Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotiaalla vähän väliä aftoja suussa. Veisittekö lääkäriin?

Vierailija

Viittaan siis Iltasanomien juttuun...

Kommentit (15)

Vierailija

Tyttö oli tuolloin 2-4v. Pahimmillaan niitä oli suussa useinta, vähintään yksi lähes koko ajan. Vaikutti luonnollisesti syömiseen ja mielialaan. :-( Kovissa kivuissa annoin särkylääkettä. Ehkä 5v jo hyötyisi niistä apteekin lääkkeistäkin? Meillä lapsi nyppi suojaavan kalvon heti pois.

Vaihdoimme hammastahnan apteekista saatavaan (en nyt muista nimeä, mutta kyllä ne tietää kun kysyy) ja vältimme voimakkaaita mausteita, tomaattia, appelsiinia ym. kirveleviä. Jotkut tosiaan sanoo, että niistä tulee. En havainnut ikinä mistä johtui, kai se on yksilöllistäkin, mutta lisäähän ne kipua ainakin.

Jotkut myös sanoo, että yleiskunto vaikuttaa. Aftat tulevat, kun elimistö on alttiimpi.

Myös keliakian poissulkemiseksi tytöltä otettiin verikoe. Meille neuvolan lääkäri sanoi silloin, että väestössä epäillään olevan keliakiaa kaksinkertainen määrä todettuihin nähden. Keliakia voi olla täysin "oireettomanakin" ja esim. joskus lapsettomuushoitojen yhteydessä todetaan keliakia vaikka muita oireita ei olisikaan. Eli, lääkäriin vaan vaikkei muita oireita aftojen lisäksi olisikaan!

Keliakiaa meillä ei todettu, mutta silloin sanottiin, että jos tilanne ei ala rauhoittua pitää sitten ottaa uudelleen yhteyttä lääkäriin. Aftat voivat liittyä esim. johonkin suolistotulehdukseen, ja eihän tuo keliakian verikoekaan 100% varmuutta anna...

Meillä kuitenkin jostain syystä aftojen tulo on nyt loppunut! En edes muista, koska niitä olisi viimeksi ollut. On siitä ainakin puoli vuotta. Hammastahna meillä on edelleen se apteekin ja tyttö syö säännöllisesti vitamiineja. Emme ole enää välttäneet mitään ruoka-aineita, mutta aftoja ei silti ole tullut.

Toisilla niitä vain tulee esim. flunssien yhteydessä ja silloin ei mun mielestä kannata lääkäriin mennä, mutta jos noin usein on niin suosittelen!

Vierailija

on aika monella keliakia. Mitään muita siihen viittaavia oireita tytöllä ei tosin ole, joten en ole kiirehtinyt vasta-ainetestiin menoa.

ap

Vierailija

Minulla oli aiemmin todella usein kipeitä aftoja ja löysin apteekista sellaisia "tyynyjä", jotka laitetaan aftan päälle. Muistaakseni "tyynyssä" on b-vitamiinia ja se nopeuttaa aftan paranemista ja "tyyny" lievitti kipua, kun afta ei hangannut koko ajan johonkin hampaaseen tai siihen ei mennyt syödessä muruja. En tiedä, saako näitä käyttää lapsilla, mutta joku suosittele jotain geeliä, kokeile sitä, jos sitä saa käyttää lapsilla.

Olen ymmärtänyt, että joillakin aftat liittyy tomaatin syömiseen tai tietyn hammastahnan käyttöön. En tiedä, onko näitä ärsyyntymiskokemuksia tieteellisesti vahvistettu, mutta jos joku muu tietää aiheesta enemmän, kertokaa!

Vierailija

Tytär on nyt 6,5-vuotias eikä aftoja tule enää kuin tosi harvoin, pari kertaa vuodessa, kun ennen niitä tuntui olevan koko ajan.

Meillä on käytössä vihreä Elmex (olisiko sensitive; Salutemia on ollut myös, siis sellaista jossa ei tosiaan ole sitä lauryl sulfatea) ja heti jos käyttää muuta, tulee afta.

Nyt hän pystyy syömään myös kiwihedelmiä ilman aftapelkoa.

Vierailija

Kaikella kunnioituksella hammastahnanäkemyksiä kohtaan siis - uskon kyllä, että hammastahnan koostumus saattaa tähän asiaan vaikuttaa. Olemme kokeilleet useita eri hammastahnoja, mutta kysäisen vielä apteekista.

ap

Vierailija

näyttää siis aftoilta mutta tulee siitä, kun puraisee usein poskeaan syödessään ja joskus unissaankin. samoin tomaatti aiheuttaa näitä, herkät limakalvot siis...

Itsellekin tulee helposti esim. appelsiinista, greipistä tai muusta hyvin hapokkaasta.

Vierailija

Keliakia on aika vahvastikin perinnöllinen ja yleensä lapsilla melko oireeton. Mä kyllä veisin niihin vasta-ainetesteihin noilla tiedoilla.

Hoitamaton (oireetonkin) keliakia kuitenkin altistaa suoliston syöpiin ja esimerkiksi lapsettomuusongelmiin.

Vierailija

Mulla ja tyttärelläni tietyt hammastahnamerkit aiheuttavat aftoja. oletteko vaihdelleet niitä? Apteekista neuvottiin, että aftoja aiheuttaa yleensä hammastahnassa se aine, joka sen vaahdottaa eli vaahtoamattomat ovat parhaita. Suosittelivat Elmexiä tytölle, eikä nyt ole kyllä aftoja näkynytkään.

Kannattaa kokeilla tuota ensin..

Vierailija

Niinno, minä vain kerroinkin mikä meillä auttoi. En ole sen kummemmin noita maailman hammastahnamerkkejä ja niiden sisältöjä tutkinut. Apteekissa vain tuli puheeksi ja ihan tuon suosituksen perusteella saatiin apu. Varmasti on myrkkyjä hammastahnoissa, mutta missäpä niitä ei nykyään olisi. Itse olen kerran pessyt jollain luonnontuotehammastahnalla hampaani ja nahka lähti suusta kauttaaltaan. Eli aina voi olla joku aine, joka ei käy. Etsivä löytää.

Mutta kannattanee aloittaa tuolla hammastahnamerkin vaihdolla - mihin merkkiin ap sitten ikinä päätyykään. Mutta ainakin tuo vaahdotusaine pois!

8

Vierailija

eli semmosieen missä ei ole vaahtoaineita eikä muutakaan sen kaltaiis (*layrul sulfate ym.) Paranee aftat paljon nopeammin ja jotkut väittävät ettei niitäå edes tule jos on kunnon hamam stahna.

Apteeksita eim. Salutem. mutta mutiakin merkkejä löytyy..... Noi markettitahnat on ihan myrkkyä........ Musitaakseni Elmexissä ei ole tuota yhtä ainetta mutta kyllä siinäkin mutia apuaineit a sit kumminkin on......

Vierailija

Aftat on esimerkiksi keliakiassa yksi aika tavallinen oire. Keliakiakin on helppo selvittää verikokeella.

Ei ole normaalia, että aftoja on tiuhaan.

Vierailija

Tytölle ilmestyy kipeä afta ainakin kerran kuukaudessa. Kyllähän aftat itsekseen paranevat, mutta mietityttää niiden tiuha esiintyminen.

En oikein ole saanut netistä selvää asiasta: välillä luetellaan kaikkia sairauksia, joihin aftat saattavat liittyä, ja toisaalla taas todetaan että niitä vain tulee ja menee.

Uusimmat

Suosituimmat