*^* kokemuksia VAUVAUINNISTA

Vierailija

Olen harkinnut viedä vauvamme 3kk uimaan, mutta kun en itse osaa uida, niin enpä ole käynyt ikuisuuksiin uimahallissakaan..

Varoitus! Sisältää tyhmiä kysymyksiä :)

Siis miten siellä vauvauinnissa toimitaan.. minne laittaa vauva siksi aikaa, kun käyt suihkussa. Menen vaunujen kanssa, joten turvakaukalo ei mahdu mukaan. Vai vauva sylissäkö pitää suihkutella? Tai pukukopissa.. lattialleko sen laittaa :(

Saakohan uimahallista jotain jarrutossuja, ettei liukastu.. pelottaa, että lennän nurin vauva sylissä..

Ja muutakin tietoa/kokemuksia olisin vailla :) Oliko vauvalle mieluista ym?

Fanny

Kommentit (6)

Vierailija

Meillä on kokemusta jo kahden vauvan uintiuran aloituksesta. Meillä oli vauvalla oma kaukalo, jonka vuorasimme aina muovitetulla froteella, jotta ei kastunut kosteasta pyyhkeestä. Alunperin se frotee oli siltä varalta jos vauva pissaa, mutta ihme kyllä kaukaloon ei tullut yhtään pissaa, vaikka uinti muuten pissaamista lisäsikin.

Yhdellä tuttavaperheellämme ei ollut kaukaloa, mutta heti kun vauva oppi istumaan, heillä oli sille iso pesuvati, jossa vauva istui suihkuhuoneen lattialla sen aikaa kun äiti kävi suihkussa.

Vierailija

pidä vauva sylissä, tosin tuon ikäinen saattaisi pysyä vielä paikallaan vaikka sillä muovitetulla froteella hetken aikaa lattiallakin? Eli suihkuta lapsi kiedo pyyhkeeseen ja laita muovin päälle. Joillakin firmoilla (esim. Folkhälsanilla) on joissain uintipisteissä sittereitä lainaksi, samoin on niitä muovisia Ikean syöttötuoleja, mutta siihen et vielä vauvaa saa. Mitään tossuja en oo nähny lainattavan, osta omat (muutenkin parempi, tuollaisissa jatkuvasti märissä muovitossuissa eläisi vaikka mitkä pöpöt), tossuja saa ostaa uimahalleista. Yksi neuvo: älä mene saunaan ennen uintia, sen jälkeen lämminkin vesi tuntuu kylmältä, eli niin suoraan suihkusta altaaseen kuin vaan mahdollista. Vie pyyhe saunaan lämpiämään uinnin ajaksi, jos se on mahdollista siinä hallissa jossa käytte. USKO niitä syöttöohjeita, sillä vauvat ihan oikeasti kakkaavat veteen, jos ruokailu on ollut liian lähellä uintia!

Vauvat rakastaa uintia, jos se henkilö, joka heitä siellä altaassa pitelee, tuntee olonsa varmaksi vedessä. Eli jos sinä olet epävarma, vauva sen varmasti vaistoaa... Sanon ihan suoraan, että itse en kyllä uimataidottomana vauvan kanssa altaaseen menisi, varsinkin muutaman kuukauden päästä kun vesi alkaa olla lapselle tuttu ja kiva elementti, niissä on todella pitelemistä. Ja tämän sanon kolmen lapsen kokemuksella. Nyt kun meillä pieninkin on yli 1v ja itse kuvittelee "osaavansa" uida (= rimpuilee käsistä jatkuvasti, kiipeää laidalle ja "hyppää" altaaseen), ois aika onneton olo itsellä jos ei tietäisi, että sen lapsen saa sukellettua sieltä puolentoista metrin syvyydestä itse ylös jos ote lipeää.

Vierailija

Täällä on onnettoman vähän aikuisille uimakouluja. Loppusyksystä oli, mutta olin viimeisilläni raskaana enkä tosiaan uskaltanut mennä uimahalliin lyllertämään. Tuskin kovin suositeltavaakaan. Tarkoitus mennä heti kun mahdollista ihan tuon lapsenkin takia. Haluan käyttää häntä uimassa, jotta ei koulussa tule samanlaisia noloja tilanteita kuin minulla..

Eihän tuo vauvauinti ihan välttämätöntä ole, onhan niitä isommille uimakouluja, mutta olisi varmasti mukava yhteinen harrastus. Toisaalta kylpyammeessakin vähän pelkää. Olen käyttänyt kylvyssä enemmän, jotta tottuisi veteen.

Ap

Kiitos, että kerroit siitä muovitetusta froteesta! En olisi hoksannut ottaa mukaan! Testasin, kyllä se kaukalo juuri ja juuri sopii vaunujen alle.

Vierailija

Itse olen kova uimari, joten oli melkeinpä itsestään selvää, että veimme vauvan heti uimaan 3kk iästä.

Varoitusen sana, alku oli vähän hankalaa. Koin aika hankalaksi juuri pukuhuonetoiminnan ja 3kk vauvelikin oli pieni ja välillä altaassakin itkuinen ja pelokas. Nyt mittarissa 8kk ja pikkuherra on aikamoinen vesipeto ja nauttii kovasti. Mutta asiaan.

Eli kaukalo on kyllä ehdottoman tarpeellinen noin pienen kanssa. Ainakin meidän uimapaikalla on paikanpäällä kaukaloita, joita saa lainata. Vauvan kanssa käydään suihkussa ennen ja jälkeen uinnin. Itse tein alkuaikoina niin, että suihkuttelin itseni ja pesin meikit pois jo kotona, joten ainoa suihkuni oli yhdessä vauvan kanssa. Pukuhuoneessa vauva on kaukalossa kun itse vaatetan ja vauvan olen pukenut penkillä tai peilipöydällä. Jarrutossuja en ole koskaan käyttänyt, sillä normaalissa uimahallissa ei kyllä lattiat ole kovinkaan liukkaat.

Mukavia uintireissuja teille!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat