Lasik -leikkaus, kukaan käyny? Voitko suositella?

Vierailija

Missä kaupungissa,kuka leikkas?

Kaikki muukin tieto arvokasta :). Esim. onko siinä jotain riskejä, sokeutuminen pelottaa tietenkin eniten...!?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Suosittelen ehdottomasti. Olen kylläkin ollut onnekas, mitään "jälkioireita" ei ole tullut vaikka niitä kovasti pelkäsin.. eli silmien kuivuutta, hämäränäön menetystä, roskan tuntua silmässä ym. Harmittaa vaan etten käynyt jo aikasemmin.

Vierailija

Olen tyytyväinen, voimakas likinäkö on nyt täydellinen. Silmät kuivuivat alkuun melko paljon, mutta helpotti kolmessa kuukaudessa. Hämäränäkö ehkä heikompi kuin ennen. Muistaakseni aurinkolaseja suositellaan käytettäväksi vuodenkin ajan. Itse käytin todella tiiviisti aurinkolaseja puolisen vuotta, ekan kesän nyt varsinkin. Nyt muistan, silmät olivat todella valoarat alussa, joten siksi talvella olisi hyvä mennä.

Vierailija

Pietilän porukasta yksi toinen lääkäri leikkas mun silmät, molemmat yhtä aikaa. Lähtönäkö oli -7,5 ja -6,5. Tulos oli +-0 molemmat silmät. Olen erittäin tyytyväinen. Elämäni paras lahja saada näkö takaisin!

Vierailija

mutta minulla likinäköä on vain -1,5 per silmä, tarvitsen kuitenkin silmälasit vaikka pärjään ilmankin lähinäköä vaativissa tilanteissa. Se askarruttaa, että huoontaako ikänäkö sitten lopputulosta ja joudun kuitenkin pitämään laseja. Olen kuullut että tällaisissa tapauksessa leikattaisiin vain toinen silmä ja toinen jätettäisiin ikänäköä varten miinukselle. Onko kellään kokemuksia pienemmän taittovirheen leikkaamisesta?

Vierailija

Tampereella silloisessa Kirurgipalvelussa, joka nykyään kuuluu Mehiläiseen. Juhani Pietilä leikkasi - häntä asiantuntevampaa lääkäriä ei Suomesta (eikä edes maailmasta) juuri löydy likinäköleikkauksissa.

Mulla oli lähtöarvot -10.0 ja -7.0 ja sittemmin en ole laseja tarvinnut. Toinen silmä on tällä hetkellä +0.25 ja toinen -0.25. Jos leikkaus ei onnistuisi heti riittävän hyvin, voidaan aina tehdä korjausleikkaus (mutta tämä on harvoin tarpeen).

Mitä riskeihin ym. tulee, menepä Mehiläisen nettisivuille ja katso sieltä aihetta käsittelevät videopätkät. Riskit ovat minimaaliset, ja nykyään ei juuri tule minkäänlaisia sivuvaikutuksiakaan.

Vierailija

Itsellä -7.8 ja -8.0. Oliko teillä huononäkösillä jo loppunut täysin näön huononeminen ja paljon suurinpiirtein ikää? Mä oon kohta 30v ja edelleen on näkö joka vuos aavistuksen huonontunu.

Vierailija

leikkaus oli ehdottomasti elämäni paras päätös!

Aikaisemmin olin tosi "sokea" ilman laseja. En voinut mennä uimahalliin ilman taluttajaa, bussiin kun meni ja rillit huurtuivat olin pulassa, lenkkeily ja muukin urheilu oli tuskaa kun tuli hiki ja rillit huurtuivat jne jne jne.

Itse leikkaus oli pelottava mutta kivuton. Parin viikon toipumisaika ikävää muttei tuskallista. Ja siitä lähtien elämä on ollut PALJON parempaa!

Joten suosittelen ehdottomasti!

Vierailija

Koska olen "vanha", niin varauduttiin myös ikänäköön ja siitä hyvästä olen vielä ilman lukulasejakin vaikka kaverit jo tarvitsee Tiimarin laseja :)

Sokeutumisriski on ammattilaisen käsissä pieni ja kahta silmää ei leikata samalla kertaa eli täysin sokeaksi ei tule. Kaikilla leikkaus ei onnistu 100%, osalle tuntuu, että ei näe ihan niin kuin toivoisi, mutta pärjää silti ilman laseja. Sillä on myös vaikutusta, kuinka vanvoista laseista haluaa eroon.

Itse suosittelen. Operaatio meni jotenkin näin: ensin kävin tutkimuksissa, sitten sovittiin leikkausaika, sitten tulin leikkauttamaan ensimmäisen silmän, puudutettiin, leikkauspöydällä taisin maata 5min, oisko ollut 20min (operointi taisi kestää alle 1min). Lähdin kotiin bussilla, menin pariksi tunniksi pitkäkseni, laitoin silmälapun silmälle (etten hieroisi vahingossa) ja sen jälkeen se silmä näki loistavasti. Parin viikon päästä sama toiselle silmälle. Kostutustippoja laitoin useamman kuukauden pari kertaa päiväss, mutten sen jälkeen en ole niitä tarvinnut. Leikkaus ei tunnu missään. Ei siis ole kipeä, kun ei edes tunnu.

Minut leikattiin Turku, Sandberg-Lall

Vierailija

Joensuussa ja Suomen Terveystalo. Siis Lasik, onkohan ekalla vastaajalla ollut PRK? Lääkäri oli Jari Leppälä. Leikkauksen hinta 2600, Esitarkastus 190, josta jokunen kymppi Kelalta takas. Jälkitarkastuksia muutama, 50 kipale.

Tyytyväinen olen. Lähtönäkö 5,75.

Vierailija

Kävin itse viime kesäkuussa. Alkuun(ehkä puoli vuotta) suositellaan aurinkolaseja auringonpaisteessa ja kesällä oli luonnollista kulkea aurinkolasit silmillä. Tervystalolla takuu, että jos tavoitearvoja ei saavuta, saa uusintaleikkauksen. Nykyisisillä uusilla menetelmillä hyvien lääkärien käsissä riskit ovat pienet, sokeutumisesta en ole kuullutkaan,erilaisiset läppäongelmiat tai että näkö yli tai alikorjautuu.

Vierailija

Olen tutkinut erilaisia keskustelupalstoja ym. sivuja ja usein on tämän Pietilän nimi tullut vastaan. Luultavasti itsekin päädyn häneen, jos tähän hommaan uskallan lähteä.

Oli kiva kun vastasit, sillä olen miettinyt juuri sitä,mitä ajan kanssa tapahtuu (esim. jos iän ja ajan myötä silmille tapahtuu jotain kammottavaa :)).

Mulla on vain -2,75 molemmissa silmissä, mutta laseja täytyy siis käyttää enkä pidä niistä yhtään :). Piilolinsseihin en oo ikinä tykästyny.

Mutta tosissani tätä kuitenkin jo mietin (ja rahoituskin on kunnossa)...niin joo, sellaista vielä, onko sillä mitään väliä mihin vuodenaikaan leikkaukseen menee? Tarviiko esim. aurinkolaseja pitää kauan?

ap

Vierailija

nykyään samalla, hinta n. 3000e. Kävin Lahdessa, Risto Penttilä olisi ollut leikkaava lääkäri.

Mun epävarmuus johtui siitä, että hoitaja suositteli jättämään toiseen silmää

-0,75 ja toiseen -0,25 ikänäön lykkäämiseksi. Nyt kun näen laseilla loistavasti, niin en halua "huonompaa" näkökykyä. Mulla lähtöarvot myös ton -2.75 -ei mikään sokea, mutta ilman laseja avuton kuitenkin.

Kuitenkin haaveilen vieläkin leikkauksesta -mutta jos näkö vedetään "nollille", niin tulekohaan ne lukulasit heti ajankohtaiseksi?

kyselee melkein nelikymppinen

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat