Mitä ihmettä tehdä parista litraa maitoa parissa päivässä yhdelle hengelle eli minulle?

Vierailija

Jäinkin nyt yksin muutamaksi päiväksi ja jääkaapissa on pari litraa maitoa joista toinen menee vanhaksi huomenna ja toinen sitten ylihuomenna. Juon ehkä lasin maitoa päivässä joten juomalla nuo ei katoa enkä hukkaankaan viitsisi heittää. Mitä muuta kuin puuroa niistä voisi tehdä? Pullaa ei pakkaseen mahdu leipomaan, muuten olisin ainakin yhden satsin niitä tehnyt

Kommentit (11)

Vierailija

jogurtti:

1,5 lirtaa maitoa

1dl maitojauhetta

(1dl sokeria, itse laitoin puoli desiä eikä ollut yhtään makeaa)

1 prk bulgarianjogurttia

Kuumenna maito lähes kiehuvaksi ja jäähdytä 55-asteiseksi. (Minä olen antanut jäähtyä kädellä kokeillen melko lämpimäksi) Lisää loput aineet ja sekoita hyvin. Anna olla huoneenlämmössä yön yli, aamulla on valmista.

Onnistunut ainakin meillä hyvin.

Uunijuusto

4dl vettä

4dl maitojauhetta

2dl kermaa

2 munaa

sekoita keskenään ja kypsennä uunissa 175 astetta n. 40min kunnes on hyytynyt ja pinta kauniin ruskea. Hyvää marjojen tms. kera. Ja hyvää!

Vierailija

Pakastettua maitoa voi hyvin käyttää esim. lättyihin, pannukakkuihin, makaronilaatikkoon ym. Eli pakasta sopivissa kerta-annoksissa - ja nyt vasta luin viestisi loppuun, että pullaa ei pakkaseen mahdu, ei kai sitten maitoakaan.

Kutsu kaveri viettämään lättykestejä.

Vierailija

Kotijuustoon tarvitset juustonjuoksutinta (apteekista), googlaa ohje. Jugurttiin tarvitaan maidon lisäksi muistaakseni vähän maitojauhetta ja Bulgarian jugurtti "siemeneksi". Viiliä tehdään kai samaan tapaan.

Vierailija

Helposti saa puoli litraa menemään siihen. Tee pirtelö.

Tai maitojuoma. (jäisiä mansikoita tehosekottimeen jne.) Saat lisää tilaa pakastimeenkin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat