Onko normaalia että 1v 10kk ikäinen ei vielä puhu?

Vierailija

On muutaman kuukauden sisällä sanonut ehkä 3 sanaa sinnepäin mutta ei käytä niitä koskaan muutakuin provosoimalla, eli osoitan esim. kukkaa ja pyydän toistamaan kukka sanan. Eli opetuksesta (esineiden osoittelut, leikit, kuvakirjojen katselut) huolimatta edistystä ei oikein tapahdu. Alkaa huolestuttaa sillä esikoinen samassa iässä puhui jo paljonkin sanoja. Onko muita joiden lapset olisi alkaneet myöhään puhumaan ja silti kaikki olisi ollut ok?

Kommentit (3)

Vierailija

Luulen että lapsessasi ei ole "vikaa". Toiset vaan oppivat myöhemmin. Jotkut taas harkitsevat tarkkaan mitä puhuvat... ;) Ota asia puheeksi vaikka 2v. neuvolassa, jos tuntuu ettei puhuminen edisty. Pian varmaan jo kysyt että miksi lapsi ei lopeta höpöttämistä... :)

Vierailija

poika hoksasi sanan auto, oli selvästi innoissaan kun oppi sanomaan auto sanan, ja innoissaan olin itsekin kun yhtäkkiä olikin oppinut sanan ihan itsestään, poika sitten koko aamun hoki auto sanaa, toi minulle pikkuautoja ja hoki autoa :) Sitten kun oli päiväunet nukkunut ja iskä tuli kotiin ja innoisssaan selitin että poika oppi sanomaan auto, niin poikapa olikin päiväunien aikana unohtanut koko sanan eikä ole sen jälkeen auto sanaa sanonut, käsittämätöntä :/

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat