Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4v arka isossa ryhmässä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

onko kokemuksia ja mikä avuksi tilanteeseen?

poikani on 4vuotias ja hyvin hitaasti lämpenevä uusille ihmissuhteille ja kavereille. etenkin suuremmassa ryhmässä on ujo ja vetäytyy syrjemmälle katselemaan. on ollut hoidossa jo 1vuotiaasta lähtien, nyt osan viikosta päiväkodissa ja osan kotona minun ja pikkusiskon kanssa. päiväkotiaamut toisinaan hankalia, kun ei millään tahtoisi jäädä. sanoo ikävöivänsä minua ja haluaisi olla kotona. kuitenkin kotona turhautui, tarvitsi seuraa ja kavereita kun minun aikani menee vauvan kanssa(3kk). siksi aloitti osapäivähoidon. usein kertoo, että ei uskalla pyytää toisia leikkimään tai mennä muiden luo. hoitajien kanssaon myös keskusteltu ja ovat huomannet pojan olevan hieman arka ottamaan kontaktia muihin lapsiin. hoitajat kyllä mukavasti auttavat lastani leikin alkuun, mutta silti poika joka päivä sanoo, ettei tarhassa ole kavereita ja siksi siellä on tylsää. ohjatuissa tilanteissa osallistuu oikein hyvin. osapäivähoidon alku meni hyvin ja olin jo ilmoinen poijan reipastumisesta, mutta nyt on tullut takapakkia. luulin aloituksen olevan helppoa, koska päiväkoti, hoitajat ja osa kavereista oli tuttuja. on niin paha mieli pojan puolesta, olen koettanut rohkaista menemään kavereiden leikkeihin, mutta ei tunnu auttavan. mitämuuta voisin itse kotoa käsin edes tehdä?kotona ja kavereiden luona vieraillessa leikit onnistuvat hyvin. tosin silloin kavereita on vain 1-2. hyväksyn lapseni olevan luonteeltaan ujo ja rauhallinen.sellaien olin lapsena itsein.kuitenkin mietin jo eskaria ja kouluaikaa. tämä maailma on niin raaka niille, jotka "jäävät jalkoihin" miten saisin pojan reipastumaan ja voittamaan ujouttaan?.kertokaa kokemuksista, vinkkejä?

Kommentit (2)

Vierailija

ettei lapsi tarvitsekaan liutaa kavereita ollakseen tyytyväinen. tuota kerkesin itsekin miettimään ennenkuin luin vastauksesi. koetan vielä tuota, että otan yhteyttä jonkun kaverin vanhempiin. ketään en vielä tunne paremmin.kotona voisikin olla helpompi ensin tutustua paremmin kahden kesken.

Vierailija

Ujoudelle ei tosiaan voi mitään. Luonnetta ei voi muuttaa. Toisaalta ollakseen tyytyväinen, poikasi ei tarvitsekaan muuttua. lapsi ei tarvitse paljonkaan kavereita, yksi tai kaksi riittää mainiosti. Tunnetko toisia vanhempia? Tiedätkö, kenen kanssa poikasi mieluiten leikkisi? Voisitko lujittaa tätä yhtä tai kahta ystävyyssuhdetta? Voisitko laittaa vaikka lapun kaverin lokeroon ja sitä kautta pyytää teille leikkimään. Näin lujittaisit ystävyyssuhdetta. Kun ystävyys lujittuu, poikasi tietää paremmin, kenen kanssa leikkii myös tarhassa, syntyy ns. se oma kaveripiiri. "Omien kavreiden" myötä lapsesi kenties pikkuhiljaa reipastuisi porukassa muidenkin leikkeihin paremmin.

Uusimmat

Suosituimmat