Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko enää mitään toivoa synnytyksen käynnistymisestä itsekseen??

Vierailija

Esikoinen syntyi viikolla 39+6. Se synnytys alkoi omilla heikoilla supistuksilla ja vedet meni siinä samalla vähän kerrallaan. Oksitosiinilla vauhditettiin, ja siinä menikin sitten 2 vrk yhteensä.

Nyt on menossa 40+4, eikä MITÄÄN merkkejä synnytyksen käynnistymisestä. Ei supistelua, ei limoja eikä muutakaan vuotoa, ei mitään. Onko enää mitään toivoa synntyksen käynnistymisestä ilman käynnistystä? Voikohan olla jokin häiriö hormonituotannossa, kun oma keho ei jaksa supistella?

Kommentit (10)

Vierailija

Pelkään vaan, että oma keho ei jostain syystä toimi niin kuin pitäisi, koska ensimmäisessäkään synntyksessä ei omat supistukset riittäneet :(

ap

Vierailija

ei mitään viitteitä että alkais tulemaan.

Olo tosi tukala ja liitoskivut hirveät ollut jo jonkin aikaa.

vauvan koko veikattu jo yli nelikiloiseksi että ei tässä kovin iloisin mielin uuteen päivään aina herää, kun tietää että siellä se vaan lihoo ja kasvaa päivä päivältä ja synnytys pelottaa suuren koon vuoksi..

Mutta joku kun on keksinyt tuon 14 päivää +- lasketun ajan niin neuvolassa tuijotetaan vaan sitä ja eivät suostu käynnistämään.

Mun asia nyt vähän sivus sun alkuperäisestä kysymyksestä, mutta täällä toinen kovasti jotain tapahtuvaksi odotteleva sielun kumppani :)

voimia sulle!!

Vierailija

seuraavana päivänä olisi käynnistetty. Minulla ei ollut mitään tuntoja että synnytys alkaisi, olin jo ihan varma että se pitäisi käynnistää. Kumminkin yöllä 1.30 alkoi supistukset, heti tosi kivuliaat ja heti 5 min välein. Sairaalassa oltiin 3 4 aikaan ja tyttö syntyi 7.30. Nopeaa oli, ja hyvä niin. Eli mulla oli jo usko ja toivo mennyt, mutta sieltä se vaan tuli, ja ihan vapaaehtoisesti.

Vierailija

Olen synnyttänyt neljä lasta. Vain yhdessä tapauksessa olen ennakkoon osannut aavistaa, milloin synnytys käynnistyy. Silloin minulla irtosi limatulppa kolme päivää ennen synnytystä. Normaalisti minulla on vain yhtäkkiä alkanut supistella ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta.

"Paras" oli toinen lapseni: olin illalla vielä mammajumpassa ja tein vatsalihasliikkeitä niin kauan kuin jaksoin, että alkaisi supistaa (silloin 40+6) - ei mitään. Jumpassa oli mukana myös kätilö, joka jumpan jälkeen paineli vatsaani ja "teki temppuja", että alkaisi supistaa. Ei mitään. Hän sanoi, että ei tämä taida kyllä itsekseen käynnistyä, kun ei meinaakaan supistella. Neuvoi vielä, että jos mies kestää, hän voi käynnistellä synnytystä ärsyttämällä sormella kohdunsuuta. Näin teimme yömyöhään, mutta tunsin vain kaksi äärimmäisen mitätöntä vatsan kovettumista (ei kunnon supistusta). Yhdeltä yöllä aloin nukkumaan. Neljältä heräsin, kun supisteli. Tyttö syntyi 7.47.

Tsemppiä! Kyllä e voi sieltä vielä itsekin käynnistyä, kun aika on kypsä.

Vierailija

eikä illalla nukkumaan mennessä ollut minkäänlaisia tuntemuksia, mutta muutama tunti siitä heräsin supistuksiin. Että toivoa on vielä.

Vierailija

Minulle oli iso vauva 4.2 kg ja 55 cm. Silti synnytys meni hyvin ja mahtui hyvin tulemaan. Usein kauhistellaan että kun iso vauva. Se riippuu paljon synnyttäjästä miten vauva mahtuu tulemaan, eli millainen lantio on. Minun synnytys eteni niin vauhdilla, etten ehtinyt edes kipulääkettä saamaan. Silti minulla ei jäännyt traumoja ym.

Vierailija

Minullakin jouduttiin ensimmäisessä synnytyksessä laittamaan tippa vielä ponnistusvaiheessa, kun omat supistukset eivät riittäneet saattamaan lasta ulos, vaikka hän oli pienikokoinen eikä kyse ollut siitä, ettei olisi mahtunut. Toinen meni kuten äsken kerroin. Kolmas käynnistyi kanssa itsekseen, mutta supistukset loppuivat kuin seinään ja lääkäri päätti käynnistää (koska meiltä on matkaa sairaalaan 100 km, ei uskaltanut enää päästää takaisin kotiin, koska toinen synnytys oli sen verran nopea). Neljäs lähti taas itsekseen käyntiin. Ensin tuli tosi heikkoja supistuksia vuorokauden ajan 1-4 tunnissa. Päätimme lähteä sairaalaan tarkistuttamaan tilanteen (matkan pituuden takia). Olin auennut 4 cm eivätkä päästäneet enää kotiin, vaan laittoivat perhehuoneeseen odottamaan, josko käynnistyisi kunnolla. Kun sitten tuli ensimmäinen kunnon supistus (johon yöllä heräsin ja josta synnytyksen katsotaan käynnistyneen), syntyi poika vajaan tunnin päästä. Onneksi eivät päästäneet enää kotiin!

Eli kahdessa tapauksessa synnytystä vauhditettu, kahdessa ei. Ole vain rauhallisella mielellä, mitä tahansa voi vielä tapahtua. Omat synnytykseni ovat olleet 40+6, 41+0, 40+0 ja 40+5. Omasi voi käynnistyä pikapuoliin, jos ensimmäinen oli 41+0.

Vierailija

syntyi viikolla 43+0, hän on papereiden mukaan 7 pv yliaikainen. Missään vaiheessa en kokenut oloani tukalaksi, päin vastoin. Tyttöni syntymä paino oli 4550 ja pituutta hänellä oli peräti 56 cm.

Uusimmat

Suosituimmat