Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko kokemusta kohdunkaulan puudutuksesta..?

Vierailija

Kuten nimi sanoo, se on kohdunkaulan puudutus. Kun kohdunkaula on kokonaan hävinnyt, puudutusta ei enää voi antaa. Eli ei auta ponnistusvaiheessa

Itse suosittelen sitä lämpimästi. Epiduraali mulla meni pieleen, ei auttanut. Kohdunkaulan puudute auttoi ekassa synnytyksessä niin hyvin että nukahdin. Tokassa se + ilokaasu riitti kivunlievitykseksi. Teho ei ollut ihan yhtä hyvä kuin ekassa, mutta supistukset oli siedettäviä. Koko synnytys kestikin vain 3,5 tuntia.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Varmaan sain sen liian myöhään, lääkäri sanoi, että vähän reunaa on jäljellä johon sen yritti laittaa. Laittaminen sattui enemmän kuin mikään koskaan!

Vierailija

Ponnistutti jo kun sain sen. Avautuminen oli kuitenkin vielä kesken. Joku puoli tuntia meni siitä kun vauva oli syntynyt.

Ne ei kyllä arvanneet että loppu etenisi niin nopeasti.

Vei kivut kokonaan pois, mutta ei sitä inhottavaa ponnistuttamisentarvetta ja sitä kipua kun vauvan pää venytti paikkoja.

Eka synnytys oli tehostettu tipalla ja tällöin kohdunkaulan puudutus ei auttanut yhtään. Sain sen kaksi kertaa ilman mitään apua. Vauvan sydänkäyrä vain alkoi heiketä puudutteen annon jälkeen, niin että mieheni epäili lääkäri laittaneen ne vauvan päähän. Ei tietenkään lääkäri sellaista mokaa tekisi.

Vierailija

Sain tuon puudutteen toisessa ja kolmannessa synnytyksessä, ja se todella auttoi. Varsinkin tässä kolmannessa synnytyksessä puudutus vei kaiken kivun, ja olin voimissani ponnistamaan, kun avautuminen oli täysin kivuton. Suosittelen lämpimästi, tosin puudutuksen vaikutukseen vaikuttaa valitettavasti myös sen laittotapa. Eli kaikki lääkärit ei ole yhtä hyviä sitä laittamaan.

Vierailija

Ilokaasulla menin pitkälle toisessa synnytyksessä ja sitten sain tuon koska ei ollut anestesia lääkäriä siihen hätään laittamaan spinaalia. Avautuminen etenikin sitten huimasti 4-10cm puolessa tunnissa ja kiitän tuota puudutusta.

Vierailija

Ekassa synnytyksessä oli epiduraali, joka antoi antoi muutaman tunnin torkkuhetken. En saanut sitä kuitenkaan lisää, joten supistukset olivat niin kramppimaisia ja ponnistusvaihe sattui järkyttävän paljon (tuli toisen asteen repeytymä).

Toiseen synnytykseen en siis toivonut epiduraalia. Kohdunkaulansupistuksessa kurjaa oli´vain kivulias laitto, ei se pistäminen, vaan se, kun lääkäri työnsi sormensa sisään suojellakseen lasta pistämiseltä, venytti siis jotenkin kohdunkaulaa. Kun sen kesti, puudutus antoi hyvän mahdollisuuden rentoutua ja synnytys eteni luonnonmukaisesti. Ponnistustarve lisääntyi pikkuhiljaa (ekassa synnytyskessä ei edes tullut ponnistuksen tarvetta, kun lasta ruvettiin runttaamaan ulos) ja kun puudutus oli loppunut, oli myös aika ponnistaa.

En ymmärrä, miksi tätä vaihtoehtoa ei esitelty minulle esikoisen synnytyksessä. Olen ymmärtänyt, että tätä puudutusta käytetäään enemmän uudelleensynnyttäjillä. Onkohan asia näin?

Vierailija

auttoi ekassa synnytyksessä mahtavasti! Koneesta kattelin että koska supisti! Ja edisti kohdunsuun avautumista, puudutus n.5cm kun oli auki ja reilun 2tunnin päästä tyttö oli maailmassa.

Tokalla kerralla ei autanut ihan niin hyvin kuin ekalla kerralla mutta taas edisti avautumista ja alle reilun puolen tunnin päästä poika oli maailmassa.

Muista puudutuksista ei ole kokemusta.

Vierailija

Kovat kivut synnytyksessä, ja alkoi aina pelottamaan jo seuraava supistus, jolloin kohdunsuu ei juurikaan auennut...Sitten sain puudutuksen, sanottiin että sen voi antaa kun oli 5cm-6cm auki. Kyseessä viides synnytys. Tuli heti luottavaisempi olo kaikkeen, en pelännyt enää seuraavia supistuksia jolloin aukeamista tapahtui. Hyvin meni loppuun asti.

Kuudes synnytys taas pelotti alun alkaen, jolloin kysyin viimeisillä viikoilla että saanko taas jotain jos on kovat kivut, en tietenkään jos ei ole tarvetta... Sattui olemaan sellainen lääkäri, jonka mielestä en tule tarvitsemaan mitään kivunlievitystä, koska on jo kuudes lapsi, ja hänen mielestään syntyy rutiinilla! Piste!

Pelkäsin oikeesti, koska synnytykset eivät ole olleet lyhyitä eivätkä kivuttomia.

Lääkäri jyrkkä asenne sai minut enmmän pelkäämään. Kun lapsi oli yliaiakainen, en suostunut käynnistykseen, jota tarjottiin, olin verenpainelääkityksellä. Kävin siksi päivittäin polilla tarkistuksessa viitenä päivänä ja ihmettelivät kun en jäänyt vaan uskoin omiin supistuksiin. Kuudentena kontrollipäivänä ei annettu lähteä enää kotiin vaan laitettiin tippaan supistusten alkamiseksi. Vaihtaessani vaatteita aloin pelätä valtavasti muistaessani lääkärin sanat etten tarvitse mitään, epävarmuus kaihersi mieltä, jos mielestäni tarvitsenkin, eikä anneta...

Siinä olikin fiksu ja ihana kätilö, joka näki tuskani, koska tippa silmässä olin kertonut mikä painaa...

Hän kävi jossain, (mieheni oli edellisten kanssa kotona), ja sanoi että voi olla kanssani jos haluan, Se oli jo kuin olisi lääkettä saanut, kiitin ja helpotuin.

Olikohan mennyt tietoa kansliaan tyylin -hei se äiti on nyt tosissaan, tarttee tehdä jotain, pelkäää... koska sain petidiiniä siihen 5cm:n asti, jolloin pystyi antamaan kohdunkaulan puudutuksen. Tuo petidiini auttoi kestämään ne ensisentit auki. Olen kiitollinen saamastani ihanasta kohtelusta. Tyttö 4,5kg, nelinkontin synnytys.

Vierailija

Voin suositella pudendaalipuudutusta! En tiedä laitetaanko sitä joka sairaalassa. Se oli tosi tehokas. Mulla on aina ollut tosi kivuliaat ja vaikeat ponnistusvaiheet. Mutta tämä vei kaikki pahimmat kivut pois. Toki kipuakin jäi jäljelle, mutta sen sieti kuitenkin, eikä vienyt ponnistamisen tarvetta pois.

Vierailija

auttaa todella loistavasti, mutta kaikki synn.lääkärit eivät oo taitavia sitä laittamaan... jolloin se laittaminen saattaa vähän nipistää, eikä apua oo yhtään. Puudute on parasta laittaa kun kohdunsuu on auki 4-9,5 cm ja reuna on mielellään sellainen ohut (ei paksu reuna eikä varsinkaan kanavaa jäljellä). Nopea laittaa ja voidaan uusia useamman kerran.

Vierailija

mulle laitettiin ekassa synnytyksessä. Laitto sattus ihan perkeleesti. Eikä tosiaan mitään auttanut. Sekä ilmeisesti aiheutti myös sen että mulle ei tullut ponnistuksen tarvetta ollenkaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat