Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Karsastus 5 vuotiaalla.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli näkö on ok, mutta karsastaa aika pahasti vasemmalla silmällä. Onko kellään minkäänlaista kokemusta tälläisestä? Nla tädin luona oltiin, mutta lääkärille ollaan menossa vasta myöhemmin.

Kommentit (4)

Vierailija

Poikani jäi kiinni 4-v neuvolassa ja sitten kun päästiin silmälääkäriin todettiin, että toinen silmä on voimakkaasti heikkonäköinen. Kannattaa mennä yksityiselle niin asiat selviävät.

Vierailija

Itse olen karsastanut lapsesta lähtien oikealla silmällä. En pahasti ja asia on korjattu laseilla läpi nuoruusvuosien.

Nyt, kun olen vanhempi (30 ja risat) ja tarvitsisin kaksiteholaseja, niin tuo karsastus on yllättäen noussut suureksi kynnyskysymykseksi. Karastavaan silmään on mahdotonta tehdä toimivia kaksiteholaseja, joten nyt takkuilen jatkuvasti tuon asian kanssa.

Silmälääkärit toisensa perään ovat sitä mieltä, että karsastus olisi pitänyt hoitaa leikkauksella lapsena. Kun sitä ei aikoinaan tehty ja aivot ovat ns. tottuneet väärään tilanteeseen, asiaa ei voi enää hoitaa millään tavalla. Ikävintä asiassa on se, että tämän lapsena pienenä pidetyn ongelman vuoksi jännitän joka vuosi, voinko pitää vielä ajokorttini.

Pari vuotta sitten eräs asiantuntijalääkäri sanoi minulle, että karsastus luetaan lieväksi aivovammaksi. Useimmiten se syntyy lievästä hapenpuutteesta synnytyksen aikana.

Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, että vamma pitää hoitaa lapsena, kun se vielä on mahdollista. Ettei lapsi ole joskus samassa tilanteessa, kuin minä nyt .

Vierailija

Omalla pojallani (4v) on piilokarsastus, joka ilmenee etenkin iltaisin, kun hän on väsynyt. Kävimme yksityisellä silmälääkärillä (Aurora Heickell/Silmäasema) viime syksynä. Hän laittoi pojan seurantaan. Jos tilanne pahenee, harkitaan joko lappuhoitoa (eli vahvempi, ei-karsastava silmä) peitetään lapulla n. 3 tunniksi päivässä. Näin heikomman silmän lihaksen vahvistuvat. Tai sitten avuksi otetaan pluslinssi.

Itselläni on karsastus leikattu molemmista silmistä. Synnyin keskosena, joten silmät menivät siellä happikaapissa huonoiksi. 1970-luvulla jotkut keskoset jopa sokeutuivat, itse pääsin heihin nähden vähällä. Karsastus leikattiin, kun olin 4 v. Olen aina ollut siinä uskossa, että karsastukseni on ollut seurausta keskosuudesta, mutta kun katson nyt poikaani, uskon, että tuollainen piilokarsastus minulla ehkä olisi ollut joka tapauksessa (tai kuka tietää). Mutta siis tuo keskosajan happihoito pahensi asiaa kybällä.

Suosittelisin, että menette lapsen kanssa lääkäriin. Karsastus on usein periytyvää, tuota hapenpuuteasiaa en ole kuullut. Sekä minä että poikani synnyttiin keisarileikkauksella, joten ainakaan synnytyksessä ei liene ollut hapenpuutetta. Toisaalta karsastustahan on usein esim. cp-vammaisilla, joilla hapen puutetta ilmeisesti on ollut.

Vierailija

Silmäni tosiaan leikattiin mutta eivät ne kunnossa ole eikä niitä kuntoon saadakaan. Minulta puuttuu myös ns. syvyysnäkö. Minulla ei ole ajokorttia, ehkä sen saisin, mutta tiedän itse, etten ole kaksinen ajaja. Tuo syvyysnäön puute on haitannut mm. pallopeleissä, fillarilla ajossakin. Olen aina pitänyt itseäni siitä syystä vähän hölmönä ja kömpelönä, vasta joku aika sitten juttelin silmälääkärin kanssa siitä, mikä minulla niin sanotusti mättää. Kun jotain ominaisuutta ei ole koskaan ollutkaan, ei sitä kaipaakaan. Minulla toinen leikkaus voisi olla mahdollinen, mutta tulos voisi olla nykyistä huonompi.

Käsittääkseni karsastus on usein seurausta silmän lihasten epätasapainosta, joten lievissä tapauksissa tuo lappuhoito voi tuottaa hyviä tuloksia.

Uusimmat

Suosituimmat