Kysymys taaperon kasvatustilanteesta, miten toimia uhmaiässä?

Vierailija

Kyseessä on 2,5v poika. Mietin, että miten tulisi oikeaoppisesti toimia kun poika ymmärtää kyllä mikä "käskyjä" tai siis tietää mitä ne tarkoittaa ja osaa myös toimia niiden lailla- Mutta sitten, miten tulee toimia, jos olen kieltänyt vaikka levittämästä muovikuppeja keittiön lattialle kun pitää itse mahtua myös ruokaa tekemään. Meillä lapset saa tyhjätä keittiön muovikuppialakaapin, mutta jos teen ruokaa niin silloin ei, kun en mahdu muuten tekemään. No jos olen siis kieltänyt, että teen nyt ruokaa nyt ei ole hyvä aika niitä levittää. Poika ymmärtää tämän mutta kiellosta huolimatta uhmaa ja purkaa kaapin. Pyydän laittamaan kupit takaisin (osaa sen tehdä ja yleensä tekeekin) Mutta jos ei pyynnöstä huolimatta suostu niitä laittamaan niin kuuluuko mun ne laittaa vai voinko vaatia poikaa laittamaan tavarat takasin kaappiin? Miten siis pitää toimia uhmaavan lapsen kanssa jos pyydän jotain tekemään mutta ei tapahdu, siis ihan missä asiassa vaan. Uhmaikä tulossa ja taidot vähän hakusessa ja hermo meinaa mennä...

kiva jos joku sai selvää ja jaksaa antaa hyviä kasvatusvinkkejä=)

Kommentit (3)

Vierailija

tilanteissa sitten jos saan viimein uskomaan, että jotain ei tehdä tai jotain tehdään niin monesti käy niin, että jättää vaikka levittämättä mutta sitten vaihtoehtona on pikkusiskon kiusaaminen tai muu kiusa, josta tietää, että hermostun. Tänään on ollut ihan KAMALA päivä, nuorempi kiukutellut koko päivän, tekee varmaan hampaita, mikään ei ole hyvä. Sit tää esikoinen riehuu ja kiusaa ja tekee kaikkea kiellettyä. Ihan harmittaa itseänikin kun olen vaan räyhännyt koko päivän=( Mutta menee hermo kun mikään ei mene vanhemmalla jakeluun.

ap

Vierailija

samaan aikaan kun sinä teet ruokaa! Samalla hän katsoo sinulta mallia. Pystytkö järjestämään hänelle toisen paikan tätä ruoantekohetkeä varten, jos ei siihen samaan tilaan mahdu tekemään? Jos ei onnistu niin, sitten joko otat häneltä kupit pois kokonaan käytöstä tai avustat häntä hieman kuppien laittamisessa takaisin kaappiin, niin saat komentosi toteutettua eikä lapsi pääse "niskan" päälle...

Vierailija

Minä en noissa tilanteissa anna lapsen tehdä mitään muutakaan - ennen kuin on tehnyt sen mitä äiti on pyytänyt. Teilläkin ruuan valmistumiseen kului aikaa ja lapsi olisi varmaan keksinyt jotain tekemistä, piirrettyjä, legoja jne. mutta voit sanoa sen kummemmin huutamatta, että ensin nämä... Jaksaako lapsesi siinä jaloissa pyöriä, kun ei voi kunnolla levitellä purkkeja, joten varmaan haluaisi mennä kivompiin hommiin, jolloin pysyt kannassasi, ensin keräät nämä tästä, sitten...

Jos tuokaan ei toimi, voithan ne kerätä, mutta siten, ettei niitä ole enää seuraavalla kerralla, kun lapsi haluaisi ottaa ne. Silloin voit vastata, että äiti joutuu aina laittamaan niitä tavaroitasi pois, jotka jäävät äidin jalkoihin, äiti voi kompastua ja satuttaa tms.

Asioista kannatttaa myös silloin keskustella hyvässä hengessä, kun ei ole "tilanne päällä" kuinka ...

Ei se aina ole helppoa, meillä olin jo pyytänyt kolmesti tyttöä keräämään lelunsa. Menin taas huomauttamaan kun leikki vain jatkui johon tyttö vastasi, - en mä leiki, luen kuinka siivotaan! 4-vuotias.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat