Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan ei kysy miten äiti jaksaa

Vierailija

Kävin tänään neuvolassa jossa yritin kertoa siitä kuinka väsynyt olen . Meillä lapsi 10 kk valvoo kaikki yöt ja unikoulu pitäisi aloittaa , esikoinen 5 v kiukuttelee päivät ja keskimmäinen 3 v on oikea täystuho . Siis oikeasti tooooodella hankala tapaus joka vie viimeisetkin energian rippeet . Iltaisin hän nukahtaa vasta klo 22 ja nuorimmainen puolestaan herää jo klo 5 . Sukulaisia ei ole lähellä ja mieskin tekee pitkää päivää joten olen todella tiukilla kiukuttelevien lastemme kanssa . Kun yritin kertoa asiasta neuvolassa ja kysyä vinkkejä niin se oli aivan yhtä tyhjän kanssa . Tätiä ei kiinnostanut ja kommentit olivat tyyliin " koeta jaksaa , kyllä se siitä " Ketään ei siis oikeasti kiinnosta jaksanko vai en ! Mutta miten toteuttaa esim unikoulu kun on jo valmiiksi ihan puhki valvomisesta

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

hoitajalle, joka olisi valmis ottamaan todesta kolme lapsen äidin puheen väsymyksestään. Jos osaat, kysy sitä ystävällisesti.

Ja toivottavasti saat väsymyksesi hallintaan - se väsymys on niin kamalaa ja aiheuttaa vielä kierteen, jossa kaikki käy vain kamalammaksi.

Vierailija

Sitten palkkaat teille apua!!! Ei sitä tarvitse sossusta anoa, vaan soitat MLL:n hoitajan teille kotiin. Hän hoitaa lapsia, ja sinä lepäät tuon ajan.

Toinen vaihtoehto on, että viet ne isommat lapset puistotädille ja menet kotiin 3 tunniksi lepäämään. Ja se aika on siis lepoa, ei missään tapauksessa ruuanlaittoa, täällä roikkumista, tai siivousta.

Ja opettele relaan. Se ei ketään haittaa, jos teidän vaatteet on silittämättä muutaman kuukauden ajan. Ei niitä kotiin tule kukaan katselemaan ja arvostelemaan, ja ulos laitetaan kuitenkin päällysvaatteet.

Vierailija

Mun kaverilla oli tilanne, että kolmesta lapsesta nuorin oli tosi huono nukkumaan yönsä ja äiti oli aivan puhki. Äiti päätti pitää unikoulun pienimmälle ja sai kodinhoitajan viikoksi joka päivä. Eli sai itse nukuttua päivisin, kun öisin valvoi unikoululaisen kanssa. Rohkeasti vain uudelleen yhteys neuvolaan!

Vierailija

Tai millä nimikkeellä teillä onkaan. Sosiaalitoimistosta saat varmasti tietoa. Ei tarvitse olla sossun asiakas.

Saisit vaikka kaksi kertaa viikossa muutamaksi tunnuksi jonkun ulkoileen lasten kanssa ja voisit itse hengähtää.

Tiedän tunteen. Meillä myös kolme lasta. En osaa pyytää apua. Päällisin puolin kaikki hyvin. Mutta olen todella väsynyt.

Vierailija

Mitä tarkoittaa pitkä päivä, normityöpäivä on yleensä se 8 tuntia? Eikö miehesi osaa pitää puoliaan työpaikalla vai miksi hän tekee pitkää päivää?

Totta kai miehen kuuluu tehdä oma osansa ja antaa sinun levätä.

Vierailija

Olisko mahdollista ottaa vielä uudelleen yhteyttä neuvolaan ja sanoa ihan suoraan, että olet aivan puhki ja tarvitset apua.

Meidän paikkakunnalla on saanut kodinhoitajilta apua tuollaisessa tilanteessa, kun pyyntö kotipalveluun on tullut neuvolan kautta.

Itse olin samantapaisessa tilanteessa ja sain kodinhoitajan kuukaudeksi kaksi kertaa viikossa (kerralla 3 tunnin ajaksi). Siitä oli jo kovasti apua ja tilanne rauhoittui. Ajan käytin niin, että kodinhoitaja lähti ulkoilemaan isompien lasten kanssa ja minä nukuin vauvan kanssa. Opettelin myös tinkimään kodin siisteystasosta...

Voimia sinulle :)

Vierailija

sitä, että jäisit "sossun kirjoihin", vaikka perhetyöntekijä/kodinhoitaja teillä kävisikin. Moni jättää avun hakematta siinä pelossa, että joutuu sossujen "suurennuslasin" alle.

Vierailija

eli osa ongelmaa on varmaan se , että meillä on lapset aina nätisti puettu , vaatteet silitetty , itse olen laittanut hiukset ja meikannut jne eli ulospäin ei näytä siltä että olisin todella puhki . En vain osaa näyttää sitä ja kun yritän pyytää apua niin ajatellaan ettei mikään ole vialla . Lisäksi lapset käyttäytyvät julkisilla paikoilla tosi nätisti mutta ovat kotona varsinaisia riiviöitä !

Vierailija

Mulla ei kyllä ole mitään järkevää neuvoa varmaankaan, mutta heräsi niin sympatiat sulle, sillä mulla just samanikäiset lapset. Meillä 10kk ikäinen ei valvo öitä, mutta herää vähän väliä ja roikkuu tississä yöt..syö illalla kiinteitä, pitää varmaan mua tuttina. Joskus on kyllä parempiakin öitä. Täälläkin 3 vuotia touhuaa paljon, on vähän liiankin reipas :) Ja 5 vuotian kaipaisi varmaan enemmän järkevää tekemistä täälläkin, joskaan ei kiukettele kuin muutaman kerran päivässä..Ja mies ei oikein pysty osallistumaan kotihommiin täälläkään.

Mutta sulla on varmasti paljon rankempaa, jos on jatkuvasti vain huonoja ja liian lyhyitä öitä. Silloin väsyneenä lapsetkin tuntuvat rasittavimmilta ja kun heidän kanssaan ei jaksa touhuta tarpeeksi, he kiukettelevat ..ja ihana kierre on siinä. Suurin ongelmasi on varmastikin tuo vauvan öinen nukkuminen ja tarvitsisitte siihen varmastikin apua. Olitko ajatellut toteuttaa unikoulun kotona yksin/puolisosi kanssa, vai jossain lastenkotityyppisessä paikassa ammattilaisen kanssa. Olen vähän "out" niistä kuvioista.

Mutta voimia, voimia!!

Vierailija

Monilla paikkakunnilla on mahdollista saada perhetyöntekikä vastaavassa tilanteessa avuksi. EI vaan meillä, vaikka neuvolasta pyysivätkin, mutta se evättiin meiltä koska ei olla ongelmaperhe (huumeet, alkoholi jne.) Sillon ei ollu voimia taistella ja kysyä, että pitäiskö mun väsymyksen takia heittää lapset seinään että oltais se ongelmaperhe joka saa apua? Nyt kysyisin tuota, mutta sillon oli tosiaan voimat niin loppu että....

Joillain paikkakunnilla toimii esim. ensi- ja turvakodeilla unikoulu, jonne myös pääsee neuvolan lähetteellä. Sinne menee sekä äiti että vauva ja yleensä ekat yöt äiti saa nukkua, noin kolmannesta yöstä alkaen äidille opetetaan kuinka toimia yöllä ja sitten kun homma toimii, pääsee kotiin.

Vierailija

Neuvolassa en kai osannut "omalle tädille" kertoa tarpeeksi painokkaasti, että oikeasti tarvin apua, kun olen niin väsynyt. Otin sitten parin päivän päästä puhelimen käteen ja mietin mihin soittaisin... Soitin perheneuvolaan, josta sain puhelinajan psykologille, jonka kanssa puhuttiin varmaan puoli tuntia. Tuntui helpottavalta purkaa sydäntä jollekin, ja sain jopa joitain ihan konkreettisia neuvoja, jotka on jo vähän ruvenneet ehkä tepsimään... Ensi viikolle on uusi puhelinaika, mutta psykologi sanoi, että toki voin soittaa aiemminkin, jos tarve on. Jatkossa myös lasten ja minun (ehkä miehenkin) tapaaminen on mahdollista, mutta nyt kun olen aika kiinni vauvan kanssa kotona, niin soittelen sinne alkuun ainakin...

Vierailija

kyllä voi olla kurja juttu tuo! meillä on aivan ihana neuvolatäti joka joka kerta kyselee mun jaksamista, kun vauva nukkuu tod huonosti!! saa oikein vakuutella että kaikki on ok, en ole liian väsynyt jne. parempi näin päin!

Vierailija

Mieti etukäteen mitä aiot sanoa. Kerro että soitit koska et osannut ottaa puheeksi vastaanotolla. Kerro kaunistelematta omasta väsymyksestäsi, peloistasi tai huolistasi. Älä lopeta puhelua äläkä anna tädin alkaa vähättelemään, ennekuin olet saanut kerrottua kaikki tuntemuksesi, kysy osaako täti auttaa, keksiikö mitään keinoa jolla sua voitais tukea. Sano ettet edes kysyis jos et ois niin väsynyt ja että ajattelet lastenkin parasta että jaksaisit edelleen pitää niistä huolta. Neuvolan työntekijät kyllä varmaan tietää mitä mahdollisuuksia kunnassanne on saada tukea ja osaa kertoa ja neuvoa. Heidän tehtävä on myös tukea äitejä, koska äidin hyvinvointi on lasten hyvinvoinnin kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat