HELMET VIIKKO 4

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Kylläpä on taas tökkinyt nämä sivut... rasittavaa. McFlurryn synnytystapa-arvio uutisia odottelen, eikös se ollut eilen? Meillä kohtuu saman kokoiset lapset tulossa. Vai joko jäit sille tielle? KatjaLah on varmaan myös synnyttämässä kun ei ole kuulunut mitään :-)

Omaan napaan ei ihmeitä, minkäänlaista merkkiä lähestyvästä synnytyksestä ei ole. Supistuksetkin ovat aivan kivuttomia.

Ajattelin tähän listata mitä me ollaan hankittu vauvalle:

perusrasva (äitiyspakkauksesta)

bepanthenia olikin jo ennestään

sinkkivoide (aiemmalta kokemukselta paras pepun punoitukseen)

rasvatalkki

tuttipullo ja tutti siihen

tutti

rintapumppu (tämä oli ennestään, desinfioin sen, tätä ilman en aiemmin ole pärjännyt)

puhdistuspyyhkeet

vanulaput ja puhdistuspuikot

pari purkkia korviketta varulta

kamala kasa kaikkea kestovaippajuttua (hieman pääsi käsistä :) )

äitiyspakkauksesta tulleet kertikset

rintakumit

Sairaalaan kannattaa oman kokemuksen mukaan ehdottomasti ottaa mukaan imetysliivit ja rintaliivinsuojia! Ekan kanssa en näitä hoksannut ja olin ihan pulassa vuotavien rintojen kanssa.

Hilperiina 36+5

Vierailija

Maanantai taas!

Onko muilla ollut outoja makuja suussa? Mulla on muutaman päivän maistuneet kaikki ruoat liian suolaisilta ja muita makuja ei tunne kunnolla. Tätä on tietysti voinut jatkua jo pidempäänkin, mutta en aiemmin flunssalta huomannut.. Noi rautatabletithan voi aiheuttaa metallin makua suuhun ja niitä nyt epäilen. Tai sitten mulla on aivokasvain..

Muuten menee hyvin, kotona on ihana olla kun ehtii leikkiä lasten kanssa enemmän, ja vauva potkii mahassa lujaa etenkin iltaisin.

Tänään ollaan menossa luistelemaan ja joku ilta toivottavasti hiihtämäänkin! Pitäisi vaan hankkia lapsille jotkut sukset, tai vuokrata Paloheinästä. Saas nähdä tuleeko tarpeeksi lunta että muutkin ladut on auki kuin nuo mitkä ensimmäisinä ajetaan!

Huomenna taas neuvola, kivaa!

Sunny + Tytti 35+6

Vierailija

Mullekin kelpaisi lista niistä tavaroista mitä pitäisi vielä ostaa.. vaipat, peppurasvat yms. :)

En oo kerennyt oikein miettiä edes mitä sinne sairaalaankaan ottaa mukaan. Jos nyt aloittaisi vaikka siitä neuvolakortista ja hammasharjasta. Itseni tuntien sitä tulee otettua varmaan kaikenlaista turhaa (niinkuin matkoille lähtiessä).

Miten paljon teillä on vauvalle varattuna ihan pieniä vaatteita?

Vierailija

Meillä täällä kaikille kuuluu loppuraskauden neuvolalääkäri (36-37 viikoilla), jossa tehdään kokoarvio. Minusta ihan kiva juttu! Minulla oli tuo käynti tänään. Lääkäri teki sisätutkimuksen: kanava lyhentyny ja ihan pehmeä ja ihan vähän auki. Toisaalta jo kolmas raskaus menossa ja supisteluja on ollu aika paljonki, niin siihen nähden aika "epäkypsä" tilanne. Sitten katsoi ultralla kokoarvion, ja tällä hetkellä vaavi on n.3,2kg, Toivottavasti ei mene ihan älyttömästä la:n ohi, tai saan punnertaa melko ison tenavan ulos! Vauva on jo laskeutunut aika alas, muttei ole täysin kiinnittyny vielä. Lääkäri sanoi, että ihan valmiilta vauvalta vaikuttaa, eikä haittaa vaikka kohta jo tuliskin!

Me kasattiin viikonloppuna pinnasänky ja hoitopöytä meidän makkariin. Viime viikolla pesin vauvan vaatteita, ja nyt oon saanu ne pinottuakin valmiiksi. Pakkasin myös kassiin vauvalle sairaalasta poislähtövaatteet, ja kassi on valmiina kaukalon päällä makkarin nurkassa, jos vaikka kohta lähtö tulee, niin osaa mies tulla sitten hakemaan. Omaa sairaalakassia en ole vielä ajatellukaan... Mutta kai sitä hätätilanteessa pärjää, kun muistaa ottaa tuon neuvolakortin mukaan!

Kovasti siis jo odottavainen tunnelma tässä osoitteessa, vaikka jotenkin yritän asennoitua, että voi vielä mennä pitkäänkin ennen ku käärö on sylissä! Olisi jo vaan niin kiva päästä hoitelemaan vauvaa... :)

Mimmi75, rv.36+2

Vierailija

Täälläkin olis sitten huomenna se 37 viikkoa täynnä. Eipä tuo hyvin ole merkkejä nyt synnytyksen lähenemisestä näytellyt. Tänään oli neuvola niin sf-mitta oli ainaki tippunut vähä, viimeksi oli 32cm niin nyt sitten 31cm. Eli vauva on lasketunut, mutta pää oli vielä liikkuvana. Painoa minulle on nyt tullut yhteensä jotain 9kg.

Toivotaan nyt, että vauva ei hirmu isoksi ehtisi. Ultra tosiaan näytti tiistaina sen 2800g tämänhetkiseks,i mutta neuvolassa tänään arvioi mahan päältä että 3400g tällä hetkellä. Iso ero tuossakin, kumpikohan olisi lähempänä. :/

Mulle taas on jotenkin tullut tunne, että ei tässä mikään hinku enää ole synnyttämään. :/ Kääntynyt vähän päinvastoin. Kyllähän nuita vaivoja on, mutta jostain saan päähäni ne muistot miten väsynyt sitä on ja kipeä taas sen synnytyksen jälkeen niin en halua vielä sitä. Tottakai tämä vauvantulo on ihana asia mutta jotenkin huolettaa oma jaksaminen. :/

Sitten on tullut nuita ihme päänsärkykohtauksia, tuntuu että naamaa alkaa äkkiä kuumottamaan ja iskee kamala särky. Jotenkin epäilen johtuvan verenpaineista, vaikka ei minulla koskaan ole korkealla ainakaan olleet. Monesti yläpainekkin alta sadan.

Ja tuosta herkkyydestä... minä en ole oikeastaan itkuherkkä ollut vaan ärsyytymisherkkä. Jotenkin on pinna kireällä ja mikä tahansa alkaa ärsyttämään. Noh, jospa se on vaan hormoneista ja se mylläkkä loppuu pian.

Siinäpä nyt jotain, omasta itsestä taas juu. :/

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

McFlurry ja poikuli rv 36+6

Vierailija

Hilperiina: Juu eilen oli se arvio minulla. Vauvan painoarvioksi tuli 2800g tällä hetkellä eli yhtään normaalia enemmän. Syntyessään oisi siis jotakin 3550g tuon mukaan. MUTTA lääkäri sanoi että tuohon ei ole mitää luottamista kun esikoinen oli niin iso ja silloinkin kaikista viimeinen ultra valehteli kilolla vaikka aiempi ultra oli ennakoinut isokokoisuutta. Nyt ei sitten voi oikein tietää minkäkokoinen sieltä tulee. Lääkäri sitten kysyin haluanko minä sen sektion taas niin sanoin että haluan ja minulle annettiin siihen aika joka on 10.2. Viikkoja silloin 39+3. Piti hyvin mahdollisena että syntyy aiemminkin niinkuin esikoinen 38+4. Saa nyt nähdä sitten.... Se oli nyt minun valinta että sektion haluan.

Mulla oli kohdunsuun tilanne että 2cm jäljellä kanavaa ja pehmentynyt. Ei ole kipeitä supistuksia ollut nyt pitkään aikaan yhtään niin saa nähdä kehittyykö tilanne sinne 10.2 mennessä.

Minua hirvittää imetys jo etukäteen! Viimeksi se ei ollut mielestäni mitenkään mukava kokemus. Sitä maitoa tuli ihan liikaa siellä sairaalassa, en voinut kun maata selälläni ja hirveä maitolammikko oli kokoajan jossain. :( Se oli tosi kivuliastakin kun rinnat oli liian täynnä kokoajan ja vauva imemässä tuntui niinkun ois vampyyri laitettu rinnalle. :( Kotona se maidontulo sitten tyrehtyikin aika pian, en vissiin syönyt ja juonut tarpeeksi.

Puhhuijaa, taas tekis mieli jotain makeaa :/

McFlurry ja poikuli rv 36+4

Vierailija

Tänään oli taas neuvola, ja kaikki oli vallan mainiosti. Terkkarikin arveli vauvan syntyvän jo ennen la:ta, sen verran alhaalla vauveli jo on, ja viime viikolla lääkärissä paikat oli jo auenneet, pehmenneet ja kohdunkaula lyhentynyt. Nyt sitten tosiaankin vaan ihmetellään ja odotellaan, että koska lähtö tulee.

Eilen illalla alkoi supistella enemmän ja alapään vihlonta oli tosi kovaa. Ja nukkumaan mennessä alkoi särkeä vatsaa, jalkoja ja selkää. Ja vauva muljasi ihan älyttömästi, ja alapäätä vihloi. Eli viime yönä ei kovinkaan paljoa nukuttu. Olin jo varma, että nyt alkaa tapahtua, että jospa sitä saisi lähteä jo synnyttämään. Mutta ei päästy vielä niin pitkälle :(

Odotellaan siis vaan, ja viikon päästä seuraava neuvola.

bambiino & milla rv 37+2

Vierailija

Onnea katjalah!ihanaa että kaikki meni loppujen lopuksi hyvin ja pääsit täysille vkoille.

ja kiitos teiän vastauksista siihen synnytystapa-arvioon.tosiaan ensimmäinen raskaus ni oon hieman pihalla välillä et mitä mikäkin juttu tarkottaa :)

myös täällä hieman kateellisena luen miten jotkut meistä helmistä on saanut jo vauvan.tuntuu tää loppu odotus niiiiiiiin pitkältä,ja olen aivan varma että kaikki saavat aikaisemmin vauvan kuin minä.

tänää oli neuvola.kaikki oli ok,painoa tullut 13kiloa yhteensä.sf-mitta 34.vauvan pää on jo kiinnittynyt mutta en tiedä yhtään onko kohdunsuu auki.aamusin vatsa on paljon alempana,tuntuu että se nousee päivisin.terkkari sano että johtuu vauvan asennosta.se on aivan kierossa siellä..iltasin meinaa jalat tulla kyljestä läpi,suoristelee niitä.

tossa viikonloppuna kokeiltiin hieman auttaa vauvaa mailmaa heh :)

saunaa,seksiä ja siivousta.hetken aikaa supisteli aika ikävästikin mutta meni ohi suht nopeasti.kai se on uskottava että pikkunen tulee sitten kun itse on valmis.muuten noita supistuksia ei oikein oo ollut.

huomenna tulee äippärahat =), pääsen tilaamaan kestoja.sit onki kaikki valmiina.vaunutkin tuli eilen..tossa ne eteisessä seisoo..baby vain puuttuu.

noista himoista..marjapiirakkaa tekee ihan älyttömästi mieli.en tiedä miksi,mutta tätä on jatkunut jo toista vkoa.voisin mussuttaa sitä aamusta iltaan.huoh!

bratzh 38+0

Vierailija

Tänään on ollut mukava päivä, koska kutinat on olleet lievemmät! Jee, ihan elämänhalu palaa, kun ei ole koko ajan ollut kutiseva olo. Tänään oli myös kontrolli Kättärillä, tilanne oli sama kuin sunnuntaina, eli marksaarvot ja sappihapot lievästi koholla. Käyrä oli ok ja pääsin pois parissa tunnissa. Perjantaina uusiksi.

Helena: Tosi kurjaa, että sinulla nyt sitten oli arvot koholla! Olisiko tuo afos ollut ehkä asat? Alat ja asat on ne, mitä yleensä tutkitaan. Ja sappihapot. Olen tosin kuullut, että afosiakin on mitattu, mutta ilmeisesti kuuluu asiaan, että se nousee raskauden aikana eikä liity mitenkään hepatoosiin. Mikäli kyseessä oli asat, arvo ei ole vielä hälyyttävä ja alat arvo oli ihan loistava. Toivottavasti sappihapot ei ole sinulla koholla. Äitipolilla ottavat varmaan vauvalta sydänkäyrää ja ehkä ultraavat ja tutkivat vauvan vointia. Tsemppiä, sinullakin jo niin hyvät viikot ja vauvallakin varmasti kaikki ihan hyvin! Minä en muuten saanut vauvavakuutusta tälle vauvalle, kun on ollut hepatoosi kahdessa aiemmassa raskaudessa... Että minäkin todella toivon, että vauvalla kaikki hyvin.

Sairaalakassiin: Pakkasin erikseen vauvan tavarat, jotka mies tuo sitten kera kaukalon, kun on kotiinlähdön aika. Vauvalle on erilaista alusvaatetta sukupuolesta ja lämpötiloista riippuen (bodya, potkaria tai "verkkaria"), villakerros, tumppua ja lämpötossua ja pipoa sekä toppahaalari. Jos lämmin ilma, jätän villat pois välistä. Itselleni ei ole paljoa pakkaamista, lähinnä hygieniaosastoa ja lääkkeet, imetysliivit ja -suojat, kirja, vihko+kynä tunnelmien kirjaamista varten sekä alusvaatteet kotiinpaluuta varten. Mitään ruokia minulla ei ikinä ole ollut mukana, synnytyksessä en ole ikinä syönyt, eivät varmaan annakaan, jos täytyy leikata tai jostain muusta syystä..? Ja synnytyksen jälkeen talo kyllä tarjoaa murkinaa. Mies saa huolehtia kamerasta.

Meilläkään ei 50-56 cm vaatteita kovin montaa, koska meillä on kuivausrumpu, jossa kaikki vaatteet kutistuvat hieman. Oletan, että ne muutamat 50-56 senttiset jäävät parissa viikossa pieniksi. Riippuu nyt tietysti, että milloin tämä keijukainen suostuu ilmoille tulemaan.

( . ) on jaksanut tänään hyvin kutinavapaalla vyöhykkeellä. Vauva on tänäänkin liikkunut paljon ja erityisesti toisessa kyljessä on tänään tuntunut joku patti, jota vauva liikuttelee edestakaisin pitkin kylkeä, olisiko kantapää? Hauskan tuntuista jä näköistä! :) Liitoksia vihloo pidempiä taivalia kävellessä, mutta muuten aika hehkeä olo.

Huomenna onkin ns. vapaapäivä kaikista kontrolleista, mutta torstaina olisi pitkästä aikaa neuvola. Voi hirvitystä, kun pitää sinne vaa'alle mennä - olen niin vapautuneesti mussuttanut kaikkea herkkua viime viikot, että painoa on taatusti tullut ja paljon! Mutta meillä on ihana terkka, sitä on aina mukava tavata.

Supistustuulia jo puhaltelen niitä halajaville!

Hilpsu rv 37+4

Vierailija

Ihanaa, että näitä vauvoja alkaa putkahtelemaan maailmaan. Se antaa itellekin toivoa, että kyllä se sieltä pian tulee :)

Viime yö tuli nukuttua aika hyvin, eli nyt olisi taas voimia synnytykseen ;) Miten sitä oikeesti onkaan näin malttamaton, kokoajan miettii lähtöä, ja vessareissuilla katselee, että joskos se limatulppa sieltä putkahtaisi ulos..

Mutta oireilut on taas tällä hetkellä aika vähäisiä. Hiukan välillä supistelee, nekin niitä kivuttomia, ja alapäätä vihloo silloin tällöin, mutta siinäpä ne oireet :(

Katsellaan ja odotellaan :)

bambiino & milla rv 37+3

Vierailija

..Pitää vielä vähän hehkuttaa!

Ystävät tuli pari päivää sitten yllättäen ja järjesti mulle baby showerit :)

Aivan mahtava juttu!

En osannut odottaa ollenkaan ja olinkin kotona ihan kauheissa kulahtaneissa vaatteissa, mikä ei kyllä haitannut.

Kaikki piirakat, kakut ja muut tarjoiltavat booleia myöten oli tarjolla.

nette vko 36+3

Vierailija

Eipä ole täälläkää mitään muutoksia tapahtunut. Supistellut kyllä on eilisen ja tämän päivän enemmän, mutta eipä nuo kipeitä ole joten tuskin edistävät mitenkään tilannetta. :/ Onhan nuita kypsytyskeinoja tullut kokeiltua kaikkia enemmän tai vähemmän. Saunassa käynti nyt tuntui oikeastaan siltä että siellä supisti melkeinpä kokoajan, mutta itsellä kun ei ole kotona saunaa niin ei sinne usein pääse.

Laurander: Minulla syntyi esikoinen sektiolla kuten myös tämä tuleva. Eli minulle annettiin sektioaika 39 viikolle mutta synnytys käynnistyikin vesien menolla viikkoa aiemmin. Minulle tehtiin siis kiireellinen sektio koska synnytys oli käynnistynyt. Minulla se leikkaus meni hyvin, ainut inhottava muisto oli se kun verenpaineet laski äkisti ja oksensin samalla kun vauvaa otettiin ulos. Mutta siinä se helpotti ja olin ihan rauhassa siinä kun ompelivat mahan kiinni. Toipuminenkin meni hyvin, lääkkeitä sain niin paljon kun tarvitsin ja pian olin jo jalkeilla. Olihan se haava tietenkin tosi kipeä kun sängystä minut nostivat ja muutenkin mutta parin päivän jälkeen jo aikas hyvässä kunnossa. Kyllä ne suunnitellut sektiot on nykyään turvallisia kun kaikki tapahtuu hallinnassa ja rauhassa niin ei kannata liikaa pelätä. :)

Semmosta juttua tähän väliin... Nyt vaan olla ja ootella. Ehkä olis korkea aika se sairaalakassiki jo pakata varulta. :)

McFlurry ja poikuli rv 37+1

Vierailija

Tilasin vauvan tälle päivälle mutta eipä sitä näy:( Supistuksista ei tietoakaan, pientä mahan kovettumista vaan... Ei edes siivous auttanut! helena_84:n tavoin kohta kokeilen saunaa mutta sen kolmannen ässän taidan kyllä jättää väliin. Viime viikolla sitä kokeiltiin, mutta on se aika koomista tän mahan kanssa:)

eipä mulla muuta, odotellaan:) ...mikäs kiire tässä...

Miina rv 38+0

Vierailija

Onpas täällä hiljaista...

Ilmotellaan nyt itse ainakin kuulumiset... Tänään on ollut aika rauhallinen päivä. Oireita ei juurikaan ole havaittavissa. Siivonnut olen, ja siinä kohtaa supisteli vähän enemmän, mutta muuten tosi oireetonta. Eilen illalla alkoi taas tosi rajut alapään vihlomiset, ja vessareissuilla tuli pariin otteeseen limaista vuotoa. Tiedä sitten taas mitä se oli, normaalia valkkaria vai limatulppaa vai parin päivän takaisten sekstailujen jäänteitä.... Ei näistä tiedä :)

Mutta odotellessa tämä edelleenkin menee, toivottavasti kohta pääsisi lähtemään synnärille ;)

bambiino & milla rv 37+5

Vierailija

Taas sitä sitten lähti uusi viikko käyntiin :) Ihanaa! Kun tuntuu, että aika vaan matelee, kun odottaa jo niin vauvan syntymistä.

Enpä ole huomannut makuaistin muuttumista. Sen olen havainnut, että on alkanut tulla alkuraskauden oireita, esim. pahaa oloa, kuumotusta, tekee mieli syödä kokoajan... Mahtaiskohan noikin ennakoida tulevaa synnytystä?! Tänään oli taas kauppareissu aika työlästä, välillä supisteli ja alapäätä vihloi tosi paljon. Ja kotiin päästyä jonkin aikaa taas reisiä kramppasi ja särki.

Eilen jo ajattelin, että nytkö se lähtö tulee, kun ihan yht`äkkiä alkoi menkkasärkyily selässä ja jaloissa, ja alapäässä tuntui ihan siltä kuin menkat alkaisi. Mutta sitä kesti hetken aikaa, ja sitten tilanne taas rauhoittui. Eli edelleen mennään masuasukin kanssa.

Keskiviikkoa nyt vaan odottelen, kun silloin olisi neuvola. Että jospa vauva olisi laskeutunut lisää, ja syntyisi mahdollisimman pian :)

bambiino & milla rv 37+0

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat