, kun unohdin mainita että tottahan minä ruoanlaitossa olen noita käytellyt! :-) Taisi jotain jäädä mainitsematta ensimmäisessä viestissä. Ajattelin nimittäin lähinnä että mihin kaikkeen etikkaa ja soodaa voikaan käyttää siivouksessa ja sen sellaisessa. Ekologisempia ja takuulla myrkyttömiä ovat verrattuna normipesuaineisiin. Raikastukseen olenkin joskus käyttänyt soodaa jääkaapissa ja roskaämpärissä. Samaten etikkaa ensialkuun kestojen liotusvedessa (enää en liottele).

Lisää vinkkejä!!

Vierailija

Jos joku paita haisee nopeasti hieltä, niin hajun saa pysyvästi pois kun liottaa paitaa tuhdissa etikkavedessä (pari desiä etikkaa / puoli ämpäriä vettä) monta tuntia. Ja sitten koneeseen. Tämän jälkeen ei ala haista hieltä yhtä nopeasti. Yksi tai max pari käsittelyä riittää, eli ei tarvii joka pesua ennen liotella. Jotkun paidat, varsinkin keinokuituiset, kun tuntuvat kerran hienhajun itseensä imaistuaan haisevan pesun jälkeenkin melkein ilman että on ehtinyt edes hikoilla..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat