onko vaikeampi synnyttää, jos lantiopohjan lihakset heikossa kunnossa?

Vierailija

.

Kommentit (11)

Vierailija

joudun tekemään enemmän töitä ponnistusvaiheessa juuri siksi, että on niin timmit lantionpohjan lihakset. Tosin todella pitkä ponnistusvaihe ei aiheuttanut hermotuksessa muuta kuin että en heti saanut pissattua, vaan piti katetroida. Seuraavalla yrityksellä sujui sekin jo hienosti :D Heti kun uskalsin niin testailin kuinka lantionpohjan lihakset toimii, ja ihan normaalisti tuntui pelaavan...

Vierailija

jos on heikot lantionpohjan lihakset. Synnytyksessä taas heikot lantionpohjan lihakset päästää vauvan läpi helpommin eikä tuo niin kovaa lihasvastusta kuin napakat lantionpohjan lihakset. Mutta ei sen takia kannata jättää treenaamatta, että synnytys olis helpompi. Olo on nimittäin synnytyksen jälkeen helpompi kun sisäelimet asettuu nopeammin takaisin paikalleen. Synnytyksessä muuten käytetään vatsalihaksia eikä lantionpohjan lihaksia, lantionpohjan pitää olla täysin rentona ponnistusvaiheessa.

Vierailija

Ponnistusvaihetta saattaa pidentää äidin kova kunto. Kovin treenanneilla, joilla alavatsan ja lantionseutu ovat timmissä kunnossa (esim. balettitanssijat, ratsastajat), saattaa olla niin voimakas kudosvastus, että paikat ei yksinkertaisesti anna periksi. Itse ponnistin tästä syystä esikoista 1,5 tuntia, kunnes hänet autettiin imukupilla ja valtavalla epparilla maailmaan.

Toisen lapsen synnytykseen olin jo niin reippaasti "repsahtanut" treenivuosista, että vaikka oli kilon isompi lapsi, ponnistusvaihe kesti 8 minuuttia.

Vierailija

vauva etenee hitaasti, koska mulla oli lantionpohjalihakset niin "timmit" (synnytys kesti sellaisen 8 h, josta ponnistus 35 min vaikka ponnistin niin voimalla että seuraavana päivänä kroppa oli yhtä muusina kuin potkunyrkkeilyharkkojen jälkeen!).

Sen jälkeen jätin ylimääräiset jumppailut ja toinen synnytys 3 v. kuluttua sujuikin sitten helpommin (3,5 h ja ponnistus 5 min).

Palauduin molemmista synnytyksistä melko nopeasti.

Vierailija

yleisurheilu- ja voimistelutaustaa minulla, myös työni on liikunnan parissa. ensimmäinen synnytys kesti 3h josta ponnistusvaihe 8min ja jälkeisvaihe 10min. ei repeämiä, ei pidätysvaikeuksia jälkeenpäin. toki löllöä ja inaktiivista massaa oli koko vatsan ja alapään seutu, mutta 2kk jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei tiedä onko synnyttänyt vai ei. jos lantionpohjanlihaksisto on heikkoa jo valmiiksi, ja vielä ponnistusvaihe pitkä, niin takuulla on ongelmia synnytyksen jälkeen tulossa. juuri tuo pitkittyvä ponnistusvaihe vie hermotuksen niin heikoksi, että joskus voidaan joutua leikkaukseenkin (kolleegalleni sellainen tehty, ja lähtökohdat olivat varmaanki samat kuin minulla eli lihaskunto vähintäänkin hyvä koko kropassa).

Vierailija

on vaikeaa joka tapauksessa. Siinä ei mitkään mielikuvaharjotukset auta. Siinä ponnistusvaiheessa keho menee aivan kuin kramppiin ja tuntuu kuin kaikki lihakset ponnistais vain joka tapauksessa. Parempi ponnistaa itse mukana sen minkä pystyy omalla tahdolla hallitteen. Siinä kohti kannattaa muistaa että mitä kovempaa ponnistaa sitä nopeammin pääsee pois siitä piinapenkistä. Ja synnyttämisen jälkeen vatsalihakset on niin löllöt ettei pysty istumaan selkäsuorassa ja kävellessäkin tuntuu että vaipuu kasaan ja alapää on ihan pehmeää tohjoa. Vessareissut on pelottavia pari viikkoa.

1 kk synnytyksen jälkeen meni täysin toipumiseen, kävelylenkeillä kävin. Synnäriltä oli käsketty alottaa lihasharjottelu niin, että kävellessä yrittää pitää lantionpohjalihakset ja vatsalihakset jännityksessä. Sitten aloin tekeen kotona niitä lihasharjotuksia mihin sain ohjeet synnäriltä. 3 kk. synnytyksestä aloin käymään jumpassa ja salilla, ostin myös geishapallot, lääkäri suositteli geispallojen käyttöä jälkitarkastuksen yhteydessä ja oon silloin tällöin treenannut . Seksi aloitettiin 5 viikkoa synnytyksen jälkeen. Miehen mielestä toosa tuntu ihan samalta kuulemma. Itelle kävi aluks kipeää mutta 2 kk synnytyksen jälkeen aloin jo ittekin taas nauttia siitä.

Nyt 4 kk synnytyksestä tuntuu kuin olisin ihan entisenlaiseni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat