Kumma, että kukaan ei jaksa kommentoida Tontin mielipiteitä tuosta päivähoito-kotihoitoteemasta.

Vierailija

Eikö kukaan muu kyseenalaista keskustelussa viitatun ruotsalaistutkimuksen tuloksia? Itse en ole ko. tutkimukseen perehtynyt sen enemää mitä siitä jossain vaiheessa mediassa kohuttiin, mutta eikö maalasijärki jo sano, että Ruotsi ja Ruotsi ja Suomi on Suomi?

Ruotsissa päivähoitojärjestelmä on erilainen. Osa-aikainen työ on siellä ihan arkipäivää ja lapsilla on lyhyet hoitopäivät.

Entä ryhmäkoot? Hoitajien määrä? jne

Nämä kaikki ovat olennaisia asioita jos mietitään onko lapsen parempi olla kotona vai päiväkodissa.

I

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

jatkaa.

Monilla vanhemmilla on mahdollisuus tehdä lyhennettyä päivää (75-80%). Näin ollen työpäivät ovat lyhyempiä ja jää sitä aikaa iltasin lapselle.

Vierailija

Mikkonen piti niin kovaa meteliä, että Tontin mielipide jäi aika epäselväksi... Siis perusteluja olisin kaivannut kummaltakin, mutta Mikkosen lapsellisen käytöksen takia mitään keskustelua ei syntynyt... Harmi, koska aihe oli hyvä.

Vierailija

vielä voisi huomioida sen että täällä todella monet isät pitävät isyyspäiviä yhtä paljon kuin äidit, siis puolet.

Toinen puoliso voi antaa omista päivistään puolet toiselle jos haluaa.

Mutta ne loput on käytettävä itse, mielellään ennen kuin lapsi on 8v.

Niin ja en nyt ihan koko Ruotsin päiväkotien puolesta voi puhua.:) Esim jossain paikoin Ruotsia varmasti on isoja ryhmiä ja vähän hoitajia, mutta yleensä ottaen sellanen kuva on että Ruotsissa on satsattu tähän vähän enemmän kuin Suomessa.

Kuin myös vanhuksenhoitoon on satsataan enemmän kuin Suomessa. Enemmän henkilökuntaa ja vähemmän vanhuksia ja paljon apulaitteita (nostolaitteita yms).

Vierailija

Lainaus:

(taisi olla ainoa argumentti, jonka sai loppuun asti sanoa:))mieleen ihan kirja "Uljas uusi maailma". Että lapset pitää laittaa mahdollisimman pieninä järjestelmän kasvatettaviksi, niin että niistä kasvaa tehokkaita, vaatimukset täyttäviä yhteiskunnan jäseniä! Se, että joku haluaa viettää aikaansa oman lapsensa kanssa on pahasta ja todella itsekästä eikä siinä ajatella järjestelmän etua:). Vanhemmat ovat kykenenmättömiä kasvattamaan omia lapsiaan.

Tontin kolumniin muuten tästä aiheesta oli linkki jossakin ketjussa.

eikö lapselle ole hyväksi sopeutua järjestelmään tietyissä rajoissa? Verrataan vaikka sitä, että mennään lomamatkalle Singaporeen. Jos et tiedä, että purukumin pureskelu on kiellettyä, tulee sakkoa tai jopa vankilaa .)

Eli siis liian helposti ajatellaan että systeemi kasvattaa lasta ja se on paha. Eikö ole myös lapselle hyvä, että hän tottuu systeemiin?

Eri asia on sitten nämä taitelijatyypit, jotka eivät voi sopeutua mihinkään. Siinä ei auta koti- eikä laitoskasvatus.

Vierailija

Lainaus:

Lapsi oppii todennäköisesti luottamaan useisiin aikusiin, mutta voi olla että siitä seuraa myöhemmin vaikeuksia sitoutua tai luottaa yhteen ihmiseen.

Vierailija

(taisi olla ainoa argumentti, jonka sai loppuun asti sanoa:))mieleen ihan kirja "Uljas uusi maailma". Että lapset pitää laittaa mahdollisimman pieninä järjestelmän kasvatettaviksi, niin että niistä kasvaa tehokkaita, vaatimukset täyttäviä yhteiskunnan jäseniä! Se, että joku haluaa viettää aikaansa oman lapsensa kanssa on pahasta ja todella itsekästä eikä siinä ajatella järjestelmän etua:). Vanhemmat ovat kykenenmättömiä kasvattamaan omia lapsiaan.

Tontin kolumniin muuten tästä aiheesta oli linkki jossakin ketjussa.

Minusta tässä keskustelussa molemmat olivat liian fanaattisia. Lisäksi toiselta puuttuivat käytöstavat. Itse olen päivähoidon ja kotihoidon puolustaja tai vastustaja riippuen siitä miten ne on toteutettu.

Vierailija

tämä keskustelu on muutenkin niin käsittämätöntä vouhkausta. Ehdottomasti olen jotain pakollista päivähoitoa vastaan. Jos hoito on kotona laadukasta ja virikkeitä on kodin ulkopuolellakin niin mikään pakkohan sinne hoitoon ei ole päästä ennen eskaria.

Tuo mahdollisuus lyhennettyyn päiväänhän on muuten Suomessakin ihan lakisääteinen juttu, mutta sitä käytetään todella vähän - ainakin minun tuttavapiirissäni.

Vierailija

laitavat lapset aikaisin päiväkotiin. Köyhät ja työttömät hoitavat kotona. Toki ensin mainitun ryhmän lapset menestyvät paremmin elämässä, mutta en usko että päiväkodilla on siinä merkitystä.

Vierailija

Lainaus:

ja mut nimenomaan pidettiin kotona. ei hoidettu, vaan pidettiin kotona. en voi suositella. suosittelen kotia vain, mikäli vanhemmat ovat hyvät vanhemmat. hyvään vanhemmuuteen ei riitä pelkästään se että antaa lapselle ruokaa kuin koiralle, mutta ei vie ulos, ei leiki jne.

köyhien ja kouluttamattomien vanhempien lapset hyötyvät eniten aikaisesta päivähoidon aloittamisesta niin että koulumenestys on parempi ja ne sosiaaliset taidot yms.

Muualla maailmassa usein 4-vuotiailla alkaa jo "esikoulu" eli sen ikäisillä ei niinkään päivähoidoksi lasketa päiväkotia.

Vierailija

Itse kannatan kotihoitoa ainakin 3v ikään saakka jos mahdollisuuksia on. En kuitenkaan tuomitse alle 3 vuotiaan hoitoon laittamista mikäli perheessä toimeentulo ehdottomasti edellyttää äidinkin työssäkäyntiä. Hoito on kuitenkin oltava erityisen hyvin järjestetty. Lisäksi kotihoitokin edellyttää äidiltä/isältä paljon enemmän kuin pelkän läsnäolon.

Meillä minä hoidan kolmea alle kouluikäistä kotona. Miehelle jää kk palkkaa käteen n. 1500€ ja minä saan äitiysloman päätyttyä n. 400€ käteen. Siinä ei paljoa rahaa ole mutta meillä kotona oleminen onnistuu pienien kiinteiden menojen vuoksi.

Itse keskustelusta...

Mikkonen osoitti itse kotikasvatuksen saaneena että hänellä on käytössään "syö tai tule syödyksi" -tyyli. Aivan uskomattoman moukkamaista meuhkaamista jossa julisti omaa paremmuuttaan ja haukkui toisen jokaista kommentia asiattomasti eikä antanut tilaisuutta puhua! Antoi typerästi omalla käytöksellään sellaisen kuvan että kotiäidit ja kotona kasvatetut eivät osaa käyttäytyä!

Alussa ajattelin Mikkosen pielipiteen olevan fiksumpi ja Tontin "Mitä aiemmin hoitoon sen parempi" tyyli vaikutti typerältä. Mutta keskustelun edetessä Mikkonen kyllä alitti valitettavasti riman. Tässä maailmassa suvaitsevaisuus, ystävällisyys ja lempeys ja käytöstavat ovat minusta todella peräänkuulutettuja eikä näköjään suotta!

Mikkonen käytöskouluun.

Vierailija

tavannut Ruotsissa Mikkosen tyylistä ajattelutapaa. Hyvin hyvin harvassa tollaset mielipiteet täällä. Ehkä se kertoo minkälaiset päiväkodit täällä on.

Itse en kyllä olisi koskaa raskinut alle 1v laittaa hoitoon ja se 2v tekee tiukkaa. Mutta kyllä meillä tuo 3v ihan innossaan jo tuon 3päivää viikkossa hoidossa käy. JA nyt kun lapsi on jo 5v niin oikeen kerjää että saisi käydä enemmän (joka päivä), mutta kun olen vauvan kanssa kotona niin se ei onnistu. Alkanut sanomaan että menen sitten kouluun kun sinne saa mennä joka päivä.:)

Vierailija

Lainaus:

Kumma, että kukaan ei jaksa kommentoida Tontin mielipiteitä tuosta päivähoito-kotihoitoteemasta.

Ei olut kehumista Tontinkaan argumentaatiossa: tutkimus on aika köpsänen ja miehen ehdottomuus asiassa omituista. Eli kummatkin keskustelijat olivat omalla tavallaan aika syvältä ja aiheesta väittely tuollaisella amatööritasolla yleensäkin hyvin hedelmätöntä.

Vierailija

Mutta tosiasia on, että ei varmasti suomalaisessa päivähoitojärjestelmässä ole samoin. Että sitä parempi mitä aikaisemmin aloittaa. Vai voiko oikeasti joku väittää että esim.9kk ikäiselle oma äiti ei ole se paras hoitaja omassa kodissa. Ei lapsen tunne-elämän kehittymiselle se ole hyväksi.

Lapsi oppii todennäköisesti luottamaan useisiin aikusiin, mutta voi olla että siitä seuraa myöhemmin vaikeuksia sitoutua tai luottaa yhteen ihmiseen. Tai jopa seuraa sosiaalisen kontrolloimisen alentumista eli luottaa liikaa ihmisiin ja joutuu esim. hyväksikäytetyksi. Psyykeissä kun on eroa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat