Kumpi parempi lopullinen ehkäisy 32-> vuotiaalle, pillerit vai kierukka?

Vierailija

Kolme lasta on ja enempää ei yritetä. Nuorena mulla oli yhdistelmäpillerit, sopivat hyvin. Kumpi siis parempi, pillerit vai (hormoni)kierukka?

Normaalipainoinen olen, enkä tupakoi, verenpaine ok, onkohan pillereissä silti jotain riskejä mun ikäiselle ja eteenpäin? Kierukka taas tuntuu vierasesineeltä kehossa....

Sinänsä ihan sama mulle... suositelkaa!

Kommentit (6)

Vierailija

mutta pillereitä ei kyllä voi keski-ikää lähestyessä ikuisesti käyttää, joten pysyvänä muotona kyllä varmaan kannattaisi keksiä joku lopullisempi. Miksi miehesi ei voisi tehdä 'lopullista ratkaisua', se voisi olla helpoin vaihtoehto?

Vierailija

ottaisin kierukan.

Ainakin testaisin sopiiko se. Jos se tuntuu tai aiheuttaa jotain ongelmia niin sen voi helposti ottaa pois. Jos ongelmia ei tule niin sen olemassaolon voi unohtaa :)

Tai, no hormonikierukka ainakin pitää vaihtaa 5 vuoden välein, mutta ainakin viideksi vuodeksi sen olemassaolon voi unohtaa.

Minulla on ollut hormonikierukka ja olin siihen erittäin tyytyväinen lähinnä sen huolettomuuden takia. Aion laitattaa semmoisen vielä uudestaan kunhan asia tulee ajankohtaiseksi.

Vierailija

Itsekin laitatin sellaisen jokin aika sitten, ja siis todennäköisesti ei enää lapsia aiota hankkia. Ensimmäiset kolme kuukautta oli vuotoa lähes joka päivä, kieltämättä ajattelin että oli vika tikki, mutta sitten vuoto väheni ja nyt kuukautisten aikaan vuotoa on vain hieman (pikkuhousunsuoja riittää). Finnejä tuli aluksi myös hieman normaalia enemmän, mutta nyt ei nekään vaivaa.

Tuo kuukautisten vähyys on itselleni iso plussa, kun olen aikaisemmin kärsinyt todella runsaista ja kivuliaista vuodoista. Ja miksi mieluummin kierukka kuin pillerit, niin kierukkaa ei tarvitse joka päivä muistaa. Eikä se asennuskaan satu, ei ainakaan minun kohdallani.

Vierailija

Minulla sama tilanne kuin sinulla, kolem lasta riittää, mutta ikääkin tosin jo 41v. Kävin syksyllä gynekologilla neuvottelemassa ja yhdessä päädyimme minipillereihin. Niitä saa huoletta syödä vaihdevuosiin saakka. Ne eivät petä, ellet unohda (itse olen supertarkka). Äidilläni alkoi kierukkaraskaus, kun ikää oli reilut 45-vuotta, joten en luota kierukkaan lainkaan. Ja stersilisaatio ei vie pois kivuliaita ja runsaita kuukautisia, minkä minipillerit tekee. Olen syönyt nyt elokuusta lähtien niitä ja ollut tosi tyytyväinen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat