Onko kaveri oikeassa? Mitä mieltä?

Vierailija

Olemme kaverini kanssa molemmat ensimmäistä kertaa raskaana. Hänellä on viikkoja 25 ja minulla 19. Saimme todella suuren riidan aikaiseksi fetan syönnistä. Hänelle oli kuulemma neuvolassa sanottu, että fetaa ei saa syödä missään tapauksessa. Itse olen sitä mieltä, että Suomessa valmistettua pastöroitua fetaa voi syödä, jos sitä haluaa. Hänen mielestään aiheutan vauvalleni liian suuren riskin. Voiko hän olla oikeassa?

Kommentit (15)

Vierailija

lähipiirissä raskaana olevat eivät vouhota, mitä saa syödä ja mitä ei...

Mä olen aika paljon sitä mieltä, että luonto kyllä pitää huolen. Terve vauva sieltä tulee, jos on niin määrätty...

Vierailija

Näin minäkin sen ajattelen, että kun on SUomessa tehty pastöroidusta maidosta, niin riskit eivät voi olla suuret. Voihan sitä vaikka ajaa kolarin jne.jne.

Eli syön siis edelleen tuota valion "fetaa" salaattissa. Ai, että nyt alkoikin heti tekemään mieli.

Vierailija

Taisi mennä viestini sävy vähän ohi... :) kirjoitin, että syö rauhassa, "vaikka välttäisit huolellisesti riskejä."

Eli jokainen valitsee miten tarkka on ja miten paljon "vouhottaa", mutta jos haluaakin olla tarkka, niin silti voi syödä.

Vierailija

Mikä syy siihen on? Eikös liseteriaa voi olla (voi aiheuttaa keskenmenon) vain pastoroimattomissa ja vakumoiduissa tuotteissa. Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain totaallisesti väärin? Ja tuota listeriaakin on erittäin harvoin ,että senkin osuminen kohdalle on aikamoinen sattuma.

Vierailija

Vouhotukseen en ota kantaa, mutta käsittääkseni sinä olet kyllä oikeassa. Olen ymmärtänyt, että riski koskee nimenomaan pastöroimattomia juustoja, ja esim. suomalainen feta (vai kreikkalaistyyppinen juustoko se on nykyään virallisesti, kun feta on varattu aidolle kreikkalaiselle...) on kyllä aina pastöroidusta maidosta.

Eli voi syödä rauhassa, vaikka välttäisikin huolellisesti riskejä.

Vierailija

syönyt. Jos siis pystyy olee ilman niin olen. Ei saa mun mielestä syödä. Jotkut sanoo ettei kannata ottaa niitä suosituksia niin tosissaan, mun mielestä niitä ei ole kenenkään kiusaksi tehty, joten aika hyvin olen niitä noudattanut.

Vierailija

Nehän on vaan suosituksia, ei ehdottomia sääntöjä. Maalaisjärjellä pärjää.

Minä söin raskauksina ihan normaalisti ja lapset aivan terveitä, eikä mitään allergioita edes.

Ainut mihin rajan vetäisin, on alkoholi ja tupakka. Ja alkoholissakin sallin sen puolikkaan viinilasillisen silloin tällöin (kerta kuussa/ juhlatapauksissa) ruuan kanssa tai esim kuoharilasillisen juhlissa.

Tupakkaa en hyväksy ollenkaan. Sehän on vaarallista, on raskaana tai ei.

Eli syö fetaa jos sitä mieli tekee!

Vierailija

Pastoröimattomasta maidosta valmistetuissa tuotteissa (feta, tuorejuustot tms), pakastemaroissa ja -vihanneksissa, vakuumipakatussa kalassa voi olla listeriaa, joka on vaarallista raskaana olevalle siksi, että voi aiheuttaa täysin terveen vauvan keskenmenon. Terveelle aikuiselle tekee tyyliin flunssan ja lievän mahataudin kaltaisia oireita.

Pastöroidusta maidosta valmisteut tuotteet on täysin turvallisia raskausaikanakin.

Ei tässä mihinkään ruoskintaan aihetta ole, jos noita on käyttänyt, onneksi ei ole tullut mitään raskauksissa. Mutta tää riski pitää tiedostaa ja oikeasti aika vakavat seuraukset voi seurata, jos noita käyttelee raskaana ollessa.

Vierailija

kyllähän siis listeriaa VOI olla pastoroidussakin maitotuotteessa. Vaikka ihan maitopurkistta. JOS nimittäin se tuote on valmistusvaiheessa sen pastoroinnin jälkeen saastunut. Sitä voi olla myös vaikka tomaateissa ja kurkuissa, jos niitä on kaupassa just teitä ennen käpälöinyt joku listeriabakteerin kantaja, joka ei le pessyt kätösiään vessassa käyntinsä jälkeen. Sitä voi hitsi vieköön olla vaikka nestesaippuassa, jos se on saastunut tehtaalla.

KOVIN TODENNÄKÖISTÄ se ei kuitenkaan ole. Prosessit yritetään pitää sellaisina, ettei saastumisia tapahdu. Tomaateissa ja kurkuissa se bakteeri elää niin lyhyen aikaa, ettei siin käytännössä ole oikeaa vaaraa. Mutta siis kun puhutaan "kielletyistä" ruoista, niin totuus on se, että kaikki ruoka voi jossain tilanteessa olla vaarallista, mutta ei se hyväksi ole syömättäkään jättää. Ja jos mennään sille linjalle, että kaikkea pitää keittää 10 minuuttia kaikkien bakteerien kuolemiseksi ja sitten syödään suodaan kattilasta ettei vaan pääse saastumaan matkalla - niin aika moni ravintoaine hajoaa myös siihen keittämiseen ja aliravitsemus ei sekään ole lapselle hyväksi. EIkä äidille.

Vierailija

Nehän on vaan suosituksia, ei ehdottomia sääntöjä. Maalaisjärjellä pärjää.

Minä söin raskauksina ihan normaalisti ja lapset aivan terveitä, eikä mitään allergioita edes.

Ainut mihin rajan vetäisin, on alkoholi ja tupakka. Ja alkoholissakin sallin sen puolikkaan viinilasillisen silloin tällöin (kerta kuussa/ juhlatapauksissa) ruuan kanssa tai esim kuoharilasillisen juhlissa.

Tupakkaa en hyväksy ollenkaan. Sehän on vaarallista, on raskaana tai ei.

Eli syö fetaa jos sitä mieli tekee!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat