Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totaalinen pimahdus anoppiin, AAARGH!!!!

Vierailija

Mitä hittoa mä sen muorin kanssa teen?

Näkee etäisyyden takia lapsenlapsia harvoin. Osittain ilmeisesti siksi passaa pennut piloille. Tähän asti ollaan katseltu miehen kanssa sivusta, ollaan oltu puuttumatta kahdesta syystä. Ensiksi juuri siksi kun näkee niin harvoin ja tykkää passata, vaikka meneekin yli, ollaan katsottu sormien läpi. Toisekseen siksi, että jos vaikkapa appi toteaa anopille että ei niitä sipsejä nyt aamulla ensimmäiseksi tarvi käteen lyödä kun lapset herää (aamupala ei sitten enää kelvannut), niin anoppihan oikein ärähtää että "miksikäs niitä sitten ostetaan, jos ei saa kerran antaa!".

Ollaan sitten ajateltu, että omapa on soppansa, tehkööt kotonaan mitä tykkäävät. Tilanne on nyt sitten jo ollut pitempään se, että oikein mikään kunnon ruoka ei tahdo kelvata, kun kohta kumminkin tulee käteen munkkia, suklaata ja sipsiä. Riskataan pöydässä, pyöritellään haarukalla sapuskaa, ja kohta syödään herkkuja.

Tällä kertaa tilanne oli sitten jo kuulemma se (mies oli yksin lasten kanssa vanhempien luona), että vanhempi lapsi ei tullut pöytään ollenkaan, kun anoppi käski. Mies sitten huikkasi, että nyt mars syömään. Lapsi tuli itkua tihrustaen, kun ei ole nälkä... Oli maha jo niin täynnä makeaa. Isä sitten sanoi itkusta hämmästyneenä että olisit sanonut, ei pakko ole syödä jos ei ole nälkä.

Luojan kiitos en ollut paikalla.. Mulla on pikku hiljaa alkanut käämit kiristymään juurikin tuon takia, että pennut passataan piloille. Sanotaan nyt sekin, että mulla ei ole herkkujen syöttämistä vastaan mitään kun harvakseltaan vieraillaan, mutta kyllä jotkut säännöt on oltava! Kakarat hyppii miten sattuu, kun mummo on aina puolustamassa, esimerkiksi laiturille oli kesällä päästävä (sääntö oli ettei sinne saa omin päin mennä). Sanottiin että ei nyt, mennään myöhemmin, niin mummoltahan soppakipot lentelivät pitkin keittiötä "saa ne sinne mennä!", laittoi kengät jalkaan ja lähti viemään lapsia laiturille. Voi elämän kevät..

Vituttaa erityisesti, kun mies on jo taipuvainen masennukseen, ja ihan varmasti anopin curlingilla on omat osansa tähän. Kaikkea saa tehdä ja toisaalta mitään ei ole pakko tehdä.

Mitä teen? Olen ajatellut että en voi toisten kämpässä alkaa mesoamaan miten siellä eletään, mutta nyt tuntuu että seuraavalla kerralla siellä alkaa kolmas maailmansota, olen kerta kaikkiaan korvia myöten täynnä! Vituttaa siihen malliin, että kun nyt yölläkin heräsin vessassa käymään, meni uni totaalisen ohi kun pohdin asiaa... Siksipä täällä tähän aikaan kirjoittelen, tunnin jo pyörinyt unetta sängyssä.

Vinkkejä?

Sivut

Kommentit (56)

Vierailija

Ja on ihmeellistä, että täällä sanotaan: älä nipota. Eikö kasvattamisen perusta ole johdonmukaisuus, eli säännöt ovat sääntöjä, eikä niitä kierretä jollain verukkeella. Omaa laiskuutta on, jos yhtäkkiä mummolassa onkin eri säännöt. Kyllä ne lapsukaiset oppii juonittelemaan sitten kotonakin!

Minulla on sama tilanne anoppini kanssa, hän lisäksi pilaa koiranikin ruokavalion. Olen monta kertaa sanonut, että koiralla on omat ruoat ja vienkin koiran muonat aina mukanani, mutta ei. Kun en ole paikalla, koira saa herkkuja suoraan ruokapöydästä (ihan mitä vaan). Tilanne on sikälikin hyvin ärsyttävä, että koiralla menee maha sekaisin, kun ei ole tottunut ja sitten MINÄ siivoan ripulit jne. Olenkin sanonut miehelleni, että lapsia ja koiraa en sinne enää vie hoitoon. Pelkällä pullalla ja karkilla ei elä montaa päivää.

Vierailija

niin monilla lapsilla on nykyään ongelmia ihmissuhteissa, kouluissa ja tarhoissa, jos kaikki katsotaan läpi sormien ja pitäisi saada elää kuin pellossa? Hemmottelun minäkin ymmärrän, mutta ei se kyllä enää hemmottelua ole, jos kaikki rajat lyödään romukoppaan ja sitten saa tehdä mitä huvittaa!

Vierailija

Anopin kanssa käyttäytyy kohteliaasti, kuten vieraiden kanssa on tapana, eikä asioita saa käsiteltyä ja sovittua. Siksi anopin kanssa on vaikeampaa kuin äidin.

Vierailija

Mummolassa saa hemmotella, kyllä kyllä, ja siellä voi olla eri säännöt kuin kotona. Silti pitää kunnioittaa paikalla vanhempien kasvatussääntöjä, vähintäänkin silloin, kun nämä ovat paikalla. Samalla tavalla jos isä ja äiti ovat heti kiistämässä toistensa sääntöjä lapsen edessä, seurauksena voi olla vain ongelmia.

Enpä tiedä, mitä itse tekisin tuossa tilanteessa. Ehkä yrittäisin nätisti sanoa ja perustella mummolle, miksi meillä noudatetaan sitä ja sitä sääntöä. Tietysti helpommin sanottu kuin tehty...Oikeastaan miehesi pitäisi puuttua asiaan.

Lainaus:

Kakarat hyppii miten sattuu, kun mummo on aina puolustamassa, esimerkiksi laiturille oli kesällä päästävä (sääntö oli ettei sinne saa omin päin mennä). Sanottiin että ei nyt, mennään myöhemmin, niin mummoltahan soppakipot lentelivät pitkin keittiötä "saa ne sinne mennä!", laittoi kengät jalkaan ja lähti viemään lapsia laiturille. Voi elämän kevät..

Vierailija

Lainaus:

noin kummallisen elämänmallin. Pappa komentaa mummoa, mummo komentaa pappaa ja vanhempia ja tekee juuri toisin kuin vanhemmat sanovat.

Kaikki komensi kaikkia, kukaan ei arvostanut ketään. Varsinkin äiti tiesi aina kaiken parhaiten. Lapsuuskotini oli todella ahdistava >:(

Nyt sama meininkin jatkuu siellä lasteni kanssa. Äitini pitää heistä kovasti ja haluaa hoitaa heitä. Kovin usein en lapsiani sinne vie, sillä tiedän äitini asenteet ja niiden vaikutuksen ilmapiiriin.

Lapseni (2v ja 5v) käyttäytyvät normaalisti hyvin, silloin kun ollaan kotona, kylässä, tarhassa, ihan missä tahansa paitsi mummolassa.

Mummolaan kun päästään niin hyppivät seinille. Kyse ei ole siitä että vanhemmat lakkaisivat olemasta aikuisia mummolassa, vaan siitä ihmeellisestä kyvystä jolla äitini hämmentää kaikkea ja kaikkien asioita. Kaikkeen sekaantumisen lisäksi hän on äärettömän taitava manipuloimaan toisia ihmisiä, mikä on hyvin uuvuttavaa läheisille.

Parasta tässä kaikessa on se, että äitini syyttää minua siitä että en ole kasvattanut lapsiani vaikka aiheuttaa kaiken sen riehumisen omalla käytöksellään. Lapsetkin ahdistuvat siitä hössötyksestä ja manipuloimisesta.

Vierailija

vinkkejä kaipasit,

no,

1) anna mummon hemotella lapsia mummolassa jos kerran näkevät harvemmin kuitenkin.

ei ne lapset pilalle mene siitä hemmottelusta, saavat vain makeanmukavat muistot mummolasta, asia johon kaikilla ei ole edes mahdollisuutta.

pidä sinä omat sääntösi kotona ja arjessa, mutta anna lasten ja mummon myös vapaasti luoda oma suhteensa ja pysy siinä asiassa välillä taka-alallakin.

2) mainitsit miehesi olevan masennukseen taipuvainen...

luuletkos että tuolla sinun kontrollointifriikkauksellasi olisi tekemistä asian kanssa? tuntuu tkstisi perusteella että haluat tieteysti määrätä ja kontrolloida kaikkea, elämä on yhtä sääntöjen mukaan suorittamista,

onko teillä spontaania läheisyyttäkään ollenkaan...

sanoisin että relaa hyvä ihminen ja löysää piponnyörejä, niin voit yllättyä miten paljon mukavampaa se elämä voi olla kaikilla...

Vierailija

Tuntuu ihmeelliselle, että anopit ei ymmärrä tukea vanhempia kasvatuksessa....

Meillä hiertää aina se, kun suvun tapaamisissa sisaren perheellä on ihan toiset säännöt. Lasten ei tarvitse tulle päivällispöytään jos eivät halua jne. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että ruoka-aikaan kaikki ovat pöydässä, toki lapset voivat sitten jossain vaiheessa lähteä leikkimään, ei tarvitse istua yhtä kauan kuin aikuiset. Mutta miten selität pikkuiselle, että sinun täytyy tulla, vaikka serkkujen ei tarvitse... Täytyyhän lapsenkin syödä kunnon ruoka!

Vierailija

Lapsistasi ei tule pilalle hemmoteltuja jos mummo niitä harvoin nähdessään vähän lellii. Mummolassa on mummon säännöt, kotona kotisäännöt. 10 vuoden päästä asia jo naurattaa sinuakin;)

Vierailija

3 viikkoa Joulun tienoilla anoppilassa ja kyllä meni meilläkin koko reissu herkutteluksi ja ruoka ei maistunut. Kolme viikkoa on jo pitkä aika ja kotiin tultuamme huomasinkin 2,5v lapsemme painon laskeneen 500 g. Samalla lailla kuivaksi oppinut lapsemme ei suostunut siellä potalla käymään ja minua katsottiin kuin idioottia kun pyysin lapsen potalle menemään vaikka lapsi ei sitä itse pyytänyt. He kun eivät millään uskoneet, että ei 2,5v. lapsi tiedä, että kun pihalle mennään niin ei ole vessaa lähettyvillä. Joka päivä kävi vahinkoja ainakin 2 kertaa. Minä olin ainut joka lapselle kuria piti kun anopille pääasia oli olla ja nauttia harvinaisista hetkistä lastenlastensa kanssa. Mies olikin sitten koko 3 viikkoa lomalla niin töistä kuin lastenkasvatuksestakin. Ei juuri rikkaa nostanut rajojen asettelulle.

No nyt viikon olemme kotona olleet ja ruokailu ja potalla käynti on jälleen kuten ennen lomaa. Painokin jo tullut takaisin. Kyllä ne lapset oppii, että kotona on eri säännöt kuin mummulassa.

Eli osittain ymmärrän ap:n stressin, mutta asia varmasti kotona jälleen korjaantuu. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että ap:n anoppi mitätöi ap:n säännöt mm. laiturille menosta ja vielä lasten edessä. Lapset niin helposti huomaavat mielipide erot, ja osaavat käyttää sitä hyväkseen. Lisäksi turvallisuus ennen kaikkea.

Vierailija

Mummo näkee lapset kerran kuussa, ei hänen tarvitse stressata kasvatuksesta jos ei halua. Se vastuu on lasten vanhemmilla ja heidän tehtävänsä on kasvattaa lapsiaan, ei sitä mummoa. Enkä minä lapsia syyttänyt mistään vaan kehotin äitiä puhumaan lasten kanssa ja tekemään selväksi, että mummoa ei saa käyttää hyväkseen.

Kyllä meillä jo 7-vuotiaskin ottaa vastuuta omista tekemisistään ja tietää että hänen kohdallaan lopullinen määräysvalta on äidillä ja isällä ja koulussa opettajalla. Meinaatko että jos naapurin täti sanoo sun 10-vuotiaalle lapselle, että heitä kivi ikkunaan ja lapsi heittää, niin vastuu on yksin sillä naapurin tädillä?

Jos ap:lla kerta on noin selvät säännöt, joita lapset osaavat kotona noudattaa, niin eiköhän olisi yksinkertaisinta sanoa lapsille, etä tästä lähtien mummolassakin syödään herkkuja vasta ruoan jälkeen ja mummoa ei komennella. Sitten vaan mennessään sanovat mummolle, että nyt ollaan sovittu näin lasten kanssa, ja lapset sanovat kiltisti ei kiitos, jos mummo työntää sen sipsipussin käteen ennen aamiaista. Kyllä 8-10-vuotiaat siihen jo pystyy!

Lainaus:

Lainaus:

Tuossa iässä pitäisi jo olla itsehillintää ja moraalia sen verran että ei käyttäydy huonosti vain koska toinen sen sallii.

Tämä on ehkä hulluinta mitä olen kuullut. Ei 8- ja 10-vuotiaat lapset ota vielä vastuuta omista tekemisistään, jos näkevät mummolassa noin kummallisen elämänmallin. Pappa komentaa mummoa, mummo komentaa pappaa ja vanhempia ja tekee juuri toisin kuin vanhemmat sanovat.

Vaikka lapsi olisi minkä ikäinen, niin vastuu on aina aikuisilla, ei lapsilla. Enkä tarkoita tällä nyt sitä, että on vanhempien vastuu jos 15-vuotias ampuu luokkakaverinsa tms. idioottia.

Vierailija

Kyllä joku linja pitäisi olla, vaikka toki mummolla on myös oikeus hemmotella.

Mutta selkeä vanhempien kieltojen/ohjeiden vastaisesti toimiminen lasten läsnäollessa on mielestäni törkeää.

Ja mitä tapahtuu lasten kasvaessa? Tulevatko kuvaan mukaan sopimattomat tv-ohjelmat, mummo ehkä ostaa sen K-18 tietsikkapelin, mummolta saa rahaa komentamalla (toki mummo voi rahaa antaa, mutta sen pitää tulla mummon aloitteesta, niin että nuori osaa olla kiitollinen, eikä komentamalla).

Vierailija

kaikki muut anopista. ONko se tosiaan niin, että poikalasten äidit on maailman surkeimpia kasvattajia, mutta tyttöjen äidit täydellisiä? AInakin kun näitä ketjuja lukee, niin näyttää kovasti siltä...

Vierailija

[i

Esimerkki: Lapsi ei jaksanut odottaa puuron jäähtymistä (niin, olen kyllä sanonut anopille, että ipanat pyydetään pyötään vasta, kun puuro on jäähtynyt, niin siltä ei mene sitten hermot, kun ipanat rutisee, milloin puuro on sopivan jäähtynyttä). .

[/quote]

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat