Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

++ Elokuiset Leijonanpennut vko 4 ++

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Hyvä juttu että Ritulla kaikki OK! Kyllä se varmasti pelästyttää kovasti tuollainen vuoto. Itseä taas pelottaa edelleen tämä oireettomuus...

Työnantajalle kertomisesta:

Mulla oli tarkotus odottaa että se 12 viikkoa tulee täyteen ja että NT-ultra olisi takanapäin, mutta toisin kävi. Pomolle kerroin viime viikolla, kun tuli puhetta mun töiden jatkumisesta tai paremminkin mun siirtymisestä toisiin tehtäviin syksyllä, kun mun soppari tässä nykysessä hommassa loppuu. Olen siis äitiysloman/hoitovapaan sijaisena, ja nyt olis ollu mahdollista syksyllä siirtyä firman sisällä eri osastolle toisen äitiysloman sijaiseksi. Ajattelin olla reilu ja kertoa heti, että pääsevät sitten miettimään toisenlaista ratkaisua siihen.

Pomo oli kyllä iloisesti yllättynyt ja oikein kannustava, lupasi olla vielä kertomatta muille asiasta.

Tosin tänään samainen pomo kertoi mulle että yks työkaveri (keski-ikäinen lapseton mies) oli hälle kyllä alkuviikosta sanonu että mä taidan olla raskaana! Mistä ihmeestä se sen muka näkee, kun ei mulla maha kuitenkaan ole kasvanu. Eikä ainakaan siten että sen vauvamahaks tietäis. Kummallista :)

Voi kun aika nyt kuluis nopiaan ja pääsis sinne ultraan ja kaikki olis hyvin! Oma mummini jo kertoi aloittaneensa nutun kutomisen, tosin mä en kuulemma saa nähdä sitä vielä piiitkään aikaan ;)

Näin täällä, hyviä vointeja kaikille leijonaemoille!

Auringonkukka rv 10+2

Vierailija

Ritu: Ompa mukava kuulla että kaikki oli hyvin. Minulla kans tuli esikoista odottaessa ruskeaa vuotoa miitamien päivien ajan. Mutta minä en kyllä silloin käynyt lääkärissä, kun ajattelin että se joskus kuuluu asiaan. Ja sitten se loppui itsestään muutamien päivien päästä.

Itsellä piti ottaa mamma housut käyttöön. Teen istumatyötä, niin farkuissa olo alkoi olla jo aika tukalaa, jopa vaikeaa. Illalla maha on kuin olisi pallon syönyt. Vaikka läskit ne siinä ensimmäisenä on, mutta ei esikoista odottaessa maha ollut alkanut näin varhaisessa vaiheessa eden turvota.

En jaksa odottaa että pääsen nt-ultaan.... Tulisi vain se kutsu mahdollisimman nopeasti. Nyt on viikot 9+4. Syominen on vähentynyt tuon etovan olon takia. Parempi olo on kun ei syö tai pysyy salaattilinjalla.

Mekään ei olla kerrottu vielä muille lapsille ollenkaan. Mutta olen odottanut että milloinkahan ne kysyy jotain,kun maha on illasta valtava......

Liisa06 rv 9+4

Vierailija

No niin, tää viikko onkin ollut jännittävää aikaa kun on saanut sitä ultra käyntiä odotella. Nyt siellä on sitten käyty. Kaikki näytti kuulemma siltä kun tässä vaiheessa pitääkin. Siellä masussa sen vauvan kädet ja jalat heilu ja nenäkin erottui hyvin. Kuulema vauva on viikkoa pitempi (pääperämitta), mutta laskettuaikaa ei siirretty. Mua jäi vaan hämäämään se niskapoimu asia. Kätilö sanoi näin "niskapoimu on alle 3mm eli ei tarvitse laittaa lähetettä lisätutkimuksiin". Jotenkin jäi tosi kummallinen olo mulle. Oisin odottanut enemmän kannustavampaa puhetta kätilöltä. Tai sitten oon vaan niin epävarma kaikesta kun eka raskaus on kyseessä. Jotenkin ei vaan luota siihen, että kaikki on hyvin. Onko kenelläkään ollut samanlaisia tuntemuksia?

Maanantaina on onneksi neuvola, pääsen sitten kyselemään neuvolantädiltä kaikkea mikä mietityttää. Kai pitäisi alkaa ottamaan vaan rennosti edes vähän. Ainakin silloin kun ei ole huono olo. Huono olo edelleen vaivaa silloin tällöin, varsinkin hampaiden pesu ja vitamiinitablettien ottaminen tuottaa tuskaa. Sillon oksu on todella lähellä. Olen huomannut, että koko aika täytyy olla purtavaa mukana jos jonnekkin aikoo lähteä. Vaikka ei kauheesti mieli teekkään syödä.

Oho, nyt kello onkin jo sen verran että hipsin töistä kotiin viikonlopun viettoon.

Mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille! :)

Jondis rv 12+3

Vierailija

Aamulla jo kirjottelin pitkät pätkät, ja sitten sivusto olikin jumissa. Sinne hävisi koko viesti...

Olen nyt varannut sairaalasta äitiyspolilta aijan niskaturvotusultraan ja aikaa varatessani minua kehoitettiin ilmoittautumaan kassan kautta, johon voin myös maksaa poliklinikkamaksun, 22 €. Neuvolassa taas kun olin edellisenä päivänä kysynyt maksuista niin täti ilmoitti kaiken olevan "ilmaista" siis verovaroin kustannettua.

Maksaako teillä muilla nuo neuvolan tarjoamat ultrat jotakin? Kaveri joka odotti pari vuotta sitten ja kävi tuolla samassa sairaalassa ei enää muistanut maksoiko vaiko eikö.

Eihän tuo hinta mikään suuri ole, ja kävin jo yksityisellä varhaisultrassa täysin omaan piikkiin, mutta oletin vain tuon olevan täysin ilmaista.

Ärsyttävintä on kuitenkin tämä ultran odotus, sain ajan vasta 2.2.! Olo on niin normaali ja oireeton että epäilyt heräävät. Tyhmää ja turhaa murehtimista, tiedän, mutta minkäs sitä ajatuksilleen voi.

Toivottavasti tämä viesti nyt tulee perille asti...

Terkuin

Auringonkukka, rv 10 +0

Vierailija

Kävin eilen nt-ultrassa keskussairaalassa. Siellä otetaan se poliklinikkamaksu, mikä täällä on myös reilut kakskymppiä. Mutta se toimenpide ei itsessään maksa mitään. Mun mielestä kaikki sairaaloissa tehtävät jutut on silleen toisaalta maksullisia, että aina menee poli-maksu, mutta toisaalta ilmaisia, kun ei toimenpiteistä mee mitään (vrt. yksityinen).

Kaikki näytti hyvältä, viikot oli samat ku menkkojen mukaan laskettuna eli 12+1. Siellä se ipana nukkui ensin ja saatiin hyvin mitattua niskaturvotus (1.1mm), joka oli oikein hyvä kätilön mielestä. Sitten kun hän heräsi, niin venytteli oikein makeasti työntämällä jalat suoraan ja selkää kaarelle.. oli se vaan hauska näky. :-)

Illalla kerrottiin esikoiselle, joka oli ihan täpinöissään. Ei malttais odottaa. Hän siis täytti 10 v just viime viikolla.

Ihan ku ilonpilaajaksi tuli sitten nukkumaanmennessä veristä vuotoa, ihan kirkasta. Kamalaa oli yrittää nukkua ja alavatsaakin jomotteli. En juuri nukkunut ja senkin ajan mitä nukuin, katselin keskenmenounia. Aamullakin tuli vielä vähän vuotoa ja alavatta on edelleen kipee. En nyt sitten kumminkaan lähtenyt vielä päivystykseen vaikka soitinkin jo valmiiksi ja kyselin asiasta. Ei sille kuitenkaan mitään voida, jos kesken menee. Joten odottelen ja kuullostelen, että paheneeko vuototilanne vai ei. Tää voi tietty olla jotain hormonaalistakin, kun nyt olis just normaalisti menkkojen aika, laskin kalenterista.

Ärsyttävää kun eilisen hyvän päivän päätteeksi viedään koko ilo asiasta. Jotenkin tuntuis oudolta, miks se nyt sitten menis kesken, kun eilen kaikki oli niin hyvin ku olla ja voi. ?! Eikä siellä tehty edes sisätutkimista, joten ei mee ronkkimisen piikkiinkään.

Torstaina on sit eka neuvolalääkäri, joka toivon mukaan suostuu kuunteleen sydänäänet. Meillä kun ei neuvoloissa ole ollenkaan ultria vaan ainoat (kaksi) ultrakertaa käydään keskussairaalassa.

Onko kellään muilla ollut nyt tai edellisissä raskauksissa ns. valemenkkoja tai muuten vuotoa?

Ritu rv 12+2

Vierailija

Kaikille kyselijöille kiitos myötäelämisestä ja kyselyistä. Vuoto on lähes loppunut ja nyt on silloin tällöin joku rusehtava tippa enää tullut. Menkkasärytkin loppui, mutta yli vuorokauden ne kesti. Tänään oli lääkärineuvola ja hän sanoi, että vaikuttais ihan normaalilta eikä viittais mihinkään huolestuttavaan. Katseli sitten emättimeen ja totes että rusehtavaa vuotoa vielä näkyy ja kohdunnapukka (vai mikä se on?;) on punanen eli kai jotenki aran näköinen. Meinas että se vuoto on voinu tulla ihan siitäkin. Arveli myös, että voi olla ns. valemenkatkin. Eli paljoa en viisastunut, mutta sydänäänten kuuleminen rauhoitti mieltä kummasti. :)

Kai tämä stressaaminen tuosta vuodosta johtuu siitä, että edellisessä raskaudessa en muista vuotaneeni yhtään missään vaiheessa. Ja sitä ennen oli se tuulimunaraskaus joka todellakin päättyi kovaan vuotoon.

Kivaa on ollut seurata esikoisen innokkuutta tulevasta vauvasta. Hän jo miettii, että miten hän olisi oikein hyvä isoveli ja sanoi, että hän sitten ainakin kantaa sitä ulkona ja näyttää kavereille. Asiaa vielä parantaa se, että naapuriinkin on nyt keväällä tulossa vauva, jolla on suunnilleen samanikäinen isoveli kuin mitä oma poikani on. Eli samassa veneessä kaverukset. :)

Ritu rv 12+4

Vierailija

Tiistaina oli eka neuvola.. ei mitään uutta tai ihmeellistä. Hempparit yllättäen tosi alhaalla ja rauta alotettava varovasti heti. Tänään kuitenkin soittivat että virtsanäytteessä oli bakteereja joten on mentävä vielä labraan antamaan näyte.. siis mitä.. mitään oireita ei kyllä oo, mutta tottakai heti jo kehitin itelleni kaikki pelkotilat että jotain on huonosti. Mistä ihmeestä noi bakteerit sitten on jos kerran oon ihan oireeton. Valkovuoto on tosin ollu todella runsasta alusta asti, mutta mitään haju/väri/koostumus "virheitä" on ole havainnut. No huomen aamuna sitten pissaamaan purkkiin ja oottamaan vkonlopun yli mitä sanovat.

Nkl:ltä kin tuli se odotettu kutsu istukkabiopsiaan helmikuun alussa. Siitä sitten max 4 vko piinaa että tiedetään jatkuuko raskaus sen pidemmälle. Hermostuttaa kyllä lievästi, mutta sen näkee sitten. Onneksi olen töissä, muuten menisi odottelu varmaan postiluukun takana kirjettä vahdaten, johan siinä tulisi hulluksi.

Mutta takaisin töihin.. pään kyllä täyttää tällähetkellä pelko niistä bakteereista...

Pihlis + Neppajymy rv 9+3

Vierailija

Mulla oli viime viikon keskiviikkona omassa neuvolassa alkuraskauden ultra. Siellä kun ultrattiin niin koko oli 17,7mm ja vastasi viikkoja silloin 8+3. Silloin laskettua aikaa siirrettiin viikolla. Tänään kävin labrassa pakollisissa verikokeissa ja pissanäytteen antamassa. Eli tänään mennään rv9+2. Nyt sitten odotellaan äitipolille aikaa np-ultraan.

Olo on koko ajan etova.. inhottavaa... Taidan lopettaa syömisen. Aina kun syön niin tulee tämä kamala olo. Paras kun pysyis appelsiini ja mandariini linjalla... Salaatti olisi hyvä.

Olo on kohta kun dolly parton, rinnat kasvaa sellaista vauhtia... =) Mies on tietysti tyytyväinen....=)

En tiedä miten muilla, mutta minulta on kyllä halut hävinneet johonkin. En tiedä tekeekö tämä paha olo sen.

Liisa06 rv 9+2

Vierailija

Olipas tosiaan kurja loppu ihanalle päivälle.

Kyselit onko muilla ollut verenvuotoa. Minulla oli 6. raskausviikon aikana niukkaa vuotoa, välillä kirkasta, välillä ruskeaa. 8. viikon ultrassa lääkäri ei löytänyt sille mitään selitystä. Tämän jälkeen ei vuotoa toistaiseksi ole ollut. Lääkäri sanoi, että erilaiset selittämättömät verenvuodot ovat yleisiä ja varsinkin silloin, kun muuten olisi ollut kuukautisten aika. Toivotaan, että sinunkin tapauksessasi olisi ollut sellaisesta kyse! Yhdellä ystävälläni muuten tuli selittämätöntä verenvuotoa rv 15 asti, ja terve poika syntyi.

T. Nomppis

Vierailija

Kiva kuulla, että taitaa olla kyse harmittomasta vuodosta.

Me ei olla vielä kerrottu lapsille vauvasta, ehkä tehdään se tänään jos vain ultrassa kaikki on hyvin ja niskaturvotus pientä. Saapa nähdä miten nuo reagoivat. Nuorempi (4v.) on ainakin tällä hetkellä niin äidissä kiinni, että hieman mustasukkaisuutta voi olla ilmassa... Isommalle vauva tulee minusta vähän hankalaan aikaan, hän aloittaa koulun viikon päästä lasketusta ajasta. Toivottavasti kaikki menee hyvin, ja pääsen saattelemaan esikoista kouluun, mahan tai vauvan kanssa!

Meilläkin on naapuriin tulossa isomman pojan kanssa samanikäiselle tytölle pikkusisarus kevään aikana, ihan kiva juttu.

Jaahas - vielä pitäisi pari tuntia kärvistellä ennen ultraa...

T. Nomppis

Vierailija

Täälläkin on eka neuvolakäynti takana. Pelkkää papereiden täyttelya ja tietty hb otettiin ja pissanäyte. Sydänääniä ei edes yritetty kuunnella vielä. Sainkin heti parin päivän päästä ajan nt-ultraan ja se on minulla ensi viikolla. PK-seudulla ainakin ultrista menee se poliklinikkamaksu, reilu 20 euroa.

Mikä on Ritulla tilanne, toivottavasti vuoto on loppunut jo? Itselläni ekassa raskaudessa oli selittämättömiä vuotoja ihan alkuviikoista lähtien rv 14-15 asti, jolloin tuli kunnolla hyytymiä ja kirkasta verta. Kaikki meni peloista huolimatta kuitenkin hyvin, ja terve lapsi syntyi ja meni vielä yli lasketun ajan. Lääkäri ei osannut antaa mitään syytä noille vuodoille. Tässä raskaudessa ei ole vuotoja ollutkaan. Toivottavasti ei tulekaan.. Jospa sinulla olisi syy ihan siinä, että normisti olisi nyt menkka-aika!

Pahoinvointi on alkanut täällä helpottaa, ihana tunne! Tuntuu myös siltä, että väsymys ei ole enää niin kamalaa, tai sitten olen vaan muuten nukkunut enempi. Vaikka eipä tuohon raskausväsymykseen taida edes nukkuminen auttaa..

Ensi viikon ultra jännittää kamalasti, jos kaikki on siellä hyvin ja pienellä kaikki kunnossa, niin sitten olisi tarkoitus kertoa uutinen jo lähipiirille.

Pohdin aluksi siihen Yahoo-ryhmään liittymistä, mutta en taida jaksaa. Toivottavasti tälläkin palstalla jaksaa porukka kirjoitella, olisi kiva vaihtaa kuulumisia. :)

Penne ja pieni rv 9+6

Vierailija

Tänään oli sitten vihdoin se kauan odotettu päivä pääsi ekaan ultraan :) Siellä se pikkunen kasvoi, ja oli oikein vilkas pikku kaveri niin sano se tätikin :) kyllä tuntuu että kivi putosi sydämmeltä ku näki että siellä oikeasti on joku ja kaikki oli oikein hyvin, Viikotkin oli oikein eli 12+3. Nyt tuntuu jotenki enemmän todelliselta tää raskaus ku pelko oli kummiski ku oli tuulimuna raskaus pari vuotta sitten.

Tuolla joku kyseli siitä maksusta nii kyllähän sen poliklinikkamaksun joutuu maksaa kun sairaalassa käy, eikai se toimen pide itsestään maksa.

Jäi muuten vähä paha mieli käynnistä ku siinä se täti kyseli kaikkee ja sitten sanoin että on ollu tosi paljon pahoinvointia ihan aamusta iltaan nii se täti vaan tokasi että niinhän se kuuluu tähän taudin kuvaan, tuli ihan sellanen olo että tää ois väärin olla raskaana tai jotain :/ Mies vaan sanoi että jospa se huumorilla sano mut ei se kyllä sille kuulostanut.. no mutta jospa sen sais mielestä pois, itse ainakin oikein ilolla odotan pikkuista, ja mieski odottaa nyt ihan erilailla kun näki että siellä se on ja sydän sykki oikein hyvin :)

Vierailija

Moni oliki jo käyny ekassa ultrassa:) Meillä edessä ens maanantaina. Jännää!! Oispa jo maanantai!!!

Hyvä että Ritun vuoto ei ollu mitään vakavaa...Tollanen kyllä huolestuttaa varmasti ihan kamalasti.

Nyt on ollu paljo keskustelua listeria-bakteerista...Mulle on edelleen jääny epäselväks et onko esim. kaikki tuorejuustot kiellettyjä, vaikka olisivat valmistettu pastöroidusta maidosta? Oon ite nimittäin syöny joitain viikkoja sitte tuorejuustoa(pastöroitua) kun luulin ettei sellasessa oo mitään vaaraa, mut ilmeisesti kaikki tuorejuustot on mustalla listalla vai...?

Mullakin vatsa aivan älyttömän turvonnu lähinnä iltasin. Näyttää kyllä että raskaus ois jo paljo pidemmällä mitä oikeesti on, mut ilmeisesti tääl on muitaki joilla sama tilanne. Ekassa raskaudessa ei ollu tietoakaan mistään mahasta tässä vaiheessa.

Hyviä vointeja viikonlopulle:)

Neppe rv 11+3

Vierailija

Montakohan viestiä mä laitan tähän peräkkäin, hmm :)

No ei, oli pakko pistää pino pystyyn kun piti tulla nyt kertomaan ne neuvolakuulumiset. Sanokaa, jos mulla on mennyt jonkun toisen aloittama pino ohi!!

Eli mulla oli tänään vihdoin se eka neuvola, ja kyllä siellä vatsanpeitteiden alla omassa yksiössään pieni ihmisenalku köllötteli, jee :) sydänkin näytti villisti pompottelevan, nyt on kivi pudonnut mun rinnalta. Niin kovasti kun aloin jo pelkäämään esim. tuulimunaraskautta tai muuta, kun alkoi oireet vähenemään ja muutenkin se epätietoisuus - ennen kuin sen ihanan ultrakuvan ekan kerran näkee - no se on kaikille varmaan tuttu tunne.

Koko vastasi taas viikkoa pienempää kuin mikä on kuukautisten mukaan laskettu, kuten esikoiseltakin, mutta sanoinkin että ovulaatio tuntui olevankin siitä laskennallisesta sen viikon myöhemmin. Tuskin tulevat laskettua aikaa muuttamaan kuitenkaan.

Ihme juttu miten ne siellä neuvolassa sen la:n laskee, kun tämä netin laskuri antaa aina päivän vähemmän kuin mitä neuvolassa. Eli tämän mukaan mulla olisi nyt 10+2, mut neuvolassa 10+3. Mikä niillä siis on siinä laskuopissa se päivä 1?

Kerroin heti tänään sitten myös kahdelle lähimmälle työkaverillekin, ja kerroin tulevani kertomaan pomollekin uutisen mahdollisimman pian. Mulla ei oo töiden alkuun enää kuin 3 viikkoa, ajattelin kuitenkin käydä "pommin" tiputtamassa jo ennen sitä. Eipähän voi syyttää salailusta...

Jahans, tytön iltatoimien aika. Siirrynpä tuonne perheen pariin :)

Oikein ihanaa odotusta ja parempaa oloa kaikille!

Tolleroinen rv 10+3 nyt sitten kai.

Vierailija

Hienoa Ritu, että kaikki on kunnossa.

Mulla kans on varmaan pakko hakea äidin luota siskon sinne mulle jättämät mammahousut, kun maha on välillä niin turvoksissa, että kaikki housut puristaa. Teen paljon iltatyötä ja varmaan kohta työnantaja huomaa, ellei jo aavistelekin jotain. Meillä kun on koko työporukka laihduttanut koko viime syksyn ja muilla jatkuu, mutta minä sen kuin paisun. Missä vaiheessa olette kertoneet/aijotte kertoa työnantejillenne raskaudesta?

Appivanhemmillekaan ei olla vielä kerrottu, mutta varmaan nekin jo ovat arvanneet. Olivat yks ilta kylässä, kun tulin töistä ja heti kotiin päästyäni auoin farkkujen napit ja maha oli TOOSI turvoksissa, kuin puolesse välissä raskautta konsanaan. Appiukko katto siihen malliin sitä pömppöä, että varmaan arvasivat. Haluaisin kuitenkin np-ultrassa käydä, ennenkuin kerrotaan.

Tänään töissä on juhlat ja vesi kielellä ajattelen sitä voileipäkakkua mitä on tarjolla. Uskaltaakohan sitä syödä. Mitä mieltä muut ovat? Varmaan lihakakku on kyseessä. Mutta onhan siinä tuorejuustoa ja majoneesia varmasti. Vai pitääkö vaan tyytyä katsomaan vierestä kun muut syö? :|

terveisin Eve rv 9+6 (kauheeko päivät ja viikot menee niin hitaasti)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat