Kuluttaja-asioista tietävät - olenko oikeutettu hyvitykseen?

Vierailija

Kertokaa, olenko oikeutettu samaan kaupalta hyvitystä seuraavassa tapauksessa:

Ostin kolme viikoa sitten kuivausrummun, laadukkaan ja aika hintavankin. Se ei kuitenkaan toiminut ollenkaan, vaan jouduin tilaamaan korjaajan. Koneessa oli piirikortti vikuuntunut (lieneekö valmistusvika tai tapahtunut tehtaalta kuljetettaessa, itse emme olleet konetta kolhineet), ja sen vaihtaminen kesti nämä kolme viikkoa. Jouduin olemaan töistä poissa kahtena aamupäivänä korjaajan tulon vuoksi. Puhumattakaan siitä hankaluudesta, joka vuorotyöläiselle ja pienten lasten äidille tulee siitä, että pitää hitaasti tasokuivata pyykit (vapaapäivänä ei voikaa pestä monta koneellista, vaan yhden).



Joo, olen ollut myyjään yhteydessä ja odotan vastausta. Kunnalliseen kuluttajaneuvojaankin voin ottaa yhteyttä, mutta ajattelin kysyä, josko täällä joku tietäisi jo saman tien...



Kiitos.

Sivut

Kommentit (21)

mutta koska voittaminen on epävarmaa, voi tulla kalliiksi.





Ilman oikeuden päätöstähän kauppias ei varmasti maksa mitään ylimääräistä. Ja jos on joku kuitti, kannattaa tutkia onko siinä mitään ehtoja (tyyliin "vikatilanteessa maksamme ainoastaan korjauksen").

Lainaus:

Olisiko kannattanut viedä viallinen tuote takaisin kauppaan?



Olisit luultavasti saanut uuden tuotteen tilalle, eikä olisi sulle tullut mitään ylimääräistä säätöä.




Varmaan moni käykin kuivausrumpua tuosta vaan roudailemaan kauppaan takaisin :)



Mitäs se kauppias tekisi takuukorjatulla kuivausrummulla?

sillä perusteella, että "hän vaan myy näitä". Ja n'in se loppujen lopuksi menikin, että maahantuoja korvasi meille uuden tuotteen.



[/quote]




kaupan osapuolia ovat ostaja ja myyjä (ei ostaja ja maahantuoja). Eli korvauksen menetetystä työajasta tms. voit vaatia myyjältä, et maahantuojalta.

[/quote]

kohtuullisessa ajassa - mikä se kohtuullinen aika sitten onkaan..Todennäköisesti korjaaja on joutunut odottamaan piirikortin tuloa valmistajalta, sillä niitä ei varmaan hyllyissä ole valmiina.

Korvausta ei ainakaan saa siitä että pyykkejä ei voi pestä kuin koneellisen kerrallaan mutta siiten tuo töistäpoissaolo kannattaa varmaan varmistaa sieltä kuluttajaneuvonnasta..

tarkat ohjeet, miten toimia. Tietävät myös, mitä kannattaa ja voi vaatia, jos jotain voi. Ensin niillä ohjeilla selvitetään asia myyjän kanssa ja jos se ei tuota toivottua tulosta, niin asian voi viedä kuluttajariitaistuimeen, joka ei ole mikään maksullinen tuomioistuin.



En itse ole kuluttajasuoja-asiantuntija eli nimemaisessa tapauksessa en osaa antaa suoraa vastausta, mutta asiantuntijalta kannatta kysyä suoraan se kun ei ole mikään arvauskeskus.



Meille eräästä asiasta tuli juuri päätös, tosin 1,5v odotuksen jälkeen, ja saimme takaisin maksamastamme 3400 eur 2000 eur eli yli puolet. Kaikki eivät noudata suoraan noitakaan päätöksiä, mutta meidän tapauksessa vastapuoli ilmoitti, että heillä on tapana niitä noudattaa ja palautus tuli tilille samana päivänä kun päätös tuli tiedoksi.

"Jos tavaran virheen vuoksi on aiheutunut vahinkoa, on vastapuoli

velvollinen maksamaan myös välilliset kulut, jos ne pystytään

näyttämään toteen. Myös esim. puhelinkulut asian selvittämiseksi

kuuluisi myyjäpuolen korvata. Takuuaikana ei saa asiakkaalle tulla

mitään kuluja tavaran virheen vuoksi."

Lainaus:

sillä perusteella, että "hän vaan myy näitä". Ja n'in se loppujen lopuksi menikin, että maahantuoja korvasi meille uuden tuotteen.






kaupan osapuolia ovat ostaja ja myyjä (ei ostaja ja maahantuoja). Eli korvauksen menetetystä työajasta tms. voit vaatia myyjältä, et maahantuojalta.

[/quote]

[/quote]




Mutta hän lain mukaan on vastuussa myymästään tuotteesta. Ei maahantuoja.

Lainaus:

Ei tarvii myyjäliikeen kautta tilata, vaan valtuutetulle korjaajalle vaan soitto suoraan.






kaupan osapuolia ovat ostaja ja myyjä (ei ostaja ja maahantuoja). Eli korvauksen menetetystä työajasta tms. voit vaatia myyjältä, et maahantuojalta.

sain "huikean" korvauksen, 30 euron lahjakortin. Voi v...tu.



Joo, emme halunneet kyörätä isoa rumpua takaisin liikkeeseen, oltiin ehditty kamalalla vaivalla ruuvata se jo kiinni pesukoneeseen (pesutornin osa, siis). Plus, että tuskin olisivat huolineet takaisin konetta, joka on purettu pakkauksesta ja ruuvattu kiinni pesutorniksi.

Mitäs se kauppias tekisi takuukorjatulla kuivausrummulla?



se on sen kauppiaan ongelma, ei sun.

Myyjä on vastuussa kyseisestä tuotteesta. Näin lukee laissa. Eli sen PITÄÄ korvata viallinen tuote!

Lainaus:

Mitäs se kauppias tekisi takuukorjatulla kuivausrummulla?



se on sen kauppiaan ongelma, ei sun.

Myyjä on vastuussa kyseisestä tuotteesta. Näin lukee laissa. Eli sen PITÄÄ korvata viallinen tuote!




Kuluttajansuojalaki 5 luku 18§:

"Virheen oikaisu

Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. "



Eli myyjä saa JOKO toimittaa uuden laitteen TAI korjata vanhan. Tämä päätös on yksin myyjän.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat