Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

supistelusta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kuinka usein saa supistella niin kauan, että on normaalia? Olen nyt rv 24+4 ja vatsa on nyt parin päivän aikana ollut yhtä mittaa ihan kovana ja sellainen epämiellyttävä tunne mahassa. Ymmärtäisin, että nämä ovat juuri niitä supisteluja. On näitä aiemminkin tuntunut, mutta nyt tosiaan minusta hyvin tiuhaan. Mitään muita ongelmia en ole huomannut. Neuvola on vasta 2 viikon päästä, joten sinne asti en tätä miettimistä uskalla jättää jos edelleen jatkuvat.

Kommentit (9)

Vierailija

Mulla kuitattiin esikoista odottaessani supistelu harjoitussupistuksina, kun kerroin asiasta neuvolassa. Vedet menivät rv 35+3 ja synnytin pienen tytön, joka oli sitten sairaalahoidossa reilut 5 viikkoa. Saattaa olla harvinaista, että kivuttomat supistukset avaavat paikkoja, mutta ongelmana on se, että sitä ei voi etukäteen ennustaa. Kivuttomuus ei takaa mitään.

Toinen raskaus sujui hyvin, tosin otin kiltisti sairauslomaa, kun paikat alkoivat pehmetä, vaikka se ehkä oli uudelleensynnyttäjälle normaalia.

Supistukset eivät saisi noilla viikoilla olla kipeitä, niitä ei saisi olla paljon (yli 10-15/vrk) eivätkä ne saisi "jäädä päälle". Ensiavuksi auttaa usein lämmin suihku, Panadol ja lepo. Mutta ei ole yhtään hullumpi idea käydä näyttäytymässä lääkärissä.

Vierailija

Esikoisen kanssa supistelut alkoivat noin rv20, olivat epämiellyttäviä, muttei kivuliaita. Rv25 lääkäri totesi kohdunsuun lyhentyneen ja pehmenneen sekä määräsi vuodelepoon. Parin viikon lepo auttoi ja lapsi syntyi täysiaikaisena.

Odotan toista ja supistelut alkoivat rv10, lisäksi verenvuotoa. Nyt vuodelevossa ja onneksi tiputtelu loppui. Lääkärin mukaan olen levossa raskauden loppuun asti, mikäli supistukset jatkuvat. Kummassakaan raskaudessa ei ole ollut "nyrkkisääntöjä" milloin huolestua. Tilannetta on arvioitu kokonaisuudessaan. Soita neuvolaan ja käy tsekkaamassa tilanne.

Vierailija

on ainakin olemassa, eli yli 4 supistusta/tunti tai yli 10-15 supistusta/vrk antaa ainakin ekalla kerralla aihetta ottaa yhteyden neuvolaan/laakariin. Saannollisyys (ota ajat ylos paperille)/tihenevyys/verinen, vetinen tai limainen vuoto on myos aiheita ottaa supparit vakavasti. Tosiaan jos ovat harjoitussuppareita niin monesti auttaa lepo (erityisesti vasemmalla kyljella, veri kiertaa paremmin) ja nesteytys (esim. iso lasi vetta). Jos tilanne ei nailla parissa tunnissa helpota niin sinuna ottaisin yhteytta laakariin. Syita voi tosiaan olla monia, esim. virtsatie- tai ematintulehdus. Koska olet jo sellaisilla viikoilla etta vauvan hyvaksi voidaan tehda paljonkin, kannattaa tosiaan olla yhteyksissa neuvolaan tai laakariin jos tuntuu etta supparit ovat lisaantyneet kovasti. Voivat katsoa kohdunkaulan tilanteen; vahintaankin saat mielenrauhaa jos kohdunkaula on entisellaan.

Vierailija

...on totta monille, mutta ei ikava kylla kaikille. Esim. itsella on muuttaneet; tata kutsutaan kohdunkaulan rakenteelliseksi heikkoudeksi (joka voi tosin myos olla pahimmillaan sellaista etta kohdukaula aukeaa ilman supistuksiakin). Se on kohtuullisen harvinaista muttei mitenkaan tavatonta. Eli ainakin ensisynnyttajan (jonka ap:n oletan olevan?) kannattaa kylla kayda ihan noiden edella mainitsemieni oireiden perusteella ainakin kerran tarkistuttamassa kohdukaula jos supistelee paljon. Itse olen saanut nama ohjeet riskiraskauksien erikoislaakarilta (perinatologi), joka on seurannut omat kaksi viimeista raskauttani. Jos eka raskaus on mennyt ilman kommervenkkeja loppuun asti, voi olla varmempi siita etta kivuttomat supparit eivat tosiaankaan omassa tapauksessa ole vaarallisia. Tsemppia edelleen ap:lle!

Vierailija

tuntemukset lisääntyvät yhtäkkiä on hyvä poissulkea nuo virtsatulehdukset tai emätintulehdukset kokeilla. Kun neuvola on kiinni voit soittaa omalle äitiyspolille tai synnytyspäivystykseen (joissain paikoissa yhdistetty naistentautien päivystys). Osaavat puhelimessakin arvioida tilannettasi ja tarvittaessa pyytävät näytille.

Jos supistelut eivät lakkaa/rauhoitu panadolilla (1g) ja levolla niin hyvä olisi ottaa yhteyttä/käydä näytillä. Ennenaikaisuuden ennustaminen on vaikeaa ja yleensä supistelut eivät ole vaarallisia, mutta kuten edelläolevien kertomukset todistavat joskus pienetkin merkit osoittautuvat todellisiksi.

t.kotilo

Vierailija

kyselee esikoistaan odottava? mulla rv 25+2 ja ei oo vielä mitään sellasia supistuksen tyyppisiä,tai joskus oon nyt huomannu että maha tuntuu pinkeemmältä ja ihanku vatsalihakset jännittys vaikken mitään teekkään.sellanen vähän tukala tunne. oisko nää niitä??

Vierailija

sanon, että tosiaankin kohdunsuu voi aueta myös kivuttomilla supistuksilla tai ilman supistuksiakin - itselläni näin käynyt kahdessa raskaudessa. Noista ensimmäisessä (toinen lapseni, eka oli täysaikainen), kohdunsuu aukesi ilman supisteluja ja lapsi syntyi yllättäen keskosena rv31+1,,, Seuraavassa olin seurannassa ja rv23 kohdunsuu oli auennut iman supistuksia sormelle... levolla raskaus meni sitten kuitenkin täysaikaiseksi, lapsi syntyi rv37+3. Neljännen raskauteni sitten jännäsin kovissakin supistuksissa rv 16 alkaen, mutta tällä kertaa supistelut vain hieman pehmittivät kohdunkaulaa ja pääsin kunnialla viime sunnuntaihin, jolloin syntyi täysaikainen lapsi rv37+0... Tällä sepustuksella haluan osoittaa vain sen, että raskaudet ovat aina erilaisia ja yhdellä kertaa voi tapahtua paljonkin kun taas toinen sujuu lähes ongelmitta.

Minä kehoitan kyllä käymään lääkärissä tarkistuttamassa tilanteen, niin saat ainakin mielenrauhan mikäli mitään ei ole tapahtunut. Itse ramppasin viimeisimmässä raskaudessani useaan otteeseen tarkistuttamassa tilannetta. Toivottavasti sinun raskautesi sujuu jatkossa hyvin ja supistukset ovat vaarattomia!

Katjalah+poju 5vrk

Vierailija

Itse odotan toista ja molemmissa raskauksissa on supistellut runsaasti rv 16 alkaen. Kohdun suulle näillä ei ole mitään vaikutusta ollut vaikka supistukset ovat melkoisen tiukkoja ja harjoitussuppareiksi pitkäkestoisia (myös th on tämän tutkiessaan useasti todennut). Tuntuvat epämukavilta, mutta eivät varsinaisesti kipeiltä eivätkä tunnu selässä tai reisissä vaan ainoastaan mahassa. Supistelu voi kuitenkin olla seurausta myös alapään tulehduksesta, joten jos se on alkanut "yllättäen" lisääntyä, asia kannatta tarkistaa lääkärillä. Myös juomalla runsaasti vettä ja ottamalla rennosti voi tilaa koittaa lievittää (ei auta minulla).

Toisilla vastaavanlaiset supistukset saavat nopeitakin muutoksia kohdunkaulan pituuteen ja suuhun myös, toisilla mitään vaikutuksia ei ole. Itsellä tosiaan tilanne oli varsin epäkypsä vielä 3 pv ennen synnytystäkin ja silti lopulta nopea (3,5h) ja "helppo" synnytys ja ensimmäiset ihan oikeasti kipeät supistukset tulivat vasta samana päivänä kuin esikoinen syntyi.

Vierailija

niin ovat niitä "harjoitussuppareita". Eivät siis tee mitään kohdunsuulle, vaan kohtulihas vain treenailee. Jos supistus tuntuu oikeasti kipeältä ja niitä kipeitä tulee useita, niin sitten yhteys lääkäriin.

Uusimmat

Suosituimmat