Voinko lähteä lomamatkalle sairaslomalla?

Vierailija

.

Kommentit (11)

Vierailija

Jos olen pitkällä sairaslomalla psyykkisten syiden vuoksi (esim. masennus), niin voinko lähteä kahden viikon lomamatkalle Thaimaaseen.

Perusteluna tietysti se, että tämä auttaa toipumistani.

Täytyykö minun informoida työnantajaa lomastani tms.?

Vierailija

Teimme sinä aikana pari etelänmatkaa / vuosi ihan säännöllisesti, enkä kertaakaan ajatellut että minun pitäisi infota siitä pomoani (työkavereille lähettelin kyllä kortteja matkoilta). Sinut on arvioitu työkyvyttömäksi, ei lomailukyvyttömäksi. Ei sairaslomalaisen tarvitse sängyn pohjalle jäädä maata tai pysyä muiden ihmisten näkymättömissä.

Vierailija

...että et ole työkelpoinen. Matkakelpoinen voit sen sijaan olla. Tilanne on erilainen kuin jonkun aiemman kertoma "omaloma Tallinnaan" koska siinä työntekijällä ei ollut lääkärintodistusta nähtävästi laisinkaan. Jos olisi ollut ja syynä jokin psyykkinen tms. niin pomo ei tosiaankaan olisi voinut potkia pellolle työntekijäänsä vaikka tämä Tallinnassa rilluttelikin.

t. henkilöstöpäällikkö (juu, pikkuyritys vaan mutta tittelit hienoja... ;))

Vierailija

että hankit aiheesta lääkärintodistuksen ja sitten haet asialle vielä työnantajasi luvan. Koska AIVAN VARMASTI jäät tuosta reissustasi jotenkin "kiinni" TA:llesi ja sitten ei todellakaan hyvä heilu... yksikin heppu meillä soitti pomolleen että kipeenä oon, ja lähti Tallinnaan "tyttöihin".. ja arvaapa kuka käveli vanhassa kaupungissa vastaan? Kyllä vaan, kyseinen pomo itse.. ja sitten tuli kumisaapasta persuuksille saman tien.

Vierailija

Työntekijälle myönnetään sairasloma tervehtymistä varten. Sairaslomaoikeuden vää-rinkäytön arvioinnin lähtökohtana on, että työntekijällä ei ole oikeutta tehdä työtä sairaslomansa aikana. Työntekijä ei saa toiminnallaan vaarantaa parantumistaan. Sai-rasloma ei sinänsä estä esimerkiksi ulkoilemista. Sairaslomaoikeuden väärinkäyttönä ei ole oikeuskäytännössä pidetty myöskään lehtien haravointia, kotitaloustöiden te-kemistä tai sukulaisten vähäistä auttamista ansiotoiminnassa. Työntekijän ei ole oike-uskäytännössä katsottu aiheuttaneen esimerkiksi myöskään seinäkiipeilyssä sattunutta loukkaantumistaan sairasloman aikana tahallisesti tai törkeällä tuottamuksella (TT 2001-59).

Seppo Koskinen

Työ- ja sosiaalioikeuden professori

OTT, VTK

Lapin Yliopisto

Vierailija

esim. rusketukseni huomattaisiin tai joku työkaveri bongaisi minut lentokentällä.

siis tietääkö joku voinko tehdä näin vai tuleeko tästä seurauksia esim. palkan menetys?

Vierailija

Kannattanee varmistaa asia omasta liitosta tai suoraan työnantajalta, vaikka kyllä se tulee herättämään pahaa verta kollegoissa.

Lomailen pari viikkoa auringossa sairaslomalla ja menen pirteänä takaisin töihin...sitten voinkin pian jäädä hyvin ansaitulle talvilomalle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat