Kokemuksia kielikylvystä?

Vierailija

Te, joiden lapset ovat olleet kielikylvyssä ja ovat jo koulussa, oletteko tyytyväisiä? Onko ollut vaikeuksia äidinkielessä? Miten pystytte auttamaan lasta esim. biologiassa tai fysiikassa, jos vieras kieli ei itsellänne ole vahva? Onko lapsella ollut oppimisvaikeuksia? Puhuuko lapsi vierasta kieltä sujuvasti? Hallitseeko äidinkielen kieliopin? Kertokaa kaikki kokemukset, positiiviset ja negatiiviset!

Kommentit (4)

Vierailija

on vain positiivisia kokemuksia!

Meillä tosin kummatkin lapset ovat (tutkittu) kielellisesti erittäin lahjakkaita. Kummatkin ovat omaksuneet kielikylpykielen helposti eikä äidinkielen kanssa ole ollut ongelmia.

Itsekin puhun sujuvasti kielikylpykieltä ja ymmärrän vielä sitä paremmin -siitä on varmasti etua monessa tilanteessa. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa en olisi osannut auttaa.

Suosittelen kielikylpyä lämpimästi, mutta en sokeasti. Kaikille se ei sovi, mutta kannattaa ainakin harkita.

Vierailija

Olin itse töissä siellä vuoden. Elokuussa aloitti aivan uusi ryhmä, kukaan lapsista ei puhunut sanaakaan ruotsia. Kädestä pitäen näytettiin, että "nu ska vi tvätta händerna" jne. Jouluun mennessä kaikki ymmärsivät "kaiken" ja toukokuussa kaikki jo puhuivat ruotsia hoitajien kanssa, osa täysin sujuvasti.

Yksi ainut lapsi ei sopeutunut kielikylpyyn; juuri 3 vuotta täyttänyt siihen asti kotihoidossa ollut ainut lapsi. Vieras kieli oli liian rankka paikka hänelle. Muille se ei tuottanut minkäänlaisia ongelmia - lapset tunsivat olonsa kotoisaksi, koska kuitenkin saivat tietenkin keskenään puhua suomea.

Kaikki vanhemmat olivat todella innoissaan ja hämmästyneitä, että "näinkö helposti ja NOPEASTI lapsi voi oppia toisen kielen?!".

Olen myöhemmin törmännyt näihin lapsiin ja heidän vanhempiinsa. Kukaan ei kadu kielikylpypäiväkotiin menoa. Osa on mennyt myös kielikylpykouluun, osa ei. Yhdelläkään ei tietääkseni ole ollut ongelmia äidinkielensä kanssa, useimmiten päinvastoin.

Vierailija

Lapsi oppi nopsaan kielen, on suvereeni myös äidinkielessä. Kielelliset valmiudethan nimenomaan testataan, että rahkeissa riittää.

Olen myös itse lahjakas kielissä, joten ei ole ollut mitään ongelmia myöskään muissa oppiaineissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat