Uusiolasten vaatteista

Vierailija

Heippa kaikki "uusioäidit."

Meillä on ollut uusioperhe kasassa vuoden verran ja siihen kuuluu 3 minun 8-13 v lasta ja kaksi miehen 7- ja 8 v. lasta joka toinen viikonloppu ja lomilla.

Yhteiselo on sujunut hienosti etenkin kun miehen exä on vihdoin sinut ajatuksesta miehensä uudesta naisesta. Exä kun oli kuvitellut heidän palaavan vielä joskus yhteen :-/

Mies maksaa lapsistaan 500 euroa kuussa ja isommat elektroniikkahankinnat (tietsika ja nintendo) + fillarit. Exällä on uusi hyvätuloinen miesystävä, jonka kanssa muutti heti yhteen. Tämän miehen lapsi ed. avioliitosta asuu kilometrin päässä ja viettää joka 2. vkonloppu to-su heillä. Nyt helpottaakseen oman exänsä arkea tuo mies on ostanut heille tyttöä varten täyden satsin kaikkia vaatteita.

Nyt taas mieheni exä ilmoitti, että mieheni voisi tehdä omilleen samoin... Miten yleistä tämä tällainen on? Ottavatko lapset sitten meille tullessaan omat vaatteensa pois ja vaihtavat vaatteet ja sitten su ennen kotiinlähtöä vaihtavat taas omat vaatteet päälleen? Juu ja villahousut ja luistimet pitäisi lapsille vielä ostaa.

Ei ole pohjaa tämän daamin ahneudella. Mä en ikinä kehtaisi ehdottaa jotain villahousujen ostamista, kun kerran saa hyvät elarit + lapsilisät + mies maksaa ekstraa joulurahaa ja yksityislääkärillä käynnit ihan hyvä hyvyyttään.

No ei kai tässä auta muu kuin mennä vaatekauppaan ostamaan lapsille sitten vaatteet. Exä ei osaa yhtään suhteuttaa, että tää uusi mies on todella hyvätuloinen ja vain yhden lapsen isä... Vai onko sitten vaan niin, että kiusa se on pienikin kiusa >:(

Kommentit (9)

Vierailija

Toiset on vaan sellasia, että mikään ei riitä. Mä olisin ikionnellinen, jos ex olisi kiinnostunut lapsistaan ja vielä maksaisi jotain heistä _vapaaehtoisesti._

Vierailija

Älähän vaahtoa vaan lue teksti kunnolla. Tottakai varavaatteita hankitaan, mutta kun noi vaatimukset on "kaikki tai ei mitään" -tyylillä jatkuvasti. Ja todellakin isä on pitänyt lapsistaan huolta parhaalla mahd. tavalla!

Vierailija

Ei todellakaan ole järkeä ostaa kaikkea, mutta joitain peruskäyttövaatteita. Vaatteita voi likaantua, hukkua, hajota jne. joten helpointa on kun on mistä ottaa sitten.

Vierailija

Sanokaa lasten äidille, että jos haluaa helpottaa omaa pakkaamisrumbaansa, niin ostaa varavaatetta teidän luoksenne.

Mä lähiäitinä olen hankkinut lapsille isän luokse varavaatetta (ettei yhden yön tai kahden takia tarvitse joka kerta pakata), sukset, pulkat ja muut kulkee mukana. Ei mun mielestä isän tarvitse niitä ostaa, kun kerran maksaa elarit sitä varten, että mä huolehdin lasten hankinnoista. Enkä edes saa mitään viittäsataa, vaikka lapset on suunnilleen samanikäiset eikä lasten isä osallistu harrastus-, lääkäri-, yms.

Älkää antako lasten äidin pompotella. Ei välttämättä tarvi alkaa vertaamaan lasten äidin nykyiseen mieheen (se on rikkaampi, sillä on vähemmän lapsia tms.), vaan sanotte vain, että ette osta, mutta jos haluaa itse ostaa niin se sopii teille.

Vierailija

Minusta noinkin suurten elarien ja tietsikka- ym. hankintojen pitäisi riittää. Toki on kiva, jos isän luona on jotakin valmiiksi, mutta kalliimmat peruskamat kuten ulkoiluvaatteet ym. voisi kyllä kulkea lasten mukana.

Mutta mitäs sanotte siitä, että kun minun lapseni menevät isänsä luokse "kylään" (kerran kuussa tapaavat isänsä, todella harvoin menevät tämän kotiin uuden perheen luokse, yleensä mummolaan - ja tämä on isän valinta), isä pyytää lapsia ottamaan pyyhkeet mukaansa kotoa!!! Minusta se on jo vähän liikaa, isä ei vissiin halua rasittaa vaimoaan hänen lastensa aiheuttamilla pyykeillä (en keksi muutakaan syytä, luulisi nyt joka kodista liikenevän pyyhkeet kahdelle lapselle). Ei sentään lakanoita käskenyt tuoda mukaan...

Vierailija

isän luona oma vaatevarasto... Eri asia olisi, jos etävanhempi maksaisi TODELLA hyvät elarit, joilla kelpaa sitten ostella sitä ja tätä ylimääräistä ja asiasta olisi nimenomaan tällaista sovittukin, mutta kyllä myös etävanhemmalla eli toisella huoltajalla säilyy eronkin jälkeen velvollisuus pitää huolta lastensa tarpeellisista tavaroista!

Mikä ongelma siinä on, että lapsilla on isän luona "sen kodin vaatteita"? Minusta se on helvetin toimiva käytäntö, koska itseä ei todellakaan kiinnosta ostaa tuplasti vaatteita vähistä rahoistani.

Mutta ehkä meillä on se eri tilanne, että lasten isä maksaa vaan minimin eikä todellakaan hanki mitään ylimääräistä lapsille, eikä ole lainkaan kiinnostunut siitä onko minulla varaa ostaa lapsille rittävät harrastus- ym. valineet. Hankkii luoksensa lapsille vaatteita kirpparilta vaikkei itse todellakaan kulje missään kirpparivaatteissa.

Meitä vanhempia on niin moneksi. On näköjään maailman suurin uhraus jos ostaa ihan oikeasta lapsilleen ihan oikeita vaatteita sen lisäksi että maksaa kuukaudessa muutaman saturaisen heidän elatuksestaan....

Vierailija

Jokainen perhe tekee tavallaan, mutta nuo olisi hyvä puhua heti alkuunsa selviksi tai merkitä jopa elatussopimukseen, että mitä elarit merkitsee ja mitä jää kustannettavaksi niiden päälle.

Meillä ex maksaa kunnon elarin lapsestaan ja minulle on ollut aina itsestään selvää, että minä hommaan exän luo lapselle vaatteet, koska en ole halunnut, että lapsi kantaa ympäri pääkaupunkiseutua aina isoa laukkua mukanaan, jossa on kaikki vaatteet - käytännössä lapsi lähtee vain koulurepun kanssa isälleen. Lapsella on isänsä luona kaksi kokonaista vaatekertaa (ja joskus kun meiltä on ajautunut vaatteita, niin aika paljon enemmänkin, kerrankin ex valitti, että heillä ei ole oikein pitkähihaisia puseroita ja kun pyysin, että toisiko meille koko heidän vaatekaapin sisällön, niin tarkastan, että mitkä ovat pieniä, niin sieltä löytyi 20 erilaista collegepuseroa, fleeceä ja neuletta! ja sitten kun viimeiksi isän luota tuli pieneksi jääneitä vaatteita, niin meille kotiutui 3 vettä pitävää takkia, harvalla lapsella on varmaan edes kotonaan tämmöistä määrää vaatteita), joten pärjää niillä mainiosti viikonlopun, hiihtolomalle toki saatan pakata lisävaatteita mukaan. Lapsella on myös varakengät, kumpparit yms. isänsä luona. Leluja en ole sinne ostanut, siitä exä on pitänyt itse huolen. Luistimet ja sukset meillä on kahtena kappaleena, mutta vain omaan kotiin ja omalle kakkosasunnolle, joten ne kulkevat hiihto- ja luistelukelien aikana isän luo. Fillarin olen myös aina ostanut isän luo.

Minä maksan siis oikeastaan ihan kaiken (esim. viime viikon yksityislääkärikäynnit oli yli 600e), tosin exä kustantaa yhteisesti sovituista harrastuksista puolet vielä elareiden päälle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat