Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisiä tulisi asiakaspalvelussa rouvitella?

Vierailija

vihjettä, ohjetta... mistä sen tietää kuka on rouva?

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

ja mieleen jäänyt juuri tuo sääntö, että teititellään itseään vanhempia, vaikka onkin välillä vaikea arvioida ikää. Kuitenkin usein tulee teititeltyä kaikkia muita paitsi lapsia, kyllä ne joita teitittely haittaa yleensä sanovat siitä.

Vierailija

se on jäänne 50-luvulta. Minusta rouvittelu on alentavaa, eikö ihminen ole muka muuta kuin jonkun rouva. Minä olen oma itseni piste. Ja ikää on 47v.

Jos kuvittelet olevasi kohtelias teitittele oikein, äläkä kolmannessa persoonassa.

En kyllä pidä teitittelystäkään.

Vierailija

puhuttiin sitten rouvasta tai naisesta, ellen jostain syystä ole siellä ainoa nainen, niin että ei tarvi puhutella mitenkään. Käännän kuitenkin joka tapauksessa päätäni jos takaa kuuluu vaan kiljuntaa, että anteeksi, putosiko tämä teiltä, tai vaikka vaan että hei, sä pudotit tän, niin että se toimii hyvin. Ja jos se oli minun hanska niin olen iloinen että sain sen takaisin vaikka mua sanottaisiin Mika Häkkiseksi.

Vierailija

Jos mä oisin asiakaspalveluammatissa, varmaan teitittelisin useimpia. Välttämättä ei tarvitsisi rouvitella, kun vähän kiertämällä esittäisi asiat. Mutta kyllä tuntemattomien teitittely on hyvä tapa!

Mua on rouviteltu ekan kerran 25-vuotiaana lääkärissä. Olin ollut jo vuoden rouva, joten ihan asiallistahan se. Vähän nauratti tietysti, mutta silti ajattelin, että onpa kohtelias mies (oli vielä mua kymmenisen vuotta vanhempi). Tää oli varmaan sellainen tapaus, että katsoi sormuksesta aviosäädyn. Nykyään (30-v.) teititellään paljonkin, ja koen jo "ansaitsevani" sen. Olen huomannut itsessäni, että oman ikäiset saa sinutella, mutta jos paljon vanhemmat sinuttelee, se kuulostaa tytöttelyltä, ja jos paljon nuoremmat, se vaan töksähtää korvaan ikävästi.

Vierailija

sekä sen lisäksi kaikkia 30v täyttäneitä riippumatta siis siviilisäädystä. Jää siis tehtäväksi selvittää siviilisääty ja ikä (arvioida siis, jos tietoa ei ole).

Vierailija

opiskeluaikoina rattkaisin ongelman puhumalla passiivissa. Olihan niitä keski-ikäisiä mammoja silloinkin naamat närpällään kyttäämässä.

Vierailija

tuntuu että vähän vanhemmat eli me lähes 50v ei erityisesti pidetä teitittelystä, itse teen työtä vanhusten parissa ja yleensä he heti kättelyssä sanovat, älä teitittele. Viimeisen vuoden aikana varmasti yksi sadasta 75-97v asiakkaasta, ei ole toivonut sinuttelua.

Vierailija

jos teidän huomio pitää kiinnittää isossa ihmisjoukossa. Esim. ollaan kaupassa ja ohi menee koko ajan ihmisiä. Minä huomaan, että olet pudottanut mennessäsi hanskan. Olet jo parin metrin päässä ja kovaa vauhtia katoamassa. Normaalisti mä huutaisin:" Hei anteeksi, rouva, teiltä putosi hanska!" Mitä mä nyt huudan? "Hei, nainen, sulta putosi hanska!" Kuulostaa vähän töykeältä, varsinkin kun olet mua keskimäärin kymmenen vuotta vanhempi!

Vierailija

Kohteliasta ja huomioivaa. Inhoan, kun 19-vuotias kaupankassa sanoo moi tai terve. Katson aina tarkkaan, että onko se joku tuttu henkilö, joka noin tervehtii. Asiakaspalveluun kuuluu kaikkialla maailmassa kohtelias käytös, eikä se Suomessa ainakaan saa olla tyyliä: mitäs sulle laitetaan?

Pahastuin kovasti edelläni ostoksensa maksaneen vanhan lääkärismiehen puolesta (asuu meidän taloyhtiössä). Kassa sanoi, että terve ja tuliks sulle muuta? Kääk!

Vierailija

eli niin kauan kun olen ollut rouvana. Olen ylpeä avioliitostani mieheni kanssa.

Rouvittlen jopa äitiäni muille, esimerkiksi jos soitan sairaalan osastolle, pyydän saisinko rouva x:ää puhelimeen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat