Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Trisomiariskiluku 1/320 arveluttaa, olikohan sittenkään järkevää tulla raskaaksi 35-vuotiaana?

Vierailija

Veriseula ja np-ultra ensiviikolla. Jos niissä on riskiluvut selkeästi koholla, tyydyn kohtalooni ja jään yksilapsiseksi.

Kommentit (4)

Vierailija

eli sama verikokeen tulos, mutta nuorempi äiti ja tilastollinen riski olisi pienempi? Minä katsoin vain ultrat ja kokemusta on stressaamisesta silti.

Rakenneultrissa on ollut kaksi kertaa poikkeamaa ja molemmilla kerroilla silti terveet lapset. Lapsivesi- tai istukkapunktioihin en edes harkinnut meneväni, sillä niissä on korkeampi riski keskenmenolle kuin riskilukuni oli. Ja lukuni oli korkeampi kuin sinulla eli 1/100.

Hassua oli, että 30 vuotiaana minulle ehdotettiin ultralöydöksen perusteella punktiota (1/100 riski ultran mukaan kromosomipoikkeamalle) ja toisessa raskaudessa, kun oli sama ultralöydös ja olinkin jo 36 v ei edes ehdotettu, KOSKA KÄYTÄNTÖ OLI MUUTTUNUT.

Minulla oli siis vain yksi poikkeva ns pehmytmarkkeri (kovat markkerit ovat aina riskejä, mutta pehmeät eivät aina siitä nimitys), kun jatkotutkimuksiin v 2007 olisi täytynyt olla jo kaksi ja v 2003 vain yksi.

Ei muuta kuin arpomaan ja stressaamaan aivan niin paljon kuin haluaa tai sitten vain uskoo, että kaikki riskit =punktiot eivät ole tarpeen.

Vierailija

sain kolmannen lapseni 39-vuotiaana enkä ottanut näitä verikoeseuloja ollenkaan, vaan menin suoraan np-ultraan se on huomattavasti luotettavampi!

Uusimmat

Suosituimmat