Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Onko kokemusta eskarilaisen motivaatio-ongelmista? Meillä poika valittaa, että eskarissa tyhmää ja välitunnilla vaan on kivaa. Osaa lukea ja kokee Salaisen maan aapisen tavaamisen lapsellisena ja tylsänä. Luvalla sanoen äidistäkin Salaisen maan touhu tuntuisi sopivan paremmin 3-4-vuotiaille kuin eskarilaisille.



Pelottaa, että poika alkaa häiriköimään, kun ei koe, että hänelle olisi motivoivaa tekemistä eskarissa. Mitä tehdä?

Sivut

Kommentit (38)

Lainaus:

Kun kysyn toisten kokemuksia, saan pari asiallista vastausta KOKEMUKSISTA mut loput jauhaa tätä "elämä on"-slogania. Nimenomaan kysyin kokemuksia siitä, onko jollekin muullekin käynyt niin, että eskari on tuntunut lapsesta liian helpolta ja haasteettomalta ja sellaisten vanhempien kommentteja halusin lukea, plus siitä miten tilanne on kehittynyt. Esim. nro 29 on vastannut minun kysymyksiini, kuvittelin vain että vastaavia olisi saattanut olla enemmänkin.



ap




Tsemppiä pojallesi eskariin. Minä henkilökohtaisesti pidän eskaria tärkeänä kaikista muista syistä kuin lukemisen ja kirjoittamisen takia. Itse olen lapsilleni selittänyt, että pitää vain kestää paikallaanolo ja muiden odotus. Lapsia kiinnostaneista asioista olemme sitten ottaneet selvää kirjaston ja netin avulla iltaisin ja viikonloppuisin.



Fiksut lapset pärjäävät, älä huoli.

Lainaus:

Pelottaa, että poika alkaa häiriköimään, kun ei koe, että hänelle olisi motivoivaa tekemistä eskarissa. Mitä tehdä?




kyllä se hyvin menee kun poikasi vain oppii ettei häiriköimällä saa mitään hyvää aikaiseksi. Tiukka ote heti alusta saakka niin häiriköintiä ei tule (tuohon "nerouteen" en ota tässä yhteydessä kantaa sillä poikasi vaikutta ihan tavalliselta lapselta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja viimeiseksi jäänee. Omituisen ilkeämielisiä vastauksia moni. En väitä, että lapsi on nero, mutta jotenkin kuvittelisin, että koulussa/edes eskarissa pystytään huomioimaan eri tahtiset oppijat tai sellaista voisi odottaa. Ei kivaa aina tartte ollakaan, mutta mielekästä toki voisi olla?



ap

Työni puolesta tuttua, en itsekään pidä sitä parhaana, mutta minkäs tekee.



Monille lapsille olisi mielekkäämpää "ihan oikeasti totta-asiat" joita voisi hyvin eskarissakin vetää. Aiheita löytyisi avaruusasioista historiaan. Olen huomannut kuinka lapset ovat kiinnostuneina kuunnelleet ja katsoneet vanhoja fossiileita ja niihin liittyviä heidän tasoonsa sopivia asioita. Tulivuoret, merten eläimet ym.



Eräskin lapsi lukuhetkellä sanoi, että lukisin jotain tiedettä!



Moni lapsi tosiaan voi kiinnostua mielummin oikeista asioista, tuntuu läheisemmältä keskustella niistä, jolloin heidät sa mukaan tekemisiin, kuunteluihin, keskusteluihin jne.

Tämä on vähän off-the-topic, mutta mitä eskarissa tehdään noin ylipäätään? Mun tyttö menossa syksyllä ja lukee myös jo sujuvasti, joten tuskin aapinen on se juttu hänelle.

missä vaiheessa vuotta syntynyt, mutta koulussa olisi varmaan suoriutunut jo hyvin. Pojille olisi oltava enemmän tekemistä käsillä, metsäretkiä, kaikkea mahdollista missä voisi liikkua, onko eskarissanne edes ketään mukavaa miespuolista opea, joka voisi "poikien juttuja" enemmän keksiä ? Tehtävät olisi ehdottomasti saatava ylemmälle tasolle, osta vaikka salaisen aapisen harjoituskirja, se ei haittaa että sitä tekee, sillä ensisyksynä aloittavat varmastikin Kirjakujalla.

Kun kysyn toisten kokemuksia, saan pari asiallista vastausta KOKEMUKSISTA mut loput jauhaa tätä "elämä on"-slogania. Nimenomaan kysyin kokemuksia siitä, onko jollekin muullekin käynyt niin, että eskari on tuntunut lapsesta liian helpolta ja haasteettomalta ja sellaisten vanhempien kommentteja halusin lukea, plus siitä miten tilanne on kehittynyt. Esim. nro 29 on vastannut minun kysymyksiini, kuvittelin vain että vastaavia olisi saattanut olla enemmänkin.



ap

että ei, suomessa ei todellakaan koululaitos toimi tuolla tavalla.

tavoitteena ja normina on oppilaiden tasapäistämine ja yhteen muottiin sovittaminen.



kivaa? ehkä ei eikä edes mielekästä tai järkevää, mutta näin toimitaan.

elämä on.



ettei tule sitten yllätyksenä kun koulumaailmaan siirrytään ja alat vaatimaan lapsellesi yksilöllistä opetussuunnitelmaa. sellainen tehdään vain erityislapsille suomessa.



Lainaus:

En väitä, että lapsi on nero, mutta jotenkin kuvittelisin, että koulussa/edes eskarissa pystytään huomioimaan eri tahtiset oppijat tai sellaista voisi odottaa. Ei kivaa aina tartte ollakaan, mutta mielekästä toki voisi olla?



ap

aina ei ole kivaa, ei edes töissä, koulussa tai eskarissa ;)



entä mitä vastausta olisit toivonut sitten ap?

että juu, lapsesi on ilmiselvästi nero ja tarvitsee yksityisopettajan koulussa?



ehkä laspesi voi sitten keskittyä sen pinnan kasvattamiseen enemmän näin koulu-uransa alussa.

ap, mutta miten kuvittelet että poika osaisi koulussa olla maltillisempi ja sopeutua paremmin opetustilanteeseen luokassa?

todella naivia ajatella että koulussa jossa on vielä isompi oppilasmäärä luokalla ja vain yksi opettaja, olisi yhtään enempää aikaa ja mahdollisuutta jokaisen aina tehdä sitä mikä parhaiten passaa ja motivoi.

että jokaisella olisi joku yksilöllinen opetussuunnitelma.

ihanteellista mutta ei realistista.



kylmä fakta on se että suomessa lapset joko osaavat istua hiljaa siellä luokassa suorittaen omaan tahtiinsa ne tehtävät jotka kuuluvat opetussuunnitelmaan,

tai siirtyvät jonnekin erityistarpeita paremmin kohtaavalle luokalle.

turhautuminen ja siitä johtuva häiriköinti on yksi yleinen ja pätevä syy muiden joukossa.

reippaasti psykologin tekemiin koulukypsyystesteihin.

ja katsotte mitä niissä ehdotetaan.



eskarissa juuri on tarkoitus harjoitella tuota opetustilanteessa käyttäytymistä (kaikki lukemiset laskemiset yms ovat sivuseikka eksarissa),

mutta sinä nyt tavallaan haluat nähdä että ongelma ei ole pojassasi ellei hän kykene edes yhden lyhyen oppitunnin pituista aikaa istumaan rauhassa aloillaan.

että koko muun ymäristön pitäisi sopeutua poikasi tarpeisiin.

voisit varata keskusteluajan eskarin opettajan kanssa.



Kirjallinen materiaali on eskarista kuitenkin hyvin pieni osa, tekevät kynätehtäviä pari kertaa viikossa (? ainakin meillä), joten varmaan on muusta kysymys. Miten poikasi pärjää liikuntatuokioissa, leikkihetkissä, laulussa, askartelussa? Onko mikään näistä kivaa?



Eskarilaiselleni saan selittää monta kertaa viikossa, kuinka isommat lapset tekevät myös asioita joista eivät niin kauheasti pidä, eskarissa on joskus tylsää ja kavereiden kanssa voi olla joskus hankalaa... jne.



Ei hänellä mielestäni motivaatio-ongelmaa ole, vain kasvun paikka - "elämä on" -läksyä aletaan tässä opetella =)



Kunhan lapsella on jotain kivaa, mitä hän odottaa ja minkä kokee mielekkäänä niin mielestäni se riittää. Ei koulu loppupeleissä ole niin kauhean ihanaa, vai mitä? =)

Meidän lasten eskariopettaja pitää leikkimistä jaleikin kautta opettelua kaikkein tärkeimpänä. Aapisetkin on otettu käyttöön vasta tammikuussa. Kolun yhteydessä olevissa eskareissa on välitunnit.



Mutta ap:n kysymykseen motivaatio ongelmista. Mahtaisko olla muut syyt taustalla kun se, että ei kiinnosta lukea salaista aapista? Eskarissa yleensä tehdään enemmän kaikkea muuta kuin luetaan sitä salaista aapista. Jos välitunnit vaan on kivoja, niin ehkä lapsesi ei jaksa keskittyä mihinkään tekemiseen?



Kysele opettajalta miten lapsi viihtyy? Onko eskariryhmässä joitain lapsia joiden kanssa poikasi ei tule toimeen? Tapahtuuko kotona samaan aikaan jotain lapsen mielestä kivempaa? Onko eskari uudessa paikassa? haluaako lapsi olla vain leikkimässä, ei askarrella tai tehdä mitään harjoituksia?

ei varsinaisesti lukemaan, vaikka monet sen oppivat siinä sivussa ja jotain helpoja plus-laskuja siellä oli, mutta ei taidettu käyttää vielä +-merkkiä.

Sitten kirjan tehtävissa on plajon hahmotustehtävisä ja käden motoriikkaa harjoittavia tehtäviä etc. Eli vaikka osaa lukea, niin ei varmaan tuo kynänkäyttö ole aina ihan täydellisesti hallussa vaikka nyt jokainen jotain harakanvarpaita osaisi raapustaa. Pojilla ei tieety yleensä ole niin paljon kiinnostusta kirjojen täyttelyyn, joka jatkuu muuten ekalla. Eli numerot ja kirjaimet taas alusta.

Meillä viime vuona kun poika oli ekalla on tuo kirjainten jäljentäminen oli ihan tervanjuotia. 3 riviä /6 piti yleensä tehdä. Mutta kun poika toi joulun jälkeen kirjan syksen kirjan kotiin - täytti 5v-pikkusisko yhdessä illassa kakkien kirjainten kohdalta ne puuttuvat kolme riviä - kun työtön mielestä s eoli niin kivaa :-)

No kakkosella kun ihan tuo perus-koulussa-olo- taito on opittu alkaakin asiaan esim matikassa tulla ihan vauhdilla. Mutta open kanssa voi tosiaan jutella...

istua odottamassa kun muutama ääliökakara väkertää tehtäviään tuntikausia.



Suomessa ei ole koskaan saanut olla fiksumpi kuin muut. Kaikkien pitää mennä sen hitaimman mukaan, ettei se saa traumoja. Ja lisäksi kateellisuus kukoistaa, kuten huomaat tällä palstalla. Avmammat on heti tekemässä lapsestasi erityislasta ja muuta kun lapsesi osaa enemmän kuin heidän.



Voivoi kun palstan Nicopetterit ja Jannicat ei osaakaan lukea niin muidenkin pitäisi istua tunti odottamassa hiljaa kun eskariope tankkaa heidän kanssaan aata ja beetä.



Muuta et voi tehdä kuin toivoa, että on viitseliäs opettaja, joka jakaa luokkaa tasoryhmiin. Jos sellaista ei ole niin lapsellasi tulee olemaan tylsää koulussa muutaman ensimäisen vuoden. Siinä tilanteessa ei voi oikeastaan tehdä mitään kuin tarjota virikkeitä kotona enemmän, että lapsi saa haasteita tarpeeksi.



Toiset nyt ovat vain fiksumpia ja viisaampia kuin toiset. Ei voi mitään.

jos jos eskarissa on uhka häiriköintiin ryhtymisestä,

usko huviksesi että se vain kasvaa entisestään kouluun mennessä.



kai teille tehdään koulukypsyytestit jossain vaiheessa?

jos siinä osoittautuu ettei poikanne ole vielä valmis koulumaailmaan ja opetustilanteeseen luokassa häiriöttä,

voitte varmaan harkita eskarin uusimista tms.

se yksi lisävuosi opettelua ryhmässä ja opetustilanteessa voisi auttaa asiassa.



suomalainen koulusysteemihän palvelee parhaiten vain juuri siihen yhteen muottiin sopivaa lasta, tai muuten ollaan erityisavun tarpeessa.



Lainaus:




Pelottaa, että poika alkaa häiriköimään, kun ei koe, että hänelle olisi motivoivaa tekemistä eskarissa. Mitä tehdä?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat