Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko muille käynyt neuvolassa näin---->vauva huume testeihin:(

Vierailija

odotin esikoistani ollessani 24v no tuli ensimmäinen neuvola ja menimme sinne miehenkanssa. täti kysyy oletteko koskaan KOKEILLEET huumeita. vastasin siihen että joo no kyllä sitä joskus tuli 15 vuotiaana mutamankerran KOKEILTUA pilveä. no asiaa ei sen koomin käsitelty ja neuvolakortiin merkittiin kohtaan huumeidenkäyttö ennen raskauta ei

no muutimme ja neuvola vaihtui..

menimme kättärille kun oli ennenaikaisia supistuksia ja hoitaja kysyy mitne tämä teidän huumeidenkäyttö? oltiin ihan ihmeissäme et niin mikä?

no papereihin tämä nevola akka ekassa neuvolassa oli merkinnyt humeidenkäyttö ennen raskauta kyllä vaika korttiin laittoi ei.

no kun lapsi syntyi tuli lastenlääkäri ja tarkasti vauvan ja totesi että otetaan huume seulat. olin ihna ihmeissäni ja annoin toki luvan koska en todellakaan mikään narkkari ole tai ole ollut.

tämä meidän uusi neuvolantäti uudessa neuvolasa lupasi siten tuhota nämä tallaiset tiedot ja nyt niitä ei enään missään onneksi näy. eikä seuraavan lapsen kohdalla asiasta ole mitään kyselty.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

oli kiva selitellä vieraile jotka tulivat esikoista sairaalaan katsomaan ja kysyivät vaippaa vaihdettaessä että miks pissapussi on vauvalla.. sanoin vain että oli jotain häikkää ja pitää pissa tarkastaa..

ajattelin jo kauhuissani että monenko vuoden riesan siitä saa papereihin kun menin asian möläytämään mutta onneksi uudessa nauvolassa oli niin ihana täti.

oleme muuttaneet takas paikkakunnalle mistä alunperin lähdimme ja vieläkään en tuon neuvolan akan pakeille halua menä joten käymme toisen alueen neuvolassa.

-ap-

Vierailija

ainakin, jos vaihtaa neuvolaa.

Itse päätin olla kolmannessa raskaudessa uudelle tädille rehellinen (en muista, olinko vanhalle :P) ja sanoin joskus kokeilleeni maria. Sitten jatkoin samaan hengenvetoon että nuoruuden kokeiluilla ei kylläkään ole mitään tekemistä tämänhetkisen elämän kanssa ja että jospa asiaa ei merkittäisi papereihin.

Ei ainakaan jouduttu huumetesteihin, joten merkintää ei tainnut tulla.

Vierailija

Vauvan parhaaksihan noita testataan. Että voivat tehdä jotain, jos on tarpeen. Eikö ole parempi niin, että vauvoja testataan joskus turhaankin kuin se, että jonkun vauvan tilanne jäis huomaamatta. En ole koskaan kokeillut huumeita, mutta mua ei kyllä haittais, jos niitä vauvani pissasta testattais.

Vierailija

mutta mitä sitten tapahtuu?

Suomen lainsäädäntö on kai aikalailla sellainen että biologisilla vanhemmilla on suurin sanavalta lastensa suhteen, eikä niitä niin vaan helposti voida pois ottaa.

Esim. lapsi voidaan sijoittaa toiseen perheeseen vain bio-vanhemman luvalla. Ja lupaa tämä omasta mielestään hyvä äiti tai isä ei anna, vaan lapsi joutuu laitokseen.

Mulle ei muuten tehty audit-testiä neuvolassa. Ainoa mitä kysyttiin oli että kuinka monta annosta alkoholia juon "normaali" viikkona, eli sellaisena jolla ei ole juhannusta tai vappua... Huumeista kysyttiin vain että käytänkö vai en? Ei mitään että olenko koskaan maistanut.

Vierailija

nuoruuden kannabiksenkäytöstä. Luojan kiitos oli joku palstalla jo varoittanut, että myöntämällä aiheuttaa itselleen vain ikävyyksiä.

Ihanko oikeasti täällä on äitejä, joista ei siinä raskauden ja synnytyksen hormonihyökyilyssä olisi tuntunut pahalta, että viranomaiset epäilevät huumeäidiksi? Olisi minua ainakin ahdistanut ajatella saraalassa, että "noi epäilee mua huumeidenkäytöstä raskausaikana" - suunnilleen pahimmasta asiasta mitä osaan kuvitella.

Vierailija

Aloin odottaa esikoistani 27-vuotiaana. Olin tuolloin ollut kuusi vuotta täysin raitis. Sitä ennen olin nuoruudessani käyttänyt sekä laillisia että laittomia päihteitä varsin reippaasti. Neuvolassa mietin hetken mitä vastata päihdekyselyyn. Päätin olla mainitsematta menneisyydestäni yhtään mitään, ja olen varma että se oli ainoa oikea ratkaisu.

Jos olisin kertonut totuuden olisin aivan varmasti saanut ainoastaan leiman otsaani ja joutunut samalla tavoin kaikenlaisiin turhiin testeihin. Rehellisyys ei todellakaan aina kannata.

Vierailija

kun ne neuvolatädit näkee luultavasti työssään niin surullisia tapauksia, että eivät voi enää luottaa jokaisen sanaan. Niinhän tässäkin ketjussa moni sanoo salaavansa ja valehtelevansa jotta ei joutuisi mihinkään vaikeuksiin tai seurantaan. Älkää syytelkö viranomaisia tai terveydenhoitajia, vaan niitä naisia jotka ihan oikeasti käyttävät jotain mömmöjä, lääkkeitä tai vetävät kaljaa raskaana ollessaan, ja lapsi syntyy vammaisena/sairaana.

Vierailija

että kaikesta tästä testaamisesta huolimatta ne oikeasti huumeongelmaiset äidit saavat pitää lapsensa, vaikka kaikki vauvan sisarukset olisi huostaanotettu.

Tiedän esim. tapauksen, jossa lapsi löydettiin yksin kotoota, ikää joku 9kk, musiikki soi täysillä, lapsi oli nälkäinen ja äänetön koska oli huutanut niin paljon ettei ääntä enää tullut, eikä ollut ketään kuulemassa.

Kuivunutta maitoa oli korvissa ja naamalla kun tuttipulloa oli annettu "vähän sinne päin" eikä lasta oltu pesty. Ja tosiaan vanhemmat sisarukset oli huostaanotettuja.

Ja 9 kuukautta tämä vauva sai olla biologisten vanhempiensa luona ennenkuin otettiin pois.

Ystäväni adoptoi tämän lapsen muutama vuosi sitten.

Ja suomessa huostaanotetaan kokoajan enemmän lapsia, eli tämä tapaus ei ole mitenkään ainutkertainen.

Vierailija

Hän oli KOKEILLUT huumeita joskus 20 v. sitten, ja joutui äitiyshuollon silmätikuksi.

Mutta eipä tuo vielä mitään: arvatkaa millainen rumba siitä syntyy, jos jollakin lapsen sukulaisista on HIV.

Vierailija

Lainaus:

Hän oli KOKEILLUT huumeita joskus 20 v. sitten, ja joutui äitiyshuollon silmätikuksi.

Mutta eipä tuo vielä mitään: arvatkaa millainen rumba siitä syntyy, jos jollakin lapsen sukulaisista on HIV.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat