Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaatko kertoa: missä sodissa Suomi on ollut 1900-luvulla, minä vuonna ja

Vierailija

ketä vastaan?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Samoin ensimmäisen maailman sodan syttyessä Suomi kuului Venäjän valtakuntaan ja itsenäistyi vuonna 1917, vuonna 1918 oli sisällissota, vuonna 1939 alkoi talvisota kun ryssä hyökkäsi 30.11. ja siinä välissä oli välirauha ja jatkosota syttyi kesäkuussa 1941, sotaa kesti vuoteen 1944, virallinen rauha solmittiin joskus muistaakseni 1945, en ole ihan varma.

Vierailija

Lainaus:

Eikö jokainen täysikäinen suomalainen osaa Tai yli 10v

Itse asiassa 10-12v ei voi oikein osata ainakaan kouluopetuksen pohjalta... hissanope-mieheni tuossa sanoo, että nämä opetetaan vasta yläasteella.

Ja oma mielipiteeni: kaikki vaan ei muista kaikkea ja kaikkia ei vaan kiinnosta kaikki asiat!

Itse ainakin keskityin koulussa muihin aineisiin, historia ei silloin kiinnostanut. Yliopistoaikana oli myös muuta opiskeltavaa (eli oma pääaine), joten silloinkaan en perehtynyt näihin juttuihin. Filosofian maisteri olen.

Sitten tuli työelämän aloittaminen ja lapsiperhe-elämän yhteensovittaminen, ei riittänyt energia ylimääräisiin asioihin kun vielä harrastuksiakin oli.

Nyt vasta alkaa riittää energiaa (28v), kun olen pari vuotta sitten valmistunut, ollut työelämässä ja jäänyt kotiäidiksi joksikin aikaa. Eli nyt viime kuukausina olen näitä opetellut ja kysellyt mieheltä tietoja + lukenut netistä. Parempi siis myöhään kuin ei milloinkaan!

Ja omasta mielestäni kenenkään ei TARVITSE tietää mitään! Aina särähtää korvaan jos joku sanoo että KAIKKI nyt tämän tietää, tai että pitäisi tietää...

Vierailija

julistivat sodan saman tien kaikkia Saksan liittolaisiakin vastaan, siis myös Suomea, Italiaa, Vichyn hallitusta jne. Joten kyllä Suomi oli sodassa Brittejä ja USAta vastaan, vaikkei ITSE sellaista sotaa käynytkään.

Lainaus:

Lainaus:

eli Brittejä ja USAa vastaan Neukkujen ohella.

Talvisodassa Britit tarjosivat vielä apuaan Suomelle, vaan Mannerheim ei ottanut...

Suomi oli sodassa Neukkuja vastaan Natsi-Saksan "ohella". NL, Iso Britannia ja USA liittoutuivat Saksaa vastaan.

Vierailija

1917 -> ei ollut sotaa, Suomelle myönnettiin itsenäisyys.

1918 -> kansalaissota, Suomalaiset keskenään, en muista syitä.

1939-40 -> talvisota Venäjää vastaan. Venäjä yritti ottaa "takaisin" alueitaan, ja sai osan. Suomi puolusti ja sai pitää osan tavoitelluista alueista.

1941 -> jatkosota, Suomi antoi Saksalle luvan hyökätä suomen kautta Venäjälle. Suomalaiset vähän auttoivat myös kun oli jotain jäänyt hampaankoloon...

Meniköhän yhtään näin? Koulusta ei jäänyt aikanaan mitään päähän historiasta, mutta (historian ope) mieheni on yrittänyt takoa näitä päähän aika äskettäin, haluaisin siis itsekin muistaa ja ymmärtää...

Vierailija

Lainaus:

Samoin ensimmäisen maailman sodan syttyessä Suomi kuului Venäjän valtakuntaan ja itsenäistyi vuonna 1917, vuonna 1918 oli sisällissota, vuonna 1939 alkoi talvisota kun ryssä hyökkäsi 30.11. ja siinä välissä oli välirauha ja jatkosota syttyi kesäkuussa 1941, sotaa kesti vuoteen 1944, virallinen rauha solmittiin joskus muistaakseni 1945, en ole ihan varma.

Vierailija

Eli tässä:

1904-1905 Japanin sota

1914-1917 1. maailmansota

1918: sisällissota

1939-1940 talvisota

1941-1944 jatkosota

1944-1945 Lapin sota

Ja nää on faktaa... harrastan Suomen historiaa.

Vierailija

Suomi ei ollut sodassa USA:n kanssa. Iso-Britannian kanssa sodassa oltiin kyllä. Tämä nyt on vaan niitä suursodan pikku erikoisuuksia. USA toki tuki vihollisiamme, mutta sotaa ei julistettu missään vaiheessa. Tästä johtuu myös se, että valvontakomissio koostui Neukuista ja Briteistä.

Vierailija

Ei tietenkään mitään TARVITSE tietää. Mutta välttävään yleissivistykseen kuuluu tuntea historiasta itsenäisen Suomen sodat, biologiasta evoluutioteoria, maantiedosta Euroopan suurten maiden pääkaupunkeja...jne...jne. Ja jos näitä ei tunne, niin silloin on yleissivistyksessä SUURIA aukkoja. Tottakai elämässä pärjää ilman näitä tietoja, mutta kovinkaan sivistyneeksi ei sellaista ihmistä voi kutsua.

Vierailija

Itse kertailen tosin vuosilukuja ja syitä aika ajoin, kun asun ulkomailla ja näistä puhutaan välillä.

On muuten hienoa, että olen pari kertaa ulkomailla asustelleena törmännyt ihmiseen (siis ulkomaalaiseen), joka tuntee Suomen historian paremmin kuin minä. Tosin en pidä itseäni minään historian asiantuntijana, mutta Suomen (lähi)historian olen lukenut.

Vierailija

Juu tämä tarkennus olikin tarpeen, aiemmassa kommentissa vain särähti korvaan/silmään sen absoluuttisuus, Siitä olen samaa mieltä, että yleissivistyksessä on aukkoja, jos ei näitä tiedä. Siitä voi sitten olla eri mieltä, että kuinka suurina kukakin näitä aukkoja pitää :)

t.17

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat