Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekös, että mitä ovat kaupan lihatiskissä myytävät marmoripihvit?

Vierailija

Minäpä kerron..........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ne ovat vastikään synnyttäneen lehmän lihasta tehtyjä pihvejä. Ne ovat gourmeeta, koska niiden verisuonet ovat täynnään rasvaa (kolesterolia ym?). Suonet erottuvat pihvin pinnalla marmorikuvioina. Ternimaidon aineksia matkalla utareisiin kenties?

Kivaa eikö? Ja kiinnostaisi tietää, että mitenkähän poikkeava onkaan ihmisen veren koostumus synnytyksen jälkeen?

Ps. En ole ihmissyöjä. Olen kyllä syönyt naudan marmoripihvejä.

Kommentit (10)

Vierailija

Meillä oli maitotila aikaisemmin n. 7 vuotta sitten ja ainakin siihen aikaan vasikat ruokittiin aina käsin. Samoin tehtiin muillakin tiloilla. Poikineenmaidosta paistettiin korkeintaan juustoa jos jaksettiin.

Vasikoille jauheesta juomaa. Juotetaan hieman isommalla "tuttipullolla" tai suoraan sangosta.

Vierailija

mutta minulle on kokki kyllä kertonut että se on iäkkäämmän lehmän lihaa. Tiedä sitten, mutta enpä jaksa uskoa että vastikään synnyttänyttä lehmää tapettaisiin, höpsis. Tuskin kukaan alkaa itse niitä vasikoita "kasvattamaan".

Vierailija

kuinkas muuten saataisiin maitoa, jos kaikki vastasynnyttäneet lehmät tapettaisiin? Maitoa tulee, koska...

Mutta se onkin totta, että tehotuotannossa poikanen ei kauan emän kanssa vanhene, vaan menee omilleen keinomaidolle jne.

Vierailija

olisi 9v.

Lainaus:

kuinkas muuten saataisiin maitoa, jos kaikki vastasynnyttäneet lehmät tapettaisiin? Maitoa tulee, koska...

Mutta se onkin totta, että tehotuotannossa poikanen ei kauan emän kanssa vanhene, vaan menee omilleen keinomaidolle jne.

Vierailija

Ensinnäkin, kyseinen marmoriliha ei ole peräisin lehmästä vaan härästä. Härät elävät kyllä melko pitkään, nehän ehtivät lihoa jopa tuhatkiloisiksi, mikä on kyseiselle rodulle ominaista. Marmorikuviokaan ei johdu verisuonista. Lihasta tulee marmorisen näköistä vain erittäin tarkalla ruokavaliolla ja hoidolla, rotukin vaikuttaa asiaan, sillä eihän jokaisen nautarodun lihasta saa marmoripihvejä.

Toisekseen, vain ihmiset, jotka eivät ole eläissään nautaa nähneetkään kuin korkeintaan kuvissa sanovat lehmän "synnyttävän"...

Vierailija

Lainaus:

mutta minulle on kokki kyllä kertonut että se on iäkkäämmän lehmän lihaa. Tiedä sitten, mutta enpä jaksa uskoa että vastikään synnyttänyttä lehmää tapettaisiin, höpsis. Tuskin kukaan alkaa itse niitä vasikoita "kasvattamaan".

lehmät ja vasikat erotetaan toisistaan hyvin pian poikimisen jälkeen! Ei niillä ole mitään "perheidylliä" tuotantolaitoksissa!!

Lue lisää:

http://www.animalia.fi/Default.aspx?tabid=2735

Uusimmat

Suosituimmat