Olen rv 11 ja sokerit ja verenpaine aavistuksen koholla, olenko tyhmä jos jatkan raskautta?

Vierailija

Mutta kyllä minä jatkaisin.

PS. Taitaa olla vitsi tämä koko viesti, vai?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Mutta suosittelen ehdottomasti huolehtimaan terveydestäsi (ja samalla huolehdit vauvasi terveydestä). Olet riskisynnyttäjä. Tarvit tarkkaa seurantaa ja mahdollisesti lääkityksiä verenpaineen ja kohonneen verensokerin vuoksi. Painoa täytyisi saada pois (maltillisesti ohjeiden mukaan). Motivaatiota!!!

Vierailija

joka tarvitsee minua. Eli jos en saa ruokavaliolla ja laihdutuksella paineita ja sokereita pidettyä kurissa, niin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin abortti.

Vierailija

pidetään hyvää huolta odottavistaäideistä, että en itse sen takia lähtisi aborttia hakemaan, jos muuten haluat lapsesi pitää. Raskausajan diapetes on mielestäni niin yleinen tänäpäivänä, ettei se mikään ongelma ole katsot vain mitä suuhusi pistät. Verenpaineita seurailaan neuvolassa, jossa muuten kannataa jutella omista huolistaan muutenkin.

Vierailija

mutta äidinmaidonkin rasvan laatuun vaikuttaa se mitä äiti suuhunsa laittaa...eli sitä maalaisjärkeäkin saa käyttää kun näitä asioita miettii.

Vierailija

Lainaus:

Itse bmi 44, tulin kerrasta raskaaksi, neljäs tulossa ja verenpaine hieman koholla.

Normaalisti verenpaineeni on matala, joten olen ihan tyytyväinen että se nyt näytti 184/72. Ei sen takia abortoida!

mutta sitä voidaan silti hoitaa. Se että nykypäivänä on hoidot, ei tee siitä riskitöntä! Ja minä olisin huolissani ihan itse ja terkkarin roolissa tuosta 184 yläpaineesta!

Vierailija

että REILUSTI ylipainoselle tuon virallisen dieetin energiamäärä on aivan liian pieni kulutukseen verrattuna, ja ainakaan meilla siinä dieetissä ei ollut rasvaa käytännössä lainkaan, ja proteiiniakin todella niukasti. Jos sitä oltais noudatettu, niin insuuliineille olisi mennyt varmasti. Ja paino olisi pudonnut raskauden aikana 40 kiloa, mikä ei vissiin ole ihan se mitä haetaan.

Vierailija

Pääasia on, että syöt monipuolisesti ja terveellisesti ja että ruokailurytmisi olisi säännöllinen. Painonhallinnan kannalta välipalat ovat ensisijaisen tärkeitä, kunhan ne ovat kohtuullisen kokoisia ja teveellisiä. Näin hirmunälkä pysyy loitolla, eikä tule sitten ahmittua enemmän kuin elimistö tarvitsee. Raskaudenaikainen energiantarpeen lisäys on sinänsä naurettavan pieni, n 130 kcal/vrk.

Vielä niistä paljon puhutuista hiilihydraateista...niilläkin on eroa, minkälaista hiilihydraattia syö. Kuitupitoinen ruoka hidastaa sokerin imeytymistä, eikä siis nosta sokeria niin korkealle. Suosi täysjyväviljatuotteita ja ruisleipää, katso, että kuituprosentti on tuotteessa ainakin yli 5. Jos lisäät ruokavaliossasi rasvan ja proteiinin määrää, saat kyllä painosi nopeasti laskuun, mutta odotuksesi kestää kuitenkin 9 kk, hauatko todellakin tyydyttää lapsesi ravinnon tarpeen rasvalla ja proteiinilla??? Hitaasti-imeytyvät hiilihydraatit eivät sinua insuliinihoitoon vie, siitä laitan monen vuoden kokemuksella pääni pantiksi!!! Kaikkea ei siis kannata uskoa mitä täällä kirjoitellaan.

Diabeetikolle, aivan kuin normaalille terveellekin ihmiselle suositellaan, että päivittäisestä kokonaisenergiasta jopa 50 % tulisi hiilihydraateista. Liika rasva ei ole hyväksi sinun eikä lapsesikaan sydämelle ja liika proteiinin saanti on munuaisille kuormittavaa, etenkin, jos sokerisi ovat koholla.

Järki siis käteen, kun mietit ruokavaliotasi. Vaihda vaaleat viljatuotteet tummaan tai täysjyväviljaan, valkea makaroni ja riisi tummaan, maitovalmisteet ja juustot vähärasvaisiin ja levitteet kasvipohjaisiin margariineihin, joissa rasvan laatusuhde on kohdallaan. Ateria koot pieniksi ja ateriarytmi säännölliseksi. Älä pidä aterioide välissä taukoa kuin max 3-4 tuntia...välipalat ovat siis tärkeitä painonhallinnassa!

Onnea odotukselle...kaikki varmasti menee hyvin, vaikka alussa tuntuukin pelottavalta ja vaikealta. Pyydä tukea, jos sitä tarvitset, et ole ongelmasi kanssa yksin!

t: se sama diabeteshoitaja, jolla H20+

Vierailija

Lainaus:

Raskausajan diapetes on mielestäni niin yleinen tänäpäivänä, ettei se mikään ongelma ole katsot vain mitä suuhusi pistät.

Se, että raskausdiabetes on nykyään yleinen ei tee siitä yhtään vähemmän ongelmaa - se vain tarkoittaa, että hirvittävän moni raskaaksi tulevista on ylipainoisia. Jokaisen pitäisi katsoa mitä suuhunsa pistää, oli raskaana tai ei, ja raskaana olevista oli diabetesta tai ei.

Vierailija

yläpaine nousee jo pelkästään siitä että jännittää. Ja paastosokeri oli 5,5, muut arvot vielä ok

Ei kiva, jos kuolee raskauden takia, vauva on toivottu mutta en uskonut tulevani raskaaksi koska en onnistunut laihduttamaan.

ap

Vierailija

Pyydä neuvolasta se raskausdiapeteksen ruokavalio, syöt noin 1600-1800 kilokaloria päivässä ja pidät ehdottomasti huolta päivittäisestä kävelylenkistä. Korvaat kaiken suolaisen jollain muulla vaihtoehdolla, esim. makkarat kurkulla, lautaselle vähintään puolet salaattia ym. Verenpaineen nousua pitää hillitä, voi tulla pre-enklapsia-oireet ja sen jälkeen raskausmyrkytys. Siinä voitte kuolla molemmat tai voit joutua aborttiin jo ennen kuin vauvalla on mitään mahdollisuuksia selvitä. Niin että motiivia laihtumiseen pitäisi olla!

Tiedän yhden joka joutui aborttiin viikolla 19, koska tuli raskausmyrkytys.

Vierailija

Lainaus:

eikö yleinen oletus ole se että imetys vie kilot? tai riippuu varmaan kuinka itse tankkaa imetyksen aikana.

En kyllä usko, että mikään sukuvika on, mutta en todellakaan herkuttele ja silti paino vaan kasvaa.

Viimeksi paino tippui hetkessä 10 kg, kun imetys loppui, toivottavasti nytkin

Vierailija

ja minusta se oli kiva tsemppari.

Raskauskiloja tuli ekassa raskaudessa 2,5 kg. ja 10 kg poistui kehosta sairaalassa ollessa.

Imetys +15

toisessa raskaudessa tuli kiloja 7 ja 12 kg lähti pois sairaalassa

imetys tuonut taas lisäkiloja

ja toisessa raskaudessa en päässyt ravintoterapeutille, mutta itse kontrolloin ahkerasti syömisiä

Vierailija

jotta elämätapani eivät aiheuttaisi vauvalle tai minulle vaikeuksia. Kromosomeille en voi mitään mutta raskauden vaarantavat tekijät yritän pitää mahdollisimman pieninä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat