Hui! Taapero oksensi äsken

Vierailija

On muuten ensimmäinen kerta, jossei vauva-ajan pulautteluja lasketa :/.

Mies vei pesulle, minä tärisen täällä paniikissa. Sairastan oksennuskammoa eli emetofobiaa ja mietin että onko poika nyt sitten kipeä vai voivatko lapset oksennella kertaluontoisestikin...

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Ja muille kiitos kanssa kun kirjoititte. Itkettää kun haluan mennä lapsen turvaksi mutten pysty- pelko pitää minut kuin kahlittuna makuuhuoneeseen.

Ap

Vierailija

kerran oli lyhyt vatsatauti ja kerran han oksensi kahtena paivana perakkain samoihin kellonaikoihin. Vietiin laakarille, ja pikkuisella oli niin paljon kakkaa kertynyt ummetuksen johdosta vatsaan, etta sinne ei mahtunut enaa enempaa vaan ruoka tuli ulos. Laakari antoi peraruiskeen ja se helpotti. Nyt on ollut vatsantoimintaa edistavalla laakityksella jo aikaa.Aina ei siis tarvitse olla mikaan tauti kyseessa edes.

Lapsi on myos joskus yokkaillyt jotakin ruokaa, suoraan minun kasiini..:( Oksennuspelkoa minulla ei onneksi ole, vaikka itse inhoankin tehda sita.

Minulle on muuten sanottu, etta vatsataudin kuluessa ja jalkeen kannattaa aloittaa kiintean ruoan maistelu mm. valkealla leivalla (ilman rasvaa), riisilla, puurolla ja banaaneilla. Juoda kannattaa mita vain voi, mutta kovin hiilihappo- tai sokeripitoista kannattaa kai valttaa. Itse muistan kun olin pienena kipea, sain aina Jaffaa!

Vierailija

Meidän 4v aloitti oksentamisen pe-la välisenä yönä. Oksensi koko yön (n. 8 kertaa) mutta ei enää sen jälkeen. Eilen oli hieman kuumetta (vain 38) ja tänään löysä vatsa (ei ripulia). Eilen lapsi oli aika nuutunut mutta tänään jo halusi pihalle leikkimään. Toivotaan, että teilläkin olisi lyhyt tauti edessä. Meillä kukaan muu ei vielä (kop, kop, kop...) ole sairastunut, joten hyvällä hygienialla taudilta voi yrittää välttyä. Minä myöskin kammoan oksentamista, joten olen hyvin "varustautunut" vatsatautien varalle. Käsidesiä kuluu paljon... Lisäksi oksennusten putsaamisessa käytän kertakäyttöisiä hanskoja, puunailen paikkoja desinfioivilla pesuaineilla (esim. Tolu) ja toivon parasta. ;) Lapset ovat sairastaneet norot ja rotat mutta me vanhemmat olemme toistaiseksi säästyneet. Tällä hetkellä meillä on ihan pieni vauva (3vko), jonka toivoisin taudilta välttyvän. Vauva tuskin saakaan tautia herkästi; varsinkaan jos minä pysyn terveenä. Onneksi mies on nyt kotona ja voi hoitaa pienen potilaan. Näiltä vatsataudeilta ei valitettavasti voi täysin välttyä, joten tärkeintä on tietää miten lasta hoidetaan ja mitä pitää tarkkailla. Tarvittaessa kannattaa herkästi viedä taapero lääkäriin, jos oksentelu on rankkaa.

Vierailija

Mutta voi olla että noro noin muuten. On kylläkin kotihoidossa eikä ole ollut tekemisissä muiden lasten kanssa n. viikkoon muuten kuin puistossa ohimennen, mutta tuollainen taitaa tulla tähän vuodenaikaan melkein mistä vain..? Rotaa vastaan on rokotukset.

Oksentaminen on vähän rauhoittunut, tulee enää sellaista limaa ja melko vähän.

Poika on aika väsynyt, nukahtaa aina uudelleen (viime yön näki painajaisia koko ajan). Kiitos kun kommentoitte tähän ketjuun, on mukavaa lukea vastauksianne.

Ap

Vierailija

Kuulostaa tuokin norovirukselta. Pitäisi pitää lasta hieman kauemmin eristyksissä muista lapsista ja noroon ei käsidesi, eikä tolu auta. Kloriitti tappaa viruksen. Noron tunnistaa kuumeesta, yhtäkkisestä alkamisesta ja se on lyhyt mutta raju.

Vierailija

Muksu yökkii edelleen mutta tässä on nyt ollut melkein kolmen tunnin tauko siinä.

Aika hurja tuo ummetusjuttu!! Voi pikkuista...onneksi selvisi että mistä oli kyse!

Meillä tulee kakka säännöllisesti mutta sellainen pisti mietityttämään että viimeksi ennen kuin sairastui ja tänään illalla lapsi sai ruoaksi tismalleen saman ohjeen mukaan tehtyä pataa. Iltapalaksi hän söi vielä muutaman pinaattiletun mutta oksennuksessa näkyi vain niitä padan paloja?? Olisikohan tuossa ruoassa jotain, mikä ei sovi?

Ihmettelee ap.

Vierailija

Kovin sokeripitoinen mehu tulee herkästi ulos mutta ehtiihän siitä ehkä jonkin verran imeytymäänkin. Jos lapsi vain suostuu juomaan, niin juomaa kannattaa tarjota. On helpompi, jos on mitä oksentaa kuin oksentaa pelkkiä vatsahappoja tai limaa... Rankka oksentelu ja ripuli saa elimistön kuivumaan mutta tilanne on oikeastaan huolestuttava silloin, jos lapsi ei halua/suostu/jaksa juoda mitään. Lääkäriin kannattaa mennä, jos lapsen paino putoaa, lapsi ei suostu juomaan tai ilmaantuu kuivumisen merkkejä.

Kun vein oksentamisesta uupuneen lapsen lääkäriin, niin lääkäri totesi, että lapsella on ilmiselvä korvatulehdus (!?!). Ja kuulemma oksentaminen voi johtua siitä. Odottelimme verikokeen (tulehdusarvot) tuloksia, kun yksi hoitajista toi ruiskullisen Osmosalia ja tuli kysymään mitä lääkäri oli sanonut. Kerroin korvatulehduksesta ja hoitaja paineli saman tien lääkärin huoneeseen - ja toi minulle lähetteen lastenpäivystykseen. Sinne päästyämme lapsi laitettiin saman tien tippaan vaikka nesteytysarvot olivat melko hyvät. Ja diagnoosiksi korjattiin rotavirus... =)

Toivotaan, että tauti menee pian ohi!

t. nro 9

Vierailija

Poika leikkii nyt tuolla, nukkui hyvin päikkärit ja mehu maistuu pieninä annoksina. :)

Ei ole oksentanut aamuyön jälkeen, ei ole enää ripulia tms.

Minulla on vatsa sekaisin, miehellä ei yhtään mitään oireita. Kuumetta ei ole kellään.

Kiitos kun vastailitte yöllä, tajuan ettei ketään varmaan kiinnosta muiden sairastelut :D.

Ap

Vierailija

niin pitää yrittää olla näyttämättä sitä. Ainakaan minä en halua, että lapseni kammoaa oksentamista yhtä pahasti kuin minä, joten yritän pitää itseni "kasassa". Vakuutan lapsille, että "oksentaminen helpottaa oloa", "muutaman kerran kun oksentaa, niin tauti on jo ohi" jne. vaikka tekisi mieli lähteä karkuun... Tähän asti tämä on toiminut hyvin, lapset eivät pelkää oksentamista vaan pysyvät rauhallisina. Taaperon kohdalla ei puheet ehkä auta; pääasia ettei oksentamisesta tehdä suurta numeroa, jolloin lapsikin hätääntyy ja alkaa pelkäämään oksentamista.

Meillä sairastunut saa syödä/juoda ihan mitä haluaa; Osmosalia meidän lapset ovat jostain syystä aina mielellään juoneet. Markkinoilla on myös maustettuja vastaavia (ainakin banaanin makuinen) mutta ne eivät ole lapsille kelvanneet. Mehujäätelöt yleensä kelpaavat myös, samoin suolatikut ja/tai sipsit. Lisäksi Rela tippoja tai tabletteja lapsesta riippuen.

Meillä yleensä ollaan tarkkoja käsihygieniasta ja vatsatautia meillä sairastetaan melko harvoin n. kerran vuodessa.

t. nro 9

P.s. Näin meillä toimitaan, kun joku lapsista sairastuu vatsatautiin: ensimmäisenä matot laitetaan rullalle ja johonkin paikkaan missä ne pysyvät puhtaina. Lisäksi tarpeen vaatiessa suojataan sohvat ja nojatuolit, jos pieni potilas ei viihdy sängyssään/huoneessaan (isommat osaavat jo oksentaa pesuvatiin tai ehtivät jopa vessaan asti mutta pienet oksentavat mihin sattuu). Kaikki käsipyyhkeet lähtee pyykkiin ja käytetään pyyhkeiden sijasta paperia käsien kuivaamiseen. Käsien pesun jälkeen aina käsidesiä käsiin. Oksennukset ja ripulisotkut siivoillaan kertakäyttöhanskat kädessä, lattialta sotkut mopataan desinfioivalla puhdistusaineella. Kaikki likaantuneet lakanat, pyyhkeet ja vaatteet pyritään pesemään heti (miel. 60 asteessa). Huoneita tuuletetaan ahkerasti. Taudin jälkeen perusteellisempi siivous; varsinkin kylpyhuone sekä wc:t tulee pestyä tavallista tarkemmin. Näillä keinoilla meillä yleensä selvitään vähällä; useimmiten taudin sairastaa vain yksi lapsista. Poikkeuksena rota-virus, jonka kaikki lapset sairastivat.

Vierailija

Mies on todella hyvä olemaan rauhallinen ja osaa lohduttaa tekemättä numeroa joten hän hoitaa nyt poikaa onnekseni. :) Pieni potilas nukkuu tuolla nyt, välillä herää yökkäämään mutta siitä mitä kuulen, välit pitenevät koko ajan... ihan tavallista sekamehua on saanut tunti sitten mutta koska oksensi sen heti, mies ei ole antanut mitään- ei kai tuollainen 14-kiloinen kuivu parissa tunnissa? Minun järkeni mukaan mehua yms. kannattaa juottaa vasta kun se pysyy sisällä edes hetken, mutta äitini käski antamaan mehua joka oksennuskerran jälkeen (minusta tämä ärsyttää vatsaa).

Ap

Vierailija

jolla oli kuumetta ja ns. nopea tauti. Saattoihan se olla noro-virus, ainakin nuo oireet täsmää. Mutta jos ei kerran käsidesit ja tolut tehoa, niin meidän pitäisi olla jo sairaita... Noro-viruksen itämisaikahan on lyhyt, n. 10-20 tuntia.

Päästin toipilaan tänään ihan vaan omalle pihalle leikkimään, kun lapsi niin kovasti halusi. Sisällä lapsi on ollut taudin alkamisesta asti "eristyksissä" yläkerrasssa. Mies on ollut hänen kanssaan ylhäällä ja hoitanut sotkut, pessyt pyykit ym. Lapsi tuntui hyvin viihtyvän "eristyksessä": katseli siellä DVD:tä ja leikki tyytyväisenä (ei päässeet muut sotkemaan leikkejä). Huomenna vielä yritän saada muksun viihtymään ylhäällä; pihalle tosin pääsee halutessaan muiden kanssa.

t. nro 9

Vierailija

täällä toinen oksennuskammoinen.. Se on maailman kamalinta puuhaa, tuntuu että tukehdun.. Onneksi mies hoitaa lapset jos oksennustauti iskee..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat