asuntolainan koron vaihdosta

Vierailija

Jos haluan vaihtaa asuntolainani Prime-koron 3 kk euriboriin, Nordea kuulemma korottaa samalla marginaalia 0,3:sta 0,45:een. Onko tämä normaalia muisssakin pankeissa, kannattaako suostua mukisematta...? Lainasumma on iso, yli 130 000 euroa.

Kommentit (5)

Vierailija

ehkä paras mukista siis vähän, sitä paitsi ottaa päähän kun sanovat, että "eihän sitä tiedä mikä korko tulee halvimmaksi", no ei tiedäkään, mutta tuntuvat itsekin pankissa ajattelevan, että euribor koska kerran haluavat tässä yhteydessä nostaa marginaalia.

ap

Vierailija

Siis juuri tultiin pankista asuntolainaneuvotteluista, joissa vertailimme euriboria ja primeä (Vai kuinka toi sana nyt sitten pitäisikään taivuttaa?), eikä virkailija maininnut mitään marginaalin nostamisesta. Päädyimme kuitenkin Prime-korkoon, vaikka juuri tällä hetkellä 3:n kuukauden euribori olisi ollut edullisempi. Prime tulee kuitenkin mitä todennäköisimmin laskemaan vielä tämän kuun aikana. Jos olisi sidottu tuohon 3 kk:n euriboriin, pitäisi sitten koko ajan seurata, milloin kannattaa vaihtaa Prime-korkoon. Koron vaihdon kerrottiin meille maksavan satasen per vaihto. Ei tosin ollut keskustelua, vaikuttaako siihen lainan suuruus.

Nyt luin viestisi vielä kertaalleen. Meillä on pienempi laina kuin teillä. Teillä todennäköisesti kannattaa ottaa nyt tuo euribori ja sitten vain tiukasti seurata sen kehitystä ja rynnätä heti pankkiin, kun siltä alkaa näyttämään. Toivottavasti teillä on yhtä avulias ja pitkäpinnainen omavirkailija kuin meillä. Minä ainakin kyselin siltä todella tarkaan kaikki asiat kunnes varmasti ymmärsin.

Vierailija

en mä ajatellut sitä ihan heti takaisin primeen vaihtaa, kun joku juuri väitti, että pitkällä aikavälillä 3 kk euribor on kaikkien laskelmien mukaan edullisin. Nordea prime laskee helmikuun alussa 2,9:ään, mutta 3 kk euribor on esim. tänään 2,41, joten kyllähän siinä marginaalin nostokin mahtuu ja vielä tulee edullisemmaksi. luulen että marginaalin nosto liittyy juuri siihen, että mulla se on noinkin pieni (siis 0,3) kun otin lainan vuosi sitten. saako kysyä, paljonko teille tarjottiin marginaalia?

satasen se vaihto mullakin maksaisi.

ap

Vierailija

Me vaihdettiin 12kk euribor 3kk euriboriin kuun alussa. Nordeasta laina ja lainaa jäljellä 118 000€. Marginaali oli ja on edelleen 0,40%, sen nostamisesta ei ollut mitään puhetta. Vaihto maksoi 100€.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat