Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veroprosentti työttömänä enemmän kuin...

Vierailija

Yllätyin hieman kun soitin uutta verokorttia. Olen ollut työttömänä viime kesäkuusta alkaen.

Verokortti tuli samoin kuin kaikille alkaen helmikuusta. Oli arvioitu työtuloni 1 666,67 josta veroa menisi 13%, tuloraja 18 400,00 tälle veroprosentille.

Nyt saadessani sosiaalietuutta päivärahaa YTK:sta, meneekin veroa 20%/. Jos työttömyys jatkuu kertyy etuutta yhteensä 11 000,00.

Jotenkin luulin että kun tulot pienenevät, niin verokin pienenee. Aina ei näköjään kaikki olekaan niin yks'selitteistä. että töihin tekisi mieli mennä, veroakin menee vähemmän.

Kommentit (3)

Vierailija

Samaa ilmiöä taitaa olla monissa muissakin tilanteissa. Esim. jos saa palkkaa 2000 euroa kuussa, niin siitä menee veroa 17%, mutta jos saa eläkettä 2000 euroa kuussa, niin siitä menee veroa 21,5%. Ja esim. vastaavasta määrästä äitiyspäivärahaa menee peräti 24,5%.

Tästä oli jossain mun lukemassa lehdessäkin vasta juttua (oli varmaan ET - en kai mä nyt mitään trendikkäämpiä lehtiä lue ;-), että miten eläkeläiselle oli tullut tuo melkoisena järkytyksenä. Juuri joku eläkkeelle jäänyt kansanedustaja tms. oli kertonut edellisessä lehdessä, miten eläkkeellä on niin mukavaa, kun voi käydä kahvilla ja teatterissa. Siihen joku oli juuri vastannut, että miten tuommoinen olisi niin mukavaa, mutta käytännössä jotkut kahvilakäynnit ja 20-35 euron teatteriliput on ihan haavetta vaan, kun eläkkeestä meneekin niin suuret verot vielä. Pistää miettimään, että täytyy ruveta säästämään oikeasti eläkepäiviä varten vähän.

Vierailija

No esim. mä laskin nuo kaikki samoilla 0-vähennyksillä.

Ero voi selittyä myös sillä, että ehkä sosiaalietuudesta ei peritä noiden summien päälle enää mitään muita maksuja. Palkastahan otetaan pois paitsi verot myös eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu.

Uusimmat

Suosituimmat