Käyttövarat yh:lla vs. nk. suurperheellisellä

Vierailija

Kertoipa eräs äiti yksinhuoltajuusesta ja vähäisistä käyttövaroista. Hän ei kuitenkaan tätä surkeutellut, kertoi vain realistisesti. Hänellä on kaksi lasta. Jotenkin olen aina ymmärtänyt ja ajatellutkin, että on vähän niitä käyttövaroja, kun on yksinhuoltaja, tienaa yksin. Tai hän on vielä kotona kotihoidontukea saa, kun on pieni lapsi. Kohta lähdössä töihin.

Sitten tuli puheeksi koska minä lähden töihin. Itsellänikin on pieni lapsi ja myös suurempia. Meillä on nk. suurperhe. Jotenkin ajatuksissa selvästi hänen ja minun on ollut, että meillä jotenkin olisi muka enemmän käyttövaroja, kuin hänellä. Onhan minulla mies, joka käy töissä. Mitään huippu palkkaa ei tosin saa. Tuli tässä kuitenkin mieleeni, että onhan meillä perheessä henkilöitäkin reilusti tuplasti. Palkkaa tulee vain yhdeltä. Kotihoitontuki minulle ja tietty lapsilisät, jotka hänkin saa. Hän tosin yksinhuoltajakorotuksella nostettuna.

Taitaapi olla pohdistkeltuani asiaa käyttövarat lopulta meillä pienemmät. Sitä en toki hänelle mene sanomaan.

Ei tosin käy kateeksi olen onnellinen ydinperheesssäni. Toivon tälle äidille kaikkea hyvää! Vaikeaa se on noinkin.

Kommentit (6)

Vierailija

Hän maksaa asunnon ja ruoan yms. yksin. Yksinhuoltajakorotus on 50€/lapsi. Teillä on sentään yksi palkka PLUS kodinhoidon tuki.

Vierailija

Mä olen miettinyt, että monikaan avioliitossa (tai avoliitossa) asuvista ystävistäni tuskin selviäisi yksinhuoltajana sillä elämäntyylillä, johon ovat tottuneet. Meillä elettiin jo exänkin kanssa aika niukalla budjetilla, joten yksinhuoltajaksi jääminen ei suuria ongelmia tuonut - vaikka toki kaikki menee mikä tulee.

Mulla on menot ja tulot olleet koko ajan balanssissa - joinakin kuukausina menoja on ollut enemmän, joinakin vähemmän.

Ihan hyvin yksinkin pärjää taloudellisesti, kun tinkii kaikesta ylimääräisestä ja kaiken aikaa priorisoi menot.

terveisin 2 pienen lapsen yh

Vierailija

Minä olen pienipalkkainen ("virallisen" mittarin mukaan kuulun pienituloisiin) ja kolmen lapsen yh. Normaalien asumiskustannusten, ruoan ja polttoaineen jälkeen ei jää paljon mitään käteen vaikka säästeliäästi eletään. Toimeen tullaan kuitenkin, mutta esim. vanhan autoni jatkuva korjaus tai lopullinen hajoaminen on suuri ongelma tässä taloustilanteessa.

Vierailija

Mulla kaksi lasta, olen lomautettuna ja osa-aikainen opiskelija eli maksan itse tuon koulun enkä siihen tukia saa. N, 450€ kuukaudessa käteen ja se pitää riittää ruokaan, bensaan ja vaatteisiin. Käytännössä MITÄÄN ylimääräistä ei osteta. Kyllä se on jatkuvaa sumplimista ja miettimistä mihin rahaa laittaa. Sosiaalitoimeen en ole vaivautunut vielä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat