*-*Toukotoiveet*-* vko 4*

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hyvää alkanutta viikkoa!!

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

En olekkaan pitkään aikaan tänne kirjoitellut ja nytkin nopeasti kuulumisia.

Tänään hain työterveyslääkäriltä saikkua ja kirjoitti kaksi viikkoa eli siihen asti kun on seuraava äitiyspolikäynti eli 3.2.

Töissä on jo pitkään ollut vaikea olo ja nostaminen sattuu mahaan ja selkä kipeytyy, eilen sit ihan istuessa työvuoron aikana tuli tunnin sisällä kolme supistusta. Soitin aamulla äitiyspolille, en edes viitsinyt neuvolaan soittaa kun ajattelin et kätilöt kuitenkin tietävät paremmin. Kätilö sit siellä sanoi et kannattaisi hakea sairaslomaa ja kun seuraava käynti siellä on tosiaan kahden viikon päästä niin odotetaan sinne asti, en edes pyytänyt päästä käymään siellä kun en kuitenkaan usko et on vielä ollut mitään ongelmaan tuosta, eiköhän ne paikat vielä maha olla kiinnitai ainakin toivotaan niin.

Mutta ehkä parasta aloittaa lepo jo nyt niin ei sit tulis mitään ongelmia ja sais vauvat vielä ainakin kuukauden pysyä sisällä, sit heillä olis jo hyvät mahdollisuudet selvitä. Sitä kuitenkin pelkään ehkä eniten et syntyvät tosi aikaisin.

No aloitin sit pesemään vauvapyykkkiä, kevyttä hommaa kun suunnille istuu vieressä ja odottaa et olis kone pessy ja vaatteet kuivat et sais kaappiin odottamaan :)

Monta koneellista sitä pikkupyykkiä tulee olemaankin, niin paljon oon vaatteita saanut ja aikasemmin jo ostanut kirpparilta et nyt jo on kaksi pyykkikorillista täynnä ja vielä on lisää vaatehuoneessa pusseissa ja laatikoissa. Osa niistä on isompia sellaisia 70 cm mut ajattelin nyt pestä kaikki pois ja lajitella sit pestyinä isot vaatteet laatikkoon odottamaan, tietää sit minkä laatikon ottaa käyttöön kun pienimmät jää pieniksi. Ei tarvi enää sit myöhemmässä vaiheessa niitä lajitella ja saapa nyt sit tekemistä.

Äitiysraha ja pakkaushakemuksen vein sunnuntaina suoraan kelaan luukusta sisälle joten ovat sen saaneet eilen, toivottavasti tekevät pian päätöksen. Olis kiva sit saada nekin kaappiin odottamaan ja sais ihan uusia vaatteita. Uusia en ole ite vielä oikein ostanut, vähän len saanut, mutta tänään ostin kahdet puolipotkari oli niin söpöt ja alennuksessa.

Mistähän sitä löytäisi sellaisia pieniä henkareita vauvojen vaatteille, haalareile ja mekoille lähinnä. Isot normaalit henkarit on niin suuria. Mielellään tieten sais ollamonta paketissa ja kohtuuhintaisia. Kertokaa jos ootte jostain sellaisia ostanut.

Me oltiin ajateltu rukalle menoatässä tammikuussa, mut ei sit edes varattu mökkiä ja ihan hyvä niin. En jaksais istua sinne asti autossa,on melko pitkä matka täältä keskipohjanmaalta enkä kyllä varmaan olis jaksanut siellä mitään muutakaan tehdä kuin lorvia mökissä.

Paremmalla ajalla täytyy sit kommentoida muitten kuulumisia.

Vierailija

Piti oikein ajan kanssa tulla kirjoittelemaan, mutta eikös tuo poika herännyt superlyhyiltä päiväuniltaan, juuri kun olin jutut saanut luettua. Noo, eipä mulla mitään erityisen tärkeitä juttuja olisi ollutkaan. :)

Rice - me ollaan kyllä käyty tuossa naapurijärven jäällä pariin kertaan kävelemässä poika kantorepussa ja vitsit kun tuo poika onkin tykännyt paljon. Sen verran paljon siellä on hiihtäjiä ja muita ulkoilijoita, etten edes osaa pelätä, ettei jää kestäisikään...

Lapin lomamatkaan en osaa sanoa oikein mitään.. Itsellä oli kyllä viimeksi jo toooosi tukala olo viimeisen kuukauden ajan, etten uskoisi jaksavani niin pitkää ajomatkaa. Tietysti jos oma olo vaan sallii, niin olisihan tuollainen viimeinen matka ilman vauvaa aika luksusta! :)

Ääh, nyt palaa hermot pikkumieheltä, joten täytyy lopettaa..

Miimi, 25+2

Vierailija

Ensimmäinen perhevalmennus takana. Ihan mielenkiintoista mutta eipä mitään uutta tietoa tullut.

Synttärit on tänään ja suklaatikakku odottelee jääkaapissa miestä töistä. =D

Vauva juhlii näköjään mamman synttäreitä tanssimalla masussa. Mikäs sen parempi lahja.

Me ollaan lähdössä Saksaan ensi viikonlopuksi viettämään minun synttäreitä ja käymään miehen suvun luona. Seuraavan kerran sitten syksyllä. Sinne asti uskaltaudun matkustamaan mutta pidemmälle en varmaan lähtisi.

Joku siitä lomailusta kyseli.....näin tässä ystävääni jolla la kuukauden päästä ja hänellä kyllä liikkuminen jo vaikeaa. Lähinnä siis yli 100 metrin kävely on hankalaa vaikka energinen muuten onkin. Nämä tietysti yksilöllisiä asioita ja jotkut urheilee ihan synnytykseen asti. Itse olen sitä mieltä että jos vointi on hyvä ja uskoo jaksavansa niin eikun lomailemaan. Loppu vaiheessa toki mieluiten kotimaassa.

Olen kokenut elämäni ensimmäiset närästykset...huh....aika kamalaa ja luulenpa etten todellakaan kokenut mitenkään pahimpia närästyksiä. Sympatiat kaikille niille jotka siitäkin vaivasta kärsivät.=(

Nyt on vauvan liikkeet tuntuneet jo ajoittain epämukavilta. Jotenkin inhasti venyttää itseään tai on jossain kummassa asennossa kun oikein sattuu välillä.

Hyvähän se on että muistuttaa olemassaolostaan.

Nyt ulkoilemaan koiran kanssa ja nauttimaan pienistä kinoksista.

Nautinnollista massunkasvattelua kaikille.

Berry-1 25+3

Vierailija

Eli tänään käytiin Terveystalon 4d-ultrassa. Oli tosi helpottava kokemus kun sai ruudulta nähdä vauvan ja siellä oli kuuleman ja näkemän mukaan kaikki ok. Tuli enemmän taas todellisemman tuntuiseksi tämä odotus. Sukupuoltakin selvitettiin ja 50% veikkaus, että tyttö oli tulossa, mutta ihan satavarma ei ollut. Oli jotenkin väärässä asennossa, eikä siis nähnyt kaikella varmuudella kumpiko on. Mutta ei tässä vielä olla mitään oikein ostettukaan. Tietysti pojalta on melkein kaikki vauva-ajan vaatteet tallella, mutta jos on tyttö niin sitten vain uusia ostamaan, mikäs sen ihanampaa. Viikkoja siis nyt 24+jotain, mutta oli hieman isompikokoinen, ehdotti, että voisi olla jo viikko 25, mutta ei laskettua aikaa alettu muuttaa. Painoarvio oli 820g.

Mukaan saatiin pitkä liuta kuvia ja sitten se cd, jossa on myös kuvat ja videopätkää. Nyt on taas rauhallisempi ja odottavampi mieli, vielä pitäis jaksaa odottaa...hieman =)

Onko muuten muut jo vieneet Kelan paperit Kelalle. Nehän pitää siis viimeistään vielä kahta kuukautta ennen laskettua aikaa, ei siis kahta kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä. Meinaan vaan, että jos on la 9.5 niin itse ajattelin viedä ihan maaliskuun alussa. Tarkoituksena on siis kärkkyä myös sitä uutta äitiyspakkausta, josko sen voisi saada. En sitten tiedä onnistuuko, mutta koittaa voi :) Ja äitiyspäivärahan saan 6kk tulojen mukaan, joten ne luultavasti menis sitten helmikuu2009-syyskuu2008 väliseltä ajalta? Korjatkaa jos olen väärässä. Ja meillä kans vielä se isyyslomalappu odottaa täyttämistä, senkun jaksais vielä täyttää niin, että itse ymmärtää asiat oikein niin hyvä olis. Pitänee vissiin mennä ihan kelalle paikanpäälle viettämään joku päivä lappujen kanssa :)

Mulla nla-lääkäri seuraavan kerran 10.2, jolloin myös varataan aika sokerirasitukseen. Onko muut joutumassa/pääsemässä sokerirasitukseen? Olin viimeksikin, joten toivon, että olis ja menis yhtä helposti kuin silloin. Ainoa vaan, että sen parin tunnin odottelu on se haastavin homma.

Mutta joo, nyt tuli taas tätä omaa napaa, onneksi tänne teille voi kirjoittaa.

t. Iippalainen, ihan sippi päivän touhuista mutta onnellinen :)

Vierailija

Jopa oli ihme aktivointi. Painoin vahingossa otsikossa enteriä ja johan viesti lähti!

Mutta asiaan, mulla olikin äitiysloman alkamisajankohta vaihtunut maaliskuusta marraskuulle! Sen siitä saa kun ei oikolue tekstiä :D

Mölli, minäkin inhoan olla iso! Yläkäyrillä mennään ja tiedän että osa siitä johtuu vatsan rasvakerroksesta. Ja olihan tuo typy aika iso syntyessään, 4340 g. Mutta olen aina ollut isokokoinen, myös silloin kun olin hoikka. Sen vuoksi inhoan kaikkea vihjailua isokokoisuuteen... Keijut ovat kauniita...

Tämä lyhyesti, oli vain pakko kommentoida Möllille kun niin tunsin sielujen sympatiaa tuohon kokokommenttiin.

-marvik ja Touko rv 25-

Vierailija

Jospa tänään ehtisin kunnolla kirjoittamaan! :) Meillä on nyt pari aamua alkanut hurjan aikaisin, kun ikkunan alla on kolistellut lumiaura ja poika on tietenkin herännyt sitä ihmettelemään..

Mölli - minä myös ostin vauvalle vaatteita alennusmyynneistä ja itkuhan siinä tuli, kun mies ei niistä innostunut ollenkaan niin paljon kuin olin mielessäni kuvitellut. ;) Tsemppiä sulle äitiyspakkaus-mietintään, itse otin rahana sen ja jo reilun viikon päästä pääsenkin niillä rahoilla shoppailemaan vauvajuttuja! :)

Nepsunen - täällä myös on mietitty nimiä ja on se niin vaikeaa. Tytölle olisikin monta hyvää vaihtoehtoa, mutta pojalle ei yhtäkään. Oona ja Venla ovat molemmat tosi kauniita nimiä! <3

Rice - oon minäkin sitä miettinyt, että mitä jos vauva syntyisi jo nyt. Melko hyvät mahdollisuudet olisi pienellä jo selvitä (juuri kurkkasin tekayn sivuilta, että 25. viikolla syntyneiden eloonjäämisfrekvenssi on 50-80% ja 26. viikolla jo 80-90%), mutta pitkä ja raskas sairaalajakso (+ kehitysseurannat yms. myöhemmin) olisi edessä ja sitä en toivo kenellekään. Meidän esikoispoika oli lastenosastolla hoidossa reilun viikon ja sekin oli jo rankka kokemus, enkä tiedä kuinka pääni kestäisi useiden kuukausien mittaista hoitojaksoa..

Uuniz - täällä myös maistuu ruoka + herkut, siis ihan kaikki. Aaah, mutta olokin on niiiiin turvonnut, että pakko on nyt vähän rajoittaa syömistä.. Itse myös hätkähdin ulkomailla syntyneen vauvan tapausta. :( No juu, ei näillä kotihoidontuilla kauheasti ympäri maailmaa matkustellakaan, joten sinänsä on vaikea ottaaa kantaa asiaan.. Ihan mielelläni kuitenkin pysyttelen kotimaassa, eipähän ainakaan tarvitse jossitella myöhemmin, jos jotain sattuisikin.

Iippalaisen 4d-kuulumisia jo odottelen! Meinaattekos te selvittää sukupuolta, vai voiko sitä edes olla näkemättä 4d:ssä? Kuullostaa kyllä kieltämättä vähän hölmöltä tuo 3x3h päivähoito, eihän siinä ajassa tosiaan ehdi lapsi eikä äitikään tehdä yhtään mitään.. Toivottavasti 2pv viikossa onnistuisi, olisi varmasti paljon toimivampi vaihtoehto!

Berrylle myöhästyneet synttärionnittelut ja mukavaa Saksan matkaa! :)

Murunen - tosiaan sf-mitta voi heitellä paljonkin mittaajasta ja vauvan asennosta riippuen ja eihän niissä käyrissä olekaan kuin parin sentin ero, eli tuskinpa sulla syytä huoleen on!

Hanna - muistahan nyt lepäillä kunnolla! Toivottavasti vauvat vielä yli kuukauden (mielellään toukokuulle asti!) malttavat kasvaa masussa, silloin tosiaan on vauvoilla kokoa ja valmiuksia kohdun ulkopuoliseen elämään jo paljon enemmän! Meillä on pojan vaatekaapissa Ikean halpishenkareita, (http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30024716) mutta tosiaan jos keskipohjanmaalta olet, niin Ikeaa ei ihan lähettyvillä taida olla. Eteisessä haalarit roikkuvat Tokmanni-ketjun kaupasta ostetuissa valkoisissa puuhenkareissa, jotka muistaakseni maksoivat n. 1,5/3kpl. Ne ovat kyllä tosi nättejä, pitäisi niitä ostaakin lisää.. Uskoisin että samanmoisia löytyy juuri tuommoisista "halpahalleista", kannattaa ainakin käydä katselemassa. Ihan normaalien henkareiden joukossa nuo siis olivat..

Huhhei, meidän pikkuinen taas potkuttelee oikein kunnolla, ihana pieni. :) Eilen poljin kuntopyörää puoli tuntia ja sen jälkeen olikin maha ihan kivikova pallo loppupäivän. Lähikauppaan käveleminenkin oli ihan tuskaista.. :( Täytyy tänään kokeilla uudelleen, että onko tuo tosiaan jo noin herkkä, vai oliko eilen vaan huono päivä.. Tosin nytkin maha on kova, kun pikkutyyppi potkii niin kovasti.

Kelan sivuilta juuri huomasin, että eilen olin saanut päätökset äitiyspäivärahasta ja muista, jeee! Sain ne "kaksi lasta kolmessa vuodessa"-periaatteella, joten eipä tämä hoitovapaalla kulunut vuosi vaikuttanut onneksi noihin päivärahoihin, vaan maaliskuun lopussa tuet lähes tuplaantuvat. :D

Jeps, nyt on kyllä siirryttävä pois tästä asennosta, on niin tukalasti vauvan pää kylkiluissa..

Miiminen, 25+3

Vierailija

Mites toukokuisille kuuluu?? Ollut loppuviikosta aika hiljaista edellisen pinon suhteen. Taitaa olla loputkin rakenneultrat käyty ja odotus etenee tasaiseen tahtiin. Ainakin itsestä tuntuu siltä, ettei raskauden suhteen ole muutamaan viikkoon tapahtunut mitään erityistä huomioitavaa.

Tampereellekin saatiin eilisen päivän/viime yön aikana taas ihana valkea lumipeite maahan. Eilen illalla töiden jälkeen kumosin aamulla laittamani jäälyhdyt takapihalle ja voi kun oli nättiä polttaa niissä kynttilöitä illan hämärtyessä kun valkoinen lumi hiljakseen leijui maahan. :o) Tänään ajattelin uskaltautua jäälle koiran kanssa vielä ennen töihin lähtöä. Meillä on tuossa vieressä pieni järvi/lampi, joka oli ainakin eilen aivan tulvillaan ulkoilijoita. Minulle on hirveä kynnys tuo jäälle meno nykyään, saa nähdä miten tänään käy. Kauhulla olen katsonut kun porukat työntelee lastenvaunuja ja rattaita pitkin jäätä tänä talvena. Sanoin miehellekin, että kukin käyköön jäällä miten haluaa, mutta lastenvaunujen viemistä en sinne ymmärrä. No se nyt on minun mielipiteeni taas. Onko teistä kukaan uskaltautunut vielä jäälle käpyttelemään??

OmaNapa: Juuri eilen lueskelin neuvolasta saamaani opusta odotuksesta ja nyt ollaan jo niillä viikoilla, että jos vauva syntyisi olisi hänellä jo suuret mahdollisuudet selviytyä Suomessa. Jotenkin olen kuitenkin alkanut koko ajan enemmän ja enemmän pelkäämään tämän odotuksen kanssa. Minusta olisi hirveää jos synnytys yhtäkkiä käynnistyisi ja tietäisin joutuvani synnyttämään maailmaan minivauvan, joka kuitenkaan ei olisi vielä valmis syntymään. Jotenkin sitä tarkkailee oloaan ja vauvankin liikkeitä aivan eri tavalla kuin aikaisemmin.

Paino tuntuu taas lähteneen kunnon nousuun tämän jatkuvan herkuttelukauden myötä. Jotenkin sitä salliikin itselleenn enmmän niitä herkkuja kun paino oli viime neuvolassa noussut "vain" 200g/viikko, kun tähänastinen nousu on ollut 400g/vko. No katsotaan. Ensiviikolla on raskausajan toinen lääkärintarkastus ja ennen sitä käyn th:lla punnituksessa...jaiks.

Mun piti vielä kysellä sellaista, että mitä otte mieltä reissuun lähtemisestä 2-3 vko ennen laskettua aikaa. Me ollaan joka kevät käyty laskettelureisssulla ystäväporukalla ja siitä on tullut sellainen ihana perinne. Nyt vähän mietityttää kun reissu olisi 2-3 vko:a ennen la:ta, että kannattaako enää sillloin lähteä höntyilemään minnekään. Hirveästi haluaisin lähteä, mutta miehen mielestä meidän ei kannattaisi lähteä. Niin ja laskettelemaan en tietenkään menisi. Mitäs sanotte??

Mukavaa alkanutta viikkoa masulaisille!!

Terv. Rice + pikkune rv 25+0

Vierailija

Jospa minäkin taas jotain rustailisin.

Ollaan pojan kanssa kaksistaan kotosalla, kun mies lähti kaverinsa kanssa muutamalle tuohon lähi baariin. No, poika toki nukkuu jo, mutta itse en vielä malta mennä sänkyyn saati nyt nukkumaan. Luultavasti nukun vasta sitten kun mieskin kotiutuu. Ei osaa jotenkin nukkua ennen kuin on kuullut, että toinen on varmasti päässyt takaisinkin reissultaan.

Kovasti oli juttua masun taputtelijoista.

Kumma kyllä, en juurikaan ole niihin törmännyt. Edellisessä raskaudessa en kertaakaan ja toistaiseksi en tässäkään ja hyvä niin. En tykkäisi siitä ollenkaan, että vieras tulisi taputtelemaan masua tuosta vain.

En tosin ole huomannut juuri edes muiden neuvovankaan koskaan noissa vauvanhoitoasioissa. Olenko sitten vain niin hyvä sivuuttamaan ne vai mikä lie, mutta en siis tosiaan ole tuollaiseen törmännyt. Olen tosin aika omapäinen tietyissä asioissa, että vaikka minua joku nyt rupeaisi neuvomaankin, niin kyllä kuitekin tekisin niin kuin itse parhaimmaksi näkisin, jos ei ne neuvot ole meille sopivia. Tosiaan, parasta on kuunnella ennen kaikkea itseään ja sitä omaa vauvaa. Yleensä äiti itse parhaiten tietää, mikä omalle lapselle on se paras ratkaisu.

Itse mielelläni kyllä lueskelen muiden kokemuksia ja otan vastaan neuvojakin, mutta sovellan niistä sitten aina parhaat meidän perheeseen sopiviksi. =)

Myös minä kävin neuvolassa tuossa keskiviikkona ja kaikki näyttäisi olevan ihan kunnossa. Sf-mittakin menee nyt tuossa keskikäyrän paikkeilla, oli nyt muistaakseni 20cm, kuten esikostakin, joten ihan mielenkiinnolla nyt seurailen että pysyykö siinä ja minkä kokoinen pötkylä sieltä sitten tulee. =)

Sokerirasituksessa en ollut esikosta enkä tiedä joudunko siihen nytkään. Ainakaan siitä ei ole ollut puhetta. BMI mulla on tosin aina ollut sen alarajan alla, joten jos se on heillä kriteerinä, niin silloin en siihen todennäköisesti joudu nytkään. Mutta, olen kyllä lukenut jostain että noita sokerirasitustestejä olisi ruvettu tekemään enemmän, ihan normi BMI:n omaavillekin. Se kun ei kait ole siitäkään kiinni, että tuleeko se raskausajan diabetes.. ja toisaaltahan se tietysti on hyväkin mennä, niin osaa sitten ruokavaliolla tai muulla hoitaa ajoissa tuota mahdollista diabetestä.

Korasa mietiskeli tuota ilokaasua..

Mäkin kyllä luin, että siitä oltaisiin luopumassa aika monessa paikassa tai joissain jo luovuttu, mutta en kyllä muista, että missä.

Kovasti on ollut keskustelua myös matkustelusta.

Itse en kyllä varmaan ulkomaille enää tässäkään vaiheessa lähtisi (vaikka vielä olisi ihan turvallistakin, mutta olen vain niin jotenkin sellainen huolehtija tyyppi), mutta oishan se kyllä ihanaa päästä lämpöön ja aurinkoon juuri silloin kun täällä on nuo pahimmat loskat ja vesisateet. Nyt on kyllä todella ihanaa, kun on lunta reilusti ja pikkuinen pakkanen.

Edellisessä raskaudessa jaksoin kyllä tosi hyvin mennä ja olla, mutta kyllä varmaan muutama viikko ennen laskettua aikaa(oisko pari viikkoa ennen ollut), kun käytiin vielä äitini luona tunnin matkan päässä meiltä, huomasin etten enää jaksa autossa istua. Rupesi tekemään masussa jo vähän tukalaa tuo istuminen ja paikoillaan olo. Se jäikin sitten viimeiseksi "pidemmäksi" autossa istumiseksi ennen kuin tuo esikko syntyi.

Jep..

Nyt tarttee kyllä varmaan lopetella ja ruveta kohta puuhaamaan itteäänkin petiin. Voisi vaikka lukea hetken kirjaa tai jotain.

-viivi ja toivo rv 22+5-

Vierailija

tännehän on tullut paljon juttua..

_nepsunen_ ja _miimi_: Nimen miettiminen on totta tosiaan vaikeaa. Meille on siis todennäköisesti tulossa tyttö, joten varsinkin niitä nimiä on mietitty kovasti. Yksi etunimi on tällä hetkellä ylitse muiden, toisia nimiä täytynee vielä pohtia tarkkaan. Väestörekisterikeskuksen (http://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1) etunimihaulla on hauska leikkiä; jopa täällä meillä Härmässä on annettu toinen toistaan mielikuvituksellisempia nimiä, joiden maalaisjärjellä ajatellen luulisi olevan jopa nimilainvastaisia.

_Rice_: varsinkin kipeiden, peräkkäisten supistusten tullessa miettii kovasti, miten kävisi jo vauva syntyisikin jo nyt. Onneksi kaikkai on kuitenkin kunnossa, eikä mitään vaaraa pitäisi olla.

_lippalainen_: missä kävitte 4D:ssä? Toivottavasti oli mukava kokemus. Katsoin itse viikonloppuna varmaan viisi-kuusi kertaa peräjälkeen mukaamme saamamme dvd:n. Tuntuu absurdilta ajatella, että vauva on kasvanut taas jo tuosta viikontakaisesta ultrasta ihan hurjasti.

omaa napaa.. Miten te muut olette sopineet isyyslomasta? _miimi_, _marvik_ ja muut joilla on mahdollisesti kokemusta meitä ekakertalaisia enemmän? Ja ennenkaikkea miten asia tulee ilmaista noihin KELA:n lappusiin? Pitäisi täytellä KELA:n paperit loppuun ja laiittaa ne menemään eteenpäin.. Täytyyköhän ko.laitokseen töihin päästäkseen läpäistä jokin salakielen koe, että kykenee käyttämään noin harvinaisen epäselvää ja sekavaa kieltä, mistä ei normaalilla järjellä tahdo ymmärtää oikein mitään.

Muuten, miten te, joilla on jo lapsi(a) olette kokeneet muiden ihmisten tungettelun, kyselyt, vatsantaputtelut, ohjeiden tuputtamiset jne? Nyt kun vatsa alkaa viimeistään paljastaa ihan kaikille, mitä on menossa, alkaa toisaalta ahdistaa, mitä kaikkea saakaan kuulla sekä tutuilta että tuntemattomilta. Toistaiseksi olen ajatellut, että otan kyllä ohjeita niitä väkisin tyrkyttäviltä vastaan, mutta on sen sijaan eri asia, mitä niistä noudatan.

C 23+ jotain..

Vierailija

Christina - heh, nimipalvelu on tosiaan hauska paikka, sieltä löytyy vaikka mitä! :) Isyyslomaa voi käsittääkseni hakea vasta lapsen syntymän jälkeenkin ja Kelan sivuilla sanotaan, että "Isyysrahaoikeus alkaa lapsen syntymästä", eli ei kai isyyslomaa saa ennen lapsen syntymää edes aloittaa..? Toisaalta tuntuu kyllä hassulta, kun mun mieheni ainakin tarvitsee sijaisen isyysloman ajaksi, joten tuntuu aika mahdottomalta ajatukselta, että hän soittaisi töihin ja ilmoittaisi jäävänsä isyyslomalle NYT. ;) Toki työnantajalle täytyy 2kk ennen laskettua aikaa ilmoittaa, milloin suunnilleen on isyyslomalla.. Mulla ei tästä olekaan aiempaa kokemusta, kun esikoisen syntyessä ei miehellä ollut mitään mahdollisuutta olla isyyslomalla.

Mä en yhtään tykkää siitä, että mun vatsaa taputellaan, oikeastaan vain ihan lähimpien ihmisten annan siihen koskea. Esikoista odottaessa ihan ärähdin anopille, joka oli aina tunkemassa kättä mahalleni ja kiskomassa paitaani ylös "että näkee paremmin". Se kyllä auttoi ja loppuajan sainkin olla rauhassa. :) Juu ja niitä ohjeita tulee, mutta osan kannattaa kyllä antaa mennä samantien toisesta korvasta ulos.. Pahimmille neuvojille sanoin jo esikoisen vauva-aikana ihan ystävällisesti, että kysyn kyllä jos jokin mietityttää ja että mua oikeasti ärsyttää jatkuva neuvominen, kun siitä tulee vaan tunne, etten osaa mitään. Kyllä jokainen äiti tuntee oman lapsensa kaikkein parhaiten! <3

Iippalaiselle onnittelut hienoista ultrakuulumisista! :)

Omaan napaan ei ihmeempiä kuulu. Hikka on vauvaraukalla päivittäin, tänään jopa hikkailivat isoveikan kanssa yhtä aikaa! :D Kävimme tänään keskustassa aamusta puistoilemassa&kahvilla ja kyllä tuo rattaiden työntäminen lumisohjossa ottaa jo koville. Reilu tunti sitten kotiuduttiin ja vieläkin mahaa kiristelee... Taidanpa mennä vähän lueskelemaan lehtiä, kun poikakin vielä nukkuu.

Miimi, 25+4

Vierailija

Olen vaan ollut nettilaiska. Meillä juuri lettukestejä tässä vietettiin ja masu täynnä mansikkaa ja lettua. Nam! Mukavia ultrakuulumisia ja kaikenlaista teillä tapahtuu. Ei kuitenkaan kovin ruuhkaista ole pinossa.

Harjoitussupistuksia jo yhdellä ja toisella. Niin täälläkin. Tänään kolasin pihaa ja piti kyllä varovaisesti ottaa kun aisa on just masun kohdalla. Mutta ihanaa kun on lunta!!!!Minä tykkään kovasti! Kovasti supisti ja kiristeli massua jälkeenpäin. Meidän neiti on todella vilkas. Innolla odotellaan että minkähänlainen pakkaus sieltä tulee. Nimiä mekin ollaan vähän mietitty. Enemmän anopin kanssa, Hauska juttu tapahtui kun mietin että olen aina pitänyt nimestä Helmi ja se on myös mun edesmenneen mummini nimi. Anoppikin ihastui. No Helmi on mun mielestä sellainen nimi mikä sopii vain tietyn näköiselle tytölle, joten mietintämyssyssä. Ostin juuri uuden kalenterin ja merkkasin la:n ylös. Arvatkaa kenen nimppari on 7.5???? NO HELMIN!! :) Hauska yhteensattuma...vai onko niitä....??? Heh!Katsotaan!

Tuosta matkustelusta. 2-3 vkoa ennen la:ta en lähtisi edes lapin reissuun, mikä johtuu vain siitä että haluan synnyttää tällä tutussa sairaalassa, Jorvissa tai Kättärillä. Meidän kakkonen nimittäin syntyi juuri ja juuri täysiaikaisena, melkein 3 vkoa ennen laskettua aikaa. Mutta jos ei varsinaisesti väliä missä synnyttää niin eipä sillä väliä vaikka jossain suomenmaassa reissaisikin ja onhan se kuitenkin kai todennäköisempää että menee lähemmäksi la:ta kuin mulla. Tässäpä minun kokemusta kuitenkin! :)

Mulla paras ystäväni saa vauvan ihan kohta!! Leikkauspäivä häämöttä parin vkoon päässä. Saadaan kummatkin kolmannet ja tulee tää omakin vauvan saaminen taas jotenkin konkreettiseksi kun tulee vauva naapuriin. Meillä lapset odottaa kovasti pikkusiskoa ja hänen syntymäänsä!! Vähän kyllä välillä hirvittää kun on joku tilanne päällä noiden kahden kanssa ja satun olemaan yksin kotona. Sitten vielä pikkuvauva siihen soppaan. Toisaalta tottuu varmaan aika nopeesti uusi tulokas lillumaan tässä sopassa, että eiköhän kaikki suju omalla painollaan.

Eipä tässä kummempia kun halit kaikille ja odotus jatkuu!!!

-Callaway joka on jo ihan sekaisin missä mennään rv:n kannsa

Vierailija

onpas kiva kuulla et muutkin on aloittaneet tämän viikon ihastelemalla valkeaa unelmaa..olen kävellyt pari päivää ulkona ja vain huokaillut,kun kaikki on niin kaunista.johtuu vissiin tästä tilasta.

eilen aamulla mieheni tunsi ensimmäisen kerran liikkeet, oli kuulemma jännää.Hän on kovasti karsastanut mahalle puhumista yms.hömppää ja ymmärrän kyllä kun ei se vauva ole tähän mennessä ollut vielä kovin konkreettinen. jospa se tästä :)

näin muuten viime yönä unta et oli tämän tiippanan ristiäiset.Mies oli myöhässä,paikalle ilmaantui kuokkavieraita ihmeelliset lahjojen kanssa ja minulle iski paniikki kun en edes tiennyt mikä lapselle nimeksi! enkä kyllä siinä vaiheessa tienny nukkuuko siellä vaunuissa tyttö vai poika..aamulla herätessä muistin tytön nimi alkoi v:llä,mut en itkemälläkään muista mikä se oli!pojan nimeä en ehtiny siinä unessa hätäpäissäni keksimäänkään. Aamulla pitkin sit etsiä viimevuoden kalenterista nimipäivä osio ja alkaa raakata nimiehdotuksia kokoon. Oona/Venla Emilia on nyt tytölle nro.1,poika onkin sit haastavampi..onneks on vielä paljon aikaa..

lauantaina olin koulutuksessa kuopiossa ja näin siellä entisiä työkavereita,eivätkä ne meinanneet uskoa et olen yli puolevälin raskaana,on kuulemma liian pieni maha:hurraa tiippana,käytä vaan mamman kaikki maha makkarat ennen kun alat muuten siellä kasvaa ;)

kyselit lomailusta ennen laskettu aikaa:voihan se olla aika rankka istua pitkä matka autossa,mut enpä muuten jättäis lähtemättä jos omalle kohdalle ajattelisin,saisinpahan vielä kerran olla "rauhassa" ennen vauvan syntymää.kannattaa vissiin katsella tilannetta kuhan sinne asti eletään.

eipäs tänne muuta erikoista.kävin serkun 1viikon ikäistä poikaa lällyttämässä ja siskon laskettu aika meni 5 päivää sitten,eli vaavaa odotellessa kuluu tämä viikko..ja tottakai omaa neuvolaa,joka on torstaina..

voimia odotukseen :x

nepsunen&tiippana

Vierailija

Eipä mulla mitään erityistä asiaa ollut, tulin vain lukemaan aikani kuluksi kuulumisia. Tampereella satoi viimeyön aikana varmaan 3 metriä lunta, no ei nyt ihan, mutta hurjasti kuitenkin. Ihanaa!! Jos olisi pulkka niin suuntaisin mäkeen sen verran lapsenmieltä kuitenkin löytyy. Aamulenkillä teki mieli heittäytyä maahan tekemään lumienkeleitä, mutta hullunahan muut olisivat minua pitäneet, joten jätin väliin. :D

Niin joo..eilen ostettiin vihdoin ne yhdistelmätkin. Pysyin samoissa vaunuissa joihin kyselin teiltä niitä kuosi-mielipiteitä, mutta, mutta..etsivä löytää!! Tarpeeksi kun etsin ja selailin nettiä, löysin samat vaunut myös harmaa-mustana. Jei!! Ja ne me sitten ostettiin! Tosi helppokäyttöiset ja tukevat. Se olikin sitten ainut iso ostos vauvalle, muut isommat tavarat tuleekin sitten vähän sieltä sun täältä. Paitsi niin, kyllähän se uusi autokin on aika iso ostos ;o), mutta en nyt viitsi sitä tulevan esikon piikkiin laittaa. Turvakaukalosta olen kaikkein eniten mielissään. Saadaan sellainen tosi hieno telakallinen kaukalo miehen työkaverilta. Se on ihan uusi ja maksanut kuulema maltaita. Lainaanhan me se saadaankin, mutta onpahan ainakin sitä luokkaa, että voi turvallisin mielin matkustella.

Vähän on mieli maassa kuitenkin tulevaisuuden suhteen. Mies kävi Lahdessa työhaastattelussa ja lupaavalta kuulema näyttää. Itse en missään nimessä halua muutta. Meillä on täällä paljon ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat sellainen henkireikä jokapäiväisessä elämässä. Lahdesta en tunne ketään, en tasan ketään. Olen käynyt siellä kerran, eikä minua voisi vähempää kiinnostaa! Kaikkein ikävintä olisi vielä se, että uudet työt alkaisivat huhti-toukokuun vaihteessa, eli juuri parahiksi lasketulle ajalle. Olen yrittänyt itkun sekaisena saada miestä ymmärtämään, ettei minulla ole siellä Lahdessa sitten ketään, ei ketään apuna tai tukena ja täällä olisi kaikki. Hänkin vain kuittaa sen sanomalla kuinka hyvin äidit aina tutustuu toisiinsa kaiken maailman lastenjuttujen kautta ihan tuosta vaan. Niin kai se onkin, mutta nyt sekään ei lohduta. Helppohan sen on kun on työt ja työkaverit, minä olisin kotona 24h/7 ja joskus kun olisi mahdollisuus johonkin lähteä, ei olisi ketään kenen kanssa mennä. Tiedän että miehen tulot nousisivat hurjasti ja hän onkin luvannut vaikka minkäläista asuntoa ja kaiken maailman tavaraa mitä olen aina halunnut. Sanoin kyllä miehelle, että sekään ei lohduta kyllä pätkääkään. Se, että minulla olisi sitten unelma-asunto ja kaikki viimeisen päälle, ei kuitenkaan tuo sitä tunnetta, mitä saan kaikesta siitä ihmisverkostosta ja ylipäätään elämästä, mitä olen tänne saanut luotua. Ärsyttävintä on se, että miehellä olisi myös täällä työpaikka ja me voisimme jatkaa aivan normaalisti elämäämme. Olisin 100 % valmis tekemään mitä tahansa uhrauksia vauvan edestä, mutta kun nyt tässä ei ole kyse lapsesta. Hän on tervetullut elämäämme olimme me sitten täällä tai Lahdessa. Ja lapsen elämä on aivan yhtälailla turvattu täälläkin. Tämä varmasti kuulostaa todella lapselliselta monenkin mielestä, mutta minkä ihminen voi omille tuntemuksillee. Jokaisella on omat arvot elämässä ja minä olen onnellinen juuri nyt. Anteeksi tämä purkautuminen tänne, mutta helpotti oloa huomattavasti. Ja eihän sitä koskaan tiedä mitä se elämä tuo tullessaan ja monella ei ole edes vaihtoehtoja tälläisten asioiden suhteen, mutta kun minusta tuntuu että meillä kuitenkin on.

Huoh, nyt täytyy lopettaa ettei pää räjähdä. Siirrän taas nämä ajatukset hyperavaruuteen ja alan keskittyä muihin touhuihin. Tiedättekö kun tuli oikein sellainen kiukkuinen olo oman kiukunpuuskan takia...ai kauhia...

Terv. Kiukunpuuskainen Rice + ihana pikkunen rv 25+4

Vierailija

Oli sen verran hiljaisen näköistä täällä (liekö johtuu taas häiriöistä sivuilla..), jotta ajattelin jotakin kirjoitella.

Ihanaa, kun on tullut tuota lunta. Tuntuu paljon valoisammalta, ja ulkonakin viihtyy paremmin. Eilen oltiin miehen kanssa opettamassa esikoista luistelemaan.. no, se nyt sujui kuten alle nelivuotiaalta voi odottaakin. Harmi, kun ei kelit anna myöten mennä useammin. Tai sitten on oma olo ihan jostain..

Käytiin tossa viime viikon lopulla ostoksilla äitini kanssa. Ja kas kas, vaikka olin niin vannoutunut olemaan ostamatta vauvatavaraa (kun meillä sitä jo on..), tarttui alennuksista mukaan puolipotkareita ja bodyja... On ne vaan niin suloisia. Aina välillä kun ne näkee tuolla roikkumassa, muistuu taas mieleen, että meillehän on tulossa vauva. Ja ite oon ihan kamalan "hemppis" välillä. Kyllä mieskin sanoi, että on ihan kivat vaatteet ja tolleen, mutta ei se kovin suuresti oo tuntunut olevan liikuttunut. Eilen katsottiin neuvolasta viimeksi saatu babyseven-dvd. Ei siinä mulle sinänsä mitään kovin uutta ollut, kun olen jo yhden muksun pukertanut, mutta mies seurasi tarkkaavaisesti. Hänelle kun on tulossa ikioma ykkönen. Äitinsä jo hössöttää neulomuksiensa kanssa, jotta mitä tekis ja minkä väristä ensimmäiselle lapsen lapselle... Antaa tuon hössöttää, minkäs noille mummoille voi.

Torstaina on neuvola. Olis sieltä tarkoitus saada kelan papereille alkua. Olen alkanut sitäkin miettiä, että ottaisiko sitä äitiyspakkausta kuitenkaan.. Meillä kun on miltei kaikki mitä siellä on. Toisaalta, olis kiva että lapsilla olis omansa, ja mieskin varmasti tykkäisi tutustua pakettiin. En tiedä. Onhan tässä onneksi vielä muutama päivä aikaa miettiä. Täytyy vissiin pistää paperit heti menemään, niin saa joskus sen päätöksenkin siitä äitiyslomasta. Tarvii kuitenkin jo kuukauden päästä töihin ilmoittaa äippälomasta ym. Vähän huvittaa, kun sain töistä sellasen lomakkeen "kokonaissuunnitelma" näistä vapaista... Ihan kun mä tietäisin jäänkö hoitovapaalle. Sehän riippuu ihan siitä, saako vauvalle hoitopaikan ja milloin sen sitten saa. Luultavasti joudun kuitenkin jäämään kotiin sinne elokuun alkuun asti, ei noita hoitopaikkoja kesken kauden noin vain saa. Ja eiköhän siinä kerkii kesäloman pitää kesän aikana kans. Mutta mitenkäs tän vuoden kesäloma? Siirretäänkö se sitten vaan eteenpäin vai mitäs ihmettä?.. On tullut vaihdettua työpaikkaa siihen tahtiin, etten ole yhtään täyttä lomaa vielä edes ansainnut/saanut viettää.

Eilen naapurintäti suositteli mulle alanvaihtoa. Sujuvasti vaihdoin polttimon auton pimentyneeseen valoon. Onneksi ei työkaverit tiedä kuinka likaset kädet mulla sen jälkeen oli. Voi olla ettei olis pahemmin ruokaa tarvinu tehdä ilman kunnon käsien kuurausta.

Viime viikolla onnistuin jotenkin humauttamaan mahaani hunajamelonilla... Olin ottamassa melonia hyllyltä ja se jotenkin vähän lipsahti.. Sain sen kiinni tossa mahan kohdalta kun se jo kerkesi töytäistä mun mahaa. Illalla olin sitten ihmeissäni, kun ei vauva myllännytkään kuten tapoihin on iltaisin kuulunut. Tuli pieni paniikki, että onko sitä sattunut tms. Ei, kyllä se nyt tuolla taas myllää tavalliseen tapaan. Ehkä se oli suuttunu kun humautin sitä melonilla... Ei se kyllä niin kovaa osunu, että mitään ois sattunu, onhan vauva kuitenkin melkoisen turvassa tuolla masussa, kaiken rasvakerroksen alla. Onneksi ei mitään oireitakaan ole ilmennyt. Täytyy tuolla neuvolassa muistaa ottaa tapaus puheeksi.

No juu, johan tässä juttua on tullutkin. Vaikka ensin ei mitään kirjoitettavaa tuntunut olevan. Lastenohjelmatkin loppuu sopivasti, pääsee viihdyttämään tuota tyttöä.

Heippa vaan taas ja hyviä vointeja kaikille!

Möllimasu rv 21+ jotakin..

Vierailija

Täällä käytiin tänään neuvolassa.

Siellä oli harjoittelija terkkarin apuna. Olin kyllä kamalan pettynyt, kun nykyään pitää ihan ite stixata pissat ja koettaa päätellä onko miinusta vai plussaa vai jotain siltä väliltä. Jotenkin katoaa se henkilökohtaisuus tuostakin palvelusta.

Kyllä meillä kaikki näyttäisi hyvin olevan. Sain lähetteen sokerirasitukseen, kun on tuo bmi jotakin 26 luokkaa.. Ja neuvolalääkäri kun viimeksi kiukutteli että pitäisi saada painoa nousemaan... Joopa joo. Onneksi ensi kerralla on eri lääkäri. Voin helpottuneena mennä. Se edellinen olikin ihan liian nuiva.

Nyt oli kuitenkin paino noussut, 0,622kg/viikko. Ekasta punnituksesta tullut lisää painoa 3,2kg. On kyllä viime aikoina maistunutkin kaikki aikalailla, ettei ihmekään. Paineet ok ja hemppakin oli taas noussut, 121. Kohdunpohjankorkeus mitattiin nyt ekaa kertaa. Se oli 23cm. Ja käyrien yläpuolella mennään, et kai mä sit vaan olen "iso", niinku miehen äitikin sanoi... Jotenkin sitä vaan masentuu moisestakin, en mä halua olla iso...

Seuraava aika onkin sit lääkärille, ja sitä ennen pitää käydä sielä sokerirasituksessa.

Jotenkin tuli taas kamalan paljon menoa ja tekemistä. Kun pitää kelaankin viedä se raskaustodistus liitteeksi. Verkossa tein nuo hakemukset. Vielä tovi sitten mietin, otetaanko pakkaus vai rahana, nyt sitten vaan jotenkin automaattisesti klikkasin pakkauksen kohdalle rastia ruutuun. No, ei kai siitä haittaakaan ole.

Ah, mun korvat ei nyt yhtään kestä meteliä... Ja kun tuo esikko pyörii tossa vieressä koko ajan kiljumassa jotain... Argh.

Oltiin eilen pitkästä aikaa uimahallissa. Mä olin kuolla, kun en sitten ollut tullut ajatelleeksi, jotta mahtaa masu olla himpun kasvanut eikä uikkarit ehkä enää menisi päälle... No, kyllä ne tarpeen verran peitti, mutta seuraavaa kertaa varten on kyllä hankittava uudet isommat. Sais ilman kiukkua ne päällekin.

Nyt ehdin jo unohtaa kuka puhui lasten päivähoidosta äitiysloman aikana... Iippalainen (sorry jos meni väärin..).. Kenties.. No mutta juu, oli tästä tossa aiemmin jo puhetta, kun itsekin ihmettelin. Mulle tosiaan tytön ryhmästä sanottiin alkuun, että kotona lapset ovat olleet jos vanhempikin on. Minähän en sellaseen suostu, kun tuo lapsi parka tulisi täällä mun ja vauvan kanssa ihan kahjuksi. Vaihtoehdoksi sitten sain kolme päivää viikossa-hoidon tai osa-aikaisen päivähoidon. Tarkalleen en vielä tiedä mitä nämä tarkoittaa, mutta otan kyllä selvää. Musta tuntuu, et mun lapselle vois olla parempi se osapäivähoito. Ilmeisesti siihen tulisi 4h/pvä. Aika voisi nimittäin tulla pitkäksi, jos olisi aina neljä päivää yhtäsoittoa kotona, ja sitten taas kolme pitkää päivää hoidossa. Ja osapäiväsenä sen ei tarttis nukkuu päiväunia ollenkaan eli saattaisi nukkua yöt hyvin. En tiedä, täytyy kysellä vielä ja perehtyä. Joka tapauksessa mun mielestä tyttö saa olla hoidossa vaikka tonne juhannukseen asti ihan samaan tapaan kun tähänkin asti ja sitte pidetään kesälomaa. Elokuun alusta sitten otettaisi tää uusi vaihtoehto käyttöön. Sitä en tiedä, sopiiko se tuolla päiväkodissa, mutta olis parempi sopia. Meidän vauva kun on ennusteltu syntymään vasta kesäkuun puolessa välissä. Ihan kökjkö systeemi kyllä tällänen. Mä oisin voinu pitää tytön päikkärissä ihan vaikka sen 7h/pvä ja ma-pe. Sille itelleenhän se ois paljon kivempi niin.

No juu, nyt unohtukin sitten kaikki muut aiheet. Ja jaloissa taas alkaa suonia vetää siihen malliin, ettei voi enää istua. Eiköhän tässä taas ole kerrakseen tarinaa, joten hyvää loppuviikkoa kaikille, voidaan paksusti! :-)

Möllimasu 22+

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat