Unikoulukokemuksia kyselisin

Vierailija

Meidän kohta 14kk ikäinen poika on aina ollut huono nukkuja. Nykyisin heräilee öisin 1-2 tunnin välein läpi yön ja rauhoittuu ainoastaan imettämällä. Imee oikein innokkaasti, usein molemmat rinnat tyhjiksi ja nukahtaa sitten. Tuttia ei huoli, ei pulloa, ei mukia, ei auta kanniskelut eikä silittelyt. Jos jotain muuta yritetään, vetäisee herneenpalon syvälle kumpaankin sieraimeen ja on todella vaikea saada rauhoittumaan. Tämä on ollut tosi rankkaa. Heräilytkin toki, vaikkakin perhepedissä ne menevät aika kivuttomasti,mutta tietysti olen aamulla väsynyt. Ikävää on myös se, etten voi olla iltakahdeksan jälkeen ikinä pois kotoa, koska joudun päivystämään tisseineni,jos poika sattuu heräämään.

Nyt olen käynyt kohta kuukauden päivät töissä ja tämä tilanne alkaa olla jo liian rankka. Päätin aloittaa ensi viikonloppuna unikoulun Jay Gordonin ohjeilla. Hirvittää vain kuinka paljon huutoa ja valvottuja öitä meillä onkaan edessä. Lapsi on myös ruoka-aineallergikko ja sekin huolettaa, että kuinka paljon heräilystä on allergiavaivaa. Siksi en haluaisi hirveästi huudattaa.

Millaisia kokemuksia muilla on unikoulusta? Onko tepsinyt ja onko vaikutus ollut pysyvä? Miten rankkaa oli ja mitä menetelmää käytitte?

Kommentit (5)

Vierailija

Tutki ensin ne allergia vaivat: Kipeää lasta on turha unikouluttaa.

Jay Gordon ei ole minulle tuttu, joten hänen tyylistään en voi kommentoida. Itse ajattelen, että lempeä unikoulu ja tassuhoito on hyväksi lapselle. Meidän lapsista 3 on ollut huonoja nukkujia. Sitä on kestänyt n. 1½vuotiaaksi asti. Sitten on vähitellen helpottanut. Kuopus 1v ei vielä nuku, mutta muut nukkuu jo läpi yön.

Ajattelen kuitenkin, että se imettävä äiti on huono unikouluttaja. Siis jos sinulla on joku muu riittävän rauhallinen lapselle läheinen ihminen, niin pyydä hänet apuun. Vaikka lapsen isä? (Jotkut isät voi olla tuossa hyviä, meidän isä ei...)

Ensin siis laitetaan lapsen päivärytmi kuntoon. Kun päivät on kunnossa, niin sitten mietitään öitä. Jos lapsi nukkuu perhepedissä, niin voi kokeilla laittaa omaan sänkyyn ja myös nukuttaa sinne.Lapselle voi puhua jo useita päiviä aikaisemmin muutosta omaan sänkyyn. Meillä omaan sänkyyn siirtäminen on rauhoittanut lapsen öitä. Lisäksi kannattaa nukuttaa lapsi sinne omaan sänkyyn ja pitää ne iltarutiinit aina samoina. Meillä nukutetaan silittämällä ja laulamalla aluksi mooooonta laulua ja vähitellen lauluja on enää yksi. Nukutus saattaa kestaa 2 tuntia ja kun lapsi tottuu niin menee vähemmän. Koskaan en jätä lasta yksin huoneeseen, vaan valvon vierellä. Otan tarvittaessa syliin ja lohdurtan. Siirrän kuitenkin takaisin sänkyyn nukahtamaan. Sängyssä pidän toista käsivartta lapsen selän tai kyljen päällä ja toisella silitan hiljaa poskea tai silmäkulmaa. En paljoa puhu, sanon vain hyvää yötä nyt nukutaan.

Yöheräilyissä toimin samalla tavalla. Tämä menetelmä toimii meillä. Ja helpottaa öitä ja imetysrumbaa.

Vierailija

Tytön unirytmi meni sairastelujakson jälkeen ja järjestin asian tassuhoidolla. Kahdessa yössä rytmi palasi ilman huutoja, ensimmäinen yö oli äidille raskain, toinen yö jo paljon helpompi.

Ja tulos jäi pysyväksi, mutta tosiaan unitilanne ei ollut meillä jatkunut kuin kolme viikkoa huonona.

Vierailija

Mitään käsitystä ei ole meillä, eikä lääkärilläkään onko heräily allergiaoire vai jotain muuta. Se tässä tosiaan vaivaakin. Mutta johtui heräily mistä vain, tilanteeseen on pakko saada pikainen muutos.

Jay Gordon suosittelee ns. hellävaraista unikoulua perhepedissä. Ideana on, että imetysten lopettamiseen kokonaan ei edes pyritä, mutta yritetään saada lapsi nukkumaan yksi 7 tunnin jakso yössä. Aluksi imetetään, mutta lapsen ei anneta nukahtaa imetykseen, vaan opetetaan nukahtamaan itsekseen. Sitten muutaman yön jälkeen imetyksistä luovutaan 7 tunnin ajaksi. Olen unikouluttanut meidän esikoisen tällä menetelmällä 1-vuotiaana todella helposti ja lähes huudoitta. Mutta esikoinen ei ollutkaan koskaan näin haastava tapaus, kuin tämä nuorimmainen. Hän kun ei huoli edes tuttia ja on tosi jääräpäinen.

Olen aivan silmät ristissä. Elämästä ei vaan enää tule yhtään mitään, jos en saa vähitellen nukkua.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat