Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko saanut Koulutusrahastolta tukea opiskeluun? Kysymys!

Vierailija

Tienasin viime vuonna 34000 euroa, koska olen tehnyt paljon lisätöitä. Muutoin palkkani olisi pienempi, 1880e/kk. Lasketaanko tukeni koko vuoden tienestien perusteella, eli 34000 : 12kk vai lasketaanko kk-palkan mukaan? Kuinka paljon sait tukea? Pärjäsitkö?

Kommentit (4)

Vierailija

Tuon koulutusrahaston tuen laskeminen on sellaista tiedettä, että kannattaa pyytää heiltä laskelma. Siihenhän vaikuttaa mm. työhistoriasi pituus.

Omalta osaltani se laskettiin tuloista ennen opintovapaalle jäämistä, mutta yleisestihän se on niin että pienillä tuloilla pääset yleensä lähes samoihin tuloihin, kun tietyn rajan ylittävät tulot ei juuri opintorahaa enää nosta. Omasta vapaastani on jo hieman aikaa, silloin perusraha oli 500 e, ja tulosidoinnaista sain siihen päälle 500 euroa. Mun palkka oli jotain reilut 3000 euroa. Sillä pärjää jos haluaa. Sinä aikana ei ostettu vaatteita, ei matkusteltu, eikä muutenkaan tehty kodinhankintoja. Ruokaan se riitti ihan hyvin. Yllättävintä oli se että veroa tuosta menee aika paljon. Paljon enemmän kuin samoista palkkatuloista menisi. Minimi oli muistaakseni 20%, joka sitten loppuverossa tasataan. Ja sitten se että vaikka opitotukea ei lasketa päivähoitomaksuun, niin tuo lasketaan. Ja kun olin ajatellut että lapset menee nollaluokkaan päivähoitomaksussa, niin se että tuosta korvauksesta maksoin n. 10% päivähoidolle, oli aika kirpaisu. Ja sitten jouduin lisäksi kikkailemaan hieman työnantajan kanssa. Meillä lomarahat maksetaan kaikille kesäkuussa, mutta sain siirrettyä sen heinäkuulle, sillä muutoin olisin menettänyt kokonaan koko kesäkuun opintorahan. Opiskelin siis kesäkuussakin, heinäkuussa en. Lomarahat olisi mennyt juuri hieman sen sallitun ansaintarajan, joka olisi tiennyt että olisin saanut kesäkuussa jopa vähemmän rahaa kuin muulloin.

Samoin takautuvasti maksetut palkat (meillä bonukset tulee 1/2 vuosittain ja muutaman kuukauden viiveellä) vie koulutusrahaston tuen.

Tuo on kyllä aika mielenkiintoista että voisi saada äitiyspäivärahaa siinä rinnalla, vai oliko minimi? Koulutusrahaston vaatimus tuelle on lähes päätoiminen opiskelu, joten miten samalla voi olla äitiyspäivärahalla... Jos saa ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa, ei voi nostaa Kelan opitorahaakaan. Kotihoidontuki on tietty mahdollinen, mutta en minä ilman päivähoitopaikkaa olisi onnistunut opiskelemaan.

Vierailija

ainoastaan ne kuukaudet, jolloin saan tukea.

Käsittääkseni ansioiksi lasketaan saamasi kokonaispalkka (pitäen sisällään ylityöt), koska työnantaja ilmoittaa palkkatulosi ja se kysytään suurinpiirtein näin "palkkatulot edellisen 12 kk aikana, xxx euroa, joista lomarahaa xxx euroa". Eli mitään tositteita tms. aikuiskoulutuskeskukselle ei tarvitse toimittaa.

Tämä ansiotulokohta on siis työnantajan täytettävässä osiossa, mutta ainakin meillä täytimme sen yhdessä.

Omaa ilmoitusta palkkatuloista ei anneta.

Aikuiskoulutustuen voi laskea nettisivustolla ja se on kaavaltaan jotakin sellaista, että 500 euron kiinteä summa + 20 % kuukausittaisista tuloista.

Vierailija

Mun tuesta on jo aikaa, tais olla 2003-2004, joten suoralta kädeltä en muista,

mutta muistelisin kuitenkin että sinne voi lähettää ns. esihakemuksen, johon laskevat tukesi ILMAN että se sitoo sinua mihinkään.

Katso Keran? sivuilta.

Itse sain reippaat 700 e/kk, mutta pärjäsin koska lisäksi sain ä-päivärahan ja sen jälkeen kotihoidontuen.

Uusimmat

Suosituimmat