Arvostatko yhden lapsen vanhempien mielipiteitä?

Vierailija

mutta onhan tuo totta, että mitä enemmän lapsia ja mitä vanhempia ne lapset ovat, sitä parempia neuvoja olen saanut. Jotenkin itseänikin välillä huvittaa ne neuvot, joita saan yksilapsisita äideiltä, joiden ainokainen saattaa olla vasta ihan pieni. Kyllä sitä on omatkin mielipiteet muuttunut sen myötä, kun on tullut useampi lapsi ja he ovat kasvaneet isommiksi.

Kommentit (14)

Vierailija

ottamaan vakavasti niidenkään mielipiteitä joilla on eri ikäisiä lapsia kuin itselläni. Töissä esim on nainen jolla on 13v ja 17v tyttäret ja asiantuntevasti aina siellä käydessäni lapsiani (1v ja 3v) näyttämässä, on antamassa ohjeitaan. Ei noin pitkän ajan jälkeen enää mitään muista. Vähän samalla tapaa ajattelen hänestä kuin lapsettomista, että ei ymmärrä nykyistä elämäntilannettani.

Vierailija

Yhden lapsen vanhemmilla tapaa olla sellainen asenne, että kaikki mikä heidän lapsensa kasvatuksessa on tepsinyt ja hyväksi koettu, toimii muidenkin lasten kanssa. Ei ole ihan sitä tajua vielä, kuinka erilaisia lapset saattavatkin olla. Eikä myöskään sitä, miten perhedynamiikkaan vaikuttaa se, että lapsia on useampia.

Ja ajattelen tätä kirjoittaessani nimenomaan itseäni silloin, kun lapsia oli vasta yksi. :-)

Toisaalta moni yhden lapsen vanhempi on fiksumpi ja valistuneempi kuin itse aikoinani olin... :-D

Vierailija

Muistan itsekin, miten ajattelin, kun meillä oli vain yksi lapsi. Nyt kun on kolme, niin nehän epelit ovatkin kaikki erilaisia ja heille täytyy tehdä erilaiset säännöt jo sen takia.

Vierailija

Lainaus:

Mieleenpainunein yhden vauvan äidiltä kuultu neuvo oli se, että vauvan nukkuessa pitää aina äidinkin nukkua.

No, eihän sitä toisen tilannetta aina voi ymmärtää, mutta jotenkin se neuvova ääni ja viisas äiti -asenne jäivät soimaan päähän pitkäksi aikaa.

nainen jolla itsellään on KOLME lasta ja itselläni on tuo yksi, enkä ole kertaakan lapsen kanssa samaan aikaan nukkunut päivällä. Eiköhän neuvojen tuputtaminen ole enemmänkin luonnekysymys. Jotkut vaan haluavat joka asiaan sanoa mielipiteensä, on lapsia sitten 1 tai 5 tai ei yhtään. Ja oli asia mikä tahansa, ei pelkästään lasten kasvatuksen liittyvää.

Vierailija

Itse myönnän etten hirveän tosissani kuuntele ja ota yhden lapsen vanhempien kommentteja liittyen kasvatukseen yms. Kuulostaa ilkeältä, mutta en voi sille mitään. Sitten, kun muistelen minkälainen itse olin, kun lapsia oli vasta yksi, niin oon kyllä muuttunut äitinä tosi paljon.

Miten muilla on: pystyttekö ottamaan tosissanne yhden lapsen vanhempien antaessa kasvatuksellisia neuvoja jne.?

Vierailija

sattumalta ihan keneltä hyvänsä.

Mutta kyllä nimenomaan niiltä yhden lapsen vanhemmilta on tullut niitä typeriä neuvoja. Niitä ei kuule monen lapsen äideiltä, sillä monen äidit eivät enää ole niin hanakoita edes neuvomaan, sillä he tietävät, ettei mitään yleipäteviä neuvoja ole olemassa!

Mieleenpainunein yhden vauvan äidiltä kuultu neuvo oli se, että vauvan nukkuessa pitää aina äidinkin nukkua. Eli kyse oli yövalvomisesta, että jos vauva on valvonut, niin sitten äidin pitää nukkua päivälläkin vauvan kanssa. Periaatteessa tietenkin ihan hyvä neuvo, mutta hänellä ei ollut kokemusta kuin yhdestä valvotusta yöstä, eikä hänelle tietenkään tullut mieleen, että mun on hoidettava taaperokin, jonka päiväunet eivät osuneet samaan aikaan vauvan kanssa.

No, eihän sitä toisen tilannetta aina voi ymmärtää, mutta jotenkin se neuvova ääni ja viisas äiti -asenne jäivät soimaan päähän pitkäksi aikaa.

Vierailija

ehdotuksia ongelmieni ratkaisuksi keneltä vaan. Itse sitten mietin, toimisko tuo meillä vai ei. Tietysti jos on vaan yksi lapsi, ei ole ihan hirveästi vielä kokemusta lastenkasvatuksesta.

Vierailija

ja lapsettomien mielipiteitä en arvosta yhtään, jos siis lasten kasvatuksesta on kyse. He vaan yksinkertaisesti eivät voi tietää millaista lapsiperheen arki on.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat