Hermo menee, miksi lapseni 3+ ei syö :(?

Vierailija

Ruokailut ovat nykyään yhtä helvettiä, en enää jaksa :(. Lihat tms. muut lisukkeet menee kyllä ensimmäisenä lautaselta, mutta sitten se alkaa. Ei maistu peruna missään muodossa, ei riisi, ei makaroni, ei kasvikset (paitsi keitetty porkkana), ei vihannekset, ei hedelmät (paitsi banaani). On todella ennakkoluuloinen, ei halua maistaa uusia juttuja. Milloin ruoka on liian kuumaa, milloin liian kylmää. Ja se syöminen kestää ja kestää, pahimmillaan tunnin. Ruoka vain pyörii poskessa eikä saa sitä alas. Kesällä pitäisi aloittaa hoito eikä siellä onnistu tuollainen venkoilu. Olen yrittänyt saada sitä loppumaan, mutta MIKÄÄN ei auta. Ei kiristys, ei lahjonta, ei uhkailu, ei kannustus.

Kaiken lisäksi poika on alkanut taantua pikkusiskonsa 1v. tasolle puheessa ja kävelyssä. Mä en oikeasti enää tiedä mitä tuon kanssa pitäis tehdä, ihan hirveää miten oma lapsi voi ÄRSYTTÄÄ näin paljon :(. Poika imee minusta kaiken energian, vie kaiken huomion hinnalla millä hyvänsä. Samanikäinen sisko ja 1v. pikkusisko jäävät paitsioon :(. Mikä olisi parasta, jättää huomioimatta ja poistaa pöydästä? Hirvittää vaan kun poika on 105,8cm pitkä ja painaa 15kg, syödäkin siis pitäis.

Kommentit (15)

Vierailija

Oikeesti iso kiitos teille kaikille hyvistä vastauksista, näistä oli apua! Josko oppisin itsekin suhtautumaan asioihin vähän toisella tavalla. Kiitos :)! -ap-

Vierailija

Miten olet toiminut, miten olet yrittänyt asettaa rajoja? Mä en ymmärrä, kun tuntuu etten saa mitään rajoja tuolle pojalle. En oikein missään asiassa. Olen jo alkanut epäillä onko pojassani jotain vikaa, kun mitkään säännöt eivät tunnu menevän perille. -ap-

Vierailija

Poika on vaan niin karun näköinen, kun luut paistaa =/. Ja ärsyttää kun ulkopuoliset kommentoi, että eikö poika saa ruokaa kotona. -ap-

Vierailija

Kukaan lapsi ei kuole nälkään täyden ruokalautasen ääreen, muista se. Lapsi kaiketi hakee huomiotasi, koska pikkusisko vie sitä jo ihan itsestään. Unohda koko syöminen ja tarjoa ihan sitä mitä muutenkin söisitte. Älä erikseen kovasti kehottele. Vaihe kestää tietyn ajan, mutta takuulla loppuu joskus! Välipalojen tai herkkujen kanssa vain on syytä olla tarkkana, etteivät vie nälkää.

Terveisin yksi kolmen lapsen äiti, jolla ollut kaksi huonosti syövää lasta ja toinen painoi kolmivuotiaana 11 kiloa....

Vierailija

Ja jos ei kelpaa, niin sitten voi poistua pöydästä. Vasta seuraavalla aterialla saa lisää.

Sinä oot huolissasi lapsen kasvusta, ja lapsi on sen huomannut, ja käyttää tilannetta hyväkseen. Se on huomannut, että sinä oot onnellinen, jos se syö edes jotain. Ja niinpä sen ei tarvi syödä kuin ne makupalat.

Sun pitäisi kyetä unohtamaan hetkeksi ne pojan kasvut, jotta voit laittaa hänelle rajat tuohon pöytäkäyttäytymiseen. Ajattele niin, että ei tuo syöminen voi enää huonommaksikaan mennä, joten tiukat säännöt kehiin vain.

Mulla on kanssa toinen pojista tuollainen ennakkoluuloinen ja arka maistamaan. Ja ylimääräisissä punnituksissa on ravattu koko ikä, kun kasvaa niin alakäyrillä. Mutta kun lopetin vahtimasta mitä poika milläkin kerralla syö ja kun lopetin kuuntelemasta sitä valitusta, ettei halua syödä tuota ja tuota, niin jotenkin ihmeellisesti painokäyrä alkoi nousemaan.

Ei se edelleenkään mun mielestä kovin hyvin syö, mutta ilmeisesti oikea ruoka maistuu paremmin, kun niitä herkkupaloja ei enää saa kuin sen määrämitan mitä muutkin.

Tsemppiä! Kyllä se siitä, kun vain pidät pintasi.

Vierailija

Lainaus:

Äläkä istuta pöydän ääressä, sillä se on juuri sitä huomion antamista tilanteessa, jossa et haluaisi antaa ylimääräistä huomiota.

Kun poika on syönyt sen minkä syö, niin kysyt vielä, että onko hän jo valmis, ja sanot, että jos olet valmis, niin sitten voit poistua pöydästä.

Ruuan ääressä istuttaminen ei tee mitään hyvää. Se saattaa aiheuttaa vinon suhtautumisen ruokaan. Ja olet varmasti jo huomannut, ettei lasta pysty pakottamaan syömään.

Kiitos, tuo on ihan totta. Olen pyrkinyt nykyään siihen että puoli tuntia on maksimi. Joskus vaan kun poistan pöydästä huutaa että haluaa syödä! SIlti ruoka vain pyörii suussa. Olen miettinyt sitäkin onko suussa/ nielussa jotain vikaa, mutta sulkenut sen pois koska herkut kyllä uppoaa kuin kuumille kiville. -ap-

Vierailija

Meillä oli pitkään tytön kanssa sama juttu. Varmaan juuri tuossa iässä. Lohdutukseksi voin sanoa että meillä ainakin auttoi hoitoon meno! Siellä ajan myötä kai itse huomasi että kaikkien muidenkin on syötävä ja ruoka alkoi maistumaan paremmin. Kotona olen saanut häneltä myös usein kehuja hyvästä ruoasta, on varmaan huomannut ettei päiväkoti ruoka aina maistu ihan kotiruoan veroiselta! :)

Nyt tyttö on 4,5v. Hänellä myös pikkuveli 2v. Edelleenkin matkii pienempää joissain sanoissa joita ei sano kunnolla yms. Kai se on vain jotain huomion hakua. Tämäkin kuitenkin helpottanut paljon, kun pienempikin alkaa jo olla leikki-ikäinen, eikä niinkään vauva.

Onnea ja jaksamista! Toivotaan että helpottaa!

Vierailija

vaan seuraavalla aterialla taas sitä mitä koko perheelle on tarjolla. Ei lapsi ansaitse mitään erityiskohtelua sillä, ettei syö, joten jos muu perhe saa uutta ruokaa ja hänelle annetaan sama vanha, niin hän on erikoiskohdeltu, vaikkei se kohtelu poikaa varmasti miellytäkään.

Ja entä jos antaisit saman uudelleen eteen, eikä poika vieläkään suostu sitä syömään. Miten monta kertaa nostat saman lautasellisen esille. Jossain vaiheessa sinä kuitenkin joudut luovuttamaan, kun pelkäät, ettei vanha ruoka-annos ole enää syömäkelpoista. Ja silloin sinä häviät ja poika voittaa. Joten älä edes lähde siihen.

Samaa lautasellista pyörittämällä teet myös jostain tietystä ruuasta tai annoksesta suuren mörön, josta lapsella ei edes ole enää mahdollisuutta päästä eroon. Kun annat lapselle aina uuden annoksen sitä, mitä muukin perhe syö, niin lapsi pääsee aloittamaan joka kerralla aina puhtaalta pöydältä, ja hänellä on aina mahdollisuus onnistua.

Vierailija

Tilanne on se ettei poika saa makupaloja enempää kuin toisetkaan. Meillä on aina ollut menttaliteetti se, että sitä syödään mitä on tarjolla. Noudatamme ruoka-aikoja, välissä ei napostella. Lihaa tai muita lisukkeita saa lisää, kun laittamani annos on syöty. Annoskoot on mielestäni järkeviä, laitan esim. yhden perunan, vähän kasviksia ja vaikka 3 lihapullaa aluksi? Mielestäni tuollaisen aterian tulisi hävitä hujauksessa esim. parin tunnin ulkoilun jälkeen.

Tuo kyllä kuulostaa järkevältä, että unohdan nuo painoasiat. Neuvolassakin olen puhunut asioista ja siellä terkka totesi ettei poika varmaan nälkään itseään tapa ;). Eli karu meininki, pöydästä pois ja sama ruoka seuraavalla aterialla eteen?

Vierailija

Äläkä istuta pöydän ääressä, sillä se on juuri sitä huomion antamista tilanteessa, jossa et haluaisi antaa ylimääräistä huomiota.

Kun poika on syönyt sen minkä syö, niin kysyt vielä, että onko hän jo valmis, ja sanot, että jos olet valmis, niin sitten voit poistua pöydästä.

Ruuan ääressä istuttaminen ei tee mitään hyvää. Se saattaa aiheuttaa vinon suhtautumisen ruokaan. Ja olet varmasti jo huomannut, ettei lasta pysty pakottamaan syömään.

Vierailija

on venkoiltu ruoan kanssa. Lohi häviää lautaselta hetkessä, mutta sitten niiden perunoiden syöminen onkin toinen juttu. Ei vaan peruna maistu. Pastaa söisi taas vaikka kuinka paljon. Välillä taas ei tunnu oikein maittavan mikään. Jos ei maita, niin sitten se on kiitos näkemiin. Ihan kuin aikusellakin, voi lapsella olla jokin syy ettei ruoka maita. Se maittaa sitten seuraavalla aterialla.

Meillä myös 3 vuotias painaa n. 15 kg, mutta on kyllä suht tanakka, pituutta ehkä vähemmän kuin teillä, joten en ole yhtään huolissani jos välillä jää syömättä.

Kokeile myös kuitenkin pienentää sitä annosta. Jos se ruoka ei maistu, niin tuo kolme lihapullaa ja kokonainen peruna kasviksineen kuulostaa isolta määrältä ja voi hankaloittaa syömistä. Laita puolikas peruna ja kaksi lihapullaa ja annat sitten lisää jos tarvitsee.

Tsemppiä! Ymmärrän että hermot on välillä kireällä tuollaisen venkoilun kanssa. Niin täälläkin. :o)

Vierailija

Joo ainakin se apu on hoitoon menosta ettei tarvitse enää taistella kuin päivällinen ja iltapala kotona ;). Ja viikonloput ;). -ap-

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat