miksei koti vs. päiväkoti aiheesta saada aikaan fiksua keskustelua..

Vierailija

kaipaisin oikeasti mediaankin sellaista järkevää keskustelua lastenhoidosta ja ajatustenvaihtoa mikä on järkevintä, mitä asioita voisimme parantaa, mikä on lasten kehitykselle parasta jne. itse olen sitä mieltä, kuten luulen suurimman osan ihmisistä olevan, että pienelle lapselle paras paikka on kotona... tietyssä iässä, noin kolmen-neljän ikäisenä lapsi alkaa saada jotain irtikin ryhmässä toimimisesta ja ohjatusta toiminnasta, enkä siinä iässä pitäisi päiväkotia enää minään pahana kasvupaikkana.... kaikki eivät koe että heillä olisi mahdollisuus tai voimia hoitaa lapsia kotona. erilaisia vaihtoehtoja kyllä olisi, lyhennetty työpäivä/viikko jne, monet eivät näistä kaikista vaihtoehdoista tiedä. toisaalta päivähoidossa olisi korjaamisen varaa. oletteko koskaan nähneet suomessa keskustelua jossa olisi puitu molempien vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia ja asioita joita voitaisiin tehdä tilanteen parantamiseksi.. minä en ole, uutiset ja kannanotot ovat aina JOKO TAI -periaatteella. harva perhe kuitenkaan tekee joko tai -ratkaisuja..

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

kun niin fanaattisesti kiertävät ne kaukaa - usein täälläkin saa kuinka alunperin negatiivisaesti päivkoteihin suhtautunut äiti on todella positiinen kun lapset sitten vihdoin yli 3 ovat aloittaneet päiväkodissa - ettei olekaan niin kauhea paikka vaan oikeastaa tosi kiva

Vierailija

Itse laitoin esikoisen hoitoon 9 kk ja ihan täyspäinen tyttö hän on. Sosiaalinen ja älyllisesti hyvin kehittynyt. Yritimme pitää hoitopäivät kahdeksassa tunnissa. Toista taas hoidin kaksi vuotta. Usein alle vuoden ikäiset lapset hoitoon vieneet tyrmätään keskusteluissa sillä, että he vain oman syyllisyyden vuoksi haluavat nähdä hoidon hyvänä asiana. Eli ei kovin järkevää keskustelua. Kotiäidit taas voivat kokea, että heitä pidetään laiskoina ja ovat sen vuoksi puolustuskannalla.

Vierailija

Tämä on totinen tosi. En pidä itseäni uraäitinä. Toimistovirkailijana ei ole paljon uraa mistä haaveilla.

Ja lapsilleen rähjääviä väsähtäneitä äitejä näki alvariinsa puistossa äitiyslomalla ollessa.

Vierailija

Olen nuorempana ollut päiväkodeissa työharjoittelussa ja pakko sanoa että ainakin niissä on ollut hyvät ilmapiirit ja lapset ovat selvästi nauttineet siellä olosta :)

Vierailija

Jonkun lapsen edun mukaista on ihan varmasti olla päiväkodissa päivänsä, jos kotona ei pystytä tarjoamaan turvallista ja ikätasoon sopivan virikkeellistä elämää. Toisella lapsella voi olla kotona paljon paremmat oltavat, kuin suuressa meluisassa pk-ryhmässä jne.

Vierailija

Koska heillä on tavallisesti niin yksisilmäinen ja fanaattinen suhtautuminen koko asiaan.

Mun mielestä ja kokemuksella lapsen ois varmasti paras olla kotona, mutta koska se ei ole aina mahdollista, päivähoitokin on hyvä ratkaisu. Ei elämässä voi aina tehdä parhaita ratkaisuja ja täytyy ottaa myös kokonaisuus huomioon.

Suomalaisessa työelämässä ja päivähoitojärjestelmässä olisi paljon kehitettävää, jotta työn ja perheen yhteensovittaminen olisi joustavampaa. Itse olen sitä mieltä, että on aika turhaa ja vanhanaikaista asettaa vastakkain kotihoito ja päivähoito. Sen sijaan pitäisi keskustella sellaisista vaihtoehdoista, joihin ehkä kuuluu molempia.

Vierailija

Ranskan oikeusministeri palasi töihin 5 pv keisarinleikkauksesta!!?? Yleensä Ranskassa ollaan 16 vkoa äitiyslomalla, useimmiten 10 vkoa.

Vierailija

Olen nyt kotiäiti. Esikoiseni 8-vuotias, nuorin 2-vuotias. Minusta alle 3-vuotiaan paikka on kotona, mutta sen jälkeen pitäisi olla jo kodin ulkopuolista säännöllistä toimintaa. Olen ollut välillä töissä, lastenhoitajana päiväkodissa. Tiedän siis minkälaista siellä on. Oma esikoiseni oli myös hoidossa silloin, keksimäärin neljänä päivänä viikossa 6-8 tuntia. Tuntui viihtyvän, ja varmasti oli positiivinen vaikutus hänen kehitykselleen. Mutta ehdottoman tärkeänä pidän myös sitä, että olen jokaisen lapseni 3-vuotiaaksi asti kotona hoitanut. Niin pienen paikka ei ole päiväkodissa. Kai tässäkin asiassa voi olla jotain välimuotoja, eikä aina niin, että olet joko uraäiti, joka työntää 9-kuisen hoitoon, tai kotiäiti, joka hoitaa kotona 18-vuotiaaksi asti....

Vierailija

Pitäisi puhua "riitttävän hyvistä" tai vielä lyhyemmin "hyvistä" vaihtoehdoista ja kehittää niitä. Kiihkoilu ei edistä tasan kenenkään asiaa.

Vierailija

Minusta lapset voi mennä hoitoon jo alle vuoden vanhoina, niinkuin yksi lapsistani meni. Ihan se tuntuu täysipäiseltä, niinkuin moni aikuinen joka on mennyt muutaman kuukauden ikäisenä hoitoon! :D

MInusta on aivan turhanpäiväistä alkaa jeesustelemaan toisten tekemisien kanssa. Moni kotihoidon alla oleva lapsi voi varmasti huonosti -toisin kuin moni tarhassa oleva lapsi jolla vanhemmat osallistuu lapsen elämään.

Pitäisikö sinusta rajoittaa naisten oikeutta työhön koska hän on synnyttänyt?

Vai pitääkö sitä rajoittaa että nainen voi mennä töihin jos mies jää kotiin?

Vai onko nainen juuri oikea hoitamaan perheen jälkikasvua?

Itse olen ollut kotona kunnes hän on ollut vuoden ikänen, eikä elämä työhön menemiseen ole loppunut!

Nyt toivon että voisin jäädä kotiin vauvan kanssa pidempään. Mitä sitten? Tekeekö se musta nyt sitten jotenkin erilaisen äidin?

Vierailija

TÄällä aina puolustellaan, että työäiti on eri asia kuin uraäiti ja useimmat käy töissä vaan koska on pakko. Mutta ihan rehellisesti, MIKSEI älykäs ja pystyvä nainen saisi luoda uraakin? EIkö se ole kaikille hyväksi, jos minä vaikka keksin sen hiilidioksidinielun, niin että meidän kaikkien lapsenlapset saa elää? Tai jos löydän vaikka syövänparannuskeinon? Tai tavan kuntouttaa kaikki adhd-lapset yhteiskuntakelpoisiksi 9-keskiarvon lukiolaisiksi? Eikö äiti saisi edes yrittää?

Vierailija

koska lapsia on niin monen erilaisia ja äitejä on niin monen erilaisia ja esim. työorientoituneen äidin jolla sosiaalinen ja reipas lapsi on vaikea ymmärtää tilannetta jossa kotiorientoitunut äiti jolla sulkeutunut lapsi ja päinvastoin.

Yleensä kaikki ovat kuitenkin omaan tilanteeseensa tyytyväisiä, miksei se riitä, miksi asiasta ylipäänsä pitäisi edes keskustella? Pitäisikö jonkun kotiäidin siirtyä työelämään tai jonkun uraäidin kotiäidiksi? Jos kyllä, niin miksi?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat