Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä on perusterveet lapset, mutta silti anoppi

Vierailija

on alkanut lasten kasvaessa puhumaan, että sinun suvussasi on sitä ja sitä, että jos lapsille tulee niin... tai että mieheni isältä on tuo oire miehelleni eli hänen pojalleen tullut ei hänen puoleltaan sukua...

Ärsyttää, ja kyseessä on ihminen, jolla itsellään on mm verensokerit ja verenpaine koholla, mutta ei myönnä sitä, ja on siksi ilman lääkitystä ja seurantaa.

Ärsyttää siksikin, että yhdellä lukuisista serkuistani on joskus todettu mielenterveysongelmia ja nyt anoppi kyttää, että joko hänen lapsenlapsillaankin on! Olen korostanut hänelle, että mukavaa, kun serkkuni on hyvällä lääkityksellä ja pystyy elämään normaalia elämääja että suku tukee häntä. Muut sukuni sairaudet ovatkin sitten fyysisiä ja nekin inhottavat anoppiani, vaikka ei meillä mikään erityisen sairas suku ole, vaan päinvastoin, mielestäni suhtellisen terve. Minäkin olen terve, vaikka olisihan se hyvä jos pitäisin itsestäni vielä parempaa huolta..

Lapsemme ovat ihan hyväkäytöksisiä ilman anoppia. Tulikin mieleeni, että etsiikö anoppini syytä heidän huonommalle käytökselleen geeneistäni?

Meillä nimittäin on ongelma, kun anoppi on kylässä, niin lapsilta viedään rajat. Vanhempien asettamia rajoja siis mitätöidään ja silloin lasten käytös on huonoa, ei muulloin. Ja anoppi suuttuu meille vanhemmille, jos kehoitamme häntä toimimaan toisin! Anoppi väsyy, kun antaa lasten pompottaa itseään ja sitten tilanteet karkaavat käsistä. Minä olen antanut hänen vielä ratkaista itse omalla käytöksellään provosoimansa lasten väliset riidat. Olen kyllä varoittanut, että kohta on riita valmis, että milläs ajattelit rauhoittaa? En siis mene itse väliin kovinkaan mielelläni, sillä silloin minä saisin syyt niskoilleni siitä, että lapset joutuisivat arestiin noin esim.

Anoppi pitää siis lapsiamme nyt huonokäytöksisinä ja etsii syytä siihen lastemme geeneistä? Olemme kyllä kertoneet hänelle rajojen asettamisen tärkeydestä ja siitä ettei hänen pitäisi väsyttää itseään liikaa vierailuillaan. Työntää karkkia ohi ruoan ym tai luistaa jo päätetyistä asioista jos lapsi tahtoo. Ei ole hyväksi kenellekään mennä äärimmäisyyksiin lapsenlasten hemmottelussa, vaikka tapaavatkin pitkän välimatkan vuoksi harvoin (ja liian kauan yhdessä aina kun tapaavat).

Kommentit (12)

Vierailija

Että normaalitkin taudit (flunssa, vatsataudit ym.) ovat heikoille lapsille ja on MINUN vikani että lapset niihin joskus (kuitenkin harvemmin kuin ikätoverinsa) sairastuvat.

Vierailija

Oikeasti käytämme kaiutinta ihan siksikin, etteivät lapset altistuisi liian lähellä olevan kännykän säteilylle. Tästähän oli vasta juttuakin...

ap

Vierailija

jos annat lastesi käyttäytyä huonosti silloin kun anoppi on kylässä.

Anna anopin suuttua, lasten kanssa pitää olla johdonmukainen, ja sääntöjen oltava samat, vaikka olisi norjan kuningas kylässä.

Minä sanoisin anopille että huolehtii vaan omasta terveydestään. Huolehditaan sitten lasten ongelmista, kun niitä ilmenee, eikä 20 vuotta etukäteen.

Vierailija

jos on vaikka lapsen äidille suuttunut ja puhelee, kuinka sitten kun mummo tulee käymään niin saat karkkia eikä tarvitse äidin tyhmiä sääntöjä noudattaa...

Vierailija

Anna mennä tuollaiset puheet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Aniharva tauti periytyyy 100%, yleensä kyse on alttiudesta sairastua. Ja teillähän ei (niin kerroit) edes ole moisia perintösairauksia.

Jos olisin sinä, tukkisin anopin höpinät sanomalla: "Tuo loukkaa minua ja sukuani syvästi, puhut serkustani kuin jostain ihmishirviöstä. Sitäpaitsi mielenterveysongelmat eivät useinkaan ole perinnöllisiä." Tai vielä parempi, jos saat miehesi sanomaan tuon äidilleen.

Tai sitten alat joskus sukujuhlissa, anopin läsnäollessa utsia kovaan ääneen HÄNEN sukunsa tautihistoriaa, vaikkapa anopin sisaruksilta tai muilta sukulaisilta... takuuvarmasti hänenkään sukunsa ei ole 100% tervettä, sellaista kun ei vaan ole...

Mitä tulee lastesi käytökseen, niin miten anoppi ilmaisee sen, että hän kokee lapset huonokäytöksisiksi? Sanooko suoraan? Miten reagoi, jos sanot, että "lapset menevät sekaisin tilanteista, jos sinä itse menet pyörtämään äidin/isän antamat säännöt. Syytä siis tapahtuneesta itseäsi, älä lapsia".

No joo. Ymmärrän, ettet halua sukuriitaa aikaiseksi, mutta onko parempi sekään, että haudot kiukkua sisälläsi. Joskus se pullahtaa ulos kuitenkin. Itse vannon sen nimiin, että jos loukkaantuu, se kannattaa sanoa heti, mutta sivistyneesti.

Vierailija

Kyllä on nyt kunnon sukukokouksen paikka...

Toivottavasti miehesi - kuten kirjoituksestasi ymmärsin - seisoo todellakin rinnallasi tässä asiassa. Pane hänet puhumaan äitinsä kanssa. Oikeasti ei KÄY laatuun, että mummo kaivaa tuolla lailla maata teidän kasvatuksenne alta.

Ole reippaasti eri mieltä anoppisi kanssa ja pidä linjastasi kiinni. Lapselle EI voi pienenä opettaa yhtä ja muutaman vuoden päästä täysin toista (lelujen vieminen kädestä) eli kuopukselle ei voi sallia erivapauksia.

Jos mummo mutkuttaa, että vaaditte lapsilta liikaa, toteatte vaan rauhallisesti, että mitään tuollaista riehumista ei ole silloin, kun johdonmukaisesti toimitaan sääntöjen mukaan ja TE olette lapsen vanhempina niitä, joiden säännöt pätevät. Jos mummo ei niitä noudata, hän ei tule kylään (viimeinen argumentti, jos muu ei auta).

Inhottavaa on pistää vanhalle ihmiselle madonluvut, mutta minusta teidän on jo lastenne takia oltava tiukkana. On vähän eri asia, mitä mummo sallii lapsenlapsilleen mummolassa - aika pienetkin lapset ymmärtävät, että eri paikoissa on hiukan eri säännöt - mutta teidän omassa kodissanne on pidettävä säännöt vakioina.

Vierailija

"Mitä tulee lastesi käytökseen, niin miten anoppi ilmaisee sen, että hän kokee lapset huonokäytöksisiksi? Sanooko suoraan? Miten reagoi, jos sanot, että "lapset menevät sekaisin tilanteista, jos sinä itse menet pyörtämään äidin/isän antamat säännöt. Syytä siis tapahtuneesta itseäsi, älä lapsia"

------------

Anoppi moittii meidän "liian tiukkaa kuria" ja uskoo riehumisen syyksi sitä, että "vaadimme lapsiltamme liikaa". Hän yrittää ratkaista ongelmatilanteet lahjomalla, antamalla periksi tai yrittämällä saada lapset kiinnostumaan jostain muusta. Lapsemme ovat 3, 5 ja 6 vuotiaita. Hän valittaa etteivät hänen lapsensa aikoinaan, mutta kuulemamme mukaan hän ei hoitanutkaan heitä (työ ja harrastukset klo 7-20-21, mutta lomilla ja viikonloppuina enemmän aikaa myös lapsille) .

Me taas olemme sitä mieltä, että yksi lapsista ei saa viedä toiselta lelua kädestä ja sitä ei korvata esim karkilla ja lässytyksellä. Ruoka syödään ennen jälkiruokaa. Kumpikaan lapsista ei saa lelua, jos siitä riidellään. Että on aikuisten vuoro keskustella hetki rauhassa ja lapset saavat odottaa vuoroaan ja jos lapset odottaessaan häiriköivät huutamalla ja riehumalla, niin joutuvat arestiin tms. Lasten on päästävä ulos riittävästi purkamaan energiaansa eikä sisällä riehuta.

Lapset ovat sekaisin hänen mielestään, kun vanhemmat ovat estämässä kaikkea kivaa. Ja ovatkin sekaisin toden totta, sillä jos yksi vie lelun toiselta ja anopin mielestä nuorempi lapsi saa aina viedä, niin pian 3 v uskoo saavansa jo lyödäkin isompia ja sitten anoppi onkin avuton, kun sattuu, kun toinen lyö takaisin. Vanhin lapsi alkaa huutamaan täyttä soittoa koitellakseen, että saako sillä jotain extraa.. Tavallisesti lapsemme eivät hakkaa toisiaan... Syyt ja seuraukset eivät anopilla ole tulleet selviksi, joten näin ei voi enää jatkua, vaikka halusimmekin antaa anopille toisen mahdollisuuden kasvattaa lapsia, koska hän missasi aikoinaan sen omien lastensa kanssa.... Miehen mielestä on hänen isovanhempiensa ansiota, että hänestä kasvoi kunnollinen (asuivat yhdessä)...

ap

Vierailija

Miksikäs ei juuri noin kuin neuvoit:) Onhan mummi-lapsenlapsetsuhde jo kärsinytkin "tyhmästä" mummista, joten miksipä emme puuttuisi tilanteeseen. Miehenikin on samaa mieltä, että näin ei voida enää jatkaa, mutta periaatteessa uskomme, että hyvä kun anoppi sai kokea lasten kasvatusta ihan kantapäänsä kautta:) Omat lapsensa hän hoidattikin ihan vauvasta asti yhteiskunnalla ja omilla vanhemmillaan :DDD Meidän lienee pakko rajoittaa vierailujen kestoakin. Ei enää anoppia viikoksi meille!

ap

Vierailija

anoppini mielipiteistä. Sen mielestä mä olen jo ulkonäköni vuoksi epäsopiva kumppani hänen pojalleen.

Aivan sama mulle. Ei hän itsekkään mikään kukkanen ole =)

Vierailija

Meilläkin on liian tiukka kuri, en ole lapsille tarpeeksi "kiva" ja lasten suosiosta kilpaillaan ja sitä ostetaan.

Kaikki on yhtä hullun mallia, lapset käyttäytyvät huonosti mummon kanssa, pyörivät sokerihumalassa, mutta puuttuakaan ei voi, koska sitten mummo laukkaa helmat paukkuen kylällä ihmettelemässä, miten avuttomia me olemme.

Hän tonkii kaappimme, sekaantuu jokaikiseen asiaan ja kertoo kaiken suurena draamana eteenpäin. Omaa elämää kun ei ole, pitää kehittää saippuaooppera meidän elämästä.

Kaikki sairastelut paisutellaan: Jos silmät kuivuvat siitepölyaikaan, lapsella on kaihi, jos jalka särkee, pitää hankkia tukijalkineet ja sitä rataa.

Nyt on mummous sitten kaksi tuntia jouluna -tasolla, koska enempää en jaksa.

Vierailija

Anoppi on nyt väleissä vain vanhimman lapsemme kanssa. Keskustelimme puhelimessa ja sen seurauksena hän sanoi, että haluaa puhua nyt vain vanhimman lapsenlapsensa kanssa, joka ymmärtää häntä parhaiten... Puhuivat sitten niitä näitä. Mummous onkin sujuvaa niinkauan kuin sen voi hoitaa puhelimessa...

ap

Uusimmat

Suosituimmat