Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kans psykologille..Eskari toiseen kertaa, ehkä?

Vierailija

Käyty eskarilaisen pojan kans ja arvellaan että voi olla lievä keskittymishäiriö. Pistivät ilmoille että vois olla hyvä käydä eskari uudestaan.Siirretään 1lkalle menoa.

Onko muilla samoja kokemuksia, millälailla vaikutti lapseen?

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Miltä lapsesta tuntuu, kun hän tuntee itsensä tyhmäksi koulussa, muut jaksavat keskittyä/osaavat, mutta hän ei. Silloin väkisinkin joutuu silmätikuksi ja se ei ole todellakaan kenenkään itsetunnolle hyväksi. Muistakaa ajatella lapsen asemaa koulussa.

Vierailija

No kai nyt erkkikin tajuaa, että on myös olemassa heikkolahjaisia ihmisiä. Heitä kutsutaan lievästi kehitysvammaisiksi. Kyllä heitäkin kouluistamme löytyy.

Vierailija

kouluun.

Eskariope sitten kosti tätä koko kevään. Vihjaili meille, kuinka poika ei tule menestymään ja kuinka se tulee epäonnistumaan ja palautetaan eskariin jne..



Kun keskustelin ekaluokan opettajan kanssa asiasta, hän oli sitä mieltä, että kouluun ei tulla valmiina, että sinne vain. Oli hyvä ratkaisu, sen eskariopen hirviökäsiin en olisi lastani toiseksi vuodeksi laittanut enää. Ja hyvin on ala-asteen pärjännyt. Siirtyy nyt yläasteelle ja on luokkansa parhaimpia.

Vierailija

Nykyisin eskarin kertaaminen on todella harvinaista - ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Jos, epäillään, että lapsella saattaisi tulla vaikeuksia tavallisessa luokassa, pyritään hänet sijoittamaan nolla-/startti tms luokalle tai sitten yleisopetukseen saamaan riittävästi tukitoimia (avustaja, osa-aikainen erityisopetus tms.)

Eskarin kertaamisesta ei keskittymishäiriöiselle juurikaan ole apua, joissain tapauksissa esim. kielelliset häiriöt saattavat kerratessa lieventyä.

Kysele ihmeessä vaihtoehdoista. Ja ekalle luokalle ei tarvitse tulla valmiina. Ennemmin pitäisi ajatella, että jokaisella lapsella on alkuopetuksen ajan (1.-2.lk) aikaa kehittyä riittävästi selviytyäkseen luetunymmärtämistehtävistä, vieraan kielen opiskelusta jne.

Vierailija

mutta luokanopettaja on kaikella todennäköisyydellä eri mieltä. Luokanopen mielestä kouluun ei mennä kasvamaan, siellä pitää olla valmis ja kypsä toimimaan opettajan haluamalla tavalla. Ja usko pois, se luokanopettaja onnistuu kyllä tekemään lapsen erilaisuuden ihan konkreettisesti selväksi myös siellä koulussa, ja antamaan sen saman kolauksen lapsen kehitykselle.



joskus sitä soisi, että luokanopettajatkin lukisivat enemmän kirjoja, eivätkä aina uskoisi tietävänsä valmiiksi kaikkea...

Vierailija

on jotenkin niin lapsellinen ja pelokas, että mitä siitäkin tulee. Mutta jotenkin en pidä tämän hetkistä eskaria mitenkään erinomaisena paikkana, enkä millään haluaisi jättää poikaa sinne enää yhtään kauemmaksi aikaa kuin on pakko. Neuvolan psykologit ym. ammattikasvattajat on mielestäni jotekin todellisuudesta vieraantuneita, että niiden käsiin en poikaani anna...Juoksutetaan kaiken maailman neurologilla ihan terveitä lapsia sanon minä.



Eli laitetaan poika kouluun kasvamaan ja yritetään tukea mahdollisimman paljon koulun alkua....Näin meillä.

Vierailija

Tottakai se voi auttaa jos lapsi on syntynyt esim. lokakuussa. Hänhän voi olla ihan vauva vielä verrattuna samana vuonna tammikuussa syntyneeseen lapseen verrattuna. Oma poikani kyllä meni kouluun, on syntynyt lokakuussa, on ihan normaali älykäs mutta eron alkuvuodesta syntyneisiin kyllä huomaa selvästi. Entä jos tällä loppuvuodesta syntyneellä on vielä joitain isoja ongelmia,niitähän voi eskarissa vielä treenailla. Yleensä heillä on siellä paljon enemmän aikaa ja resursseja auttaa lasta, kohottaa lapsen itsetuntoa. Koulussa on yleensä isot ryhmät ja vähän apuja saatavilla.



Kyllä minäkin sanoisin että enemmän lasta leimaa se lapsen käytös, eikä mikään lykkäys. Jos lapsi on muuten ok käytökseltään niin ei häntä kyllä sen takia kiusata, että hän on aloittanut koulun myöhemmin kuin muut!



PS. luotan kyllä aika paljon tähän kokeneeseen Keltoon joka mulle kertoi näistä lapsista jotka lykätään kouluun "koska ovat syntyneet tiettynä vuonna ja on suuri häpeä lykätä koulua". Saavat sitten myöhemmin ongelmia, erityisesti jos vanhemmat muutenkin ovat sokeita lapsen ongelmille.



Tutkimuksia nyt aina tulee ja menee. ONko sitten koskaan tutkittu sitä, mitä tekee lapsen itsetunnolle jos hän ei olekaan koulukypsä? Kun hän tuntee itsensä toisia huonommaksi?

Vierailija

Psykologilla olemme käyneet, nyt olemme menossa keskussairaalaan neurologisiin tutkimuksiin. Keskittymiskyvyn ongelma on tämäkin. Mutta emme aio sallia vuoden lykkäystä kouluunmenolla, koska pikkusisko on tulossa ensi vuonna eskariin ja se olisi jo liian paha kolaus jos isosisko ja pikkusisko olisivat saman eskarin ja sitten samalla luokalla ja nuorempi olisi aina parempi kaikessa hienomotoriikkaa ja keskittymista vaativassa.



Ensi tiistaina on lastenneurologin vastaanotto, saa nähdä sitten mitä siellä tapahtuu...koko päivä käskettiin varata.



Mutta eskarin tätien mielestä on taidollisesti ja tiedollisesti aivan koulukypsä - keskittymiskyky vain on heikko enkä usko että se siitä paranisi vaikka istuisi ikuisesti eskarissa.

Vierailija

koska me vanhemmat toivomme lykkäystä. Poika on syntynyt vuoden viimeisenä päivänä eli käytännössä on muutamasta tunnista kiinni minä vuonna lapsi kouluun menee. =)



Mielestäni lapset ehtivät niin monta vuotta olemaan siellä koulussa ettei sinne niin kiire ole. Haluaisin antaa pojalleni mahdollisuuden leikkiä, kasvaa ja kehittyä vielä vuoden verran, koska hän ei ole ihan ikäistensä tasolla - joutuu kovasti ponnistelemaan pystyäkseen samaan kuin moni samanikäinen. Tilanne olisi tasaisempi seuraavana vuonna syntyneiden kanssa. Poika osaa kyllä kaikki kirjaimet, numerot, kirjoittaa lyhyitä sanoja jne. joten älyssä ei ole mitään vikaa.



Poika käy nyt eskaria päiväkodissa ja toivoisimme hänen voivan jatkaa siellä. Päiväkodin eskarissa käytetään kahta erilaista esikoulumateriaalia peräkkäisinä vuosina, että mahdollisille "tuplaajillekin" olisi jotain uutta tarjolla. Meillä lapsi tosin menee myös neurologiselle tutkimuksiin, joten saa nähdä miten käy... Poika käy päiväkotia eri alueella kuin missä asumme, joten päiväkodin eskarilaisia ei ole tulossa hänen kanssaan samaan kouluun (ei ole sitä ongelmaa, että kaverit aloittavat koulun aikaisemmin).

Vierailija

pidin pintani ja laitoimme lapsen kouluun, mutta nyt kertaamme 2.luokkaa ja jälkiviisaana olisi ollut parempi kerrata eska. lapsi saa olla kuitenkin vielä vuoden lapsi ja kasvaa. koulu maailma on aivan eriasia vaikka puhutaankin alkuopetuksesta. Eskan kertaaminen ei ole pahasta,minä sitä suosittelisin äitinä jos lääkärit / psykologit sitä ehdottavat.

Vierailija

Poika syntynyt joulukuussa ja meni vuoden myöhässä kouluun.Nyt toisella luokalla ja ratkaisu oli todella hyvä.Poika itse ei ole kärsinyt yhtään tosta lisävuodesta.,päin vastoin.Enemmän olisi ollut haittaa jos olisi mennyt kouluun silloin kun olisi pitänyt.

Älkää hosuko sen kouluun menemisen kanssa jos vähäkin epäilette että lapsi ei ole valmis.Kyllä ne sielä koulus ehtii olla olla aivan tarpeeksi,miksi pilata koulun käynti heti alusta??

Vierailija

pitää tehdä ja keskittyä vaikka ei olisikaan mielenkiintoista ja kivaa. Sitä kun se elämäkin on. Eivät ne eskarissa asiaa turhaan ehdota, kannattaisi ehkä kuunnella ihan kunnolla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat