Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neiti pian 5v kakkaa vaippaan

Vierailija

Eikä edes suostu kokeilemaan pyttyyn/pottaan. Kaikki keinot on kokeiltu uhkailuista lahjontaan ja ei. Saa lopuksi vaan kauheen raivarin. Eli kun kakkahätä tulee, neiti hakee kaapista vaipan, laittaa sen ja menee omaan huoneeseensa (ovi kiinni) hoitamaan asian. Jos erehdyt menemään huoneeseen kesken toimituksen, tulee kauhea huuto. Neidillä on kyllä ollut ongelmia kakkaamisen kanssa, suoli tyhjenee n. 4 päivän välein ja joskus itkun kanssa, kun on niin kovalla. Movicolia on annettu tähän vaivaan. Alan olla itse jo niin kypsä!!! Pyllynpesu on hankalaa ja kun vielä heinäkuulla on vauva tulossa, niin sittenkö pesen kahta pyllyä, isompaa ja pienempää? Haluaisin kuulla onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten niistä selvittiin. Nyt tuntuu etten voi kun antaa ajan kulua ja odottaa... Perheemme muilla lapsilla ei ole vastaavaa ongelmaa ilmennyt. Pissa on kyllä tullut pyttyyn jo pari vuotta.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

paljon pienempänäkin.

Lapset ymmärtävät todella hyvin ns. järkisyitä. Meillä vaipat ja yhden kohdalla tutti on jätetty pois 2-2,5-vuotiaana ihan vaan sillä, että kun olen huomannut, että lapsella on kyky pidättää, olen alkanut jutella lapsille, että kohta lapsi on niin iswo, että hänen kokoisilleen ei enää tehdä vaippoja, Että vielä on yksi paketti jäljellä, ja sen jälkeen siirrytään potalle/pöntölle.

Ei ole ollut mitään ongelmaa asian suhteen kenelläkään.

Mun mielestäni 5-vuotias vaippaan kakkaaja on aika säälittävä ja syy ei ole kenenkään muun kuin vanhempien.

Nykyään tehdään näistä ihan perus potta- ym asioista jotain maailmanluokan salatiedettä. Musta tuntuu ,että kun niin loputtomasti varotaan vahingoittamasta lapsen herkkää psyykettä näissä asioissa, saadaan vain pahempaa tuhoa aikaan, kun lapset alkaa itsekin luulla, että kyseessä on elämää suuremmat jutut. Varsinkin kun on näitä mahtavai vanhempia, jotka antaa lapsilleen periksi jos eivät isot lapset suostu potalle. JOllekin kolmevuotiaalle voi jo ihan suoraan pistää selvän pelin, että jos ei käyttäydy kuin isot lapset, ei myöskään saa isojen lasten etuisuuksia.

ON ihan naurettavaa, että esim. omassa lähipiirissä on lapsi, joka oppi ajamaan ensin ilman apupyöriä ja vasta sen jälkeen tekemään ihmismäisesti tarpeensa..

Vierailija

Viisivuotiaalla vammaisella lapsella voi vaippa olla tarpeen, mutta jos terveellä on niin apua. Meidän vanhempi lapsi ei kakannut vaippaan kertaakaan yksivuotissynttärien jälkeen ja nuoremmallakin vaippaan kakkaaminen yli yksivuotiaan oli satunnaista ja loppui kokonaan alle 1,5-vuotiaana. Inhoan niin paljon kakkavaippoja, että opetin lapset potalle pienenä.

Vierailija

Miten on mahdollista, että 20-30 vuotta sitten opittiin potalle jo 1,5-vuotiaana? Nyt jo 5-vuotiaat kulkevat vielä vaipoissa. Tuon ikäinenhän osaa jo hävetäkin sitä! Ainakin itse olisin hävennyt. No, ehkä ainoa, jonka pitää hävetä on vanhemmat...

Vierailija

että neuvotaan vaan käyttämään movicolia ja ties mitä laksatiivejä ja lääkäritkin näin tekee, eikä edes selvitetä onko kyseessä allergia, sairaus, vääränlainen ravitsemus, fysiologinen vamma....

tätä samaa huomaan koko ajan enenevässä määrin varsinkin allergia-asioissa. annetaan vaan lääkkeet on ne sitten ulostus tai allergia tai mitkä tahansa lääkkeet ja täysin laiminlyödään syiden etsiminen joka olisi ainut tehokas tapa auttaa lasta.

kakan kuuluu tulla päivittäin, jos ei tule, on jotain vikaa, selvittäkää VIKA!!!! sitten vasta lääkkeet ja muut toimenpiteet.

Vierailija

ja minua moitittiin siitä, että teen lapsestani pottakammoisen, kun olen muka niin fanaattinen....

No, "pottakammoinen" oppi täysin kuivaksi 1 v 7 kk:n iässä.

Vierailija

Meillä ainakin tutkittiin keliakin mahdollisuus ennen lääkkeiden määräämistä. Muita allergiatestejä ei kyllä tehty... Ravintoon on kiinnitetty huomiota, kuituja ja hedelmiä lisätty yms.

Vierailija

Kyllä meillä ihan vanhemmat määrää. Miten sä voit edes luulla, että keskivaikeasti kehitysvammainen lapsi oppisi samaan aikaan kuivaksi, kuin normaali lapsi.

Meidän kuopus oppi kuivaksi 2.4v. ja pojaksi oli tosi nopea.

T.6

Vierailija

Lapsessa se vika ei ole. Oma poikani keskivaikeasti kehitysvammainen ja oppi kakkaamaan vessaan 4.4v.

Ei meille annettu armoa, ei todellakaan ja sinulla vielä terve lapsia.

1. Hoida ummetus kuntoon

2. Vaipat pois ja kannat lapsen vessaan, kun rupeaa kyykkäämään ja punnertamaan. Näin me tehtiin, jouduttiin kantamaan monta kertaa. Kannat kaksin vaikka miehesi kanssa.

Sitten kun lapsi on jo punnerrusvaiheessa, niin kannattaa kantaa.

Lastenlääkärit ei kyllä anna sulle armoa ollenkaan, älä luulekkaan.

Oikeasti teillä on ongelma ja ei siihen kyllä neuvolassa suopeasti suhtauduta.

Vierailija

Olen aina hieman karsastanut näitä keittiöpsykologeja, jotka palstoilla neuvovat ja tuomitsevat, mutta taidan nyt liittyä heihin. Toivottavasti hyödytte edes jotain!

En päässyt tekstistä selvyyteen, onko tätä tapahtunut jo useamman kerran vai ei. Onko hän siis koskaan kakannut vielä muualle kuin pyttyyn/ pottaan?

Jos asettuisin neiti 5v:n asemaan voisi ajatuskulkuni mennä tähän tyyliin: Kakkaaminen sattuu ja on siksi ikävää. Pytyllä istuvassa asennossa kakkaaminen sattuu vielä enemmän. En ole mikään vauva, joten kakkaaminen tuntuu kovin yksityiseltä. Haluan hoitaa kakkaamisen kaikessa rauhassa ilman ylimääräistä huomiota. Oma huone on varmasti turvallisen tuntuinen paikka.

Tuskin vaippaan kakkaaminen hänestä itsestäänkään tuntuu mukavalle, mutta kai se on hänen kehittämänsä ratkaisu ikävään pulmaan.

Jos olisin vanhempi tässä tilanteessa, yrittäisin seuraavia 1. menisin huoneeseen huudosta huolimatta ja veisin tytön vessaan. 2. piilottaisin vaipat ja veisin vaikka sen potan sinne tytön omaan huoneeseen. 3.Yrittäisin palkita tyttöä pienistäkin edistysaskeleista. 4. Yrittäisin muussa tilanteessa, kuin vessatilanteessa ottaa aihetta puheeksi hänen kanssaan. (Olisiko kirjastossa esimerkiksi aihetta käsittelevää lastenkirjaa) Leikin kautta aihe voisi myös tulla käsitellyksi. 5. Antaisin tytön itse peseytyä ja ottaa siten jotain vastuuta tilanteesta.

Mahdollisesti olette näistä jo kaikkia kokeilleetkin..

Onneksi neuvola on tulossa! Toivottavasti saatte apua!

Vierailija

jolloin huomattiin maito-allergia. kun kakkaaminen ei enää sattunut siitä tuli normaali jokapäiväinen juttu. kannattaa vielä selvittää mikä ruokavaliossa on vialla, luultavasti jokin on. kakan pitäisi tulla joka päivä, lapsilla jopa kaksi kertaa päivässä, se on normaali tahti. ongelma ei välttämättä ole allergia, se voi olla nesteiden määrä, kuitujen määrä tms, mutta myös se allergia.

Vierailija

Lapsi saa raivota ,niin paljon kuin haluaa, niin teki meidänkin poika. Teki vielä ovenkin eteen esteitä( laittoi tuoleja eteen, ettei oltuis päästy huoneeseen). Sitkeästi ja päättäväisesti toimittiin ja mies oli apuna. Vaikeaa oli, mutta voitto oli meidän vanhempien.

Vierailija

vanhemmilta jos ei saa isoa lasta käymään vessassa?????Kohta ne menee vaipat housussa kouluunkin...

Lainaus:

Miten on mahdollista, että 20-30 vuotta sitten opittiin potalle jo 1,5-vuotiaana? Nyt jo 5-vuotiaat kulkevat vielä vaipoissa. Tuon ikäinenhän osaa jo hävetäkin sitä! Ainakin itse olisin hävennyt. No, ehkä ainoa, jonka pitää hävetä on vanhemmat...

Vierailija

päästäneet homman pitkälle.

Ystävilläni on erityislapsi, jolla oli samantapaista ongelmaa, mutta kyllä heilläkin nelivuotiaana hoidettiin homma pois päiväjärjestyksestä:

Vaipat pois ja levolecia kehiin. Huutoa voi tulla parina päivänä, mutta sen jälkeen sujuu. Ystävänikin itkua tihertäen meinasi lopettaa "koulutuksen" kesken, kun sitä lapsen huutoa on niin kamala kuunnella, mutta alle viikossa homma oli ohi ja pääsivät siirtymään normaaliin kakkaamiseen.

Sanon kuten edellinen, että nyt otatte itseänne niskasta kiinni ja hoidatte asian pois päiväjärjestyksestä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat