Vierailija

Moi!

Kuten Soffio ehdottikin, niin laitan tähän nyt uuden viestiketjun. Vanha alkoikin olla jo melkoisen pitkä.

Pitkään aikaan en ole ehinyt kirjoitella. On ollut melkoista sopeutua taas työelämään ja esikoisen päiväkotiin. Oma olokin on ollut todella kurja. Sairaslomapäivä on kertynyt ja kertaalleen olen ollut jo sairaalassa titpassakin. No onneksi se oli vaan yhden iltapäivän mittainen reissu. Sain vähän nesteytystä ja migreeniin kipulääkkeitä suoraan suoneen ja toista kankkuun. Eli joo yökkäilyn lisäksi mun suurin ongelma on migreeni. Sitä onkin ollut melkein koko tämän ajan, kun testi plussaa näytti. Ei kiva!

Eilen oli NP-ultra. Kaikki oli ok, Ei mitään turvotuksia ja kaikki raajat näytti olevan ihan kohdallaan. Ilmeisesti meidän pikkuinen on kiinnittynyt verrattain myöhään eli raskauden kesto tänään on 12+1 ja la 10.12. (Hedelmöittymisen perusteellahan olisi jotain viisi päivää pidemmällä).

Valitettavasti pääni on niin hatara, etten muista puoliakaan teidän muiden jutuista. Suonette anteeksi. Haluan kuitenkin toivottaa kaikille aurinkoista loppuviikkkoa ja mahdollisimman hyvää vointia. Nyt on jatkettava työntekoa.

Juuso Petteri ja siskoveikka rv 12+1 LA 10.12

Sivut

Kommentit (41)

Voi kun voisi olla ulkona nauttimassa ihanasta ilmasta. Mutta täytyy vielä töissä kököttää pari tuntia.. Olo on huomattavasti parantunut, viime viikon olin sairaslomalla oksentelemassa kotona. Mutta tällä viikolla tuntuu taas että elämä voittaa. Neuvolassa kävin eka käynnillä maanantaina, hemppa ja paineet olivat kohallaan. Olin jopa yllättynyt miten hyvät ne oli. Aikamoista paperin täyttämistähän tuo oli, ja kun kyseltiin ensimmäisestä raskaudesta, niin pitää sanoa että aika kultaa muistot. Hyvin on unohtunut kolmen vuoden takaiset jutut..

Seuraava käynti onkin 10.6. np-ultra. Ja nyt en muista kenen kanssa oli puhetta raskausmyrkytystutkimuksesta, niin on kyllä liian pitkäkestoinen, etten jaksa ruveta siihen mukaan myöskään.

Väsymystä on edelleen tosi paljon, ei auta vaikka nukkuu kuinka paljon. Maha on kasvanut huimasti, äitiysvaatteita pitää ruveta jo kohta etsimään :). Mahassa tuntuu muutenkin vähän väliä jotain, ei vielä pitäisi kyllä liikkeet tuntua :)

terkuin,

Rebekka 10+4 (neuvolassa tuli 1 päivä lisää )

Moi! Pyörähdettiin tuossa katsomassa eteläisemmän Euroopan kesää, siitä syystä pitempi plastailutauko. Etukäteen vähän jännäsin, miten reissaaminen ja raskaus sopivat yhteen, mutta kaikki meni paremmin kuin hyvin :) Pikkuinen selvästi jo kuulee jotain, sillä lentokoneessa nousujen ja laskujen yhteydessä mylläsi todella paljon. Reissu teki siis hyvää kaikinpuolin :)

Jepuli, sympatiani sappivaivan suhteen!! Minulla todettiin sappikivet edellisen raskauden loppupuolella ja leikattiin lopulta reilu vuosi synnytyksen jälkeen. Ruokavaliolla pystyy onneksi monesti pitämään vaivan kurissa, mutta jos leikkaamaankin joudutaan, ei se onneksi ole maailmaloppu, koska onnistuu tähystimen kautta valtaosassa tapauksista. Hienoa, että hematooma ei kiusa ja pidetään nyt peukkuja, että se istukka ymmärtäisi vielä siirtyä bdbdbdbdb

Jouluihmeelle oikein hyvää lomaa ja edullisia aleostoksia! Olit liikkeistä huolissasi, mutta noilla viikoilla sikiö on kuitenkin vielä niin pieni, että sen asento ja "potkusuunta" vaikuttavat paljon siihen, mitä tuntee. Jännä juttu tuo mainitsemasi vasen alavatsakipu, mulla on aivan sama vaiva, ollut jo viikkoja! Mitään selitystä sille ei ole löytynyt.

Mahan kasvusta oli täällä puhetta. Minä olen nyt joutunut siirtymään kokonaan mammamuotiin. Onneksi reissusta löytyi tosi halpoja mammavaatteita, tuli vähän vaihtelua asuihin. Maha on isompi kuin esikoiselta tässä vaiheessa, kaipa nuo kodokset sitten antaa aiemmin periksi.

Semmoista tänne. Kirjoitelkaa nyt ihmeessä muutkin kuulumisianne, pakko meitä on täällä enemmänkin olla :) Palaan sitten viimeistään loppuviikolla kertomaan uudet ultrakuulumiset.

soffis ja stara 19+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Juu tsemppiä vaan Jepulille ja Jouluihmeelle, toivottavasti vuodot loppuvat! Meillä on jopa töissä hiljentynyt niin ehtii kirjoittelemaan, lomaan olisi vielä kaksi viikkoa aikaa. Lomaohjelmaa pitäisi varmaan ruveta suunnittelemaan pikkuhiljaa...

Np-ultrassa kävin tiistaina, ja kaikki oli onneksi kunnossa. Siellä pikkainen puski kovasti, tuli kyllä ihan ensimmäinen odotus mieleen niin samalta näytti. Turvotusta ei onneksi ollut. Laskettua aikaa ei muutettu, ja keskiarvo mitoista laitettiin päiviin. Seuraavaksi odotellaan lääkärineuvolaa joka on 7.7.

Esikoinen kysyi muuten yksi päivä, että milloin äiti vauva tulee ulos mahasta? Oli niin hellyyttävä kysymys, kovasti näyttää odottavan jo pikkusisarusta.

Vointi on ollut suht hyvä, välillä tulee pahaolo ja väsymys on kyllä vielä hirmuinen. Samoin suonenvedot ovat lisääntyneet.

Eipä tässä muuta, mukavaa päivänjatkoa!

terv. Rebekka 12+4

Jepujee, eipä pysynyt tauti pois minulta -eikä mieheltä eikä kuopukseltakaan :(!

Lauantai-iltana aloimme oksentaa kaikki ja yöhän oli ihan silkkaa h*lvettiä kun pieni oksensi pitkin sänkyä ja väleissä isompi poika juoksi vessassa pöntöllä ja itse oksensin viidessä tunnissa seitsemän kertaa... Olo on ollut todella hutera ja vasta eilen illalla sain syötyä seuraavan kerran lauantai-iltapäivän jälkeen.

Luultavasti tuosta taudin rajuudesta johtuen koin sunnuntaina sitten verisen vuodon ja useita supistuksia. Olen siis hyvin hyvin iloinen että ultra oli tänään. Pelotti niin, että voiko tuosta kouristelusta ja ihan kertakaikkiaan karmeasta heikotuksesta kukaan selvitä masussa hengissä.

Ultrassa oli kuitenkin pienellä kaikki hyvin :D! Oli kasvanut ja syke näkyi hyvin. Istukka on samassa paikassa kuin aiemmin, ei muutosta. Mutta hematooma oli vähän suurentunut ja syyksi lääkäri epäili tuota taudin aiheuttamaa rajua ärsytystä. Lepoa sain lääkkeeksi ja sehän sopii -on olo oksentelun jälkeen edelleen niin heikko, että hengästyn pelkällä vessareissulla.

Jouluihmeelle vastauksia:

Olen kotona jatkossa(kin) vielä määrittelemättömän ajan, kun mulla on se oma yritys jota pyöritän kotoa käsin. Ainakin toistaiseksi. Pojat ja tulokas saa siis olla kotona ja käydä kerhoissa yms. Ainakin vielä kaksi vuotta.

Anoppini on ihana ihminen, sympaattinen ja mukava. Olemme tosi hyvissä väleissä ja esikoisemme syntymä oikeastaan rakensi koko suhteen koska emme tunteneet juurikaan ennen sitä. Anoppi on mukana arjessamme ja auttaa tarvittaessa ottamalla lapsia hoitoon tai tulemalla meille tms. Olen iloinen kyllä tästä anopista!

TRE:n valmennuksista on kokemusta esikoisen osalta ja se oli aika köyhää. Toki nähtiin osastot ja ne videot ja oli jotain rentoutusharjoituksia. Toisen kohdalla olis voinut mennä taas tuijotteleen lasin takaa toisten vauvoja samoille osastoille mutta ei tokikaan menty. Tämän kolmosen kohdalla ei menä mihinkään valmennuksiin.

Jaahas, nyt on pakko orjentoitua tyonne keittiöön vaikka ruoan hajukin tökkii. Pojat kaipaa muonaa ja kai se itsellekin hyvää tekis jotain pientä syödä.

Tsemppiä sateiseen viikkoon -toivotaan, että aurinko pääsee paistamaan edes välillä!

Jepuli rv15+2

Ihan aluksi tsemppiä Jepulille ja Jouluihmeelle vuotojen keskelle. Se on todella kurjaa. Itse olen sen verran yli-varovainen ihminen, että yrittäisin varmaan olla ihan vaan mahdollisimman paljon levossa ja välttäisin suurempia rasituksia. Mulla oli edellisessä raskaudessa myös vuotoja, mutta esiintyivät rv:lla 20+ ja 22+ Niiden jälkeen sain sairaslomaa koko loppuraskauden ja totaalikielto kaikelle fyysiselle. En esim. saanut imuroida tms. Vuodon syy ei koskaan täysin selvinnyt. Ilmeisesti se kuitenkin oli istukka, joka oli marginaalisesti kohdunsuun päällä. (Lapsi syntyi kuitenkin alakautta).

Mun migreeni on nyt vähän helpottanut (kop kop). Viimeinen kohtaus oli viikko sitten lauantaina ja siitä saakka olen saanut olla rauhassa. Pahoinvointikin lakkasi kun migreeni meni ohi. Mutta jotta elämä ei liian leppoisaksi menisi, niin uusi ongelma ilmeni viime viikolla. Aivan kamalat vatsakrampit iskevät ajoittan. Viikonloppuna kipu oli ajoittan jo niin jatkuvaa ja kovaa, että kävin tänään ylimääräisesti neuvolassa tarkistamassa sydänäänet. Menin kyllä siksikin, että niitä ei viime viikon neuvolassa kuultu ja se oli aika kova isku. Viikkoja oli kuitenkin silloin jo 13+0 ja olen hoikkaa mallia. Vähän se terveydenhoitajaakin ihmetytti.

Että sellaista täällä päin. Vielä kun tämän viikon jaksaa sitkeillä töissä, niin sitten alkaa neljän viikon loma. Ihanaa!

No nyt taidan sulkea koneen ja lähteä katsomaan H&M:ltä jotain mammahousuja. Omat farkut tuntuu jo liian ahdistavilta iltapäivästä etenkin, kun tuo vatsa on kipeän oloinen.

Juuso Petteri ja siskoveikka rv 13+5

Tiedän että en kuulu tälle palstalle, mutta tämä palsta on paras minun pyynnölleni... laitoin tämän toiseenkin keskuteluun... olen ihan sekaisin mikä on se oikea

Olen menossa ekaan ivf:ään elokuussa ja parin viikon päästä alkaa vasta lääkitys. Reseptit minulla jo on. Nyt kaverini joka on ollut lapsettomuushoidoissa (ja nyt onnellisesti raskaana) kertoi että siltä jäi noita ivf lääkkeitä. Kiinnostuin kovasti, koska lääkkeet ovat kalliita ja minulle Kela ei korvaa niitä ollenkaan. Ei ole lääkekattoa. No huonoksi onneksi ne lääkkeet oli erit kuin mitä minulle oli määrätty. Eli nyt kysynkin että onko jollain onnellisesti raskaana jo olevalla jäännyt kaapin ( päiväykset silti voimassa) pohjalle alla olevia lääkkeitä, ja jos on niin olisin maailman onnellisin jos ottaisit minun yhteyttä.

Primolut Nor 10 mg tabl

Gonal f-esitäytetty kynä 900 IU No II

Orgalutran 0.25 mg/0.5 ml inj neste No V

Pregnyl 5000 IU amp No1 D.S

Lugesteron 100mg No XC x 2

Jos sinulla on ylimääräisenä noita yllä oleva lääkkeitä niin tekisit minut maailman onnellisimmaksi, jos lahjoittaisit ne minulle. (kaverini vaan totesi että nuo lääkkeet menee joka tapuksessa vanhaksi ennen kuin seuraavaa vauvaa voi yrittää. Ja kiirekin olisi primolut pitää aloittaa 27.7 ja tuo piikitys 7.8. Maksan kyllä postituksen. Otathan yhteyttä sähköpostiini. Kiitos.

Mariia

mariia.kui@luukku.com

Ihana ilma :) Sinänsä ihan hyvä, ettei osunut yksiäkään ylppäreitä tai muita juhlia tänä vuonna, saa rauhassa nauttia ulkoilmasta.

Juusopetteri, toivotaan että migreeni helpottaa raskauden etenemisen myötä! Mulla on ollut tämän raskauden aikana vain kahdesti, kun edellisellä kerralla tuntui olevan melkein joka toinen päivä ekan kolmanneksen ajan. Sitten pysyikin poissa yli vuoden.

Jouluihme, kiva että ultrassa kaikki oli kuten pitääkin! Minäkin kävin tuon seerumiseulan silloin reilu viikko sitten. Meillä vastaus tulee vain, jos antaa aihetta lisätutkimuksiin. Tällä seudulla tutkitaan automaattisesti myös cnf eli periytyvä munuaissairaus. Tosin tällä kertaa sitä ei otettu, koska ekan raskauden aikana jo ilmeni, etten ole kantaja.

Täällä tuo np-ultra on muuten myös ainut koko raskauden aikana tarjottava ultra (tai ensisynnyttäjillä kai on joskus rv36) Minä pääsen kuitenkin rakenneultraan, koska istukan paikka pitää tarkistaa. Luulen myös päätyväni "sokeriultriin"; diabetes oli ekalla kerralla, joten melko varmasti se on myös nyt. BMI on edelleen alle 20, mutta niin ne vaan sekopäiset munasarjat näköjään aiheuttavat vaikka mitä...

Olo on aikalailla normaali. Pahoinvointi on enää hyvin harvinainen vieras. Oikeastaan ainut mikä raskaudesta muistuttaa, on iltaa kohti turpoava vatsa ja kasvukivut/kannatinkivut. Jospa liikkeet alkaisivat lähiviikkoina jo hennosti tuntua, viimeiksi tunsin tosi aikaisin, mutta silloin olikin takaseinäistukka, nyt on edessä.

Eipä muuta kuin mukavaa viikonvaihdetta!

Soffio ja stara 13+4 la 2.12. (ultran mukaan 14+3)

Vielä olisi huominen päivä jäljellä, ja sitten koittaa neljän viikon loma, jippii.

Ihana kuulla että teillä liikkeet jo tuntuu. Odottavalla kannalla ollaan vielä täällä, toivottavasti pian alkaisi tuntua varmasti liikkeet. Kun on niin hiljaiseloa ja neuvolaankin on reilu viikko aikaa, on vähän epäilyksiä välillä että onko kaikki hyvin masussa. Poika kyselee joka päivä, että milloin vauva tulee ja onko se meidän vauva? Tosi hellyyttävää, kun haluaa silitellä mahaa jo.

Eilen tuli itkettyä oikein kunnolla, katsoin FST:ltä olikohan se Kätilöt ohjelman. Siinä oli pari synnytystä, tuli niin mieleen oma synnytystilanne ja kaikki kivut muistui mieleen. Miten sitä on jaksanutkaan skarpata....

Otettettiin Tapiolasta vakuutus esikoiselle ennen syntymää. Hyvin on pelannut ja aiotaan nytkin ottaa toiselle. Hyvin on saatu rahoja takaisin, omavastuu on 47 euroa/vuosi. Nykyisin saa netissä heti täytettyä lääkärikulut yms. ja korvauksen saa heti, omavastuu vähennetään vain kerran kalenterivuodessa. Suosittelen.

Sain muuten sairaalasta veriseerumitutkimuksen tulokset, ja kaikki oli onneksi normaalisti.

Oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille. Toivottavasti aurinko jaksais paistaa.

t. Rebekka 14+4

Huomenta ja uutta viikonalkua!

Kyllä teki hyvää pidempi vapaa, vaikka säät olikin mitä oli ja kaksi yötä anopin luona ei nyt välttämättä vastannut käsitystäni unelmajuhannnuksesta. Onneksi olimme sunnuntaina kotona ja sain levätä. Loman tarpeessa edelleen ja 3 viikkoa töitä jäljellä...

Soffio: Kyselit ruokahimoista ja aikeista mennä 4 D-ultraan sekä selvittää sikiön sukupuoli.

Mulla ei ole enää alun jälkeen ollut varsinaisia ruokahimoja. Maito maistuu edelleen. Entiset herkut kuten medium-pihvit ja graavi+kylmäsavukalat on jääneet. Ei pelkästään kieltojen takia vaan myös siksi, ettei vaan tee mieli. Myös kaikenlaisia nameja ja leivonnaisia menee huomattavasti aiempaa vähemmän, mistä olen hyvin iloinen. Olen ollut varsinainen herkuttelija kaikin puolin ;) ja paino on normaalin ylärajalla.

Olemme menossa 4D-ultraan, toivottavasti jatkossakin vain huvimielellä. Mies varsinkin haluaa ja olen itekin innostunut. Näkeehän siinä paljon enemmän kuin tavallisessa ultrassa ja saa vielä videon mukaankin. Haluamme selvittää sukupuolen, joten siksikin olemme menossa. Rakenneultrassa ei välttämättä näy kunnolla. Eihän tietysti 4D-ultrakaan asiaa 100 % varmista, mutta kuitenkin. Pitää tilata aika piakkoin.

Mulla on jotakuinkin poika-olo ja toivon jostain syystä poikaa esikoiseksi. Sitten olisi ainakin yksi poika sukua ja nimeä jatkamassa. Olen aika perinteinen ;) Tietysti tyttö on aivan yhtä tervetullut eikä asialla varmasti ole syntymän hetkellä enää mitään merkitystä. Kunhan tulisi terve lapsi.

Jepuli: onpas teillä ollut mahatautinen juhannus. Otan osaa! Toivottavasti et itse sairastu.

Olen voinut hyvin eikä vuotoa ole aikoihin (kop kop) ollut. Masu näkyy jo selvästi enkä sitä enää yritä töissäkään peitellä, sillä palkkaneuvottelut eivät tuottaneet toivottua tulosta: ei tippunut korotusta. No, eipä ole meikäläisellä sitten mitään tarvetta kulkea tänne muuton jälkeen toiselta paikkakunnalta viimeisilläni ollessani. Pyydän ehkä normaalia helpommin saikkua!!!

Kysymyksiä ketjujaisille:

Miten pitkään olette (tässä vaiheessa) ajatelleet olla vauvan kanssa kotona?

Miten tulet toimeen anoppisi kanssa ja muuttiko ensimmäinen lapsi suhdettanne jotenkin?

Onko paikkaunnallasi millainen perhe-/synnytysvalmennus?

Jouluihme, 15+6

Soffio, pahoittelut tuosta istukka-asiasta! Olen niin hengessä mukana. Mulla oli siis edellisessä raskaudessa totaalietinen istukka joka itseasiassa tarkentui vasta rv34 sellaiseksi. Siiden asti se kyllä oli kohdunsuun päällä jo np-ultrasta saakka, mutta elättelivät toivoa alatiestä vielä siis rv34 saakka.

Mulla vuotelu alkoi tuolloin rv34 ja olin vuoronperää sairaalassa tarkkailussa ja kotona. Mitään en saanut tehdä, ei imurointia, kantamista, nostelua, hyppyjä, seksiä... Vain hiljakseen oloa ja sekös oli ihan puolimahdotonta 2v esikoisen kanssa. Lisänä voi olla sullakin edessä se, että koska istukka on kohdunsuun edessä, vauva ei pääse tietenkään kiinnittymään. Tämä johti siihen, että mulla tuo kuopus oli siis perätilassa iloisesti pää ylöspäin ihan leikkaukseen saakka koska kiinnittymismahdollisuutta ei ollut. Ongelmana siinä vaan se, että potki sitten suoraan istukkaan ja oli osana aiheuttamassa lisävuotoa.

TOIVON sydämestäni, että istukkasi siirtyy ja samalla tietty sitä ettei tämä omanikaan jää tuonne alas missä nyt on. Toinen riskiraskaus minullakin peräkkäin ja kuulemma vaan huonoa tuuria. Koetetaan pitää soffio lippu korkealla ja toivotaan, että istukat tajuaa siirtyä kuten lääkäreiden mukaan yli 90%:ssa tapauksia tapahtuu.

En minäkään sektiota halunnut, usko pois. Mutta kun alettiin olla noilla viikoilla ja oli iso pelko siitä, että istukka vaurioituu tai irtoaa ja koko homma menee ihan pieleen niin olin ainoastaan ja vain erittäin helpottunut kun sektiopäätös vihdoin tehtiin rv36+5. Sektiota en haluaisi nytkään vaikka kokemus olikin todella positiivinen. Mutta minkäs teet, aika näyttää miten käy.

Tsemppiä soffio ja voimia! Ilmoittele kun tiedät sitten rakenteen jälkeen, että mitä epäilevät. Lopullista tuomiota ei kannata ottaa surrakseen vielä rv20 tienoolla koska senkin jälkeen monet istukat siirtyy.

Halit, jepuli rv14+2

Heippa kaikille!

Kiva, että porukka on taas palaillut ketjuun. Kovin hiljaista täällä on ollutkin.

Jepuli: hienoa, että vuoto on pysynyt poissa. Tunnen myötätuntoa kasvaneen mahasi suhteen, kun itellä on ihan sama homma. Kaikki kummastelee, että miten se voi olla jo noin iso... Mutta kannetaan mahamme ylpeinä! :)

Rebekka08: Varmasti rauhoittavaa, että tietää jo, kuka on tulossa tuuraamaan äitiysloman ajaksi. Ite ainakin mietin sitä, vaikka eihän se sinänsä meidän ongelma olekaan vaan työnantajan. Tai pitäisi olla.

Saga77: Harmi sun jatkuvaa vuotoa ja selkäsärkyä. Toivottavasti hellittävät pian. Raskausuutisen kertominen on ihanaa, hyvin olette malttaneet salaisuuden säilyttää!

Kyselitte juhannussuunnitelmista. Ite odotan kovasti juhannusta, koska se tuo vapaata töistä. Lähdemme appivanhempien mökille juhannukseksi, kuten on tavaksi tullut. Tällä kertaa ei ole koko suku paikalla vaan ollaan pienellä porukalla, jossa toinenkin raskaana oleva mun lisäksi.

Lomaan on vielä reilu 3 viikkoa aikaa. Tuntuu pitkälle. Motivaatio töihin alkaa olla harvinaisen finito. Tänään pitäisi kuitenkin jaksaa olla aktiivinen palkkaneuvottelussa. Yritän saada vielä palkankorotuksen, että se hieman korottaisi äitiyspäivärahaa. Jotenkin on vaan niin huonot yöunet takana ja kaikki ottaa päähän, etten tiedä, mitä siitä neuvottelusta oikein tulee...

Mulla vuoto (kop kop) pysynyt poissa. Issias vaivaa melko paljon ja eilen oli sen suhteen huono päivä. Sain sen kuitenkin illalla asettumaan kuumalla vehnätyynyllä. Myös käsi-ihottuma kukkii, kutisee ja kirvelee ihan kiitettävästi. Ei se terva-pihkasalva tunnu riittävän vaan jouduin laittamaan mietoa kortisonia.

Mukavaa juhannusta kaikille!

Jouluihme, 15+0

Aikamoista hermopeliä tämä on. Eilen ei vuotoa tullut lainkaan ja tänään taas holahti niin, että pöksyt kastui... voi video että ottaa aivoon! Välillä olen ihan murheen murtama ja olen varma, että tämä ei voi päättyä mitenkään muuten kuin huonosti. Sitten taas toivo nostaa päätään ja ajattelen, että onhan nyt kai JOKU tällaisestakin tilanteesta selvinnyt ja saanut vauvan kotiin saakka...

No, ei tälle mitään voi. Koetan pysyä järjissäni :)

Ensi viikolla saa onneksi katsella vauvaa paljon kun maanantaina on ensin se kontrolliultra, jossa keskitytään toki siis kohdun ja istukan asioihin. Mutta lääkäri oli ihana ja katseli vaavinkin päästä jalkoihin niin sisäkautta kuin mahan päälätäkin. Tiistaina on sitten odotettu np-ultra ja vielä lääkäri-neuvolakin.

Mutta masu on jo kasvanut kovasti enkä kyllä ulkomuodollani huijaa enää ketään. Äitiysolohousuja käytän kotioloissa ja muuallakin kyllä jo siistimpiä äippähousuja, kaikki muut painaa ja tuntuu tukalalle. Pahoinvointia ei enää juuri ole mutta etoo kyllä jos on kuuma tai jano tai pääsee nälkä yllättämään. Väsymystä on entiseen malliin ja siitä syystä siirrynkin tuohon petiin pötköttämään kun pojat nukahtivat kumpikin.

Ihanaa viikon jatkoa kaikille ja vointeja. Muistakaa juoda ja levätä, lämpö vie yllättävästi voimia.

Terkuin Jepuli rv12+3, la 13.12

Juhannus meni ihan rattoisasti, onneksi on tullut alkoholittomia siidereitä, niin pääsi vähän "maistelemaan". Tänään tulin laittaneeksi liian tiukat farkut töihin, aamulla tuntui ihan hyvältä, mutta nyt tekis mieli heittää housut pois jalasta.... Täytynee kyllä siirtyä mammaosastolle jo vaatteissa.

Poika olo on mulla kyllä jotenkin, vaikka tyttöä toivoisin. NP-ultrassa kysyin asiasta jo, ja kätilö sanoi että mitat näyttäis kyllä pojalta, mutta vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa. Toisaalta kun on pojan vaatteita ja leluja yms. niin olisi näppärää jos poika olisi toinenkin.

Ruokahimoja ei mulla tällä hetkellä ihmeellisesti ole, kaikki karkit, shipsit ja muut herkut sopii kyllä hyvin. Välillä vielä kyllä tulee pahanolon aaltojakin, oksentaa ei onneksi ole tarvinnut enää vähän aikaan. Onko muilla muuten vielä tolkutonta väsymystä? Mun on pakko nukkua esikoisen kanssa päikkärit kun mahdollista, ja ei mitään lyhyitä.

Jouluihme kyseli kysymyksiä, tässäpä vastauksia.

Kotona ajattelin olla ainakin vuoden, riippuu vähän esikoisen hoidosta. Yritämme saada esikoiselle osaviikkoisen paikan, ja riippuu miten se sujuu ja miten viihdyn kotona taas.

Anopin kanssa ei mitenkään erikoisen hyvät välit ole, tietysti hyvä on että mummo on lähellä, on vain puuttumassa vähän liikaa asioihin. Mieheni kertoi aikoinaan hoidoista, ja siitäkös kyselyrumba ja voivottelu alkoi. Nyt onneksi ei pahemmin tässä toisessa raskaudessa ole kysellyt. Huomasi varmaan ettei minua kiinnosta hänelle raportoida kaikkea.

Perhe-ja synnytysvalmennuksesta en vielä ole saanut tarkempia tietoja.

Mutta nyt täytyy ruveta hommiin. Se on moro.

t.Rebekka ja 14+1

Moikka!

On tämä kirjoittelu meikäläiseltä jäänyt, kun pidin kesälomaa jne. Joo siis loma oli ja meni. Neljä viikkoa oltiin putkeen mökillä ja ilmat oli tosi kurjat. Taisin ihan neljänä päivänä tareta olla shortsit jalassa. Muuten pitikin sitten turvautua verkkareihin.

Pahoinvointi ja migreenikin on jo oikeastaan helpottanut kokonaan (kopkop). Ainoastaan ekalla lomaviikolla jouduin olemaan yhden iltapäivän sikäläisessä sairaalassa, kun ei enää olo oiennut kotikonstein.

Masu kasvaa kovaa vauhtia. Omat housut ei ole menneet enää pariin viikkoon jalkaan, joten mammamallistoon on ollut pakko siirtyä. Onneksi sain naapurin rouvalta vaatteita lainaan, niin ei tarvi lähteä kaupasta ostamaan. Pikku-ihminen liikkuu jo tosi paljon ja liikkeet tuntuvat pitkin päivää. Välillä jopa niin paljon viuhtoo, että on vaikea istua töissä paikallaan. Onneksi voin liikuskella ja touhuta välillä muuta.

Tiistaina käytiin rakenneultrassa. Täällä meidän kaupugissa sen joutuu maksamaan itse. Otetiin sitten se 3D/4D versio. Oli aika liikuttavaa.

Saatiin kivoja kuvia. Sukupuoli olisi haluttu tällä kertaa tietää, mutta eipä se sitten selvinnyt. Vähän harmitti, mutta pääasia, että vauvalla oli kaikki ihan ok.

On ihan hassua ajatella, että raskaus on jo puolivälissä. Esikoiselta odotusaika tuntui paljon pidemmältä ja olin jo tässä vaiheessa tehnyt jotain hankintoja. Nyt olen ostanut Marimekon alesta yhden bodyn. No tietty kaikki peruskamat (vaunut, sänky, hoitopöytä jne) on tallessa esikoiselta, joten niitä ei tarvi nyt hommata. Vaatteitakin on varastossa ihan yllinkyllin, mutta jos sukupuoli on eri, niin sitten olisi kiva hankkia jotain ihanaa uuttakin. Esikoinen on poika ja olenkin sanonut, että jos nyt tulisi tyttö, niin kaikki on varmaan vaaleanpunaista... Kohta meillä pitäisi kuitenkin kotona aloittaa pientä remonttia, että saadaan kaikille soveltuvat huoneet järjestettyä. Käytännössä tarkoittaa, että kaikki saavat omat makuuhuoneet, mutta vanhemmat joutuvat luopumaan työhuoneesta. Se aiheuttaa vähän ongelmia. Esikoinen nukkui alusta lähtien omassa huoneessa, koska totesimme kaikkien nukkumisen kannalta sen parhaaksi ratkaisuksi. Eli tälle uudellekin tulokkaalle järjestetään heti alusta pitäen oma huone. Katsotaan sitten miten käytäntö menee.

No onpa nyt tullut omaa napaa. Mitenkäs muut ovat jakselleet? Joko olette tehneet paljon hankintoja? Aiotteko muuten ottaa äitiyspakkausta? Me emme tällä kertaa ota, koska on kaikki vielä tallessa esikoiselta.

Jaa nyt pitäisi motivoitua työntekoon. Kuluihan tässä aamun surffailussa sujuvasti 45 min. Onneksi ei ole kovin kiirettä tässä toimistossa näin helteisenä heinäkuun aamuna.

Juuso Petteri ja siskoveikka rv 20+1

Hellou!

Täällä ollaan ja käydään silloin tällöin katsomassa muiden kuulumisia.

Aika hiljaista tosin on vielä, ehkä sitten äityislomalla viimeistään alkaa putoamaan paljon juttuja, kun on aikaa (ehkä) ja olotilat viimeisillään.

Joku voisi vaikka huudella kasaa pystyyn jossain vaiheessa, saisi selville kuinka paljon meitä on ja lasketut ajat ja muuta kivaa.

Täällä mä töissä istun ja on kovin hiljaista tälläkin saralla. Teen onneksi vaan 6tunnin päiviä, joten jo tästä voi kohta taas hilpaista kotiin päin.

Olen aloitellut sauvakävelyjä pikkuhiljaa, tai no, vetäsin heti 4 päivää peräkkäin 5km ja 7,5km lenkkejä. Kyllä huomaa, ettei pysty enää vanhoihin vauhteihin, on vaan pakko mennä rauhallisempaa tahtia. Ja puistojumppaan yritän myös mennä illalla. Eiköhän tää mun liikunta taas tästä elävoidy!

Miten paljon te muut urheilette ja mitä?

Kelan papereista. Mulla on seur neuvola vasta 2.9. se on neuvolalääkäriaika. Silloin mennään viikolla 25+. Varmaankin mun pitäisi viimeistään silloin saada jotain papereita täytettäväksi sieltä? Onko muut jo saaneet? Vai meneekö ne automaattisesti jotenkin työnantajalle?

Meillä on esikoisen jäljiltä lähes kaikkea mahdollista tavaraa säästettynä. Mutta turvakaukalo ja pinnasänky puuttuvat. Niitä täytyy alkaa loppuvuodesta tsekkailemaan vaikka huuto.netistä.

t. Miinamagiaa 22+ (LA 14.12.)

Heippa kaikki joulutähtöset!

Juusopetteri; kiva, että olet perustanut meille uuden ketjun! Harmi, että olet voinut noin huonosti. Migreeni on ikävä juttu ja varmasti kahta vaikeampi raskausaikana. Voimia! Onneksi ultrassa kaikki oli hyvin.

Mulla oli tänään NP-ultra ja huonoista etukäteisfiiliksistäni riippumatta kaikki näytti tosiaan olevan kunnossa! Turvotusta/niskapoimua oli 1,4 mm, kun alle 3 mm on kuulemma normaali lukema. Laskettu aika pysyi samana eli täsmälleen sama kuin juusopetteririllä 10.12. Ilmeisesti varhaisultran mitat eivät sitten ole olleet ihan tarkat (silloin oli viikkoa isompi kuin menkoista laskien). Kävin vielä varoiksi seerumiseulassa, joka on siis ihan normiverikoe, jonka tuloksen saa parissa viikossa. Jos kaikki on kunnossa, tulee kirje ja jos jotain häikkää, soittavat.

Oli aivan ihanaa nähdä pikkuinen pitkästä aikaa! Pää-perämitta oli 66,1 mm. Näimme jopa pienet sormet! Pää oli tosi mielenkiintoinen, kun aivojen puoliskotkin erottuivat jo. Ultraaja löysi myös mahalaukun, rakon ja munuaiset, joita en kyllä itse osannut nähdä. Istukka on kohdunsuulla, mutta sen pitäisi kuulemma siirtyä siitä vielä pois raskauden edetessä.

Piti ultrata sekä alakautta että mahan päältä, kun pikkuinen ei suostunut käymään oikeaan asentoon niskapoimun mittausta varten. Ensimmäinen mitta (ottavat aina varoiksi 2) saatiin suht helposti, mutta toista varten piti painella mahaa ihan tosissaan, että kaveri kääntyisi. Se vaan hieroi silmiään ja käänsi kiukkuisesti kylkeään ja jatkoi vissiin unia! Vaikutti siis varsin rauhalliselle tapaukselle. Ei tosiaan mitään kuperkeikkoja, kuten olen lukenut joillakin näkyneen. Mutta jokainen liike oli suloinen ja tuijotin ruutua onnesta muikeana!

Tänään on hyvä päivä ja nautin olostani. Seuraava ultra onkin sitten rakenneultra 21.7. Silloin onkin jo kesäloma.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!

Jouluihme, todistetusti rv 12+2

Kukkuu? Onko ketään missään...?

Soffio, miten sun vatsakivut??? Onko helpotusta jo? Mutta oi, sä tunnet jo liikkeitä! ONNEA!

Entäs Rebekan suonenvedot? Mulla auttoi kanssa aikanaan magnesium ja aloin syödä sitä nyt myös kun on kanssa levottomia jalkoja kiusana iltaisin.

ON. Ei muutosta. Vuoto on nyt pysynyt poissa ja olo on ihan hyvä. Olen toiveikas sen suhteen, että hematoomasta päästiin säikähdyksellä. Vatsa on kyllä jo hassun iso, ihan äitiysvaatteissa kuljen kokonaan. Viikonloppuna oltiin yksissä juhlissa ja siellä oli eräs ensiodottaja, jolla on la jo elokuussa. Mun maha oli isompi... Voi vitsit.

Minkäsmoisia juhannussuunnitelmia teillä kaikilla on?

Me ollaan vähän neljän vaiheilla. Joko kotijussi Viikinsaarireissuineen, juhannus kotona ja äitini luona maalla, juhannus anoppilassa tai juhannus anoppilassa ja lähellä olevalla ystävien mökillä... Riippuu vähän viitsitäänkö reissata JA millaista keliä sitten loppujen lopuksi on tarjolla.

Mutta hei, aktivoitukaas matamit nyt kertomaan kuulumisia!

Mukavaa viikon alkua, Jepuli rv14+1(POKS viikot aina sunnuntaina :o))

En ole viitsinyt paljon koneella aikaa viettää näin lomalla, mutta hengessä olen mukana kuitenkin. Olen kyllä aina välillä käynyt teidän kuulumisiakin lukemassa.

Tässäpä omat: viikko sitten oli np-ultra ja kaikki näytti hyvältä. Tyyppi oli tosi vilkas ja muutamaa päivää isompi kuin laskennallisesti. Mutta pysyn kuitenkin vanhoissa viikoissa. Turvotusta 0,6 mm. Mitään syytä ei ole vieläkään löytynyt mun vuodoille, jotka valitettavasti jatkuu edelleen.

Joku mainitsi, että tuntuu siltä kuin ei raskaana olisikaan ja mulla on kyllä ihan samat fiilikset. Oireita ei tällä hetkellä juurikaan ole ja kun turvotuskin on häipynyt niin ei ole mahaakaan. No, vuotoja on ja lisäksi riesaksi on tullut tosi ärsyttävä selkäsärky, ilmeisesti kohdun kasvamisesta johtuen.

Me meinataan nyt kertoa uutiset tämän viikon aikana perheille ja lähimmille ystäville. On ollut kiva pitää uutinen kahden keskeisenä juttuna, mutta nyt tullut aika jakaa se. Mukavaa juhannusviikkoa kaikille!

Saga 12+5

Jepuli ja Jouluihme kirjoittelivat vielä tuonne vanhaan pinoon, mutta kommentoin nyt kuitenkin tänne uudempaan :)

Jepuli, täällä peukutetaan, että kaikki menisi kuitenkin hyvin bdbdbdbdbdb!! Todella ikävää, että piti vielä tuollainen riesa ja pelko tulla :( Etenkin, kun vauvalla olisi kaikki hvyin ja sitten jokin muu pettää. Lepäile, elän hengessä!

Jouluihme, myös minä kutisen ja kuivun edelleen... Eipä taida muu auttaa kuin ahkera rasvailu seuraavien kuukausien ajan.

ON lyhyesti. On aika epäuskoinen olo, että näinkö tässä enää edes raskaana ollaan kun olo on ihan normaali. No, maha on kieltämättä hieman isompi, mutta hyvin mahtuu normaalit kamppeet päälle. Ehkä tilaan neuvolaan jonkun ylimääräajan ja etsitytän ne sydänäänet...

Nyt aamuhommiin ja pihalle!

soffis ja stara 14+1/14+6

Unohtui vielä yksi asia, mutta ihan ekana pahoittelut lukuisista kirjoitusvirheistä! Liian nopeat sormet ?!!

Sitä piti kysymäni, että joko muut olette joutuneet turvautumaan liivinsuojiin? Minulla se maidon tiputtelu alkoi jo ennen reissua, tosi kivaa helteessä pitää suojia, mutta pakko mikä pakko. No, tätä riemua kestää sitten vielä kauan, että eipä kai auta muu, kuin ostaa kerralla kunnon varastot...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat