Onko liikaa vaadittu 8 vuotiaalta pojalta?

Vierailija

Että vahtii reilu 1 vuotiasta siskoaan jos ite olen hetken esim vessassa tai vaikka koiran kanssa pihalla. Siis ihan koti pihassa. Asumme omakotitalossa.

Kommentit (10)

Vierailija

mielestäni nämä että sisaren kanssa hetken leikkii niin myös parantavat tietty sitä kokonaisuutta että miten päivä on mennyt.

Tänään vaan tuli sillainen ruoka sählinki ku molemmat lapset söivät ja minä menin käymään toisessa huoneessa. Sanoin isommalle että katso sen verran sisarta että ei heitä lautasta lattialle. No kun tulin takas oli lautanen lattialle. Äskön isomman lapsen kanssa juteltiin ja sanoin että kyllä minun pitää pystyä luottamaan että sen pienen hetken kun olen poissa hän sisartaan vahtii. Mutta sitten aloin miettimään että voiko tuollaista kumminkaan vielä 8 vuotialta vaatia?

t ap

Vierailija

meillä myös 8 v ja hän saa viikkorahaa 2 e viikossa. Rahan ehtona on tietyt pienet kotityöt: pitää viedä ruoan jälkeen oma lautanen tiskipöydälle, pitää viikottain tai pyydettäessä siivottava oma huone ja pitää laittaa omat vaatteet sohvalle tms eikä lattialle. Tähän listaan laittaisin ilman muuta lapsenkaitsennan.

Vierailija

et voi antaa hänelle sellaista vastuuta, että jos lautanen on lattialla, niin alat huutamaan hänelle - pienihän heittää lautasen niin nopeasti. Mutta jonkinasteisen vastuun voit antaa.

Vierailija

Eikä minusta tuollaisesta pikkuhetken vahtimisesta tarvita mitään erikoiskehuja ja palkintoja. Kai se nyt on itsestäänselvyys, että 8-vuotias voi hetken vahtia, ettei pikkuinen tee mitään vaarallista tai hölmöä. Meillä ainakin isommat sisarukset vahtivat pienempiään. Ja kyllä, toisinaan pakottamalla ja käskettynäkin. Mutta toisaalta myös varsin oma-aloitteisesti leikkivät pienempien kanssa. Eikä minusta sisarussuhteet näytä erityisen kärsineiltä...

Vierailija

mutta mitään hoito- tai kasvatusvastuuta asioissa ei hänelle voi sälyttää. Ei sen ikäinen "tiedä", milloin sisko on vaarassa tai heittämässä lautasta. Voit toki pyytää veljeltä apua, mutta vahingon sattuessa vastuu on vain ja yksinään sinun.

Vierailija

Minä en mielelläni ole lähtenyt pakottamaan isompaa pienen vahdiksi, se vie minusta pohjaa hyviltä sisarussuhteilta ja aiheuttaa katkeruuttaa pikkusisarta ja vanhempia kohtaan.

Minä sopisin jonkun palkkiojärjestelmän, esim. kymmenen "apulais-rastia" kerättynä ja viikkorahaan korotus tms.

Vierailija

tähän asti olen pitänyt itsestään selvänä että lapsi sisaren kanssa voi hetken olla. Kyllä mun mielestä 8 vuotias nyt osaa katso koska sisarus on vaarassa. Tämä vahtiminen tapahtuu olohuoneessa mikä on muutenkin laitettu niin että on mahdollsimman turvallinen.

Enhän nyt mitään hoito ja kasvatusvastuuta ole isomalle laittamassa jos sisaruksen kanssa max 5 min on.

En nyt kyllä edes tajua mistä tämä aihe mieleeni tuli koska tähän asti olen siis asiaa pitänyt iha ok:na:)

t ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat