magnesium, mistä sitä saa?

Vierailija

Minulla on suonenvetoja ja lapsellani tuntuu olevan ticsien tapaisia oireita. Olen kuullut, että molemmat voivat johtua magnesiumin puutoksesta. mistä ruoka-aineista magnesiumia voisi luonnollisesti saada? Entä lisäravinteista?



Mitä Haittaa liiallisesta magnesiumin saamisesta voi olla?

Kommentit (6)

Vierailija

listaamassa 100 eniten magnesiumia siältävää ruoka ainetta.

AJ muista, että Jodioitu ruokasuola ja PAN suola EIVÄT sisällä mitään ihmiselle tarpeellista vaan päinvastoin novat myrkkyä elimistölle.



Muitta meidänkin pikkukaupungin marketista löytyy jo vuorisuolaa (ruusussuolaa) tai käytä edes merisuolaa sekin on parempi :)



http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2212&fuclass=all&specdiet=none&...



Ohessa lainattu tekstiä täältä:

http://www.luonnonlapsi.fi/lehti/terveellista_pullaa.shtml



Suola



Merisuolassa on 84 alkuainetta, kivennäis- ja hivenaineet juuri oikeassa suhteessa ihmiskeholle. Pöytäsuolaa valmistettaessa merisuolasta poistetaan muut 83 alkuainetta ja jäljelle jää natrium. Koska pelkän natriumin on todettu aiheuttavan ongelmia, siihen lisättiin takaisin jo poistettuja aineita (kloridia, jodia), mutta lopputulos on silti elolliselle olennolle haitallinen. Natrium janottaa ja turvottaa, koska se on yksinään ja suurina pitoisuuksina myrkkyä elimistölle. Elimistö puolustautuu haitallista ainetta vastaan laimentamalla sitä nesteeseen. Siksi tavallinen pöytäsuola eli natrium(kloridi) janottaa ja turvottaa. Kaikki se natrium mitä elimistö ei saa laimennettua, kiteytyy luihin ja lihaksiin.



Natriumia kannattaa siis välttää, mutta meri- tai vuorisuolan saanti kannatta turvata käyttämällä sitä ruoanlaitossa tai laittamalla muutaman rakeen jauhamatonta suolaa suuhun sulamaan. Ns. aurinkosuola on auringossa kuivattua merisuolaa, jota myydään maatalouskaupoissa heinäsuolana. Kivennäisten puute aiheuttaa mm. häiriöitä verenpaineessa ja aivotoiminnassa sekä altistaa krampeille. Jos syöt verenpainelääkkeitä ja korjaat kivennäisten saantisi lisäämällä meri- tai vuorisuolan ravintoosi, kannattaa varustautua pienentämään lääkeannosta ettei verenpaine laske liikaa. Jos lääkärisi ei tunne meri- tai vuorisuolan eroa natriumista, vaihda lääkäriä. Magnesium luonnollisessa muodossa ehkäisee myös kramppeja ja suonenvetoa. Meri- tai vuorisuola myös lisää kehon emäksisyyttä.



Suola kannattaa myös käyttää joko jauhamattomana tai jauhaa juuri ennen käyttöä. Ainakin osa siitä suolasta, jonka käytät. Aurinkosuolan kuorikerroksessa sijaitsevat Boori, bromi ja kristallijodi. Bromi on aivolisäkkeelle välttämätön, jotta se voisi tuottaa oksitosiinia ja prolaktia. Illalla bromi kulkeutuu käpylisäkkeeseen, joka tuottaa puolestaan melatoniinia ja serotoniinia. Natrium myös maistuu erilaiselta kuin merisuola. Kun siirryt käyttämään merisuolaa, huomaat natriumin maun ruoasta. Meri- tai vuorisuolat ovat huomattavasti maukkaampia. Esim. Ranskassa kulinaristit käyttävät eri alueiden suoloja eri ruokien kanssa, koska niissä on erilainen aromi. Yleensä kulinaristien makunautinnot ja terveellisyys kulkevat käsi kädessä. Jalostettu ruoka on mautonta eikä rasvankaan välttämiseen ole mitään tutkimukseen pohjaavia perusteita. Siitä enemmän seuraavassa numerossa.

Vierailija

Magnesium on painonhallinnan tärkein apu

Hyvästä ja tasapainoisesta terveydestä puhutaan paljon, mutta jostain syystä kaikkein myydyimpiä kirjoja ovat laihdutuskirjat. Yksi tärkeimmistä aineista painonhallinnassa on magnesium, jota tarvitaan yli 300 kehon reaktiossa, kuten aineenvaihdunta, entsyymit, energiantuotanto ja tukirangan kasvu. Magnesiumin puutos on syynä moniin nykypäivän sairauksiin ja vaivoihin.

http://www.magneettimedia.com/?p=9492



Magnesiumin puute väestössä on yleistä. Se ilmenee vähäisenä magnesiumin pitoisuutena veressä (seerumissa) ja myötävaikuttaa sydäntauteihin ja -kuolemiin, osoittaa uusi saksalainen 10-vuotinen seurantatutkimus. Valitettavasti suomalaiset lääkärit eivät yleensä mittaa potilaittensa veren magnesiumin pitoisuutta, jolloin puute jää huomaamatta ja korjaamatta.



Magnesiumin puutteesta ei kuitenkaan yleisesti ottaen juurikaan puhuta. Sitä vastoin joka tuutissa ylistetään kalsiumia, jonka nauttimisen myötä on vaarana se, että meidän magnesium-ongelmat pahenevat entisestään. Tämä johtuu siitä, että liiallinen kalsium estää magnesiumin imeytymistä.



Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri yhdisteinä. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi.

Vierailija

Pakko kommentoida tuohon tekstiin. Ruokasuola siis on merisuolaa, josta on poistettu suurin osa mineraaleista ja listätty tilalle mm. jodia ja KLORIDIA?



Puhdas natrium on vaaleanharmaa metalli (http://fi.wikipedia.org/wiki/Natrium). Mikään alkuaine yksinään ei voi olla suola (Siis kemiallisessa mielessä). Ruokasuola nimenomaan on natriumKLORIDIA, natrium- ja klooriatomin muodostama ioniyhdiste.



Kloridi ei edes ole mikään aine, kloori on. Jos suola-artikkeli ei edes tiedä mitä suola on, herää epäilys artikkelin tasosta...

Vierailija

Hiljattain on julkaistu noin 15 vuotta kestänyt japanilaistutkimus, johon osallistui lähes 60 000 ihmistä. Se osoitti, että riittävä magnesiumin saanti vähensi sydänkuolemia peräti 50 %.



http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=290





Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri yhdisteinä. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi.

Vierailija

saa esim. poretabletteina magnesiumia. Käytän Pirkan tabl. joita otetaan 2 päivässä. Käytän noin viikon, ja suonenvedot häviää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat