Lääkärit huolissaan lestadiolaisten ehkäisykiellosta

Vierailija

Kätilöni kertoi, että lestadiolaiset naiset ovat merkittävin yksittäinen pelkopolin asiakasryhmä.

Sivut

Kommentit (180)

Vierailija

olen itse vl-äiti.haluan vain sanoa että se ei ole oikein .ette voi olla enää sitte uskovaisia jos miehenne kanssa päätätte tuollaista.

Vierailija

mitä muillakin ihmisillä.

Väkivakta ei kuitenkaan ole hyväksyttävää, eikä ole koskaan ollut, vl-yhteisössä.

Lainaus:

Päivämieheen? No siksi, kun yhteissössä esiintyy myös perheväkivaltaa.

Vierailija

Tiedän monta vl-naista joilta kohtu poistettu n. 40-vuotiaana, koska eivät olisi enää kestäneet raskautta. Eräällekin oli tehty 6 keisarileikkausta ja viimeisessä raskaudessa oli henki mennä. Sen jälkeen kohtu poistettiin, sterilisaatiota oli ehdotettu jo edellisen raskauden jälkeen.

On tosi asia, että kaikissa uskovaisissa ja ei-uskovaisissa äideissä on masentuneita ja muitakin ongelmia, kuten tiedetään. Mutta vuosien kokemuksella voin sanoa, että vl-äideissä on enemmän sellaista hiljaista kärsimystä, tietynlaista "kohtaloon alistumista", jopa apatiaa kuin muissa äideissä. Uusi raskaus on harvoin iloinen asia kun lapsia on ennestään kymmenkunta. Nuoret äidit vielä jaksavat hyvin ja ovat iloisia, mutta muutos alkaa näkyä myöhemmällä iällä lapsikatraan yhä vain kasvaessa. Haluaisin auttaa näitä äitejä, mutta he eivät halua apua.

Vierailija

"Mutta eniten koko tämä lapsiasia on kunkin henkilön korvien välissä. "

Osa porukasta kokee ettei mitään ongelmia ehkäisyn käytöstä masennuksen hoidossa ole tai sterilisaation yms tekemisessä lääketieteen niin neuvoessa. Osa taas katkeroituu ja syyllistää koko yhteisön samoista syistä, kun itselle päätös on ollut niin vaikea. En ymmärrä!

Ehkä olisi peiliinkin joissain tapauksissa katsomine.

Vierailija

Tuo oli hyvä kirjoitus!

Muistetaan kuitenkin ettei valtaväestöäkään pidä yleistää, vaikka ymmärsinkin pointtisi. =D

Myös heissä on kunnollisia ja hyviäkin ihmisiä.

Vierailija

Vai ei miehelle saa antaa suuseksiä, vaikka hän varmasti

nauttisi siitä! Vl-miesparat, suuseksihän on todella nautinnollista.

(Ja on se muuten todella nautinnollista naisillekin...)

Seksin ei siis pidä olla nautinnollista vaan vain nopea yhdyntä,

jonka ainoa tarkoitus on tuottaa taas uusi lapsi. Tämä on

surullista, sillä seksi monissa muodoissaan on ihana asia.

Selibaatti taas on aivan eri asia, sillä siinä kieltäydytään seksistä.

Suuseksissä ja seksin muissa muodoissa kuin vain yhdynnässä

ei kieltäydytä mistään, vaan nautitaan toisen läheisyydestä,

tutustutaan toiseen ja koetaan yhteneväisyyden tunnetta.

Suosittelen myös tutustumaan tantra-seksiin.

Lainaus:

Selibaatti ja suuseksi on ehkäisyä sekin, ei siinäkään anna Jumalan lahjalle mahdollisuutta tulla

Vierailija

Aivan huvittavaa että jostain on pesiny ajatus miesten ylivallasta perheessä. =D

Itseasiassa meillä mies ottaa ruokaa lähes aina viimeisenä ihan vain siitä syystä kun on niin epäitsekäs ja kohtelias. Lapsille laitan aina ensin että ehtii ruoka jäähtyä ja sit otan yleensä itse, nälkäinen töistä tullut mies viimeisenä. Eikä koskaan ole ollut ruoasta pulaa. =)

Minulla on äärimmäisen ihana aviomies ja hän on rakastava isä lapsilleen. Kuka vl-äiti se pojistaan hirviöitä kasvattais!

Kun tätä ketjua lukee, ei voi ajatella muuta kuin että säälin ihmisiä, jotka ovat noin katkeria jollekkin porukalle. Kukaan ihminen/ryhmä ei herätä minussa moisia tunteita. Ja kateutta on lapsilisistä, kodinhoitajista, uusista taloista ja suurista autoista. Todella naurettavaa!

Ehkä osalla ihmisistä suuri syntyvyys nyppiikin siksi kun pelkäävät lestojen tällä menolla kansoittavan koko maan.

Vierailija

sehän on selvä, mutta noita sterilisaatioita ym on ollut aina. Minun lähi- ja tuttavapiiriini on kuulunut koko elämäni ajan naisia joille on ko toimenpide jouduttu tekemään joten ehkä en osaa ajatella sitä sellaisen ihmisen näkökulmasta joka törmää asiaan uutena.

Vierailija

enkä ihmettele vaikka lääkärit ovat huolissaan. Olen itse vl ja toivon tämän keskustelun siirtyvän myös yhteisömme sisälle. Tuskin Jumala on sitä tarkoittanut että hengen uhalla synnytetään tai sitä että äiti/isä ovat henkisesti romahduksen partaalla kun eivät enää jaksa. On korkea aika puhua. Vaikeneminen ei auta. Ja vaikka joku sanookin että ehkäisypakkoa ei ole, niin jokainen vl tietää miten ehkäisyyn suhtaudutaan yhteisön sisällä.

Vierailija

Lainaus:

Enpä usko että moni lestadiolaisnainen oikeasti haluaa synnyttää 15 lasta.

Terveys ei vain kestä. Se on hyvin surullista... Tai itse asiassa, mistäpä tuota tietää. Minulla on edessä noin 20 hedelmällistä vuotta, ja lapsia on nyt neljä... Äitini on synnyttänyt meidät 11 sisarusta 20,5 vuoden aikana ja siinä on parissakin kohtaa kolmen vuoden väli, pienin väli 1v4kk, keskiarvo noin 2v. Ihan hyvin tuo on edelleen minulle mahdollista. Vaikka sitten joutuisin käyttämään myöhemminkin välillä ehkäisyä.

Vierailija

"Siksi että ette kunnioita elämän lahjaa ja pidä itsestänne huolta!!!"

Jännä miten täällä palstalla ollaan meistä nyt niin huolissaan, useimmat haluavat antaa meille tyhmille neuvoja kun emme itse ymmärrä mistään mitään. Tällä palstalla oikeistaan aina haukutaan ja solvataan toisia äitejä mennen tullen, mutta nyt meitä halutaan jotenkin valaista ja pelastaa tästä kaikesta kurjuudesta.. Kiva että auttamisenhalua vielä löytyy.. :)) Hmm...

Vierailija

Onko pakko ruotia viikkotolkulla tuota samaa soopaa täällä!? Pitäkää joku hätäkokus ja jauhakaa siellä asiat selviksi!

Typerä kätilö, joka kertoo potilaistaan muille. Mikä olikaan nimi niin ilmoitan virkavelvollisuuden rikkomisesta. Paitsi että sehän olikin keksitty pointti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat