Au pair "orjana"?

Vierailija

19-vuotias EU-maasta tuleva lastenhoitajan koulutuksen omaava tyttö hoitaa yhtä lasta (alle 1v.) 9h päivässä 5 päivää viikossa ja saa palkkaa 400 euroa/kk. Voiko olla laillista? Kuulostaa mielestäni orjatyöltä. Tyttö itse sitä mieltä, että asia on ok, koska perheen (yh-)äiti on hänestä mukava. Hmm...

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Au pair vasta aloittanut ja tuskin valittaisikaan oloistaan ensikertaa tapaamalleen ihmiselle.

Olen ollut itsekin au pairina ja siihen verrattuna tuo työ kuulostaa tosi rankalta. Vaikka olen jo kahden lapsen äiti, kokisin tuon homman silti rankaksi, jos olisin ummikko vieraassa maassa. Eikö kenelläkään muulla ole ollut rankkaa vauvan kanssa kotona. Onko itsestään selvää, että noin nuori tyttö suoriutuu tuosta helpolla?

Mutta älkää huoliko, otan asian kyllä puheeksi au pairin palkanneen äidin kanssa.

Vierailija

tosin lapsia oli kaksi ja toinen vain 2 h kerhossa 3x/vko. Tuon 2 h piti olla vapaa-aikaa, mutta tosiaan silittämiseen se meni. Joka päivä piti olla niin herralla kuin rouvallakin silitetty kauluspaita ja prässihousut... lastenvaatteetkin piti silittää.

Työaika 8-18.30. Lopetin 3,5 kk:n jälkeen.

Lainaus:

Taskurahaa sain 45£/vko. Työhön kuului lapsen vieminen kouluun ja sieltä hakeminen, koulun jälkeen lapsen paimentaminen, siivoukset, taloustyöt, pyykkääminen, silittäminen (vaatteita oli yleensä vuorellinen). Minulla oli käytössä huono imuri ja lattian pesuun pieni (kooltaan 10-15cm x 15-20 cm) sieni. Työpäivä alkoi aamulla kahdeksan jälkeen ja loppui yleensä kuuden jälkeen. Päivällä vapaa-ajan sain käyttää perheen äidin mukaan miten halusin. No, jostain kumman syystä "vapaa-aika" meni silittämiseen.

Usein mietin, että mikä ihmeen orja minä olen. Toivottavasti tällaisia perheitä ei ole kovin montaa.

Vierailija

Suomesta en ole satavarma. Tämä ei ole mitään kuvittelua, vaan ihan fakta.

Lainaus:

k> au pairin tarvi maksaa veroja.

Eiköhän se riipu ihan au pairin tulotasosta, joutuuko veroja maksamaan vai ei.

Ihmisillä on ihme näkemyksiä, eräs tuttu väitti minulle taannoin, että palkan veronmaksulle olisi jokin ikäraja, ja kun olisi tiettyä ikää nuorempi, ei tarvitsisi maksaa veroja. Mistäköhän hänkin oli näkemyksensä ottanut.

M

Vierailija

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että lapsesta saa kotihoidontukea, joka lisineen lähes tuon palkan verran ja kun lapsen äiti tienaa työstään vähintään 3000euroa/kk, niin jotenkin tuntuu kyllä riistolta.

ap

Vierailija

k> au pairin tarvi maksaa veroja.

Eiköhän se riipu ihan au pairin tulotasosta, joutuuko veroja maksamaan vai ei.

Ihmisillä on ihme näkemyksiä, eräs tuttu väitti minulle taannoin, että palkan veronmaksulle olisi jokin ikäraja, ja kun olisi tiettyä ikää nuorempi, ei tarvitsisi maksaa veroja. Mistäköhän hänkin oli näkemyksensä ottanut.

M

Vierailija

Me maksetaan suomalaiselle aupairille taskurahaa 350€/kk. Työaika on 6-8h /arkipäivä (lastenhoitoa, lasten kyydistystä, kokkausta, pyykkäystä ja muita talousaskareita mutta _ei_ viikkosiivousta) ja sillon tällön iltahoitoa.

Sillä aupair saa täyden ylöspidon (huone ja ruoat).

Aupairille maksetaan lisäksi lennot, vakuutukset, kännykkäkortti ja hänen käytössään on "vapaa autoetu".

Näkisin että olemme reiluja..

Ja kun on reilu, on molemmat osapuolet tyytyväisiä!

Vierailija

Taskurahaa sain 45£/vko. Työhön kuului lapsen vieminen kouluun ja sieltä hakeminen, koulun jälkeen lapsen paimentaminen, siivoukset, taloustyöt, pyykkääminen, silittäminen (vaatteita oli yleensä vuorellinen). Minulla oli käytössä huono imuri ja lattian pesuun pieni (kooltaan 10-15cm x 15-20 cm) sieni. Työpäivä alkoi aamulla kahdeksan jälkeen ja loppui yleensä kuuden jälkeen. Päivällä vapaa-ajan sain käyttää perheen äidin mukaan miten halusin. No, jostain kumman syystä "vapaa-aika" meni silittämiseen.

Usein mietin, että mikä ihmeen orja minä olen. Toivottavasti tällaisia perheitä ei ole kovin montaa.

Vierailija

Lainaus:

Yleensä au pairit mielestäni vievät lapset päivähoitoon ja saavat osan päivästä siten vapaata ja lapsella kenties vain lyhyt päivä päiväkodissa.

Väliaika siivotaan ja hoidetaan muita kotiasioita.

Minä sain lähes 20 v sitten Lontoossa aluksi 40 e/viikko (olin ns. au pair plus, jolla pidempi työaika, muistaakseni 8 h/pvä) ja vähän ajan kuluttua 80 e/viikko, kun hoidin päätoimisesti lapsia (kaksosvauvat). Jälkimmäinen laitonta (ei työlupaa), mutta korvaus oli hyvä ottaen huomioon että ruuat ja asuminen tulivat päälle. Viikonlopputöitä ei ollut.

Vierailija

Lapsihan nukkuu kuitenkin päiväunet (1-2 tuntia), ja jos sopimukseen ei kuulu muuta kuin lastenhoito (ja tietysti lasten ruuan laitto tms. pientä), niin ei tuo mikään riistosopimus ole. On eri asia, jos hänen kuuluu lisäksi pyykätä, siivota ja tehdä muita isompia kotiaskareita.

Mutta jos auppari on tyytyväinen, ja äiti on tyytyväinen, niin eikös tilanne ole kaikin puolin optimaalinen.

Vierailija

Normaaliin au pair työhön kuuluu 30h/vko ja taskuraha. Tämä vaikuttaa kuitenkin enemmän työsuhteelta. Jos tuo on laillista, niin alan itsekin miettiä au pairin ottamista... Yleensä au pairit mielestäni vievät lapset päivähoitoon ja saavat osan päivästä siten vapaata ja lapsella kenties vain lyhyt päivä päiväkodissa.

Ainakin normaalityösuhteeksi nuo työajat kai laittomat ja palkkakin tosi olematon.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat